Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 100-400 met 1.4x extender

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 100-400 met 1.4x extender

    bij het gebruik van een 1.4x extender (canon) met de canon 100-400L verlies ik de AF. Ik heb het gevoel dat er dan niet meer scherp te fotograferen valt uit de hand. Heeft iemand ervaring met deze combinatie? En verkrijgt die mooie/scherpe resultaten (uit de hand en/of op statief)?

    Verlies je op elke lens de AF in combinatie met extender, of zijn er lenzen waarbij de AF wel behouden blijft (zoja, welke (canon))?

  • #2
    Re: canon 100-400 met 1.4x extender

    Deze lens heeft met een 1.4 extender een maximale opening van f:8, waardoor enkel nog op de 1D bodies de AF zal werken (enkel het centrale punt).

    Op alle andere Canons heb je f:5.6 nodig, dus een lens met minimum f:4.
    Deze beperking is ingebouwd omdat een extender de AF-snelheid met ong 75% vertraagt.
    Je kan dit proberen te omzeilen door het aparte groepje van 3 contacten op de extender af te plakken, maar dan wordt de AF traag en schokkend.

    Daarenboven verhoogt je minimum sluitersnelheid zodat uit de hand werken enkel nog bij genoeg licht kan.

    Ook op statief zal je zien dat de kwaliteit van een opname met extender met de 100-400 niet echt beter wordt dan een uitsnede van een foto zonder.

    Volgens mijn ervaring is op deze lens het sop de kool niet waard.

    Je kan de extender gebruiken als je niet dichter kan komen, maar het zal beter werken bij lenzen van zeer hoge kwaliteit, zoals de superteles, macros en sommige nieuwe zooms.

    Comment


    • #3
      Re: canon 100-400 met 1.4x extender

      bedankt voor je reactie! dus als ik het goed begrijp is de combinatie 100-400mm met 1.4 extender niet echt beter dan gewoon op 400mm schieten en te croppen.

      Verder zal een 70-200 f/2.8 wel zijn AF behouden samen met de extender? Wat is het kwaliteitsverschil van de 70-200 f2.8 met 2x extender op 400mm tov de 100-400mm (want als die kwaliteit niet slechter is, dan is die combinatie wel handiger aangezien je dan de 70-200 gelijk ook apart kan gebruiken wat betere kwaliteit is dan de 100-400 in de overlappende mm's (correct toch?) + je kan tot 70mm gaan..?

      Comment


      • #4
        Re: canon 100-400 met 1.4x extender

        Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
        Verder zal een 70-200 f/2.8 wel zijn AF behouden samen met de extender? Wat is het kwaliteitsverschil van de 70-200 f2.8 met 2x extender op 400mm tov de 100-400mm (want als die kwaliteit niet slechter is, dan is die combinatie wel handiger aangezien je dan de 70-200 gelijk ook apart kan gebruiken wat betere kwaliteit is dan de 100-400 in de overlappende mm's (correct toch?) + je kan tot 70mm gaan..?
        Dit heb ik me ook al afgevraagd.
        Fotografie is leren kijken.
        http://johanluyckx.weebly.com

        Comment


        • #5
          Re: canon 100-400 met 1.4x extender

          Wachten op de 200-400 met inschakelbare extender.

          Comment


          • #6
            Re: canon 100-400 met 1.4x extender

            Ik gebruik de 100-400 wel eens met een 1,4x teleconverter op de 1D MKIII.
            De beeldkwaliteit valt dan eigenlijk nog best mee, en de AF werkt nog op het centrale AF-punt.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: canon 100-400 met 1.4x extender

              Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
              bedankt voor je reactie! dus als ik het goed begrijp is de combinatie 100-400mm met 1.4 extender niet echt beter dan gewoon op 400mm schieten en te croppen.

              Verder zal een 70-200 f/2.8 wel zijn AF behouden samen met de extender? Wat is het kwaliteitsverschil van de 70-200 f2.8 met 2x extender op 400mm tov de 100-400mm (want als die kwaliteit niet slechter is, dan is die combinatie wel handiger aangezien je dan de 70-200 gelijk ook apart kan gebruiken wat betere kwaliteit is dan de 100-400 in de overlappende mm's (correct toch?) + je kan tot 70mm gaan..?
              Indertijd bestond de nieuwe 70-200 2.8 II nog niet, op de oude was een 2x extender veel slechter dan een 100-400, om over de AF-snelheid te zwijgen.
              Om de laatste reden heb ik een 400 f:5.6 bijgekocht - en nog een 70-200 f:4 om niet altijd met een dik kanon rond te lopen.

              Als ik nu opnieuw zou beginnen was de nieuwe 70-200 II + extender 1.4 III zeker te overwegen.
              Of het werkelijk zo goed is moet iemand anders je vertellen.

              Comment


              • #8
                Re: canon 100-400 met 1.4x extender

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Als ik nu opnieuw zou beginnen was de nieuwe 70-200 II + extender 1.4 III zeker te overwegen.
                Of het werkelijk zo goed is moet iemand anders je vertellen.
                Dat interesseert me nu ook wel eens, zie: is deze combi te vergelijken met de 100-400? En/of met de extender 2.0 III? Of ga je dan toch maar beter voor de 100-400? (Je mist dan natuurlijk wel het bereik - en de kwaliteit - dat je hebt wanneer je zonder de extender werkt, dat besef ik wel...)
                Stef
                (Aanpassing: ondertussen wat gegoogeld, en gezocht op dit forum: blijkbaar is dit al op meerdere plaatsen "gespreksonderwerp" geweest...Sorry, 'k had beter eerst wat rondgekeken/gelezen, vooraleer m'n vraag te stellen)
                Last edited by stef.pillaert; 15 juni 2011, 08:34.

                Comment

                Working...
                X