Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FF lens die toch DX wordt op bv een D700 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • FF lens die toch DX wordt op bv een D700 ?

    Goededag,

    Ik zoek over te stappen naar FF in de toekomst.
    Nu heb ik een 85mm 1.8 nikkor en een 150sigma 2.8ex
    Deze lenzen zijn geschikt voor FF camera's volgens de gegevens.
    Echter hoorde ik dat deze objectieven er toch nog voor zorgen dat een FF camera in zijn DX mode gaat fotograferen.....
    Hoe kan dit en hoeveel MP's verlies je hiermee? Gaat het over de echte DX mode op zo een FF body dus van bv 12mp > 5mp ????
    Als dit zo is waarom vind ik hier dan niks van terug??

    Dit is nog een mailtje dat ik stuurde:
    "Goededag,

    Momenteel bezit ik een D300 nikon DSLR, maar ik zoek over te schakelen naar FF als de D800 ooit uitkomt.
    Nu hoorde ik onlangs dat een 85mm nikkor 1.8D lens op een FF camera automatisch zou overgaan naar de
    ‘dx mode’ op die FF (deze staat toch beschreven als FF lens en niet als DX lens).
    Dus op een D700 zou deze lens naar een lager aantal MP’s gaan......
    Dit lijkt me sterk aangezien ik dit nergens kan terugvinden op het net of bij nikkon zelf.

    Klopt dit? of behoud je de originele volledige aantal MP’s van de desbtreffende FF camera als je er een 85 1.8D nikkor opzet?
    Anders zou dit mijn overstap naar FF wel kunnen tegenhouden.

    "
    Antwoord:

    "Wat jij zegt klopt inderdaad,de 85 mm afd is een 35mm beeldcirkel objectief dus voor FF camera's, het is alleen de vraag hoe zo een ouder objectief op een FF camera gaat presteren,AF is in ieder geval wel erg traag in vergelijk met een AFS objectief.
    "
    "Je ziet op het moment in de vakfotografie waar met FF wordt gewerkt er bijna uitsluitend met objectieven als de 14-24 24-70 en 70-200 wordt gewerkt alle in de 2.8 uitvoering,deze objectieven zijn ook door Nikon de afgelopen jaren speciaal voor FF camera's gemaakt.

    Zonder de lenzen is het inderdaad de vraag of overschakelen wel zinvol is.
    "


    Hoe zit dit nu EXACT in elkaar?
    Hoeveel megapixels verlies ik met mijn lenzen? is de autofocus van ze ineens TRAAG ?? vind ik allemaal zeer raar hoor, ZEER raar. . .

    grtjs
    Glenn
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

  • #2
    Re: FF lens die toch DX wordt op bv een D700 ?

    Mijn 85/1.8 doet het nochtans heel goed op mijn D700.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: FF lens die toch DX wordt op bv een D700 ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
      Mijn 85/1.8 doet het nochtans heel goed op mijn D700.
      Hoeveel Mp's geeft die? Geeft die minder dan de 'volle' mp count van de d700? focust die traag?
      Mijn site...
      vandaelefotografie.be
      * BD0916BE *

      Comment


      • #4
        Re: FF lens die toch DX wordt op bv een D700 ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
        Goededag,

        Ik zoek over te stappen naar FF in de toekomst.
        Nu heb ik een 85mm 1.8 nikkor en een 150sigma 2.8ex
        Deze lenzen zijn geschikt voor FF camera's volgens de gegevens.
        Echter hoorde ik dat deze objectieven er toch nog voor zorgen dat een FF camera in zijn DX mode gaat fotograferen.....
        Hoe kan dit en hoeveel MP's verlies je hiermee? Gaat het over de echte DX mode op zo een FF body dus van bv 12mp > 5mp ????
        Als dit zo is waarom vind ik hier dan niks van terug??
        onzin.... ik heb ze beiden op m'n D700... dit zijn helemaal geen DX lenzen... en ze presteren snel en goed op een D700

        laat je toch niet leiden door al die experten die de toestellen en lenzen niet eens in huis hebben... die gewoon hun mening ventileren...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: FF lens die toch DX wordt op bv een D700 ?

          Ik vraag mij af wie jou dit heeft wijsgemaakt?
          Een lens die geschikt is voor FF camera's zal gewoon werken op die camera zonder "verlies" van pixels.
          Mvg Tim

          Comment


          • #6
            Re: FF lens die toch DX wordt op bv een D700 ?

            Zelfs als je toestel met een FX-lens in de DX mode gaat(bv door een foutje in het objectief), is dat alleen in de auto-FX/DX keuze en kun je de camera altijd gewoon in de FX mode zetten ook met een DX lens.

            Mijn AF85/1.8 focust snel, niet razend snel, zoals de AF50/1.4.

            "Je ziet op het moment in de vakfotografie waar met FF wordt gewerkt er bijna uitsluitend met objectieven als de 14-24 24-70 en 70-200 wordt gewerkt alle in de 2.8 uitvoering,deze objectieven zijn ook door Nikon de afgelopen jaren speciaal voor FF camera's gemaakt.
            "
            Dus die leuke nieuwe serie 1.4 primes is alleen ontworpen voor de amateurs
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: FF lens die toch DX wordt op bv een D700 ?

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Dus die leuke nieuwe serie 1.4 primes is alleen ontworpen voor de amateurs
              natuurlijk. die is veel te duur voor de profs.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: FF lens die toch DX wordt op bv een D700 ?

