Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

voor bloemen: macrolens of 5Omm1.4 met tussenringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • voor bloemen: macrolens of 5Omm1.4 met tussenringen

    Dag,

    ik fotografeer met Canon 500D. Wil graag beginnen met macro's, vnl. bloemen. Heb momenteel 2 lenzen: Sigma 18-200mm en Canon 50mm 1.4.

    Vraag me af of ik best een specifieke macrolens koop - welke? (wil er liever niet veel meer dan 400 euro aan geven, tenzij spectaculair verschil)
    - Sigma 105, 2.8 macro
    - Tamron 90 mm 2.8 macro
    - Canon 105, 2.8 macro

    of kan ik iets moois doen met mijn 50 mm Canon 1.4 en tussenringen. Heb nog nooit met tussenringen gewerkt, lijkt me op het eerste zicht wat omslachtig. Lukt de scherpstelling dan nog goed? Welke raden jullie aan?

    Avast dank voor reacties.

  • #2
    Re: voor bloemen: macrolens of 5Omm1.4 met tussenringen

    Ik gebruik een set Kenko tussenringen in combinatie met 50mm. vast brandpunt lens, werkt prima, voor bloemen, scherpstelling blijft behouden.
    Wil je enkel bloemen fotograferen, heb je zeker genoeg aan de Canon 50mm 1.4, plus een setje tussenringen.
    Koop ringen die gegevens doorlaten, waardoor je nog kan scherpstellen,
    kosten minder dan 200 euro.

    Voor iets meer koop je een tweedehands macrolens, heb er een gekocht voor 250 euro.

    Je kan uiteraard onmiddellijk een nieuwe macrolens kopen, koop er een met vergrotingsmaatstaf 1:1.
    zoals de lenzen die je in gedachten hebt, ze zullen prima voldoen voor bloemen te fotograferen.
    Persoonlijk zou ik gaan voor 105mm. 310mm. kortste werkafstand, tegenover 290mm. voor de 85mm., het scheelt niet veel,
    voor bloemen maakt dit in feite niks uit,
    voor insecten, kan je iets verderaf blijven,
    je weet maar nooit,
    want let op macrofotografie, werkt verslavend.

    Succes bij je keuze.
    Last edited by pacha; 9 juni 2011, 10:06.
    Nikon D7000, en wat glas.
    http://blog.seniorennet.be/pacha/

    Comment


    • #3
      Re: voor bloemen: macrolens of 5Omm1.4 met tussenringen of close-up voorzetlens

      Pacha, dank je wel voor jouw reactie.

      Ik wist niet dat een set tussenringen ook al 200 euro kost. Is dus ong. de helft van een nieuwe macrolens.
      Ik las ook ergens dat er close-up voorzetlenzen bestaan (Kenko of Canon). Welk resultaat geeft dat op een 50mm of op een 18-200mm? Heeft iemand hier ervaring? Lijkt me ook wel handiger om mee te nemen.

      Comment


      • #4
        Re: voor bloemen: macrolens of 5Omm1.4 met tussenringen

        Bij voorzetlenzen ga je scherpte verliezen aan de randen, maar je verliest geen licht.
        Je zet ook glas bij, dus de kans op reflecties wordt ook groter.

        Ik heb een setje tussenringen van Fototools.be (zelf afgehaald) en komt rond de 90euro.
        Ze werken toch goed, ook al is het 'goedkope brol' (zullen sommigen hier denken )

        Ik haal voor kleine bloempjes (bloesem) al mooie resultaten met een 35mm met tussenringen.






