Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Body gekozen, nu nog de lenzen --> 550d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Body gekozen, nu nog de lenzen --> 550d

    Na heel wat uitpluiswerk is de kogel door de kerk voor een body het wordt een canon 550d.
    Dit is al de helft van het werk, nu ben ik nog aan het uitpluizen welke lenzen ik zou nemen.
    Voor mij is het vooral de bedoeling om portretfoto's te maken, alsook natuurfoto's (als we op reis gaan). Na heel wat zoekwerk in andere topics en een antwoord van littleleentje in mijn eigen topic staan mijn gedachten op volgende 2:
    - Canon EF 50mm F:1.8 MkII --> voor de portretfotografie
    - Canon EF-S 55-250mm F:4.0-5.6 IS --> ipv de 18-55 kitlens voor allroundfotografie

    Zou dit een goede keuze zijn om te starten?

    Dan heb ik nog een "noobvraagje" *shame*
    de 50mm heeft een kleine scherpte diepte en is dus een lichtsterke lens, wil dit dan zeggen:
    - is deze goed om in het donker/schemering foto's te nemen?
    - is de kleine scherptediepte bv een scherp aangezicht met een dof achtergrond?

    alvast bedankt!!
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

  • #2
    Re: Body gekozen, nu nog de lenzen --> 550d

    Indien je een 55-250 mm lens hebt dan mis je veel groothoek. Het heeft met onderwerpkeuze en je stijl van fotografie te maken of dat hinderlijk is.

    Hier een artikel over hoe je een lens kan kiezen.

    Heel vaak wordt de volgende vraag gesteld: “Ik fotografeer graag mijn (klein)kinderen en de natuur en ik heb nu alleen een kitlensje. Wat moet mijn


    Een 50 mm als portretlens vind ik bij een wat krap gekaderd portret te kort. Eerder zou ik een 85 mm nemen. (bij een crop camera zoals de 550D)
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Body gekozen, nu nog de lenzen --> 550d

      Ik heb toch wel een en ander opgestoken van die site. Maar mijn keuze voor deze lenzen was voornamelijk de prijs/kwaliteit van het beeld (niet van de bouwkwaliteit van de 50mm ). De 85mm kosten direct een stuk meer. Denk je dat ik dan beter zou zijn met de kitlens ipv de 50mm?
      Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

      Comment


      • #4
        Re: Body gekozen, nu nog de lenzen --> 550d

        In elk geval iets dat het gat tussen 18 en 55 opvult.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Body gekozen, nu nog de lenzen --> 550d

          suggesties?
          Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

          Comment


          • #6
            Re: Body gekozen, nu nog de lenzen --> 550d

            Budget?
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: Body gekozen, nu nog de lenzen --> 550d

              Ik ben begonnen met een 350D en de 18-55.
              Heb daar een paar maanden mee 'gespeeld' en ondervond dat ik bereik te kort kwam.
              Dan heb ik er de 55-250 bijgekocht en was daar enorm tevreden mee.
              Mijn meug is echter landschapfotografie en kocht er nog de Tokina 12- 24 bij, super lensje voor z'n prijs.
              Ondertussen is die 350D al een tijdje de deur uit en vervangen door een 40D maar mijn lensjes zijn gebleven.
              Moet er wel bij vermelden dat ik ook een arsenaal M42 lenzen gebruik, gaande van 28mm tot 200mm, allemaal primes.
              Daarnaast heb ik nog een 5D met glas van 17mm tot 200mm.
              Op de 5D gebruik ik o.a. de Sigma 50mm f/1.4 een fantastisch objectief. (Ooit de Canon 50mm f/1.8 MK I gehad en dat is toch iets anders dan de MK II.)
              Wat ik u kan aanraden is niet te kijken op een paar centen bij de keuze van een objectief, die zullen langer in uw bezit blijven dan uw 550D.

              Grtz, RF
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Body gekozen, nu nog de lenzen --> 550d

                Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                Budget?
                Ik had de 50mm genomen vanwege zijn prijs , moest er wat beter zijn voor deze prijs

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Wat ik u kan aanraden is niet te kijken op een paar centen bij de keuze van een objectief, die zullen langer in uw bezit blijven dan uw 550D.
                Dit is het nu net, ik zit al over mijn budget en had daarom voor die prijs toch goede lenzen gehad Ik weet dat er veel betere zijn maar het is een start.
                Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                Comment


                • #9
                  Re: Body gekozen, nu nog de lenzen --> 550d

                  Camera met kitlens(18-55 IS) en de 55-250 is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing en dan kan er nog een 50mm 1.8 eventueel bij.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Body gekozen, nu nog de lenzen --> 550d

                    Voor de prijs van een 50/1.8 ga je geen lichtsterke zoom vinden in het breedhoekbereik.
                    Beter voor die prijs ga je niet vinden.
                    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                    Comment


                    • #11
                      Re: Body gekozen, nu nog de lenzen --> 550d

                      Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                      Ik had de 50mm genomen vanwege zijn prijs , moest er wat beter zijn voor deze prijs


                      Dit is het nu net, ik zit al over mijn budget en had daarom voor die prijs toch goede lenzen gehad Ik weet dat er veel betere zijn maar het is een start.
                      Beter voor de prijs dan de "Fantastic Plastic" ga je zeker niet vinden want de tweedehands MK I gaat vlotjes van de hand voor € 125,-.
                      maar verwacht vooral geen wonderen van de MK II bij onvoldoende licht zal deze wel hunten.
                      Echt als je goed gesteld wilt zijn, om te beginnen, zou ik u de 18-55 IS en de 55-250 IS aanraden.
                      Ik spreek dus uit ondervinding. En ondertussen (hard) sparen voor beter, en dan bedoel ik de 10-22, de 17-55 en de 70-200.


                      Grtz, RF
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Body gekozen, nu nog de lenzen --> 550d

                        Of de Tamron 17-50mm2.8f zeer goede alternatief voor de duurdere in zijn reeks,zeer goede lens. Mooi scherp en mooie contrasten en weinig centjes.

                        Grtz

                        Templar
                        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Body gekozen, nu nog de lenzen --> 550d

                          Die tamron is momenteel nog wat te veel centjes
                          Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Body gekozen, nu nog de lenzen --> 550d

                            of 2de hands kijken er komt genoeg te koop dat wel degelijk is als instaplens. Ik heb bvb de 17-85mm IS UMS te koop, perfecte staat dus voor instaplenzen altijd beter/goedkoper om 2dehands wat te zoeken (mijn mening toch)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Body gekozen, nu nog de lenzen --> 550d

                              Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                              Of de Tamron 17-50mm2.8f zeer goede alternatief voor de duurdere in zijn reeks,zeer goede lens. Mooi scherp en mooie contrasten en weinig centjes.

                              Grtz

                              Templar
                              Enige nadeel gaat behoorlijk hunten in mindere licht omstandigheden. Tijdje terug een uistapje gedaan met twee leden van een ander forum naar Burgers Zoo Arnhem en hoorde ze beide toch redelijk vaag zuchten over het hunten van de lens (bij het fotograferen in het aquarium). één er van gebruikte een 7D de andere had een 500D.

                              Het is zeker geen verkeerde lens, maar dat hunten vind ik toch wel beetje vervelend, aangezien ik de 2.8 veel gebruik in midere licht omstandigheden. Vandaar dat ik gekozen heb voor de Canon.

                              Comment

                              Working...
                              X