Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kortrijk loopt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kortrijk loopt

    Morgen is het Kortrijk loopt en ik wil enkele vrienden een plezier doen met een foto. Dit heb ik echter nog nooit gedaan. Iemand tips?

    Ik denk:
    Av en groot diafragma om loper uit de groep te kunnen lichten
    iso afstemmen om sluiter rond de 125 te krijgen
    objectief: 70-200

  • #2
    Re: Kortrijk loopt

    Dat wil'k nu ook'ns weten, zie.

    Comment


    • #3
      Re: Kortrijk loopt

      Begrijp niet goed wat je bedoelt, maar ik veronderstel dat je de loper "los van de achtergrond" wil fotograferen.
      Dan heb je eerder een klein diafragma nodig dan een groot diafragma.( 2.8 - 5.6)
      Met een 70-200, waarvan ik aanneem dat dit een 2.8 is, zit je bij redelijke lichtomstandigheden bij een iso van 200 als snel op een sluitertijd van 125. Voor hardlopers zou ik eerder een sluitertijd van minsten 1000 nemen, waarbij je misschien wel je iso moet verhogen. Grijp de kans om terplaatse wat testopnamens van andere lopers te nemen.
      AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

      Comment


      • #4
        Re: Kortrijk loopt

        De sluitertijd moet kort genoeg zijn, normaalgezien maak je foto's van lopers zo dat de actie bevrozen wordt.

        Met de 70-200 kan je de lopers op f2,8 fotograferen, maar door de kleine scherptediepte heb je wel veel kans dat de foto niet 100% juist scherpgesteld is.
        Meestal zet ik het diafragma op f4-f5,6 om toch voldoende scherptediepte te krijgen zodat de loper scherp op de foto staat. Als de loper dicht genoeg in beeld komt, dan zal de achtergrond met die diafragma-opening ook wel onscherp worden.

        Kijk naar mijn foto's van de duathlon en stratenloop, de EXIF kan je daar ook bekijken.

        Voorbeeldje op f4:


        Je zoekt een mooie plaats om foto's te maken, zet de camera op diafragmavoorkeuze (f4 - f5,6), gebruik de servo-AF, zoom in tot 200mm, hou de ontspanknop half ingedrukt tot de loper die je op de foto wil groot genoeg in beeld komt, en dan druk je af, meer is het niet... Zoek een plaats met niet teveel storende elementen in de achtergrond (als dat mogelijk is), en breng vooral de loper in beeld, niet de achtergrond (soms zie ik foto's van zo'n evenement, en dan staan de lopers zo klein op de foto dat je ze bijna niet terugvindt). Maak de foto's meteen goed, achteraf een stukje uitsnijden om te gebruiken zorgt voor een veel slechtere beeldkwaliteit. Druk dus niet te snel op de ontspanknop, "schiet" pas als ze dicht genoeg komen (voldoende groot in de zoeker).
        De foto's die ik van zo'n evenementen op mijn website zet, die verklein in automatisch in batch, en daar wordt nooit iets van bijgesneden. Ze moeten dus meteen zo goed mogelijk uit de camera komen.
        Last edited by Black B@ndit; 18 juni 2011, 12:12.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Kortrijk loopt

          Bedankt voor de tips!

          Ik heb een beetje getest met de instellingen. Ai Servo, groot diafragma (F4),...

          Niet makkelijk, ze liepen in grote groepen. Ik had het meest moeite om op het juiste moment af te drukken, en niet te laat vooral.

          Comment


          • #6
            Re: Kortrijk loopt

            Oorspronkelijk geplaatst door HdBD200 Bekijk bericht
            Begrijp niet goed wat je bedoelt, maar ik veronderstel dat je de loper "los van de achtergrond" wil fotograferen.
            Dan heb je eerder een klein diafragma nodig dan een groot diafragma.( 2.8 - 5.6)
            Met een 70-200, waarvan ik aanneem dat dit een 2.8 is, zit je bij redelijke lichtomstandigheden bij een iso van 200 als snel op een sluitertijd van 125. Voor hardlopers zou ik eerder een sluitertijd van minsten 1000 nemen, waarbij je misschien wel je iso moet verhogen. Grijp de kans om terplaatse wat testopnamens van andere lopers te nemen.
            Even ter verduidelijking : een groot diafragma is een klein f-getal. Waarom? Omdat het eigenlijk niet bvb f2.8 is, maar 1/2.8. Een diafragma van f11 is dus 1/11 en zodoende kleiner.
            Fotografie is leren kijken.
            http://johanluyckx.weebly.com

            Comment

            Working...
            X