        Je zit dan natuurlijk wel pal op je onderwerp.
        Maar zolang het niet waait en er licht genoeg is (je maakt schaduw door zo dicht te komen)
        lukt dat nog wel
        Nikon D7000 en wat lenzen.
        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

        Comment


        • #5
          Re: voor bloemen: macrolens of 5Omm1.4 met tussenringen

          Je mag ook niet vergeten erbij te vermelden dat wanneer je tussenringen gebruikt, je focusveld beperkt wordt. Je zal enkel kunnen scherpstellen tussen 2 bepaalde afstanden van het onderwerp, hetgeen toch een serieuze beperking inhoud. Zo is focussen op oneindig niet meer mogelijk. Tevens denk ik niet dat je met tssringen een vergroting gaat behalen van 1/1.
          De canon 105 is een prima objectief vergelijkbaar met hetzelfde objectief met IS. Mooie bokeh en prima scherpte. Ik denk dat je beter hierin investeert
          Mvg, Tin_tin
          Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

          Comment


          • #6
            Re: voor bloemen: macrolens of 5Omm1.4 met tussenringen

            Oorspronkelijk geplaatst door Tin_tin Bekijk bericht
            Je mag ook niet vergeten erbij te vermelden dat wanneer je tussenringen gebruikt, je focusveld beperkt wordt. Je zal enkel kunnen scherpstellen tussen 2 bepaalde afstanden van het onderwerp, hetgeen toch een serieuze beperking inhoud. Zo is focussen op oneindig niet meer mogelijk. Tevens denk ik niet dat je met tssringen een vergroting gaat behalen van 1/1.
            De canon 105 is een prima objectief vergelijkbaar met hetzelfde objectief met IS. Mooie bokeh en prima scherpte. Ik denk dat je beter hierin investeert
            Als je echt met macro wil beginnen heb je gelijk ja,
            maar een set tussenringen zijn nooit verloren,
            Je kan ze nog altijd op een echte macrolens gebruiken.
            Ideaal om eens 'te proeven' dus.

            Als je insecten wil fotograferen zijn tussenringen niet echt geschikt.

            En het niet op oneindig kunnen scherpstellen heb ik nog niet als storend ervaren.
            Je bent dan toch met macro bezig en gaat dan niet ineens overschakelen naar de koe die in de weide verder zit he.
            Nikon D7000 en wat lenzen.
            http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

            Comment


            • #7
              Re: voor bloemen: macrolens of 5Omm1.4 met tussenringen

              @ jumpforjoy,
              fantastische foto, het is idd. zoiets dat ik voor ogen heb. Met statief getrokken?
              Anderzijds, als ik met die tussenringen nogal wat aan scherpte zou inboeten, dan moet ik misschien de macro's nog even verder trekken met mijn Panasonic Lumix DMC TZ5, en toch verder sparen voor een "echte macrolens".
              En is de Canon dan de meerprijs tov. de Tamron/Sigma waard? Ik wil immers niet alleen macro's maken hé.

              Comment


              • #8
                Re: voor bloemen: macrolens of 5Omm1.4 met tussenringen

                Oorspronkelijk geplaatst door Tin_tin Bekijk bericht
                ...Tevens denk ik niet dat je met tssringen een vergroting gaat behalen van 1/1...
                Heb de test gedaan met een 28mm. lens.
                Je haalt niet alleen 1:1, je haalt zelfs 4,72:1
                Jawel, bijna 5x ware grootte.

                Zonder tussenringen haal je reeds 2:1
                De lens is ingesteld op 28mm.
                De camera is een DX met 23,6mm. x 15,8mm. sensor.
                Er zijn 11,8mm. nodig om het beeld in de lengte te vullen.
                23,6 gedeeld door 11,8 = 2 maal vergroting.

