Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen vanuit helikopter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen vanuit helikopter

    Daarnet is me gevraagd om zaterdag vanuit een helikopter foto's te nemen van een pas getrouwd koppel dat dan uit de kerk zou komen. Ik ben zeer enthousiast ^^
    Maar.. Dit heb ik nog nooit gedaan, ik heb zelfs nog nooit in een helikopter of sportvliegtuigje ofzo gezeten.
    Heeft er iemand tips en welk objectief gebruik ik het best?

    Ik heb:
    - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro
    - Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
    - Peleng 8mm 1.4
    - Canon EF 50mm f/1.8 II
    - Canon EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6

    (hopelijk zijn de weersomstandigheden goed en gaat het door gaan)
    Facebook
    Flickr
    500px

  • #2
    Re: Fotograferen vanuit helikopter

    Geen ervaring met heli's hier.
    Het eerste wat bij mij opkomt is: hoe ga je omgaan met de trillingen?? Zeker met langere brandpunten is dit opletten geblazen. Misschien de ISO maar hoog genoeg zetten zodat je met heel korte sluitersnelheden kunt werken.

    Succes!!
    "Just do it !"

    http://jr52.be/index.html

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen vanuit helikopter

      Tenzij de helicopter op een trailer voor de deur staat is geen enkel van je lenzen geschikt. Hooguit de 70-300 maar die is aan de donkere kant.

      Verder dan een overzichtsfoto zal je niet kunnen maken. Je zal veel te hoog zitten. Zelfde probleem met wielerwedstrijden en zo.
      ISO hard optrekken en hopen op een zeer heldere dag.

      PS: vergeet niet jezelf en je materiaal goed vast hangen aan de heli als je met open deur werkt dat we geen foto van jou ter aarde bestelling moeten komen nemen

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door xafke
        Tenzij de helicopter op een trailer voor de deur staat is geen enkel van je lenzen geschikt. Hooguit de 70-300 maar die is aan de donkere kant.

        Verder dan een overzichtsfoto zal je niet kunnen maken. Je zal veel te hoog zitten. Zelfde probleem met wielerwedstrijden en zo.
        ISO hard optrekken en hopen op een zeer heldere dag.

        PS: vergeet niet jezelf en je materiaal goed vast hangen aan de heli als je met open deur werkt dat we geen foto van jou ter aarde bestelling moeten komen nemen
        Ik vrees ook een beetje voor de lenzen. Òf het telebereik is te kort, òf het diafragma is te klein... Misschien even zoeken om eventueel een lens te huren? Kost niet zo veel.

        Ter aarde bestelling? Als je van op redelijke hoogte uit een heli sukkelt, dan val je een gat in de grond en moet het putje enkel nog toegedekt worden

        mvg,
        Bart
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen vanuit helikopter

          vind de antwoorden toch wat vreemd hoor.
          de opname moeten er toch uitzien als zijnde uit een heli genomen.
          dan maakt het toch niet uit welke lenzen je gebruikt.
          wil je het bruidspaar goed fotograferen, stap dan niet in een heli maar blijf op de grond?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door bouk
            vind de antwoorden toch wat vreemd hoor.
            de opname moeten er toch uitzien als zijnde uit een heli genomen.
            dan maakt het toch niet uit welke lenzen je gebruikt.
            wil je het bruidspaar goed fotograferen, stap dan niet in een heli maar blijf op de grond?
            grt,bouk.
            Zo vreemd zijn die antwoorden toch niet?
            Met een standaardlens vanop enige afstand zal alles te klein uitvallen, dus je hebt genoeg tele nodig. En ik heb nog nooit in een heli gezeten, maar het lijkt me niet ondenkbaar dat er trillingen zijn en dat het stil hangen misschien niet zo heel stil is als het vanop de grond lijkt, dus heb je voldoende korte sluitertijden nodig. En dat laatste zal waarschijnlijk best lukken met een min of meer lichtsterk objectief. Niet?

            mvg,
            Bart
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen vanuit helikopter

              Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
              .........
              Met een standaardlens vanop enige afstand zal alles te klein uitvallen.......
              dat is juist het leuke vanuit die heli fotograferen.
              nogmaals als je goeie beelden wil....blijf op de grond.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen vanuit helikopter

                In een recent fotografietijdschrift stond een heel artikel over fotograferen vanuit een helikopter.
                Ik ben hier alles aan het nakijken in welk tijdschrift...maar ik vind het voorlopig niet (ik zal het nog wel verder nakijken hoor, want het moet ergens instaan en ik wil het nu zelf ook terugvinden ).

