Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij keuze camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp bij keuze camera

    Hallo,

    Ik ben op het moment in het bezit van een Sony DSC-H55 compactcamera.
    Ook ik begin de ambitie te krijgen om toch iets meer te doen met mijn foto's. Vooral ook de mogelijkheid om de achtergrond te vervagen.

    Ik ben er nu nog niet aan uit of ik een DLSR of een goede compact wil...
    Vanavond ga ik bij een kennis zijn DLSR ophalen voor er een paar dagen mee te experimenteren. (vooral de grootte, bediening,... wil ik zelf ondervinden)
    Moest ik voor een DLSR gaan zou ik iets zoeken in de richting van een EOS 1100, 500 of 550.

    Ik heb hier ook al veel goeds gelezen over de Panasonic LX5 en de Olympus XZ1.
    Beide toestellen zien er mij wel goed uit.

    Wat ik me afvraag is of bovenstaande toestellen weldegelijk een groot verschil gaan maken met mijn H55 dat ik op dit ogenblik heb? Is het de investering waard of ga ik beter direct naar een DLSR.

    Ik hoor het graag!
    Last edited by bouf37; 15 juni 2011, 10:23.

  • #2
    Re: Hulp bij keuze camera

    DSLR heeft nadeel van groot en lomp te zijn iets dat je liever thuis laat liggen ipv mee rond te sleuren en zijn niet geschikt voor video.

    Er zijn compacte toestellen op de markt met gelijke of betere beeldkwaliteit dan DSLR
    en ook met verwisselbare objectieven zoals
    -de panasonic Lumix GF2 en binnen kort op de markt de Lumix GF3
    With the arrival of the GF3, Panasonic further solidifies the distinctions between its existing G-series lineup. The enthusiast-targeted rangefinder aesthetic heralded by the introduction of the Panasonic Lumix DMC-GF1 appears for the moment to have given way to a new directive; producing the smallest, lightest G-series camera possible. The move towards smaller, lighter large-sensor cameras with fewer external controls is not limited to Panasonic of course, as both Olympus and Sony are also courting the mass market aggressively.

    -de sony NEX3 en 5 en binnenkort op de markt de NEX C3 (zal waarschijnlijk toestel met momenteel beste beeldkwaliteit worden, beter dan eender welek DSLR (niet full-frame) momenteel op de markt !)
    The NEX-C3 is the first of Sony's second generation of mirrorless cameras, following the introduction of the 14MP NEX-3 and NEX-5 in mid-2010. If these first two models showed how committed Sony is to offering APS-C capabilities in a compact form factor, the point is underlined by the arrival of the still-smaller C3.

    -samsung heeft gelijkaardige toestellen NX10 en NX11
    -bij olympus vind je de PEN- familie.

    Als actie en video belangrijk is zou ik de sony a33 binnenkort de a35 of de duurdere a55 eens bekijken, en ook de lumix DMC GF3 (panasonic) niet vergeten.

    Comment


    • #3
      Re: Hulp bij keuze camera

      De grootte is het enige waar ik voor vrees, ik ben er nog nooit op uitgetrokken met een DLSR. Vandaar dat ik iemand anders deze zijne ophaal vanavond. De komende dagen zullen daar al antwoord op geven.

      Ook de Nex3/5 met de 18/55 is al vrij groot + ik veronderstel dat er altijd maar meer lenzen zullen bijkomen. (meer plaats en budget nodig)

      Of dan die betere compacts de gewenste kwaliteit voor een amateurfotograaf geven weet ik niet... Op mijn H55 ben ik alleszins beperkt in de mogelijkheden volgens mij.

      Comment


      • #4
        Re: Hulp bij keuze camera

        een DSLR is inderdaad wat groter dan een gewoon compactje. Hoewel ik dit zelf niet echt als 'nadeel' ondervind. Een goede schoudertas (die niet veel hoeft te kosten) en je hebt eigenlijk totaal geen last van je DSLR. Als je nadien extra lenzen bijkoopt kan je voor je ergens naartoe trekt bepalen welke lens het best zal zijn voor die plaats en kan je de rest thuislaten en blijf je met dezelfde schoudertas zitten. Een andere optie is een rugzakje bijkopen, of een iets grotere schoudertas waar nog 1 extra lens bijkan, of een apart lenstasje waar je een extra lens insteekt. mogelijkheden genoeg om toch niet te veel 'last' te hebben van je grotere toestel waar je dan meer mogelijkheden voor in de plaats krijgt.