                1a-



                Met 68mm. ringen ertussen krijg ik volgend resultaat:
                5mm. zijn voldoende om het beeld in de lengte te vullen.
                De sensor meet 23,6mm. gedeeld door 5 = 4,72
                De reproduction ratio, vergrotingsmaatstaf, of kortweg vergroting is 4,72 maal,

                1b-
                Nikon D7000, en wat glas.
                http://blog.seniorennet.be/pacha/

                Comment


                • #9
                  Re: voor bloemen: macrolens of 5Omm1.4 met tussenringen

                  Heb ook een test gedaan met 20mm. tussenring, en een 50mm. lens.
                  De lens is niet omgekeerd, zit gewoon op de tussenring.
                  Voor bloemen fotografie, lijkt me dit ruim voldoende.
                  Gebruik je 68mm. tussenringen, dan heb je een veel hogere vergroting,
                  maar dan kan je bloemetje er wellicht niet meer in haar geheel op.

                  De foto is de Jpeg file zoals deze uit de camera komt,
                  heb ook de raw versie, maar wil het zo onbewerkt mogelijk houden.
                  Er is uiteraard niks gecropt, niks bijgewerkt, geen nabewerking
                  De file is enkel in zijn geheel teruggebracht, naar de afmetingen die voldoen aan de forumvoorschriften.
                  De afbeeldingsmaatstaf is ongeveer 1:2, helft ware grootte.
                  Weet niet op Topic Starter, zoiets in gedachten heeft.

                  Er zijn goedkope tussenringen te verkrijgen, maar dan moet je handmatig scherpstellen,
                  bij voorwerpen die niet bewegen, is dit geen probleem.
                  Bij extreme macro kan je zelfs niet anders dan handmatig scherpstellen.
                  Deze foto is met autofocus genomen, vermits de Kenko tussen ringen dit mogelijk maken,
                  maar het kon evengoed handmatig zijn gebeurd.

                  Last edited by pacha; 10 juni 2011, 15:14.
                  Nikon D7000, en wat glas.
                  http://blog.seniorennet.be/pacha/

                  Comment


                  • #10
                    Re: voor bloemen: macrolens of 5Omm1.4 met tussenringen

                    Allez dan, ik heb het even uitgerekend :
                    bij gebruik van het canon 50 mm 1.4 objectief gecombineerd met een externe extensie van 68mm. Dit is dan een setje van kenko (12+20+36mm).

                    Eerst berekenen we de ingebouwde extensie van het objectief met de formule :
                    totale gebruikte extensie/focale lengte = vergroting
                    oftewel x/fl = M waarbij fl (focal length) = 50 en M (vergroting) = 0.15. Dus x/50=0.15, dan is x = 7.5mm

                    Indien we nu de kenko-set toevoegen bedraagt de totale extensie van het objectief 7.5mm + 68mm = 75.5mm
                    We herberekenen met deze nieuwe waarde van extensie :
                    75.5/50 = 1.51 = de maximale vergroting met het canon 50 1.4 objectief.
                    Met een croptoestel (1.6) wordt er een uitsnede gemaakt die overeenkomt met relatief 1.51x1.6=2.416x vergroting.

                    Idd niet slecht voor een 50mm objectief.

                    Even doorgerekend voor een canon 28mm 1.8 objectief :
                    Vergroting met kenko-set bedraagt dan 2.06x en met crop-sensor van 1.6 = 1.6x2.06= 4.2
                    Last edited by Tin_tin; 10 juni 2011, 16:38.
                    Mvg, Tin_tin
                    Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

                    Comment


                    • #11
                      Re: voor bloemen: macrolens of 5Omm1.4 met tussenringen

                      Een vergrotingsmaatstaf van 1,51:1, berekend uit brandpuntsafstand, beeld- en voorwerpsafstand is onafhankelijk van beeldformaat; is immers een vergroting op de sensor; afmetingen van die sensor zijn niet belangrijk. Cropfactor geldt niet.

                      Groet Hans.

