Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3100, D5100 of toch de D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D3100, D5100 of toch de D90

    Hallo BD'ers,

    Ik ben van plan om binnenkort een digitale reflexcamera aan te schaffen, en aangezien dit forum zeer veel info bevat (waardoor je dan ook steeds begint te twijfelen tussen merk, type, lenzen,...) vraag ik jullie mening. Ik werk al enige jaren met een Panasonic TZ3 (een pracht van een compact toestel), maar wil dus nu wat meer.

    Het merk daar ben ik ondertussen ook al uit, het zal dus een Nikon worden. Het budget dat ik voorzie is +-1000 euro, voor alle duidelijkheid veel ervaring met een reflex heb ik dus niet. Voor de lenzen ben ik zeker van plan om in de toekomst mij hier meer in te verdiepen,maar ik zou zeker starten met een kitlens en dan zal het waarschijnlijk de AF-S DX VR 18-105mm f/3.5-5.6 worden omwille van het bereik. Nu fotografeer ik vooral dieren, bloemen, planten, landschappen en natuurlijk op reis landschappen, gebouwen en dergelijke, kort samengevat huis en tuin fotografie. In de nabije toekomst zal er zeker nog een prime lens bijkomen ofwel de AF 50mm f/1.8, Af 50mm f/1.4 dit vooral om portretten en binnenhuis te fotograferen. En verder zou ik ook nog een macro lens willen aanschaffen.

    Op dit forum vind je een aantal topics over de D90, D5100 en D3100 met soms een vergelijking of twijfel tussen bovenstaande types, maar ik geraak er echt niet uit. Wat ik wel al gelezen heb is dat de D90 een ingebouwde scherpstelmotor heeft terwijl de D3100 en D5100 dit niet hebben, wat dan weer als gevolg heeft dat bepaalde lenzen duurder worden. Voor alle duidelijkheid ik beschik nog niet over lenzen, dus ik weet ook niet in hoever bovenstaande (duurdere lenzen zonder ingebouwde scherpstelmotor) op mij van toepassing zijn.

    Momenteel is de D90 aan een zeer gunstige prijs te koop en aangezien deze D90 op dit forum nog zeer geliefd is staat deze dus ook tussen het lijstje. Daarentegen zijn de D3100 en D5100 nieuwere toestellen met de laatste nieuwe technologie, terwijl de D90 intussen toch al 3 jaar oud is.

    Dus wat is jullie mening ivm. deze 3 types, of welk type zouden jullie aanraden voor een beginner?

    Alvast al bedankt voor de reacties.

  • #2
    Re: Nikon D3100, D5100 of toch de D90

    D5100 !!
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D3100, D5100 of toch de D90

      Ik zou voor de D90 gaan met 16-85VR(ook voor de momenteel gunstige prijs) en nieuwste technologie wil daarom niet zeggen beter hé.....

      grtz

      Templar
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D3100, D5100 of toch de D90

        Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
        Ik zou voor de D90 gaan met 16-85VR(ook voor de momenteel gunstige prijs) en nieuwste technologie wil daarom niet zeggen beter hé.....

        grtz

        Templar
        Nee dat is wel waar dat nieuwer niet altijd gelijk is aan beter, maar de lens die je voorstelt 16/85 VR zou voor mij net op het randje zijn qwa zoom bereik. Met men Panasonic heb ik sommige foto's tot 112mm (vergelijking 35mm brandpuntsafstand) maar het zal altijd wel een compromis zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D3100, D5100 of toch de D90

          Oorspronkelijk geplaatst door Sunflower Bekijk bericht
          Nee dat is wel waar dat nieuwer niet altijd gelijk is aan beter, maar de lens die je voorstelt 16/85 VR zou voor mij net op het randje zijn qwa zoom bereik. Met men Panasonic heb ik sommige foto's tot 112mm (vergelijking 35mm brandpuntsafstand) maar het zal altijd wel een compromis zijn.
          Je kan altijd de 18-105 vr nemen he...Is mischien iets minder goed maar zeker niet slecht..

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D3100, D5100 of toch de D90

            Met wat ik hier en op andere internet-fora al gelezen heb komt het volgende er voor mij naar voor (zonder ervaring te hebben met een van de toestellen):
            een D90 is beter dan een d3100...
            en een d5100 zou beter zijn dan een d90.
            Zit je nog met de keuze van ingebouwde scherstelmotor of niet, afhankelijk van gekozen model, zoals je al juist aangegeven had.
            Scheelt toch een pak in aankoop van (2de hands) lenzen.
            mvg,
            Sandorfi.
            Look, I'm not an intellectual - I just take pictures.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D3100, D5100 of toch de D90

              Sensor/processor van de D5100 is misschien eigenlijk zeker beter dan die van de D90, maar de D90 is nog steeds een veel betere camera als totaal.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D3100, D5100 of toch de D90

