Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro - Close-up set voor Canon SX20

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro - Close-up set voor Canon SX20

    Ik zie hier op de site/forum geweldige macro en close-up foto's. Vooral de insecten vind ik mooi. Wat ik al wel begrijp is dat je niet te dicht bij moet komen, anders gaan ze er vandoor.

    Nu zag ik op marktplaats http://link.marktplaats.nl/455711920 een setje voorzet lensen.

    Zou ik die op mijn Canon SX 20 IS kunen plaatsen om een beetje in de buurt te kunnen komen van de kwaliteit van de foto's hier op de site.
    Het allerbeste zou zijn om een DSLR camera + macro lensen etc. aan te schaffen, maar ik heb deze camera net gekocht en mn budget is beperkt.

    Als bijlage een link naar een foto met standaard (super macro) instellingen van de camera.

    http://www.flickr.com/photos/michelschuur/5746209428/

    Camera Canon PowerShot SX20 IS
    Exposure 0.001 sec (1/800)
    Aperture f/2.8
    Focal Length 5 mm
    ISO Speed 80

    @Bouk, het lukt me niet op de manier volgens jouw bijlage. Wederom op verschillende manieren geprobeert.
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

  • #2
    Re: Macro - Close-up set voor Canon SX20

    Met een bridge camera zal je nooit dezelfde macro-resultaten krijgen als wat men hier met een dslr met specifieke lens maakt.. zeker niet van schuwe insecten.
    Voorzetlenzen gaan over het algemeen de kwaliteit van je fotos nog meer verminderen
    (minder scherp, minder contrast, ..)

    Dit gezegd zijnde, het wil niet zeggen dat je totaal geen goede fotos met een bridge kan maken, integendeel ! Maar je moet je toestel eerst leren kennen (ze zijn ook allemaal net iets verschillend).

    De foto waarnaar je linkt lijkt me nog van te ver getrokken, en ook teveel breedhoek.
    Met je camera moet je echt wel mooiere resultaten dan dit kunnen halen.
    Probeer nog dichter te gaan (zolang je camera wil scherpstellen - op mijn bridge kan dat tot op +- 1 cm van een voorwerp in supermacro mode).

    Test ook of je een beter resultaat krijgt door heel dichtbij te gaan en uitgezoomd (breedhoek), of dat je beter wat meer (tot maximaal) inzoomt - maar dan zal je van iets verder af moeten proberen scherpstellen. De minimale scherpstelafstand verschilt van camera tot camera, verschuift soms naargelang hoeveel mm je bent ingezoomd, (super) macro mode, enz. De scherptediepte gaat ook veranderen, zelfs wanneer je op 2.8 blijft ingesteld.
    Veel combinaties testen en zien wat je het beste resultaat geeft.

    Begin met gewoon stilstaande details te fotograferen, zoals die paardebloem.
    Heb je dat onder de knie, dan kan je beestjes zoeken die stil blijven zitten (of niet heel schuw zijn), bv een lieveheersbeestje, zelfs wanneer je iets dichter komt.

    Lukt dat, dan is de volgende stap de verschillende insecten beter leren kennen. Welke andere insecten zijn er nog, waar zitten ze 's morgens wanneer het nog koud is en ze minder actief zijn ? In welke tijd van het jaar trek je best naar welke plek ? enz.

    Maar hou er rekening mee dat er bepaalde fotos (extreme closeup van een vliege-oog, libelles in de vlucht, ..) zijn, die je hier ziet maar die jij nooit zal kunnen maken met de camera die je hebt, en voorzetlenzen of wat dan ook gaan daar geen verschil in maken. Maar laat je daardoor niet ontmoedigen, zoek gewoon uit welke fotos jij wel goed kan maken met je camera.
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

    Comment

    Working...
    X