                Was heel interessant, maar ik ben er ook van verschrokken hoe moeilijk het wel niet is en waar je allemaal op moet letten.
                Kans is dat de helikopter niet kan vertrekken. Ze mogen ook niet altijd "laag" genoeg vliegen, afhankelijk van waar de kerk zal staan dus (boven steden of gemeenten ofzo moeten ze hoger blijven vliegen..."hoger" in de zin van misschien wel eens "te hoog" voor het doel, hing ook af van aantal motoren ofzoiets om noodlandingen te kunnen maken).
                Koude was ook niet te onderschatten, en de piloot moest het ook gewend zijn, want dat was toch anders vliegen dan normaal.

                Nuja, voor zover ik me herinner, het was vooral een kwestie van zéééér goede voorbereiding, of een kwestie van véééééél geluk, maar als ik de prijzen van die helikopters zag, dan wordt wachten op geluk daar wel heel duur betaald...(maar over dat laatste moet jij je waarschijnlijk geen zorgen maken ).

                Enfin, ik ga eens verder zoeken.

                Edit: ik herinner me ook iets van vergunningen, niet alleen voor de helikopter, maar ook voor de fotograaf. Zeker ben ik niet meer, maar best eens checken hoe dat zit.

                Gevonden: photo digitaal uitgave 22 (wil het vanavond nog wel eens nalezen en dingen die me opvallen hier noteren).
                Last edited by Tink; 14 juni 2011, 08:01.

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograferen vanuit helikopter

                  Voor helikopters varieert de minimum vlieghoogte van 45 tot 210 meter, afhankelijk van de plaats waar gevlogen wordt. (dus boven een kerk zal dit zeker geen 45 meter zijn, maar eender 100 meter)

                  Nu heb je al een idee wat voor lens je zal nodig hebben
                  Groetjes Rudy
                  Canon EOS 5DMKII / EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograferen vanuit helikopter

                    Misschien stomme opmerking, maar men heeft het hier dikwijls over oppassen met refereren naar foto's die niet van jezelf zijn, laat staan ze hier gewoon tonen.
                    Ik kan me voorstellen dat zomaar stukken uit een artikel (enfin een samenvatting) hier neerschrijven onder dezelfde regeling vallen.
                    Ik zou het eerlijk gezegd in al mijn naïviteit niet weten.

                    Misschien een PM sturen naar TS?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograferen vanuit helikopter

                      This is an impression of the Air-to-Air Academy 2010 which was held at the airfield of Zoersel (Malle) during the first edition of the Photoflying Days. Some...



                      ik zie in dit filmpje bijvoorbeeld al een gyro..
                      Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                      Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograferen vanuit helikopter

                        over wie heb je het feitelijk?
                        ik zie hier nergens teksten staan die ergens anders gebruikt zijn


                        Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
                        Misschien stomme opmerking, maar men heeft het hier dikwijls over oppassen met refereren naar foto's die niet van jezelf zijn, laat staan ze hier gewoon tonen.
                        Ik kan me voorstellen dat zomaar stukken uit een artikel (enfin een samenvatting) hier neerschrijven onder dezelfde regeling vallen.
                        Ik zou het eerlijk gezegd in al mijn naïviteit niet weten.

                        Misschien een PM sturen naar TS?
                        Groetjes Rudy
                        Canon EOS 5DMKII / EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotograferen vanuit helikopter

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy_VDS Bekijk bericht
                          over wie heb je het feitelijk?
                          ik zie hier nergens teksten staan die ergens anders gebruikt zijn
                          Ik had het over het artikel waarvan ik desnoods een samenvatting wilde geven (zie mijn eerste post). Daar staan tips in dat artikel, als ik die gewoon overneem (ik kan ze niet nog meer gaan samenvatten, want het zijn al korte tips), ik veronderstelde dat ik dat dus niet mag, want in principe mag je uit tijdschriften niet zomaar iets overnemen zonder voorafgaande toestemming. En daaruit verder bouwend, in hoeverre mag je dan eigenlijk de andere tekst gaan "samenvatten". Mag dat, zou ik in principe eerst toelating moeten vragen, is gewoon bronvermelding doen ok?
                          Ik heb geen eigen kennis, alles wat ik over luchtfotografie weet komt van dat ene artikel, en owv de korte tips die erin staan en ik bijna letterlijk zou moeten overnemen...Vandaar dat ik daar verder op aan het doordenken was.
                          Met al die regeltjes weet ne mens op den duur niet meer wat ie nog mag of niet ....

