Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De 'betere' compact?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De 'betere' compact?

    Ik heb in een ietswat impulsieve bui mijn spiegelreflex (D40) de deur uitgedaan. Heb er meer voor gekregen dan wat ik er 2,5jaar geleden zelf (tweedehands) aan gegeven heb, dus een slechte zaak heb ik er zeker niet aan gedaan. Waarom? Ik ben het gesleur beu. Ik ben niet echt intensief er mee bezig en wil eigenlijk gewoon een camera die ik altijd en overal mee naartoe kan nemen. Mijn reflex nam ik meer niet mee dan wel (uit praktische overwegingen).
    Maargoed, ik wil wel deftige foto's. Dat een compact qua snelheid zal onderdoen weet ik gerust, net als dat ik geen enorm kleine DOF verwacht. Maar dat neemt niet weg dat ik wel kwaliteit wil , liefst zo goed mogelijk in zoveel mogelijk omstandigheden uiteraard (dus niet alleen in helder buitenlicht). Ik wil graag (makelijke) controle over alle instelling, dat is toch wel een basic.

    Beschikbaar budget zit rond de 400€, iets daarboven of daaronder kan zeker, maar zeker niet boven de 500€.

    Opties waartussen ik twijfel:
    -Olympus XZ1
    -Panasonic LX5 (of LX3? doet die veel onder voor de LX5?)
    -Canon powershot G12
    -Canon powershot S95
    -Samsung EX1

    Ik moet niet per sé kunnen filmen in HD (wel gewoon filmen), RAW gebruik ik niet (geen geduld om echt te bewerken) en is dus ook niet noodzakelijk, enorme tele hoeft niet maar het mag wel iets hebben, enorme breedhoek is ook niet per sé een vereiste.

    Welke raden jullie aan (ook eventjes te denken aan prijs-kwaliteit verhouding, G12 kost meteen al meer dan 200€ meer dan de LX3 natuurlijk, is het dat waard?)? Zijn er nog opties die ik vergeten ben?

    Merci

  • #2
    Re: De 'betere' compact?

    Ik zou gaan voor de LX5 op de moment de betere compact...en als tweede keuze de Canon s95 staat er maar een tikkeltje onder. Maar qua beeldkwaliteit subliem allebei...
    De G12 is weer wat groter maar heeft alles hetzelfde als de S95,de XZ1 ken ik niet zo goed maar heb gelezen dat hij de LX5 niet overtreft.

    Grtz

    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: De 'betere' compact?

      De LX3 is zeker voor een compact een goed toestel, is niet te groot maar heeft toch ook z'n beperkingen.

      Het eerste en voor de meesten waarschijnlijk het belangrijste is de eerder beperkte zoom (vergelijkbaar met een 24-60 dus wel redelijk breed, zeker voor een compact, maar geen tele).
      En het tweede is dat je geen optische zoeker hebt, en het scherm is niet altijd zo duidelijk zeker als er zonlicht op valt.

      Maar verder is het wel een zeer leuk toestel en de LX5 zou zelfs nog iets beter zijn.

      Comment


      • #4
        Re: De 'betere' compact?

        Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
        Maar verder is het wel een zeer leuk toestel en de LX5 zou zelfs
        nog iets beter zijn.
        Het grootste verschil is de zoom. 24-90 in plaats van 24-60. Dat is dus een mooi bereik.
        Zelf (en ik heb ze beiden gehad, de LX5 nog, de ander is gestolen) vind ik de ergonomie
        een stuk beter. De lx3 had zo'n kleine joystick waar je je nog wel eens op wilde ergeren,
        vooral als je iets grotere handen hebt. De LX5 zijn lens is ook minder gevoelig voor flare
        en beter op hogere ISO. Bij de LX3 ging ik nooit hoger dan 400, nu ga ik tot iso 800. Als
        ik het voor het kiezen had...

        Comment


        • #5
          Re: De 'betere' compact?

          Doudeke, had je LX3 niet gestolen geweest zou je dan de upgrade gemaakt hebben, of beter gezegd zou je de upgrade aanraden?

