Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noord Laos - fotolocaties

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Noord Laos - fotolocaties

    Ik ben op zoek naar de betere fotolocaties in noord Laos.
    Hiermee bedoel ik die plaatsen waar licht een grote rol speelt.
    Bvb grotten met lightbeams, lichtreflecties in waterplassen in die grotten, watervallen die het goed doen met langere sluitertijden, of serene plekjes aan glad water voor de weerspiegeling van het landschap bij zonsopgang (zonsondergang boeit me niet zo) met een leuke voorgrond of ander onderwerp erbij. Ik werk graag met ND filters, als dat kan helpen wat betreft de denkpiste.
    Noord Laos ligt natuurlijk bezaaid met zulke plaatsen, maar juist daarom is het er vaak zo druk. De betere plaatsen zijn voor mij die plekjes waar bijna niemand komt en waar er geen storende elementen zijn. Aangezien ik (op reis) graag in de vroege uurtjes fotografeer, wanneer licht op z'n mooist is, is een goede bereikbaarheid van deze plaatsen zeker een pluspunt. Te kort bij steden/dorpen zorgt echter weer voor lichtvervuiling, wat ook niet wenselijk is omdat ik ook de mogelijkheid wil hebben tot het fotograferen van star trails en dit dan met een leuke voorgrond (tempel, bergen, water, een loopbrug in rijstveld, ...).
    Indien iemand zulke plaatsen kent, of een site kent waar mooie (speciale) foto's van Laos te zien zijn, dan hoor ik dat graag

  • #2
    Re: Noord Laos - fotolocaties

    Echt niemand?
    Tot nog toe vond ik enkel wat op trekearth.com maar het niveau is daar zo laag, dat ik daar weinig of geen inspiratie vind.

    Comment


    • #3
      Re: Noord Laos - fotolocaties

      Toen ik bijna in het Noorden was, kwam stroomopwaards vanaf de Pak Ou, nu en dan een speedboot voorbijgeraced. Misschien dat zij grotten weten waar ze willen stoppen. Moet je in Luangprabang vragen. Ik kruip bij hun wel niet in de boot,... wil nog een beetje leven, nadien.

      Comment


      • #4
        Re: Noord Laos - fotolocaties

        Ik was sowieso van plan om vanaf de Thaise grens 2 dagen over de rivier te reizen met zulk een speedboot. Ik kom dan voorbij Pak Ou en ik kan inderdaad eens informeren bij de locals indien mijn zoektocht op internet in een dood spoor eindigt.
        Mercikes voor de tip.

        Comment


        • #5
          Re: Noord Laos - fotolocaties

          Ben vorig jaar een tijdje in Laos geweest, pak ou is echt de moeite niet!

          wij zijn tot aan de grens met China geweest (van huay xai naar luang nam tha per boot, daarna naar Muang Sing). Dit is echt afgelegen, wij waren de enigste logees in het dorp waardoor we uitgenodigd werden op een feest.

          Grotten vind je veel in Vang Vieng hier kan je echt prachtige fotos nemen als je dat wenst.

          Plain of Jars is ook zeer de moeite voor wat panorama shots maar gevaarlijk voor alleen daar rond te lopen zonder gids, niet zo zeer voor de criminaliteit maar meer omdat dit het meest gebombardeerde stukje land is in de wereld. Er is al een stuk ontmijnd maar nog lang niet alles.
          Canon 550D - DZ Kitlenzen

          Comment


          • #6
            Re: Noord Laos - fotolocaties

            Met Pak Ou als één van de highlights in die buurt, zal ik mijn verwachtingen wat bijstellen na jouw reactie. Dat voorkomt weer een teleurstelling.
            Merci voor de goede tip ook betreffende Vang Vieng.

            Comment


            • #7
              Re: Noord Laos - fotolocaties

              Speedboten zijn trouwens zeer gevaarlijk en slecht voor de natuur!
              Als je echt een "unieke" ervaring wilt dan raad ik je aan om van Huay Xai, naar luang nam tha te varen en hier dan de bus te nemen richting China of Richting Luang Prabang.

              Vang Vieng ligt tussen Luang Prabang en Vientiane. Is een soort van Las Vegas van laos, heel veel drugs (happy pizza's, happy brownies, happy...) en heel veel feestgangers. Zoek een slaapplekje weg van het party island voor wat goede rust en trek er overdag op uit met de fiets om oude grotten te bezoeken die gebruikt werden om the schuilen tegen bombardementen. (Het is hier bovendien zeeeeer rustig omdat de meeste toeristen die naar hier komen niet echt voor "de natuur" komen.)

              Er zijn er zeker een 5-6 tal grotten in de buurt met ter plekke wat lokale gidsjes. Neem een zwembroek mee want in één van de grotten is er een lagune.

              Als je geluk hebt zie je trouwens bij de avondval een 1000-tal vleermuizen opstijgen als een zwarte wolk, zeer de moeite.

              Last piece of advice,
              Laos is echt geen land om te plannen!
              Ga gewoon met de flow, zie naar waar je gaat en hoe lang je er blijft.
              je kunt van elk punt in het land op twee dagen in bangkok zijn dus je moet u niet ongerust maken over de vlieger.

              Have fun!!
              Canon 550D - DZ Kitlenzen

              Comment


              • #8
                Re: Noord Laos - fotolocaties

                Heel erg bedankt. Dit is het beste advies dat ik tot nog toe heb gekregen.
                Gisteren ook de tip gekregen van een vriend om niet de speed boat maar de trage versie te nemen.
                Onze tijd is echter beperkt zodat we een beetje vast hangen aan de gekende 'hippie trail'.
                We zijn sowieso geen party animals en gaan vooral voor de natuur en de rust. Fijn om te weten dat dat toch nog bestaat in Vang Vieng.

                Comment


                • #9
                  Re: Noord Laos - fotolocaties

                  Ik ben zelf 24 maar ook niet echt een party animal hoor.
                  Je kunt wel altijd s'avonds is een wandeling maken naar het "party island" je hebt daar veel vuurblazers, misschien leuk om dat wat te fotograferen.

                  Vang Vieng staat ook vooral bekend om zijn tubing (buy the t-shirt ). Dit is concreet in een binnenband ronddobberen op een rivier. Het is dan bekend dat er de eerste kilometer (tocht is 4km) allemaal bars zijn om dan te drinken etc...

                  Ik had hier wat schrik voor maar wat blijkt is dat al die feestgangers pas tegen 4 uur beginnen om dan zichzelf zat te drinken en daarna te gaan feesten.

                  Wij zijn rond de middag geweest en er was geen mens te bespeuren, dus heel de rivier bijna voor onszelf! (je dobbert dan rond tussen het karstgebergte).

                  Dit voor 3-4 euro :-).

                  Ik heb hier zelf geen foto's van genomen omdat ik mijn camera niet wou nat maken. Het bleek echter dat je bijna overal kon staan .

                  maar ik ga er wat over zwijgen want zo kan ik wel 1000 pagina's schrijven.

                  Misschien een tip over info's van bestemmingen, wordt lid van wegwijzer.be
                  kost u een 20tal euro per jaar maar je kan allemaal reisverslagen lezen en zo ideeën opdoen (en wijsheden).

                  Moest je u lid willen maken stuur dan een pm'tje dan geef ik je wat info dat je door kunt geven, misschien krijgen wij dan nog een cadeautje :-)

                  Alvast bedankt.

                  groeten,

                  Christophe
                  Canon 550D - DZ Kitlenzen

                  Comment

                  Working...
                  X