                          Het tijdschrift is natuurlijk nog heel recent, dus waarschijnlijk nog beschikbaar. Als je er echt meer over wil weten, dan kan je het best het artikel zelf lezen natuurlijk.

                          Belangrijkste tips die erin staan (ik zal het heel algemeen houden):
                          Voorbereiding is zeer belangrijk, ervaring van piloot en fotograaf een must (de helikoptervlucht is te duur om op goed geluk te gaan).
                          Goede communicatie van belang tss fotograaf en piloot. Leer anticiperen. Visualiseer op voorhand wat je wil.
                          Weer in de gaten houden, ook bewolking kan problemen geven, schaduw van wolken op de aarde is niet gewenst.
                          Hou rekening met onverwachte dingen (vlucht kan niet doorgaan, vroegtijdig moeten afbreken).
                          Zorg dat alles geborgd is. Fotograaf zelf, maar ook ALLE materiaal. Iets dat vanop die hoogte valt is levensgevaarlijk.
                          Altijd warme en winddichte kledij owv de snelheden, wind op die hoogte.
                          Boven steden en zee mag je niet onder 1000voet gaan, tenzij je met tweemotorige helicopter vliegt (ivm noodlanding).
                          In Nederland mag alleen een beroepsfotograaf luchtopnames maken, en na goedkeuring van Ministerie van Defensie (wordt op vliegveld gecontroleerd).
                          Stabiliteit, comfort hangt af van helikopter (hoe duurder de vlucht hoe betere helikopters hiervoor).
                          Niet te lang op één plaats blijven hangen ivm overlast.
                          Op oneindig focussen en horizon recht houden.
                          Last edited by Tink; 14 juni 2011, 20:18.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotograferen vanuit helikopter

                            Dank jullie allemaal voor de reacties, vooral Tink
                            Als hij me laat weten dat het doorgaat (want het ziet er niet goed uit qua weer) ga ik meer uitleg vragen over de hoogte en de bedoeling hoe de foto's eruit zien. Want ik denk ook niet dat het de bedoeling is dat ik inzoom op het koppel, ik denk dat de charme juist ligt bij de sfeer die je van bovenaf ziet, het totaalplaatje.
                            @ Rudy: eigenlijk heb ik niet echt een idee, ik kan die hoogte niet echt inschatten, ben niet gewoon met grote afstanden te werken (bv. vogels ofzo).
                            De vriendin van m'n papa zei dat een helikopter eigenlijk niet neig trilt. Zijn er mensen met nog ervaringen? Want daar ben ik het meest bang voor, dat trillen.
                            Facebook
                            Flickr
                            500px

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotograferen vanuit helikopter

                              Volgens mij gebruik je best de 70-300, het is overdag, en dan is er normaalgezien veel licht (tijdens een onweersbui zal de helikopter toch aan de grond blijven volgens mij).

                              Om foto's te maken vanuit een sportvliegtuigje gebruik ik gewoonlijk een 24-105 (eerder op 105mm, 24 is veel te breed), ook niet echt lichtsterk, en dat is toch nog prima te doen. Een langere lens is in een sportvliegtuigje niet handig, want je zit vlak tegen het ruitje waardoor je de foto's maakt. Maar vanuit een helikopter moet je geen foto's maken langs de zijkant, je kan bijna recht vooruit fotograferen, en dan zal dat zeker lukken met een wat langere lens. De beeldstabilisatie zal ook wel wat helpen tegen de trillingen, en als dat nog niet voldoende is, dan moet de iso omhoog om de sluitertijd kort genoeg te krijgen (iso 400 is voor geen enkele DSLR een probleem).

                              De 70-300 is maar één stop minder lichtsterk dan de 24-105, en dat zal zeker geen probleem zijn.
                              Er zullen misschien wel wat trillingen zijn, maar als je het lukt om vanuit een sportvliegtuigje door getinte ruiten foto's te maken, dan zal dat zeker ook lukken vanuit een helikopter die ongeveer ter plaatse blijft hangen.

                              Iemand van onze fotoclub heeft onlangs nog foto's gemaakt vanuit een helikopter, en eigenlijk heb ik maar weinig over trillingen gehoord, ik denk dat het nog best meevalt.

                              Doe zeker geen wit T-shirt aan, want dan vraag je om reflecties op het glas, zo donker mogelijke kleding vermindert de kans op hinderlijke reflecties.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X