Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bridge of reflex als reistoestel?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bridge of reflex als reistoestel?

    Ik ben een fervent reiziger die liever "light" uitgerust is; Ik wil niet meer dan 1 lens meeslepen en wil een zoom met zo groot mogelijk bereik. In een ver verleden heb ik analoog met reflextoestel & superzoom gewerkt. Ik bezit nu reeds zes jaar een bridgetoestel Panasonic DMC-FZ20 met 12x zoom.
    Ben ik zeer tevreden van, behalve reactiesnelheid. Ik slaag er niet in actiefotos te nemen omdat het onderwerp al weg is wanneer de foto wordt genomen.
    Ik overweeg de aanschaf van een reflextoestel (Canon 550D) met superzoon (Tamron 28-300).
    Vraag 1: Is een reflex inderdaad sneller dan een bridge?
    Vraag 2: Is dat ook zo indien ik en superzoom gebruik?

  • #2
    Re: Bridge of refex als reistoestel?

    Ik zou een Tamron 18-270 kiezen, de 28-300 is eigenlijk een FF lens en wonderbaatlijk goed.
    De snelheid van focussen is vooroorlogs........maar bij de 18-xxx lenzen zijn er nu voolgens mij ook met 'USM' achtige AF motoren en die zullen wel snel zijn.
    28-300 foto
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Bridge of refex als reistoestel?

      Bridge camera's worden steed sneller en blijven compacter dan reflex + objectief met groot bereik.

      Op de site van dp review staan testen van bridgecamera's.

      Overigens, de reactiesnelheid kan je zelf gemakkelijk bepalen.

      Gewoon een camera uit de winkel nemen en kijken of je slakken, wandelaars, fietsers en auto's, allemaal bewegend in de winkelstraat, er scherp op krijgt.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Bridge of refex als reistoestel?

        Wel, je haalt daar de juiste punten aan.
        Als reistoestel is een bridge ideaal omwille van het gewicht.
        Je moet echter rekening houden met de beperkingen en die zijn:
        1. nog steeds niet echt goed in hoge iso dus iso laag houden, (steun zoeken in donkere omgeving, timer gebruiken.)
        2. niet geschikt voor zeer snel bewegende beelden.
        Daarom ben ik ook overgestapt van een bridge naar de sony A55 (met de tamron 18-270 pzd.)
        Nadeel slr: gewicht en omvang.
        Wat voor jou belangrijkst is,moet je zelf (proberen) afwegen.

        Comment


        • #5
          Re: Bridge of refex als reistoestel?

          Ikzelf heb voor mijn reflex een bridge gebruikt en ben vlug overgestapt naar een dslr, ik wilde toch uiteindelijk zelf beslissen welk objectief ik er op plaats en in donkerdere omgevingen nog kunnen fotograferen met minder ruis.

          Een bridge kan handig zijn, maar als je het kan zul je niet teleurgesteld zijn met een dslr + tamron 18-270 vc of een sigma 18-250 OS
          "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

          Comment


          • #6
            Re: Bridge of refex als reistoestel?

            zou eens naar de sony nex-5 kijken met 18-200mm objectief, vindt je voor rond de 700euro. of als je wat kunt wachten naar de sony nex c3 die in augustus op de markt komt

            Comment


            • #7
              Re: Bridge of refex als reistoestel?

              Die bridges worden alsmaar sneller. Dat hoor ik nu al jaren. En eens om de zoveel tijd laat
              ik me dan ook weer verleiden om zo eentje aan te schaffen. Of toch weer vast te stellen
              dat het eigenlijk toch niet je dat is. Heb nu gezworen me de eerste 10 jaar niet meer te
              laten vangen. En ze eigenlijk ook niet meer aan te bevelen als iemand om reactie snelheid
              vraagt. Een DSLR is niet eens zoveel groter met zo'n Tamron lens. Dus doe die maar en
              bespaar je, ondanks alle vooruitgang, de ontgoocheling.

              Comment


              • #8
                Re: Bridge of refex als reistoestel?

                Heb een fujifilm bridge en is ideaal om mee te nemen op vakantie. De vaste lens, geringe gewicht en afmetingen zijn dan een voordeel. Wil je er meer mee doen dan bots je op de beperkingen van dit soort toestellen. In het geval van mijn fuji zijn dat de macro, de reactiesnelheid (pokketraag), en zoals aangehaald de iso. Dus is het vaak frustrerend als je al op voorhand weet dat bepaalde dingen die je voor ogen hebt niet realiseerbaar zijn omwille van het toestel.
                De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik buiten de beperkingen wel plezier beleef aan mijn toestel, (in afwachting van een DSLR) maar wil je verder evolueren is een DSLR een betere optie.

                Comment


                • #9
                  Re: Bridge of refex als reistoestel?

