Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens?

    hoi ik ben nieuw hier en hoop dat het hier goed staat (srr als het niet zo is)

    ik heb enkele dagen geleden een canon eos 1100D gekocht. met een lens van 18 55.
    nu is mijn vraag als ik wil uitkijken naar een lens waarmee ik feller kan inzoomen welke ik het beste neem?
    18 135? of 55 200??

    ik ben een echte leek :-)

  • #2
    Re: welke lens?

    Op basis van zo weinig is het moeilijk een zinnig advies te geven.

    Lees dit eens door:

    Heel vaak wordt de volgende vraag gesteld: “Ik fotografeer graag mijn (klein)kinderen en de natuur en ik heb nu alleen een kitlensje. Wat moet mijn
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: welke lens?

      Makkelijke vraag.
      Antwoord: Koop er een EFs 55-250 IS bij....

      Comment


      • #4
        Re: welke lens?

        De 55/250 sluit hier mooi bij aan .

        Comment


        • #5
          Re: welke lens?

          mss heel domme vraag maar als ik dan bijvoorbeeld wil inzommen kan ik dan even fel inzoomen (of uitzomen) dan met de 18

          alle ik bedoel als ik dan wil uitzoomen moet ik dan mijn 18 55 er terug op zetten want die
          55 250 kan ik toch maar gaan tot 55.
          hoop dat je mijn uitleg begrijpt weet niet of dik klopt maar dat lijkt mij logisch.

          ben echt een bleuke :-)

          Comment


          • #6
            Re: welke lens?

            Verplaatst naar "Objectieven"
            "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
            500px

            Comment


            • #7
              Re: welke lens?

              Je hebt, als je de twee objectieven ter beschikking hebt, een totaal zoom-bereik dat gaat van 18mm(wat soms ook "breedhoek" wordt genoemd) tot 250mm(wat tele-zoom heet om bijvoorbeeld een vogeltje een stuk dichterbij te halen)
              Voor verschillende doelen heb je ook verschillende objectieven nodig.
              Er bestaan ook zoom- objectieven die beginnen bij bvb. 18mm, gaand tot 200mm. Deze objectieven zijn meestal niet zo super van kwaliteit, omdat er binnenin een zo danig complex systeem van lenzen zit, en dat die lenzen op een zodanig complexe manier, en in meerdere of mindere mate tov. elkaar bewegen dat de minste onjuistheid/onnauwkeurigheid zorgt voor beeldvervorming/onscherpte/chromatische aberatie enzovoort.
              Men gaat er gemiddeld van uit dat een zoomwaarde van 4x het maximum is. Dwz.: dat het kleinste getal 4X in het grootste kan (fictief vb: 20x80). dat je dus bij wijze van spreken je object 4X dichterbij kan halen als je maximaal inzoomt.
              Dat is nu eenmaal de waarde van een DSLR: Doordat je van objectief wisselt volgens onderwerp kan je bekomen dat je onder alle omstandigheden prima foto's kan maken, gesteld natuurlijk dat je niet moet besparen op objectieven.
              Ik hoop dat ik een beetje duidelijk en eenvoudig ben gebleven...;-)
              Last edited by dréten; 10 juni 2011, 20:14.

              Comment


              • #8
                Re: welke lens?

                Ik meen ook te weten dat in zoomlenzen de "overgang" van groothoek naar tele een probleem vormt omdat
                deze beide types lens eigenlijk een andere bouw vereisen. Mogelijk dat daarom vaak de groothoek lens vaak in
                het "midden" gebied stopt, en dat de tele daar vervolgens begint. Dat zou het mogelijk maken om met een
                temelijk eenvoudige constructie een aantal vervormingen te ontwijken. Het gevolg is dan een betaalbaar bereik
                met aanvaardbare optische kwaliteit over twee lenzen gespreid.
                De Canon EFS 18-55mm en de 55-250mm zijn daar wellicht een voorbeeld van.

                Comment


                • #9
                  Re: welke lens?

                  dus als ik het goed snap als ik een bijvoorbeeld een 55 250 bij koop moet ik regelmatig wisselen van lens?

                  koop ik dan niet beter een 18 135?
                  (eerst sparen want zijn niet zo goedkoop denk ik?)

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke lens?

                    Met een 18-135 kom je nog steeds niet erg ver en bovendien is die niet erg goed op 135mm. 250mm zet veel meer zoden aan de dijk.
                    Wisselen is normaal en gaat vlot als je eraan bent gewend.
                    Er is geen betaalbare superzoom die dezelfde kwaliteit kan leveren, zeker niet aan de lange kant die voor jou toch kennelijk belangrijk is...

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke lens?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Giada Bekijk bericht
                      koop ik dan niet beter een 18 135?
                      Alle testen die ik lees wijzen uit dat de 18-135mm een minder goede lens is tov de 18-55mm en de 55-200mmm,
                      als oorzaak wordt het grote zoombereik aangewezen zoals hierboven al verschillende keren is uiteengezet.
                      Maar ik vind zo'n superzoom (kan tot 270mm gaan) ook wel heel aantrekkelijk, dat wel. Toch koop ik ze niet,
                      de beide kitlenzen (en zeker de 18-55mm) is ook een heel lichte lens, veel lichter dan een superzoom.

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke lens?

                        Een dslr is gemaakt om gemakkelijk lenzen te wisselen afhankelijk van wat je wil fotograferen .Als je niets wil missen in mm moeten de lenzen aansluiten of overlappen .

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke lens?

                          heb de kodak vooral gekocht op foto's te trekken tijdens het paardrijden dus kan moeilijk als mijn paard kortbij is die lens op zetten als ze hij terug ver weg is andere lens. dus dan is het wisselen wel moeilijk. wij rijden meestal in een piste van 60 op 20 m. denk dat ik dan wat meer zal moeten mee wandelen :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke lens?

                            Je kan de Tamron 18-270mm F3.5-6.3 DI II VC LD Can nzmen deze is niet te duur en heeft een groot zoom bereik . Maar die mega-zooms zijn kwalitatief niet zo goed dan afzonderlijke lenzen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke lens?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Giada Bekijk bericht
                              heb de kodak vooral gekocht op foto's te trekken tijdens het paardrijden dus kan moeilijk als mijn paard kortbij is die lens op zetten als ze hij terug ver weg is andere lens. dus dan is het wisselen wel moeilijk. wij rijden meestal in een piste van 60 op 20 m. denk dat ik dan wat meer zal moeten mee wandelen :-)
                              Ik fotografeer honden die in een gelijkaardige piste/grasveld met die afmetingen werken.
                              Ik sta dan buiten de piste of aan de korte zijde en zoom in en uit met een 70-200 mm, ik zit gemiddeld rond de 135 mm merk ik.
                              Houd er rekening mee dat je in een binnenpiste weinig licht hebt en dus een lichtsterkere lens nodig hebt (zoals vb die 70-200 mm f2,8). Buiten speelt dit veel minder, maar ook dan is het handig als je kortere sluitertijden wil om de beweging van het paard vast te leggen.

                              Wil je geen lezen wisselen, koop dan een goede compact of bridge camera.

                              Comment

                              Working...
                              X