          Voor de zoom wil ik het niet doen, eerlijk ik mis het niet.

          Comment


          • #6
            Re: De 'betere' compact?

            Ik heb een Sony HX9V gekocht.
            350€, 16x zoom, 24mm tot 400mm, 10fps in full resolution, razendsnelle autofocus en aangename bedienining.
            Kompakt en goede kwaliteit. Heb er een aantal vergeleken, en de beeldkwaliteit is niet zo verschillend van de kompakts (wel een pak beter dan enkele jaren geleden)

            Comment


            • #7
              Re: De 'betere' compact?

              Ik volg Templar en Doudeke. Wat ik.niet zegt is waar, maar als je alle optische zoeker, en duidelijk scherm, en veel tele, en lichtsterkte wilt, moet je niet naar compacts zoeken maar terug een DSLR aanschaffen.
              Ik zat iets meer dan een half jaar geleden met eenzelfde dilemma; wlke compact als aanvulling op m'n dslr's. De bevindingen kan je nalezen op m'n blog. De LX5 heb ik me sindsdien nog geen seconde beklaagd!
              Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
              Focaldesign

              Comment


              • #8
                Re: De 'betere' compact?

                Ik heb een Samsung EX1 ter aanvulling van en soms vervanging van mijn K10. Nog geen minuut spijt van gehad. Ik heb ook getwijfeld tussen de Panasonic en de Samsung, maar een draaibaar scherm heeft de doorslag gegeven, en eens je dat gewoon bent. Voor close ups en macro. Daarnaast kan je hem ook volledig manueel bedienen.
                Een 1.8 lichtsterke lens en een uitstekend scherm. En mocht je toch in RAW willen fotograferen: kan ie ook.
                Minpuntjes: de manuele focus is wat omslachtig. En de batterij gaat niet erg lang mee, Ik heb drie batterijen in totaal.
                Comfortably numb with my Pentax

                Comment


                • #9
                  Re: De 'betere' compact?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Faan Bekijk bericht
                  Ik zat iets meer dan een half jaar geleden met eenzelfde dilemma; wlke compact als aanvulling op m'n dslr's. De bevindingen kan je nalezen op m'n blog. De LX5 heb ik me sindsdien nog geen seconde beklaagd!
                  Ik zie dat je de XZ1 toen niet meegenomen hebt in je keuzes? Ik veronderstel dat die toen nog niet op de markt was? Als ik afga op de ranking van dpreview komt die er namelijk beter uit dan de LX5 (http://www.dpreview.com/reviews/default.asp?view=rating), waar zit het verschil'm net?

                  Comment


                  • #10
                    Re: De 'betere' compact?

                    Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                    Doudeke, had je LX3 niet gestolen geweest zou je dan de upgrade gemaakt hebben, of beter gezegd zou je de upgrade aanraden?

                    Voor de zoom wil ik het niet doen, eerlijk ik mis het niet.

                    Om u de waarheid te zeggen: neen. Ik was dit absoluut niet van plan. Maar. Er is altijd
                    een maar aan zo'n verhaal. Toen ik eenmaal de LX5 had, toen was ik zu en dan blij dat
                    de LX3 gestolen was.
                    Tot mijn grote schaamte, natuurlijk.
                    Niet alleen vanwege de zoom. Dat is een leuke bijkomstigheid. Maar zo is er meer leuks
                    aan de LX5. Zoals de bediening, ergonomie is echt een stuk beter. De mogelijkheid om
                    op iets hogere iso te werken. Bij de LX3 ging ik zelden hoger dan iso 400. En ik heb de
                    indruk, dit kan slechts een indruk zijn, dat de LX5 een fractie sneller is.
                    Zou ik hem aanbevelen aan mensen die nu een LX3 hebben? Ja en neen. Ik ben blij dat
                    ik nu de LX5 heb. Maar ik was ook al tevreden van de LX3...