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  zou eens naar de sony nex-5 kijken met 18-200mm objectief, vindt je voor rond de 700euro. of als je wat kunt wachten naar de sony nex c3 die in augustus op de markt komt
                  Wat is het nadeel van die toestellen ten op zicht van een klassieke DSLR eigenlijk? De voordelen weet ik intussen wel
                  oefenen = leren
                  Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bridge of refex als reistoestel?

                    nadeel toz van DSLR is dat de autofocus trager is, maar is wel voldoende snel om mensen in beweging te fotograferen, maar AF is niet geschikt voor bvb sport. Reactie snelheid is wel vrij vlug vergeleken met compact's. Manueel focussen is eenvoudig en vrij snel, 20 juni komt er een firmware upgrade om dit nog te vereenvoudigen.

                    waar je ook rekening moet mee houden is dat de batterij redelijk vlug leeg is, als je op reis gaat is een tweede batterij geen overbodige luxe. (vind je voor 20€)

                    vergeet het al eens uit mijn zakken te halen, maar toestel en ook lens zijn vrij stevig gebouwd.

                    waar ik op gehoopt had, en dan zou voor mij althans dat toestel perfect zijn, is een afneembare elektronische zoeker, aansluitingen zijn voorzien, kansen worden klein maar ik blijf hopen dat het er komt. Daar is wel een optische zoeker beschikbaar voor 16mm objectief.

                    gebruik het persoonlijk liever dan mijn DSLR's

                    mid-augustus komt de nex C3 ( http://www.letsgodigital.org/nl/29547/sony-nex-c3/ ) op de markt is een upgrade van de huidge NEX3.
                    begin juli zal waarschijnlijk een nieuw nex toestel aangekondigd worden maar daar is weinig over geweten, volgens geruchten met 24mp sensor, wordt het een vervanging van de NEX5 of een model een stapje hoger dat weet ik niet. Maar die zal pas september in de winkel liggen. (Hopelijk met afneembare EVF die ook op NEX5 past )

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bridge of refex als reistoestel?

                      Een Golf GTI is geen Porsche 911 Turbo, en zal dat ook niet zijn.

                      Gebruik een bridge waarvoor hij bedoeld is en je zal gelukkig zijn.
                      Nikon D80 - Nikkor 18-200 - Nikon SB900

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bridge of refex als reistoestel?

                        De één zweert bij DSLR, de ander bij bridge of compact. Je moet het zelf gewoon eens testen hoe je zelf in mekaar zit en welke foto's je vooral maakt. Als je bv. vooral portretfotografie doet en elk lijntje en kleurnuance meetelt, dan kan je je onmogelijk verzoenen met een bridge of compactje. Dat is nu eenmaal zo, alle respect en bewondering daarvoor.

                        Het hangt ook af van praktische zaken. Moet je je toestel achterlaten in een hotelkamer, of in de huurwagen. Ga je met het vliegtuig of met eigen wagen? Zijn er veel sociale activiteiten, is het een culturele of natuurreis? Moet je wandelen of fietsen met je apparaat in de buurt?

                        Mijn standpunt. Tenzij je een echte fotografie-vakantie wenst (inclusief de wetenschap dat uw medereizigers overal op je moeten wachten), gewoon de bridge meedoen en het als een uitdaging zien om met de beperkte mogelijkheden de beste foto te nemen. Ik zou zelfs mijn verstand op nul zetten, de bridge thuislaten en een écht goede compact meenemen.

                        Heb al groepsreizen meegemaakt waar ik met een kleine Ricoh R3 28-210 mijn plan trok. Als je achteraf de - door anderen gemaakte - diamontage ziet en je stelt vast dat je misschien niet die ene crispy superfoto hebt genomen (en de anderen met mijlen voorsprong wel), maar wel dat je qua aantal weerhouden foto's en wat betreft de "ohs","ahs" en "hahas" lekker scoort, dan geeft dit écht een kick.
                        Last edited by JuLi; 11 juni 2011, 12:43.
                        | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bridge of refex als reistoestel?

                          Wat mijzelf betreft: ik weet dat er geen echte portret- of modelfotograaf in mij schuilt . Sport ook niet echt, toch niet de 'snelle' sporten want die interesseren mij niet. Wat ik wèl wil, is mijn toestel snel bij de hand te hebben als het moment daar is, en toch diafragma en sluitertijd zelf in kunnen stellen (wat met mijn compactje nu niet gaat). Die nex-toestellen lijken me best wel interessant dan, of vergis ik me?
                          oefenen = leren
                          Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bridge of refex als reistoestel?

                            Oorspronkelijk geplaatst door laatbloeier Bekijk bericht
                            Die nex-toestellen lijken me best wel interessant dan, of vergis ik me?
                            Neen hoor, u vergist zich helemaal niet. Er zou wat meer keuze aan lenzen mogen zijn,
                            maar dat komt wel in orde. Misschien eens informeren bij mede forumlid Vicky. Zij is
                            een bijzonder goede fotografe, en ik denk dat ze nu met een Nex werkt. Is toch altijd
                            fijn om het van mensen die het in de praktijk gebruiken eens te koren. Denk ik.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bridge of refex als reistoestel?

                              ik overweeg eventueel een snelle bridge met groot zoombereik, geschikt voor sport... iemand een ideetje (focussnelheid is dan belangrijk natuurlijk)

                              heb me al "zot" gesurfd

                              bedankt voor reactie
                              nikon coolpix s9100

                              Comment

                              Working...
                              X