                      Edit ter aanvulling:
                      een 50mm 1.4 op 68 mm tussenring aan een D300 Nikon geeft plm 16 mm in de breedte te zien. Factor plm 1,5:1
                      Last edited by J.Hoes; 10 juni 2011, 18:05. Reden: aanvulling

                      Comment


                      • #12
                        Re: voor bloemen: macrolens of 5Omm1.4 met tussenringen

                        Oorspronkelijk geplaatst door bejo Bekijk bericht
                        @ jumpforjoy,
                        fantastische foto, het is idd. zoiets dat ik voor ogen heb. Met statief getrokken?
                        Anderzijds, als ik met die tussenringen nogal wat aan scherpte zou inboeten, dan moet ik misschien de macro's nog even verder trekken met mijn Panasonic Lumix DMC TZ5, en toch verder sparen voor een "echte macrolens".
                        En is de Canon dan de meerprijs tov. de Tamron/Sigma waard? Ik wil immers niet alleen macro's maken hé.

                        Die foto is niet vanop statief gemaakt (sluitertijd = 1/200s)

                        Tussenringen doen je licht verliezen (kan tot enkele stops),
                        maar meestal geen of heel weinig kwaliteitsverlies (ik moet mijn woorden wikken en wegen hier)
                        Voorzetlenzen doen kwaliteit verliezen, maar geen licht.
                        Het zijn dus 2 verschillende dingen.

                        Een 'compactje' is soms inderdaad een goede oplossing.
                        Als je dat onder de knie hebt, dan kan je nog overschakelen naar een macrolens.
                        Als je echt macrofotografie wil gaan doen dan schaf je best ook een echte macrolens aan.
                        Ik ken de lenzen niet, maar meestal is een merkeigen lens wel beter.
                        Wil je het dubbele betalen voor wat extra kwaliteit, dat moet je zelf uitmaken.
                        Nikon D7000 en wat lenzen.
                        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                        Comment


                        • #13
                          Re: voor bloemen: macrolens of 5Omm1.4 met tussenringen

                          @ jumpforjoy : idd doen tussenringen je licht verliezen, en zoals je zegt (je hoeft dus niet te wikken en wegen) treedt er idd geen kwaliteitsverlies op net omdat tssringen geen glas bevatten dat de kwaliteit kan beinvloeden.

                          @ hans : cropfactor verandert de fysische eigenschappen van je objectief niet, ook niet de vergrotingsmaatstaf van je objectief. Een objectief met vergroting 1/1 blijft hetzelfde objectief met dezelfde vergroting, maar het uiteindelijke beeld wat je te zien krijgt zal relatief toch groter tonen door de lichtafval langs de randen tgv de kleinere (crop-) sensor, waardoor je dus eigenlijk een uitsnede krijgt en een relatieve vergroting suggereert.

                          De discussie is hier al vaak genoeg opgevoerd en dient dus niet verder worden gezet.
                          Zie ook :http://forum.belgiumdigital.com/f9/v...zen-63286.html
                          Last edited by Tin_tin; 10 juni 2011, 22:29.
                          Mvg, Tin_tin
                          Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

                          Comment


                          • #14
                            Re: voor bloemen: macrolens of 5Omm1.4 met tussenringen

                            dit maakt het voor mij al duidelijker: aangezien ik bloemen vnl. buiten zal fotograferen, zal de keuze eerder naar tussenringen gaan dan naar voorzetlens.
                            Of toch nog even verdersparen, ... of wie weet vind ik hier één dezer dagen iemand die zijn macrolens tegen een goede prijs tweedehands aanbiedt

                            Comment


                            • #15
                              Re: voor bloemen: macrolens of 5Omm1.4 met tussenringen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tin_tin Bekijk bericht
                              @ jumpforjoy : idd doen tussenringen je licht verliezen, en zoals je zegt (je hoeft dus niet te wikken en wegen) treedt er idd geen kwaliteitsverlies op net omdat tssringen geen glas bevatten dat de kwaliteit kan beinvloeden.
                              Voor jou hoef ik mijn woorden niet te wikken,
                              maar hier zitten wel mensen op het forum die alles tot op de laatste letter juist willen.

                              Nikon D7000 en wat lenzen.
                              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                              Comment

                              Working...
                              X