        Bekijk anders ook even de pm die ik naar je heb gestuurd

        Comment


        • #5
          Re: Hulp bij keuze camera

          heb zowel een resem DSLR's als de NEX5, en verkies de NEX boven de DSLR's in gebruik, als ik een tijdje de NEX heb gebruikt is het precies dat ik in de middeleeuwen terechtkom als ik een DSLR vastneem. Natuurlijk heeft dat ding ook nadelen, batterij vlugger leeg (is verbetert met de nex c3) en minder snelle focus, dus niet echt geschikt voor sport maar wel voor normaal gebruik, spelende kinderen etc.. Vergeet het toestel ook als is uit mijn zakken te halen, valt nooit voor met DSLR die geraken daar gewoon niet in. Nex-toestel in combi met 18-200 zit je al ver wat bereik betreft, natuurlijk objectief is niet klein, maar valt wel mee, maar dit objectief vindt dan ook zijn gelijke niet binnen de DSLR wereld en is geschikt voor video. Voor straatfotografie is de 16mm pancake super.

          Maar gelijkaardige combi's vind je terug bij panasonic samsung en olympus.
          olympus en panasonic delen zelfde objectieven en hebben al een vrij groot aanbod aan objectieven en daar zitten pareltjes bij.

          kans is groot of bijna zeker dat binnen 3tal weken een nieuw nex5 (16mp) en dan nog een NEX toestel category hoger (24mp?) worden aangekondigd.

          Paar jaar terug kon je niet anders dan DSLR kopen als je betere beeldkwaliteit wenste, gelukkig is dat den van vandaag niet meer zo.

          En op die nieuwe toestellen kun je praktisch alle objectieven gebruiken zowel oud als nieuw van eender welke fabrikant.

          Comment


          • #6
            Re: Hulp bij keuze camera

            Ook ik begin de ambitie te krijgen om toch iets meer te doen met mijn foto's. Vooral ook de mogelijkheid om de achtergrond te vervagen
            Dan ga je toch lichtsterke lenzen moeten aanschaffen. Neem de A55 (die toch redelijk compact is voor een DSLR) en de Sony 50mm/F1.8(ook een heel klein lensje) voor portretten. Ik heb die lens net en die is super, op alle diafragma's scherp en een heel mooie bokeh.
            Voor algemeen gebruik(landschappen bv.) waar je meer groothoek nodig hebt is de
            18-55mm kitlens prima.
            Heb je meer zoom nodig en lichtsterk dan kom je uit op heel zware lenzen, en dat is wat jij niet wilt dacht ik.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Hulp bij keuze camera

              Dus de Panasonic LX5 en de Olympus XZ1 en laat ik zowiezo links liggen?

              Comment


              • #8
                Re: Hulp bij keuze camera

                Maak komende dagen foto's met beide camera's. Bewerk wat bestandjes en ga ze printen op het voor jou gebruikelijke formaat. Vervolgens beoordeel je of je een verschikl ziet.
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp bij keuze camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouf37 Bekijk bericht
                  Dus de Panasonic LX5 en de Olympus XZ1 en laat ik zowiezo links liggen?
                  Specifiek voor wat jij wilt, ja. De DOF is gewoon te groot. En al die zever hier. En Nex 3
                  of 5 is met een 18-200 niet kleiner dan een DSLR. Ja, misschien een iets kleinere body.
                  Maar of dat een voordeel is?
                  Geef mij dan maar de middeleeuwen. Een DSLR met een 85 1.8 lens er op en je kan foto's
                  trekken met mooie, wazige achtergronden.

                  Zoiets bijvoorbeeld?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp bij keuze camera

                    Wat voor soort fotografie wil je gaan doen dat is de beslissende factor. Ben altijd in het bezit geweest van een DSLR, meende ook iets anders te moeten hebben. Met wandelen dat spul meeslepen was nog wel eens wat zwaar. Alles verkocht en een super goede compact gekocht. Wat heb ik een spijt gehad de compact maakt mooie foto's en is gemakkelijk mee te nemen maar is niet vergelijkbaar met een DSLR. Vaak kreeg ik de vraag "en hoe bevalt de nieuwe aankoop nog geen spijt" dan was steevast mijn antwoordt "prachtig zou niet anders meer willen". Kort na de aankoop wilde ik natuurlijk niet direct toegeven dat ik voor mij een heel verkeerde beslissing had genomen. Deze beslissing heeft mij heel veel geld gekost. Na 3 mnd heb ik weer een nieuwe DSLR, objectieven e.c.t gekocht. Ik zou zeggen "Bezint eer ge begint".

