Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon D3100 of D90 advies gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon D3100 of D90 advies gevraagd

    Ik ben van plan een Nikon D3100 te kopen, dit met een 18/105 lens. Het enige model dat me doet twijfelen is het D90 model. Na het lezen van talloze discussies kom ik tot het besluit dat het verschil vooral ligt in het feit dat de D90 een inwendige scherpstelmotor heeft en de D3100 niet, waardoor het vereist is bij de 3100 AF s lenzen te kopen.
    Graag antwoord op volgende vragen:
    1-Zijn er nog significante verschillen tussen de 2 modellen?
    2-Daar het niet de bedoeling is dat ik in de toekomst bijkomende lenzen aanschaf, ben ik dan niet beter met het 3100 model? (Daar de AF s lenzen duurder zijn in aankoop)?
    3-Bij het aankopen van de 3100 kit is er sprake van een 18/105 lens. Is dit dan de zogenaamde AF s lens die meegeleverd is?
    Graag antwoord op deze 3 vragen (pls geen bijkomende discussies). Met dank!

    Ps. Mijn budget reikt net iets lager dan 1000 euro. Eerder een 750 euro. Als beginner lijkt het me dan beter voor de 3100 te gaan, en toch blijft er twijfel heersen. Ik vrees dat de meerprijs van de D90 niet opweegt tegen het verschil in prestatie van beide toestellen, of ben ik fout?
    Last edited by alain_declippel; 12 juni 2011, 13:25.

  • #2
    Re: nikon D3100 of D90 advies gevraagd

    De 3100 is een instapmodel en dat is de D90 niet. Dat betekent dat de 3100 minder snel is en minder degelijk gebouwd is. De sensor van de 3100 is nieuwer en heeft derhalve betere ruisprestaties dan de D90.

    De D90 is nu goedkoop omdat het een 'uitloop' model is.

    De verschillen zijn te halen van de site van Nikon en van DP review. Deze laatste incl. testen. Je kan dan een lijstje maken met plussen en minnen en bekijken wat voor jou van belang is. De D90 is bv groter en zwaarder.

    De 18-105 heeft een eigen scherpstelmotor en is te gebruiken in combinatie met de 3100. Bedenk wel dat dit niet de beste lens is die je kunt kopen.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: nikon D3100 of D90 advies gevraagd

      de d90 kies je niet alleen voor zijn interen motor en dus de goedkopere af-d lensen!

      ook voor het top- diplay,
      meer knoppen voor functies die op de d3100 in een menu zitten,
      iso prestaties zullen elkaar niet ontlopen, of in't voordeel zijn op de d3100.


      verder is't een keuze die zelf moet maken, pak ze vast, vergelijk en kies
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: nikon D3100 of D90 advies gevraagd

        Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
        De sensor van de 3100 is nieuwer en heeft derhalve betere ruisprestaties dan de D90.
        Is dat zo? Ik vind dit een gewaagde konklusie.
        klik
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: nikon D3100 of D90 advies gevraagd

          Excuses,
          Ik zit er volledig naast wat betreft ruis.
          Wanneer ik de ruisgetallen van het Duitse tijdschrift ColorFoto lees dan zie ik dat tot 3200 ISO er geen verschil is tussen de 3100 en de D90. Daarboven is de D90 duidelijk in het voordeel.

          Nog 2 voordelen van de D90: grotere zoeker, beeldscherm met meer pixels en een groter dynamisch bereik.

          Kortom, de D90 lijkt een stuk interessanter te zijn dan de D3100.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: nikon D3100 of D90 advies gevraagd

            Ik kan u gegarandeerd de D90 aanprijzen...deze is nu redelijk goedkoop en als ik u was zou ik bv de D90+16-85VR erbij nemen dan ben je gesteld voor een tijd. Heb je ineens een goede body en zeer goede kitlens met mooie groothoek en redelijk wat bereik en dit nog voor geen 1000 euro

            Grtz

            Templar
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: nikon D3100 of D90 advies gevraagd

              Mijn budget reikt net iets lager dan 1000 euro. Eerder een 750 euro. Als beginner lijkt het me dan beter voor de 3100 te gaan, en toch blijft er twijfel heersen. Ik vrees dat de meerprijs van de D90 niet opweegt tegen het verschil in prestatie van beide toestellen, of ben ik fout?

              Comment


              • #8
                Re: nikon D3100 of D90 advies gevraagd

                De afweging is strukt persoonlijk en alleen TS kan die maken. Wij weten namelijk niet wat je belangrijk vindt.

                Als voorbeeld werken met 6400. Voor de ene is dat heel belangrijk, en vindt het dus waard om 200 euri daarvoor te betalen, terwijl de andere fotograaf nooit voorbij de 200ISO komt.

                Er zijn fotografen die een licht toestel wilt hebben en voor de ander is dat geen aankoopcriterium.

