Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3100, D5100 of toch de D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D3100, D5100 of toch de D90

    Hallo BD'ers,

    Ik ben van plan om binnenkort een digitale reflexcamera aan te schaffen, en aangezien dit forum zeer veel info bevat (waardoor je dan ook steeds begint te twijfelen tussen merk, type, lenzen,...) vraag ik jullie mening. Ik werk al enige jaren met een Panasonic TZ3 (een pracht van een compact toestel), maar wil dus nu wat meer.

    Het merk daar ben ik ondertussen ook al uit, het zal dus een Nikon worden. Het budget dat ik voorzie is +-1000 euro, voor alle duidelijkheid veel ervaring met een reflex heb ik dus niet. Voor de lenzen ben ik zeker van plan om in de toekomst mij hier meer in te verdiepen,maar ik zou zeker starten met een kitlens en dan zal het waarschijnlijk de AF-S DX VR 18-105mm f/3.5-5.6 worden omwille van het bereik. Nu fotografeer ik vooral dieren, bloemen, planten, landschappen en natuurlijk op reis landschappen, gebouwen en dergelijke, kort samengevat huis en tuin fotografie. In de nabije toekomst zal er zeker nog een prime lens bijkomen ofwel de AF 50mm f/1.8, Af 50mm f/1.4 dit vooral om portretten en binnenhuis te fotograferen. En verder zou ik ook nog een macro lens willen aanschaffen.

    Op dit forum vind je een aantal topics over de D90, D5100 en D3100 met soms een vergelijking of twijfel tussen bovenstaande types, maar ik geraak er echt niet uit. Wat ik wel al gelezen heb is dat de D90 een ingebouwde scherpstelmotor heeft terwijl de D3100 en D5100 dit niet hebben, wat dan weer als gevolg heeft dat bepaalde lenzen duurder worden. Voor alle duidelijkheid ik beschik nog niet over lenzen, dus ik weet ook niet in hoever bovenstaande (duurdere lenzen zonder ingebouwde scherpstelmotor) op mij van toepassing zijn.