Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lensbaby of niet (of een alternatief?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lensbaby of niet (of een alternatief?)

    Onlangs heb ik mijn oog laten vallen op het Lensbaby assortiment. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de composer. Ik besef dat die Lensbaby sowieso geen topkwaliteit te bieden heeft. Maar die dromerige sfeer charmeert me nu eenmaal keer op keer.
    Ik weet dat je zo'n effect ook kan bekomen met fotoshop maar ik wil het liever rechtstreeks bereiken.
    Maar het 'probleem' is een beetje dat ik al een 50mm 1.8 heb. Nu denk ik dat ik met beide lenzen een beetje uit hetzelfde vaatje zal tappen.

    Heeft iemand van jullie ervaring met Lensbaby en hoe beviel die je dan?
    Maar ook; kent er iemand een (goedkoper) alternatief dat ook zo'n vintage effect met zich meebrengt? (Lens, filter...) Ik weet dat sommige lenzen van lomography.com via een adapter ook op Canontoestellen werken, dus als daar iemand ervaring mee heeft, laat dat dan maar horen.
    Misschien handig om te weten, mijn nieuwe speeltje zal zijn truukje moeten doen op een eos 500D.

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Lensbaby of niet (of een alternatief?)

    Oorspronkelijk geplaatst door Donk Bekijk bericht
    1 Ik weet dat je zo'n effect ook kan bekomen met fotoshop maar ik wil het liever rechtstreeks bereiken.
    2 Maar het 'probleem' is een beetje dat ik al een 50mm 1.8 heb. Nu denk ik dat ik met beide lenzen een beetje uit hetzelfde vaatje zal tappen.
    1 ik ken geen enkele manier om digitaal het effect van een gekanteld lensvlak te imiteren. Je zou heel wat kunnen doen met blurren, maar wat als met die tilt zoveel mogelijk van voor tot achter in beeld scherp wil. Dat zal in nabewerking niet lukken.

    2 De tilt mogelijkheid maakt het een totaal ander vaatje.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Lensbaby of niet (of een alternatief?)

      Oorspronkelijk geplaatst door Donk Bekijk bericht
      Onlangs heb ik mijn oog laten vallen op het Lensbaby assortiment. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de composer. Ik besef dat die Lensbaby sowieso geen topkwaliteit te bieden heeft. Maar die dromerige sfeer charmeert me nu eenmaal keer op keer.
      Ik weet dat je zo'n effect ook kan bekomen met fotoshop maar ik wil het liever rechtstreeks bereiken.
      Maar het 'probleem' is een beetje dat ik al een 50mm 1.8 heb. Nu denk ik dat ik met beide lenzen een beetje uit hetzelfde vaatje zal tappen.

      Heeft iemand van jullie ervaring met Lensbaby en hoe beviel die je dan?
      Maar ook; kent er iemand een (goedkoper) alternatief dat ook zo'n vintage effect met zich meebrengt? (Lens, filter...) Ik weet dat sommige lenzen van lomography.com via een adapter ook op Canontoestellen werken, dus als daar iemand ervaring mee heeft, laat dat dan maar horen.
      Misschien handig om te weten, mijn nieuwe speeltje zal zijn truukje moeten doen op een eos 500D.

      Alvast bedankt.
      onone SW heeft filters in hun pakket om dit te simuleren, maar je ziet vrij vlug dat dit SW-matig gemanipuleerd is. Wat SW moeilijk kan is het licht breken zoals lensbaby dat doet en ook het diepte effect creëren.

      Je moet er wel een beetje leren mee werken, allez ikke toch, en scherpstellen via optische zoeker, zelfs met hoog kwalitatieve FF zoeker, is niet altijd eenvoudig.
      In LV of met toestellen zonder spiegel is dit simpeler indien je toestel de mogelijkheid biedt het focuspunt waar dan ook op het scherm te plaatsen en uit te vergroten.
      Bij composer heb je 2 extra voorzetlenzen, breedhoek en tele, en het diafragma moet je manueel vervangen. Dacht dat je het ook kunt gebruiken als pinhole, maar daar ben ik niet zeker van, nog niet bekeken eigenlijk.

      Bij FF en gebruik breedhoek heb je vlug sterke vignetting, bij APS is dit minder.
      op de site zelf staan voldoende voorbeeld foto's.

      Het is niet gemaakt om gewoon alledaagse foto's te maken, als je niet creatief bent kun je het beter laten liggen anders is het een aanrader.
      de nieuwe pro sweet 35 zou beter zijn dan de composer maar heb daar zelf geen ervaring mee.

      Comment


      • #4
        Re: Lensbaby of niet (of een alternatief?)

        Ik heb die composer....

        1 : je vergelijking met je 50mm mag je gewoon vergeten... ze hebben niets met elkaar te maken.

        2 : lensbaby is een andere manier om foto's te nemen... de sfeer is wat je zoekt ,geen scherpe of kwaliteitsvolle foto's maar wel mooie... het is back to basics all the way :-)

        3 : composer is leuk maar wat gewoon worden... je kan bvb nooit twee keer dezelfde foto maken... (of toch erg moeilijk) want alles gebeurt 'op het gevoel'

        4 : lensbaby is fun :-) ik gebruik het om wat alternatieve foto's te maken op bvb huwlijken of zo... geeft heel leuke, rare en vreemde effecten... dus als je graag wil spelen ermee, go for it.. voor de prijs moet je het niet laten.

        de pinhole zit bij de extra lenzenset die je kan kopen....
        www.aeri-photography.be

        Comment

        Working...
        X