                Oorspronkelijk geplaatst door Sunflower Bekijk bericht
                Nu fotografeer ik vooral dieren, bloemen, planten, landschappen en natuurlijk op reis landschappen, gebouwen en dergelijke, kort samengevat huis en tuin fotografie. In de nabije toekomst zal er zeker nog een prime lens bijkomen ofwel de AF 50mm f/1.8, Af 50mm f/1.4 dit vooral om portretten en binnenhuis te fotograferen. En verder zou ik ook nog een macro lens willen aanschaffen.
                nikon heeft een excellent 35mm f1.8 lensje... heel erg leuk om straatfotografie te doen, een stad te verkennen en prima om binnen in gebouwen en huizen foto's te kunnen trekken zonder gebruik van flash

                de 50mm is eerder een fullframe lensje, niet zo handig op een DX camera
                ga dan eerder voor een 85mm f1.8 lensje, een zeer goed portret lensje...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D3100, D5100 of toch de D90

                  zonder twijfel: D90

                  Ik heb dezelfde fout gemaakt. Twijfelde tussen D90 en D5000.
                  D5000 gekocht en na een jaar dus de D7000.
                  Reden: te weinig instelmogelijkheden, alles in de menu's gaan zoeken...
                  Fotografie is een tamelijk dure hobby, ga dus niet op een paar euro's kijken.
                  Nikon D7000 en wat lenzen.
                  http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D3100, D5100 of toch de D90

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    nikon heeft een excellent 35mm f1.8 lensje... heel erg leuk om straatfotografie te doen, een stad te verkennen en prima om binnen in gebouwen en huizen foto's te kunnen trekken zonder gebruik van flash

                    de 50mm is eerder een fullframe lensje, niet zo handig op een DX camera
                    ga dan eerder voor een 85mm f1.8 lensje, een zeer goed portret lensje...
                    50mm niet zo handig op een DX camera.... wat is dat voor onzin???
                    dan is een 85mm al helemaal niet handig met z'n cropfactor
                    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D3100, D5100 of toch de D90

                      Een wat krap gekaderd portret gemaakt met DX formaat en 50 mm objectief ziet er vaak niet zo fraai uit. Neus en kin worden wat vergroot. Niet voor niets was 'vroeger' 105 mm de portretlens.

                      Voor portret kan je beter bv een 70 mm nemen, denk daarbij aan de Sigma 70 mm/2.8 macro, of een 85 mm. Denk daarbij aan Nikkor 85 mm/1.8 of 1.4. Of natuurlijk de Sigma 85 mm/1.4.
                      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D3100, D5100 of toch de D90

                        Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                        Een wat krap gekaderd portret gemaakt met DX formaat en 50 mm objectief ziet er vaak niet zo fraai uit. Neus en kin worden wat vergroot. Niet voor niets was 'vroeger' 105 mm de portretlens.

                        Voor portret kan je beter bv een 70 mm nemen, denk daarbij aan de Sigma 70 mm/2.8 macro, of een 85 mm. Denk daarbij aan Nikkor 85 mm/1.8 of 1.4. Of natuurlijk de Sigma 85 mm/1.4.
                        Doe 80% van mijn fotoshoots met mijn 50mm en dat ziet er krap gekaderd heel fraai uit. Geen misvormde gezichtjes . Theorie klopt dus niet helemaal
                        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D3100, D5100 of toch de D90

                          De D90 lijkt mij wel een zeer goed toestel te zijn heb het dit weekend eens vastgenomen bij de Saturn en het ligt zeer goed in de hand, terwijl de D5100 iets te klein is om goed aan alle knopjes te kunnen. Het zal dus de D90 worden die ik zal aankopen maar dan zijn er de lenzen nog...

                          Ik heb net eens gekeken op de site van Digicamshop, daar staat momenteel de D90 body €599 en verder staan er ook enkele kits die mij wel interesseren: D90+ 16-85VR = €1059 (zou misschien net iets te krap zijn qwa bereik maar geeft volgens dit forum wel betere resultaten), D90+18-105VR+70-300VR = €1099 (goed bereik maar waarschijnlijk zal ik weinig gebruik maken van de 70-300VR), D90 +Sigma 18-50 = €828 (hier ontbreekt dan een iets grotere zoom, misschien dit in combinatie met de 55-200VR = totaal €1047).

                          Ofwel moet ik gewoon dan de D90 met 18-105VR = €798 of D90 met 18-55VR+55-200VR = €947 kopen. Bij deze laatste kan er dan nog een prime lens bij van 50 f/1.8.

                          Of zijn er nog andere suggesties voor een bedrag van +-1000euro?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D3100, D5100 of toch de D90

                            Ik zou persoonlijk voor de D90 met de tamron 17-50 F2.8 gaan.
                            En best de tamron zonder VC (is ietsje scherper)
                            Je kan hier al mee experimenteren en dan kan je eventueel 2dehands een lens voor iets meer tele kopen. (55-200, 55-300, 70-300)
                            Nikon D7000 en wat lenzen.
                            http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D3100, D5100 of toch de D90

                              mss eens denken aan de D90 met 18/105 en extern flashke erbij ?

                              Comment

                              Working...
                              X