Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overstap naar Full Frame

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • overstap naar Full Frame

    Momenteel trek ik met een nikon D90 maar ik heb al met verschillende mensen zitte praten en ze raden mij een full frame camera aan...
    Alleen heb ik dan zitten kijken en blijkbaar moet ik dan ook andere lenzen enzo gaan aanschaffen?
    Ik gebruik de camera voornamelijk voor sport maar omdat ik fotografie studeer trek ik dus ook nog wel andere dingen

    Zijn er mensen die me wat meer uitleggen kunnen geven over een eventuele overstap naar een full frame, wat de voor of nadelen zijn,...

    Thanks anyway !

  • #2
    Re: overstap naar Full Frame

    Niemand zegt dat je iets 'moet'. Op een fullframe zal je idd wel andere lenzen moeten kopen, dus nog eens een zware investering.

    Ik vind het verschil tussen fullframe en crop niet zo spectaculair als bv t verschil tussen compact en spiegelreflex.

    Ik merk wel minder scherptediepte op hetzelfde diafragma.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: overstap naar Full Frame

      Beetje rare vraag.

      Voordelen:

      Lagere ruis bij hogere iso
      Betere groothoek werking


      NB. voor sport zou ik persoonlijk eerder een crop camera gebruiken.

      YMMV
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: overstap naar Full Frame

        Vertel eerst eens welke lenzen je nu hebt, want als je veel sport fotografeert is de kans groot dat je een telelens hebt (en de meeste telelenzen zijn bruikbaar op een FF).

        Als je fotografie studeert is de kans groot dat je vaste brandpunt lenzen (primes) hebt (en de meeste primes zijn bruikbaar op een FF).

        Waarom overgang op FF voor de meesten nog iets meer kunnen spelen met DOF en/of soms om de iets betere prestaties opp hogere ISO's.

        U zegt niet waarom U denkt dat uw cropcamera nu tekort komt, en wat U hoopt van te kunnen verbeteren met een FF, moest U dit kunnen aangeven zou er een veel duidelijker antwoord op uw vraag kunnen gegeven worden.

        Comment


        • #5
          Re: overstap naar Full Frame

          Oorspronkelijk geplaatst door Rangersman Bekijk bericht
          Momenteel trek ik met een nikon D90 maar ik heb al met verschillende mensen zitte praten en ze raden mij een full frame camera aan...
          Alleen heb ik dan zitten kijken en blijkbaar moet ik dan ook andere lenzen enzo gaan aanschaffen?
          Ik gebruik de camera voornamelijk voor sport maar omdat ik fotografie studeer trek ik dus ook nog wel andere dingen

          Zijn er mensen die me wat meer uitleggen kunnen geven over een eventuele overstap naar een full frame, wat de voor of nadelen zijn,...

          Thanks anyway !
          Het overwegen waard, maar het is een dure grap als je er wat kwaliteitsglas bij wil hebben.

          Voordelen: beter in de hoge iso, scherptediepte is wat meer beheersbaar, groothoekmogelijkheden.

          Nadelen: duurder glas nodig, met langere brandpunten voor hetzelfde bereik, waardoor aanzienlijk meer gewicht.

          Comment


          • #6
            Re: overstap naar Full Frame

            Oorspronkelijk geplaatst door Rangersman Bekijk bericht
            Momenteel trek ik met een nikon D90 maar ik heb al met verschillende mensen zitte praten en ze raden mij een full frame camera aan...
            laat je niks wijsmaken hoor, je hebt deze camera nog maar net.
            ga hier lekker mee aan de gang tot je zelf tegen de beperkingen aan loopt.
            koop nooit een andere camera omdat "men" zegt dat een andere beter is.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: overstap naar Full Frame

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              laat je niks wijsmaken hoor, je hebt deze camera nog maar net.
              ga hier lekker mee aan de gang tot je zelf tegen de beperkingen aan loopt.
              koop nooit een andere camera omdat "men" zegt dat een andere beter is.
              grt,bouk.
              Helemaal mee eens; de D90 is een top camera, de D300s is een top camera, de D700 is een top camera, de D3 is een top camera,...
              en er zullen nog wel top camera's bijkomen.
              Als je al wil investeren doe dat dan in objectieven en neem dan meteen de besten.
              Ook een crop camera heeft zijn voordelen (meer tele met dezelfde objectieven)
              Met de huidige stand van de techniek is het enige uitgesproken voordeel van een FF de prestaties bij hogere ISO. Als je daarvoor wil investeren, ga je gang maar laat je de kop niet zot praten.