                    Comment


                    • #11
                      Re: De 'betere' compact?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tantjeuh Bekijk bericht
                      Ik zie dat je de XZ1 toen niet meegenomen hebt in je keuzes? Ik veronderstel dat die toen nog niet op de markt was? Als ik afga op de ranking van dpreview komt die er namelijk beter uit dan de LX5 (http://www.dpreview.com/reviews/default.asp?view=rating), waar zit het verschil'm net?
                      Die was toen inderdaad nog niet op de markt.

                      De specs tonen pro's tov de LX5. Je hebt meer tele maar wel minder breedhoek. Ik ben een tele-mens (portretten en luchtvaart) maar voor de compact merk ik dat ik veel meer op breedhoek werk en dan is de extra 4mm welkom.
                      Dan heb je de 1.8 vs de 2.0. Leuk, maar de LX5 presteert heel goed op hogere ISO waardoor ik de 1/3 stop niet echt mis.
                      Daarnaast lijkt die iets groter en zwaarder wat het voor mij dan weer iets minder een 'compactje' maakt.
                      Wat voor mij ook belangrijk is/was, is da de Panny een samenwerking heeft met Leica wat me iets meer zekerheid geeft over de kwaliteit (sensor, software & lens) tov Olympus.

                      Bovenstaande uiteraard afgaande op wat ik lees natuurlijk, de XZ1 heb ik nog niet vastgehad en getest. Dus kan zijn dat de XZ1 wel degelijk een stuk beter is dan de LX5.
                      Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                      Focaldesign

                      Comment


                      • #12
                        Re: De 'betere' compact?

                        Hallo

                        De opties die u aangeeft lijken me allemaal wel goede camera's. Zelf ben ik zo'n 2jaar bezig met fotografie en ik wou nog geen reflextoestel ookal omdat je dan met zoveel moet zeulen en verschillende lenzen maar ik wou toch het gevoel van een echte camera in de hand te hebben en wou toch een iets groter model. Toen kwam ik uit bij de fujifilm finepix s1600 die ik toen (juni2010) voor 200euro kocht. Ik vind het een zzer leuke en goede camera maar misschien wil jij net dta ietsje meer. Moest je toch wat meer info erover willen kan je op men blog kijken http://glennsfotografie.blogspot.com/ . Al de foto's zijn met deze camera gemaakt en bij 'materiaal' staat een uitgebreide uitleg van de camerafuncties.

                        Nog veel succes met je camerazoektocht!
                        groeten Glenn

                        Comment


                        • #13
                          Re: De 'betere' compact?

                          Ik gebruik naast mijn DSLR mijn 'oude' getrouwe G10 (intussen reeds opgevolgd door G11 en G12).
                          Niet echt klein (je stopt hem niet in het bovenzakje van je hemd)maar supergoe !!. Een 2de hands G10 en/of G11 zul je reeds vinden voor een schappelijk prijske. Er werden er hier reeds meermaals in verkoop aangeboden. Wat ik wel soms (om de paar honderd foto's) eens mis is het ontbreken van een kantelbaar scherm op m'n G10, wat de G11/G12 wel hebben meen ik.
                          Als ik al eens m'n DSLR niet meeneem (ik zeg wel als, want het gebeurt niet veel) dan is (en blijft) de G10 mijn trouwe toeverlaat.
                          Daarom ben ik kortgeleden ook overgestapt naar de 6OD + Tamron 17-50 2.0 , omdat die combinatie toch 300 gr. lichter is als mijn vorige 50D + Canon 17-55 2.8. Het lijkt niet veel, maar loop er maar eens een hele dag mee rond.
                          Groetjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: De 'betere' compact?

                            Bedankt voor de adviezen!

                            Ik heb uiteindelijk toch voor de XZ-1 gekozen. De twijfel ging tussen de LX5 en deze, maar bij de LX5 werd ik in de winkel al nerveus van het draaiwieltje. Op één of andere manier ben ik niet handig genoeg om daar vlot mee overweg te kunnen. De olympus heeft een draairing vooraan aan de lens en een draairing rond de menu-functies, wat voor mij veel makkelijker ging...

                            Nu alles eerst maar eens uittesten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: De 'betere' compact?

                              Proficiat met uw aankoop en veel plezier ermeee.

                              Comment

                              Working...
                              X