Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goede opvolger?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • goede opvolger?

    Hallo!
    Ik lees al even mee op dit forum maar had nog nooit een account gemaakt of iets gepost. Ik hoop dat jullie mij een beetje raad kunnen geven.

    Ik heb een Fuji S5 Die vermoedelijk defect is. De foto's zien er allemaal uit als zwarte foto's met hier en daar een gekleurde lijn in. ook zijn de jpegs vaak corrupt. Ik vrees dat mijn toestel dus aan vervanging toe is. De kosten om het te laten maken zullen ook hoog zijn tov de huidige waarde of ids dit een kleinigheid?

    Nu had ik gezien dat nikon de D5100 heeft uitgebracht en dat toestel lijkt mij ongeveer dezelfde specs te hebben maar had enkele vragen:
    Zullen de kleuren en beelden even levendig en goed zijn als mijn fuji?
    kunnen mijn huidige lenzen nog werken? (aangezien dit toestel geen ingebouwde motor heeft en ik zelf niet zoveel ken van de lenzen)
    Zal het een verbetering zijn of heb ik voor hetzelfde budget (max 700€) een beter alternatief?
    Mijn lenzen zijn wel heel oud, maar deden het nog goed op mijn fuji:
    nikon 35-70 2.8 schuifzoom
    nikon 80-200 2.8 schuifzoom
    sigma 400 5.6 apo
    tamron 17-50 2.8 (deze is nieuwer dus vermoed ik geen probleem)

    alvast bedankt!

  • #2
    Re: goede opvolger?

    Alleen de laatste zou een 'AFS'-lens kunnen zijn met ingebouwde motor, maar hoeft niet zeker te zijn. Tel het aantal kontaktjes op de lensmount->meer dan 5 dan werkt het.

    Maar voor de twee eersten zou ik een D7000 of als die te duur is een D90 overwegen, maar ik zou misschien toch eerst eens de Fuji naar de dokter sturen, misschien is het slechts de CF-kaart.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: goede opvolger?

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Alleen de laatste zou een 'AFS'-lens kunnen zijn met ingebouwde motor, maar hoeft niet zeker te zijn. Tel het aantal kontaktjes op de lensmount->meer dan 5 dan werkt het.

      Maar voor de twee eersten zou ik een D7000 of als die te duur is een D90 overwegen, maar ik zou misschien toch eerst eens de Fuji naar de dokter sturen, misschien is het slechts de CF-kaart.
      Dus als ik het goed begrijp zullen die 35-70 en 80-200 zeker niet werken op de D5100?

      De D7000 vind ik persoonlijk een beetje over mijn budget, die D90 ga ik zeker eens nakijken!

      En zijn de kleuren uit deze nikon's heven levendig als die uit de Fuji S5? want ik vond dat persoonlijk wel heel mooie kleuren. En om eerlijk te zijn ben ik helemaal niet van plan om veel op de pc aan te passen aan de foto's achteraf.

      Ik heb reeds bij de locale fotohandelaar geweest met de fuji en die denkt dat de sensor het begeven heeft en volgens hem zou dat vrij duur kunnen uitkomen.

      Comment


      • #4
        Re: goede opvolger?

        Ik denk niet dat een gewone fotohandel kan zien of de sensor het begeven heeft, maar wel een nieuwe verkoop kan spotten. Het kan net zo goed iets zijn aan de schrijfeenheid of de sluiter om maar wat te noemen.

        De 2 lenzen werken wel maar hebben geen AF.

        Denk ook eens aan 2de hands D300, dan heb je een 'gelijke' body als de S5 en die werken toch wel fijner als de D90 achtigen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: goede opvolger?

          De S5 werd altijd geroemd om de kleurweergave.

          Om er achter te komen hoe de kleurweergave van de huidige Nikons zijn, loop met kaart naar de winkel. Pak een Nikon met lens en ga wat foto's maken van de winkelstraal en wel met zodanig licht zodat je de bestanden goed kan beoordelen.

          Van te voren kan je het beste je even verdiepen in de settings van de camera wat betreft de kleuren. Daarmee bepaal je o.a. de 'levendigheid'. Vervolgens thuis bestanden uploaden en beoordelen.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: goede opvolger?

            Na een week mijn hoofd te breken denk ik dat ik voor de D90 ga gaan... Als je de prijs ziet valt dit reuze mee. Alleen nog een beetje schrik dat de kleuren niet zo mooi zullen zijn als de S5. Maar ik heb al gelezen dat de beelden wel scherper zouden zijn. Ze hebben beide 12 mpix, dus dat zal op zich niet veel verschil uitmaken denk ik...

            Comment

            Working...
            X