                Ik dacht dat je zelfs een DX lens kan gebruiken in de FF stand van de D700. Je kan nl. het automatisch inschakelen van het beeldformaat uitzetten. Je krijgt in dat geval wel een ENORME vignettering,maar bij sommige DX lenzen moet het toch wat extra beeld en pixels opleveren. Zoals anderen reeds vermelden, is de 85 f1.8 een full frame en zal dan ook perfect werken op iedere camera, ongeacht het formaat.

                Comment


                • #9
                  Re: FF lens die toch DX wordt op bv een D700 ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                  Nu hoorde ik onlangs dat een 85mm nikkor 1.8D lens op een FF camera automatisch zou overgaan naar de
                  ‘dx mode’ op die FF (deze staat toch beschreven als FF lens en niet als DX lens).
                  Ik denk dat er hier op een of andere manier verwarring is met deze KLIK de 85mm f1.8 is wel degelijk FF en werkt volledig op een D700 en de D3 serie.

                  Comment


                  • #10
                    Re: FF lens die toch DX wordt op bv een D700 ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                    Hoe zit dit nu EXACT in elkaar?
                    Hoeveel megapixels verlies ik met mijn lenzen? is de autofocus van ze ineens TRAAG ?? vind ik allemaal zeer raar hoor, ZEER raar. . .
                    Het antwoord dat je kreeg klopt toch: de 85 mm afd is een 35mm beeldcirkel objectief dus voor FF camera's, dus geeft die de volle 12MP

                    De Nikon D700 haalt:

                    12MP met FX objectieven indien het beeldgebied automatisch staat ingesteld
                    5.5MP met DX objectieven indien het beeldgebied automatisch staat ingesteld
                    12MP met DX en FX objectieven indien het beeldgebied manueel op FX staat ingesteld
                    5.5MP met DX en FX objectieven indien het beeldgebied manueel op DX staat ingesteld

                    Van het AF verhaal zou ik me niks aantrekken. AF-S objectieven zijn wel leuker doordat je ten alle tijde de AF manueel kan corrigeren zonder schakelaartjes te moeten verzetten. Ze zijn echter niet noodzakelijk sneller. De compacte AF-S primes bv hebben allen relatief zware glaselementen in de focusgroep vergeleken met de zooms waardoor het nooit snelheidsmonsters worden. Ultraprecies zijn ze daarentegen weer wel

                    Comment


                    • #11
                      Re: FF lens die toch DX wordt op bv een D700 ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                      Ik vraag mij af wie jou dit heeft wijsgemaakt?
                      Een lens die geschikt is voor FF camera's zal gewoon werken op die camera zonder "verlies" van pixels.
                      hmmm een fotowinkel met toch wel wat ervaring en iemand met een FF met ervaring. . .

                      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      onzin.... ik heb ze beiden op m'n D700... dit zijn helemaal geen DX lenzen... en ze presteren snel en goed op een D700

                      laat je toch niet leiden door al die experten die de toestellen en lenzen niet eens in huis hebben... die gewoon hun mening ventileren...
                      Laat me zeker niet leiden ,maar begon toch deftig te twijfelen na de eerste keer ik dit hoorde en zeker na die mail die ik stuurde. . .

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Ik denk dat er hier op een of andere manier verwarring is met deze KLIK de 85mm f1.8 is wel degelijk FF en werkt volledig op een D700 en de D3 serie.
                      toch niet echt, ging wel degelijk over de 1.8D versie van nikkor, die veel verkocht wordt.


                      Allen bedankt
                      Dan kan ik met een gerust hart ,als ze hem ooit releasen, een D800 kopen en genieten van mijn 150sigma en 85nikkor.


                      Glenn
                      Mijn site...
                      vandaelefotografie.be
                      * BD0916BE *

                      Comment


                      • #12
                        Re: FF lens die toch DX wordt op bv een D700 ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                        Allen bedankt
                        Dan kan ik met een gerust hart ,als ze hem ooit releasen, een D800 kopen en genieten van mijn 150sigma en 85nikkor.
                        ja maar!! op een d800 zullen de bewuste lenzen natuurlijk in DX-mode gaan!!
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: FF lens die toch DX wordt op bv een D700 ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          ja maar!! op een d800 zullen de bewuste lenzen natuurlijk in DX-mode gaan!!
                          allez man , moet ik dan wachten op een d900 ?
                          Mijn site...
                          vandaelefotografie.be
                          * BD0916BE *

                          Comment


                          • #14
                            Re: FF lens die toch DX wordt op bv een D700 ?

                            [ironic mode on] Bij Nikon moet je als je een D700 koopt eerst voor meer dan € 10.000 lenzen kopen eer Nikon je de code geeft om het toestel te omschakelen van DX mode naar FX mode, iedereen weet dit toch. Bij de D3 serie ligt dit bedrag nog hoger vraag het maar eens aan de mensen die zo'n toestel bezitten. [/ironic mode off]

                            Die fotowinkel en ook die persoon die je dit verteld hebben hadden het of over een ander toestel D300 bijvoorbeeld, of ik zou ze in de toekomst toch niet te veel meer om raad vragen. FX lenzen zijn ontworpen of om een sensor van 36x24mm of om een negatief van dezelfde afmetingen te belichten. Gezien de D700 geen grotere sensor heeft dan 36x24mm is er totaal geen reden om met die lenzen niet in FX mode te werken.

                            Comment

                            Working...
                            X