                Vandaar mijn advies om aan de hand van specificaties, site Nikon en DP review, te analyseren wat de verschillen zijn en wat voor jou belangrijk is.
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: nikon D3100 of D90 advies gevraagd

                  Je moet je eigen eens testen en kijken hoeveel je boven de 1600 iso foto's neemt...

                  grtz

                  Templar
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon D3100 of D90 advies gevraagd

                    Als je toch van plan bent bij één lens te houden, zou ik voor de D3100 kiezen. De D90 heeft duidelijk meer mogelijkheden voor de "doorgedreven-enthousiaste" fotograaf, maar niet iedereen heeft de ambitie om semi-pro te worden. Dat wordt hier wel eens over het hoofd gezien.
                    Nikon Df

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon D3100 of D90 advies gevraagd

                      Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                      Je moet je eigen eens testen en kijken hoeveel je boven de 1600 iso foto's neemt...

                      grtz

                      Templar
                      Ikke wel, maarja mijn ding zijn concerten in "duistere" kroegjes, vandaar...
                      Nikon Df

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon D3100 of D90 advies gevraagd

                        ik begrijp niet wat iedereen toch steeds weer heeft , tegen de instap modellen van nikon

                        laat je niks wijsmaken, de D3100 is een goed toestel, dat evengoede beelden aflevert als de D90, omdat deze laatse een zeer zeer goede camera is , maar de D3100 bevat de meest recente techniek aan boord .
                        ok, je zal voor verschillende zaken vlugger in het menu moeten duiken , en is iets kleiner om vast te houden.

                        voorbeeld :
                        ikzelf heb een nikon D300s en een nikon D7000 . ik weet nog goed dat door de mensen die GEEN D7000 hebben of een 'slecht ' toestel in handen hadden, dat de D300s ( heeft de zelfde beeldsensor als de D90 , dus dezelfde beeldkwaliteit ) beter was dan de D7000. je kon veel beter een D300s kopen dan een laatste nieuw model de D7000 .

                        wel,ik kan je verzekeren, dat als er hier één van de twee moet vertrekken , dat het gegarandeerd de D300s zal zijn , daar moet ik nog niet over nadenken .
                        De D300s ligt zeer prettig in de hand ,heb hem graag vast om het zo maar te zeggen en maakt één bps meer tegen de D7000, maar dan heb ik het persoonlijk wel gehad .

                        De D300s zou een beter AF hebben tegenover de D7000 ......
                        hoe langer ik bijde naast elkaar gebruik, hoe meer ik het tegendeel ondervind !!!

                        bedoel maar te zeggen, ik gebruik bijde toestellen ( oudere en nieuwste generatie ) naast elkaar .
                        hoe goed de vorige generatie dan ook mag zijn ( en die zijn zeer goed , laat daar geen misverstand over bestaan !!! ) de nieuwere is gewoon net dat iets beter .

                        als jij niet de behoefte hebt om constant vanalles te veranderen , BV onmiddelijk uw iso kunnen aanpassen, en nog enkele andere zaken , dan is de D3100 een goed toestel .

                        ikzelf heb hier nog de voorloper liggen, de D3000 , die hier ook door veel mensen afgebroken werd. wel ik snap echt niet waarom , dat toestel maakt verbluffend mooie beelden . maar ik heb wel de nood om onmiddelijk mijn iso enz.. te kunnen aanpassen , vandaar dat er andere toestellen bijgekomen zijn.
                        maar niet iedereen wil constant vanalles en nog wat liggen veranderen aan zijn camera, en is al tevreden als er al een mooie foto uitkomt .
                        en als het dan echt je ding is , kan je na verloop van tijd nogaltijd naar een meer uitgebreid toestel uitkijken .


                        beter een goedkoper toestel met een goede lens dan omgekeerd .

                        ik durf gerust mijn D3000 aan mijn nikon 500mm f4 hangen , en
                        maak met die combinatie foto's om U tegen te zeggen .
                        2 body's en wat lenzen ..

                        older and wiser ... my arse

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon D3100 of D90 advies gevraagd

                          Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                          Je moet je eigen eens testen en kijken hoeveel je boven de 1600 iso foto's neemt...
                          Ongeveer 50% en sommige wel boven de 10.000 iso......
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikon D3100 of D90 advies gevraagd

                            Oorspronkelijk geplaatst door am-staff Bekijk bericht
                            ik begrijp niet wat iedereen toch steeds weer heeft , tegen de instap modellen van nikon

                            laat je niks wijsmaken, de D3100 is een goed toestel, dat evengoede beelden aflevert als de D90, omdat deze laatse een zeer zeer goede camera is , maar de D3100 bevat de meest recente techniek aan boord .
                            Technisch is er niks met een D3100 mis, maar een camra is meer dan een sensor en processor, daar zit ook nog een camera bij en die is bij een D90 gewoon veel kompleter, je kan waarschijnlijk met de D3100 'bijna' of 'gewoon' alles wat met een D90 ook kan, maar je zal veel vaker in het menu moeten. Hoe vaak ik mijn D50 niet vervloekt heb, omdat je de meteringmethode alleen in het menu kon selecteren of AFS of AFC.

                            Ik heb een D700 + grip en een D2h(antiek uit 2003), maar toch prefereer ik de D2h om mee te werken, maar het kan niet altijd, vanwege de beperkingen van de sensor/processor comninatie. Maar aan de andere kant sta ik vaak weer versteld wat zo'n 4MP ding presteerd.
                            Last edited by hjanssen; 13 juni 2011, 17:29.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikon D3100 of D90 advies gevraagd

                              Ben geen Nikon eigenaar maar ik zou ook de D90 nemen. Alleen al vanwege de 4.5fps tov de 3fps vd D3100, toch belangrijk bij actie/sport en dergelijke. Ook komt de sensor beter uit in DxOMark. En de extra knopjes die je hebt is zeker handig, zeker als je al wat verder bent in de fotografie. En ik dacht dat de D3100 geen ingebouwde scherpstelmotor heeft waardoor je sommige lenzen niet kan gebruiken. En de body vd D90 is ook wat forser. Redenen genoeg volgens mij .
                              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                              Mijn bird foto's en urbex foto's

                              Comment

                              Working...
                              X