              By the way; je zit op een fotografie opleiding en je "trekt" nog steeds foto's
              Groeten, Bert
              Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
              www.bertofotografie.be

              Comment


              • #8
                Re: overstap naar Full Frame

                oei, zoals eerder al geschreven laat je niets wijsmaken je moet allemaal bekijken van wat je wenst te doen.
                als je veel tele gebruikt moet je de prijs eens vergelijken tussen objectieven in zelfde kwaliteit klasse tussen 200mm en 300mm, tussen 400mm en 600mm, dan spreek je over duizenden euros verschil in voordeel van aps, plus veel minder gewicht voor zelfde bereik.
                Voor breedhoek is FF dan weer beter geschikt.

                FF heeft kleinere DOF maar is in veel gevallen een probleem, sport, macro etc.
                Praktisch is grotere DOF altijd beter, esthetisch kan kleine DOF mooie effecten geven maar daar heb je met APS toch ook nog voldoende speling.

                beeldkwaliteit recente APS zijn zeer goed.

                zou eerst eens goed nadenken

                Comment


                • #9
                  Re: overstap naar Full Frame

                  Bedankt voor de vele reacties...

                  Het is voornamelijk omdat de personen met wie ik opstap ga me constant zitten aan te moedigen voor een FF.
                  Akkoord bij donkere lichtomstandigheden heb ik wat problemen dus dat zou een reden kunnen zijn...
                  Maar bij mijzelf denk ik dan ook waarom een FF aanschaffen ipv een top lens...
                  Ik wil mijzelf meer professionaliseren door betere lenzen te kopen want momenteel trek ik met een zéér goedkope 28-80 die ik online voor 40 euro gevonden heb, en daarnaast trek ik met een 70-300 VR
                  Persoonlijk zou ik liever een toplens willen aanschaffen ipv een FF dus ik sluit me aan bij de meeste meningen hier gegeven ! Bedankt daarvoor
                  Dan blijft wel nog steeds de vraag welke lens maar dat zou dan misschien niet on topic zijn

                  Bedankt allemaal !

                  Comment


                  • #10
                    Re: overstap naar Full Frame

                    ik ben een ouderwets sulleke (zit nog in de sfeer van een bash topic hier) dat analoog begon en voor mij was de FF een verademing: terug echt fotograferen;
                    Anderzijds: een crop heeft ook serieuze voordelen en da's dan vooral bij sportfotografie en en bij het 'vogelen".
                    Als je crop geleerd hebt en dan naar FF gaat, zal dat wel een verschil geven, maar idd. niet zo spectaculair als van (veredelde) compact naar DSLR.
                    Gewoon eerst verder doen met je huidige. FF kan altijd later nog.
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: overstap naar Full Frame

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rangersman Bekijk bericht
                      Ik wil mijzelf meer professionaliseren door betere lenzen te kopen want momenteel trek ik met een zéér goedkope 28-80 die ik online voor 40 euro gevonden heb, en daarnaast trek ik met een 70-300 VR
                      zowel je 28-80 als je 70-300mm werken perfect op een D700 (fullframe), die 28-80 wordt trouwens op een fullframe veel leuker!

                      voor indoorsport heb je alle baat bij een fullframe, vermits je beter omkan met donkere lichtomstandigheden... maar ook dan heb je nog goede (lees groot diafragma) lenzen nodig!
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: overstap naar Full Frame

                        Als je fotografie studeert lijkt het me zo dat je het zelf zou moeten kunnen uitzoeken
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment

                        Working...
                        X