Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina 12-24 F4 DXII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tokina 12-24 F4 DXII

    Ik heb mij onlangs bovenstaande lens aangekocht (op Canon D 50) en ben er supercontent van. Nu zou ik mij graag een grijsverloopfilter aanschaffen (landschapfotografie). Ik vrees echter voor zwarte randen en vignetering indien ik hierbij ook mijn UV-filter wil gebruiken.
    Heeft iemand hier goede raad voor?

    Bedankt

  • #2
    Re: Tokina 12-24 F4 DXII

    Je zal vinettering krijgen.
    Maar, waarom zet je er een UV filter op? De sensor heeft geen last van UV licht. Bij tegenlicht loop je het risico overstraling te krijgen door het gebruik van een filter. Dat risico wordt nog groter bij gebruik van 2 filers.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Tokina 12-24 F4 DXII

      Om vignettering te voorkomen, kan je kiezen voor bvb lee-filters. Een nogal prijzige oplossing, maar gegarandeerd geen vignettering. Plus je moet maar in één filterset investeren. Via apdapterringen voor je verschillende objectieven kan je de houder op je objectief monteren. Ik gebruik de lee-filters nu al een jaar (ook met de tokina 12-24) nadat ik er kennis mee had gemaakt op een workshop van Bart Heirweg alias Fuse, en ben er zeer tevreden over. UV-filters gebruik ik niet.
      Geniet van foto's maken

      Comment


      • #4
        Re: Tokina 12-24 F4 DXII

        beste annoh,

        bedankt voor je reactie. Ik heb met veel interesse je site bezocht. Ik zag ook de melding betreft de Clever Clogs koppenreiniger. Het toeval wil dat ik ook een epson 2880 in mijn bezit heb, waarvan 4 van de 8 koppen verstopt zitten. (ik heb een bouw- en verhuisperiode achter de rug waardoor de printer 14 maanden niet heeft geprint) Ik heb vele malen de koppen proberen te reiningen via het reinigingsprogramma, alle inktcassettes leeggespoten, echter zonder resultaat. Ten einde raad heb ik de printer binnengegeven bij de dealer voor een raming voor de herstelling: Prijs 475 eur voor de herstelling (heb ik zowat een nieuwe voor).

        Denk je dat ik kans maak om met de Clever Clogs koppenreiniger dit toestel er door te helpen?
        Zoja, kan je mij wat meer gegevens bezorgen betreft de verkoper? (Ik vind die niet op het web)

        Bedankt

        Comment

        Working...
        X