                    En ook voor mij, ik verkies de middeleeuwen.

                    P.S Met sommige kun je zelfs Full HD filmen al heb ik deze optie nog nooit gebruikt.
                    "Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp bij keuze camera

                      Ikzelf ben ook in het bezit van een DSC-h55 en een DSLR van Sony en ik moet zeggen dat de compactcamera niet veel uit de kast komt. De kwaliteit van de foto's en de mogelijkheden zijn zoveel beter met de DSLR. Soms zie ik ook op tegen die zware schoudertas met DSLR maar achteraf ben ik altijd blij dat ik deze meehad!
                      Canon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp bij keuze camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                        Specifiek voor wat jij wilt, ja. De DOF is gewoon te groot. En al die zever hier. En Nex 3
                        of 5 is met een 18-200 niet kleiner dan een DSLR. Ja, misschien een iets kleinere body.
                        Maar of dat een voordeel is?
                        Geef mij dan maar de middeleeuwen. Een DSLR met een 85 1.8 lens er op en je kan foto's
                        trekken met mooie, wazige achtergronden.

                        Zoiets bijvoorbeeld?

                        sorry uit de nex komen beter belekes dan dat, contrast is niet echt schitterend te noemen en je onderwerp (gezicht meisje) is onderbelicht toz van achtergrond, typische DSLR fouten.
                        over de kleuren kun je nog discussiëren.

                        scherptediepte van de nexen en de samsung NX toestellen is gelijk aan deze van DSLR's de m4/3 (panasonic olympus)toestellen zijn echter licht in het nadeel, maar sommige van die toestellen hebben functies waar je bij DSLR enkel maar kunt van dromen.

                        voorbeelden van nex5, heb heb je een idee wat je kunt met die toestellen



                        kwalitatief kun je een LX5 of de beste compact niet vergelijken met systeem camera's (nex, nx10/11, m4/3) of DSLR.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp bij keuze camera

                          het is uiteindelijk gewoon ieders zijn wil denk ik Ik vermoed dat zowel met de nex als met canon, nikon,.. dezelfde kwaliteiten behaald kunnen worden, als de fotograaf maar met zijn toestel leert werken Ik heb nog geen nex vasgehad, het enige dat ik mij daarbij wel afvraag: als je hierop een iets grotere lens zet (voor wat zoom of dergelijk te hebben), is de body dan niet wat aan de kleine kant om goede grip te hebben? En is het aanbod van lenzen voor de nex voldoende groot om eventueel uit te breiden naar 400mm lenzen en dergelijk (maar ook hier weer de vraag of dit nog wel handig is met de kleine body).

                          zowel nex als dslr zal dus wel zijn kwaliteit afleveren als je ermee leert werken

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulp bij keuze camera

                            Oke, de compacts schrap ik dus al van mijn lijstje.

                            Ik ga denk ik de volgende toestellen maar eens gaan uitproberen;

                            Canon E0S 500d + Canon EF-S 18-55mm IS f/3.5-5.6
                            Canon EOS 550d + Canon EF-S 18-55mm IS f/3.5-5.6
                            NEX(C)3 EN NEX 5 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 lens

                            Ik vraag me dan wel af of de NEX-5 beter is dan de NEX-C3 die binnenkort uitkomt...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hulp bij keuze camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door bouf37 Bekijk bericht
                              Oke, de compacts schrap ik dus al van mijn lijstje.

                              Ik ga denk ik de volgende toestellen maar eens gaan uitproberen;

                              Canon E0S 500d + Canon EF-S 18-55mm IS f/3.5-5.6
                              Canon EOS 550d + Canon EF-S 18-55mm IS f/3.5-5.6
                              NEX(C)3 EN NEX 5 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 lens

                              Ik vraag me dan wel af of de NEX-5 beter is dan de NEX-C3 die binnenkort uitkomt...
                              De Nex is dus ook geen DSLR losstaand van zijn eventuele capaciteiten. Kijk eens onder de volgende link en lees Punt 17 eens aandachtig door.

                              Ever since Panasonic and Olympus created their Micro Four Thirds mirrorless system, all the talk has been about what the other players in the market will do. Micro Four Thirds has been steadily building its market share, seemingly without response from the three companies that account for over 80% of DSLR sales (Canon, Nikon and Sony), to the extent that 'Micro' risks becoming the generic term for these mirrorless systems ('When will Brand X make a Micro camera?' has become a fairly common thread title on our forums).
                              "Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben"

                              Comment

                              Working...
                              X