Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bridge of DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bridge of DSLR

    Ik fotografeer al een hele tijd met een compact camera. Onlangs heb ik een fotografiecursus gevolgd, en sindsdien bots ik geregeld op de grenzen van die camera, vandaar dat ik overweeg een iets gesofisticeerder toestel te kopen. Ik ben er lang van uit gegaan dat dat dan een DSLR zou worden, maar sinds kort zie ik ook wel iets in de zgn. bridge-camera's, de meer uitgebreide compact dus. Ik weet het dus niet meer zo goed.

    Mijn onderwerpen nu zijn vooral bloemen (close-up, maar geen macro), straatfotografie, evenementen binnen en buiten (circusoptredens bv.), spelende kinderen (veel beweging, maar niet supersnel), enz. Ik neem mijn toestel vaak gewoon mee als ik ergens heen ga, voor het geval er een mooi beeld te maken valt, en dan wil ik liever niet met een groot, onhandig ding rondlopen.

    Ik wil dus:
    - een betere zoom dan bij mijn gewone compact nu, maar geen echt zware tele of macro
    - handmatig diafragma/sluitertijd/iso kunnen instellen
    - redelijk wat variatie in sluitertijden
    - tot een behoorlijke ISO kunnen gaan zonder ruis (nu heb ik al ruis bij 800)
    - met filters/zonnekap kunnen werken (iets minder prioritair)

    Heb ik het juist dat het grootste verschil tussen DSLR en bridge, naast de fijnere en uitgebreidere instellingen, vooral de mogelijkheid om van lens te wisselen bij de DSLR is, die er dan niet is bij de bridge?

    Ik had iets gezien in deze: http://www.mediamarkt.be/nl/categori...epix-hs10.html
    Heeft iemand daar ervaring meer?
    oefenen = leren
    Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

  • #2
    Re: bridge of DSLR

    Heb zelf een paar jaar geleden een bridge gekocht (Fuji Finepix S9600) en na 2 jaar dan toch een D90 met alles op en aan gekocht.. had me beter ineens een dslr gekocht dat was uiteindelijk goedkoper uit gekomen want nu wordt die bridge nog maar weinig gebruikt

    Met een bridge ga je ook tegen de beperkingen aanlopen, een dslr geeft nog altijd betere kwaliteit (maar kost een pak meer als je wat lenzen erbij moet kopen).

    Ipv een traditionele bridge camera (met vaste lens) zou ik naar de nieuwe systeemcameras kijken zonder spiegel maar met verwisselbare lens (bv Sony Nex).
    Dat type camera kan beter bij je passen, is compact maar heeft een goede kwaliteit, en je kan lenzen wisselen.
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

    Comment


    • #3
      Re: bridge of DSLR

      Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
      Heb zelf een paar jaar geleden een bridge gekocht (Fuji Finepix S9600) en na 2 jaar dan toch een D90 met alles op en aan gekocht.. had me beter ineens een dslr gekocht dat was uiteindelijk goedkoper uit gekomen want nu wordt die bridge nog maar weinig gebruikt
      Waarom heb je eigenlijk dan toch een DSLR gekocht?
      oefenen = leren
      Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

      Comment


      • #4
        Re: bridge of DSLR

        Met beetje zoeken vind je veel topics waar voor en tegens genoemd worden. hier een kleine selectie....

        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

        Comment


        • #5
          Re: bridge of DSLR

          Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
          Met beetje zoeken vind je veel topics waar voor en tegens genoemd worden. hier een kleine selectie....

          Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

          Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

          http://forum.belgiumdigital.com/f9/b...ex-338234.html
          Dank je wel. Systeemcamera's, weer iets anders dat er toch interessant uitziet.
          De reden waarom bridge er interessant uitziet, is dat ik mezelf niet meteen veel zie wisselen van lens. Maar ik wil net van die ruis af, en blijkbaar is het risico daarop wel groot bij die bridgen. Klopt dat?
          oefenen = leren
          Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

          Comment


          • #6
            Re: bridge of DSLR

            Uiteindelijk is alles een compromis dat je maakt , en moet maken, in veel gevallen zijn je wensen niet echt te verenigen in één toestel, zeker niet in één lens. Vandaar dat je met een DSLR het meeste mogelijkheden hebt en ook de beste kwaliteit kan bereiken.
            Nadeel kan zijn, het gewicht, de prijs van het geheel, ook soms het "opvallen" in een straatbeeld. De Sony NEX heeft veel mogelijkheden en valt minder op, maar uiteindelijk is het ook een compromis, ik heb er zelf eentje met een 16mm en een 18-55 mm, dan blijft het een handig toestel. Voor andere gelegenheden gebruik ik een DSLR met de juiste lens, en dan neem ik het gewicht der bij.

            Het is kiezen voor het juiste gereedschap bij een bepaalde gelegenheid!

            MVG, Jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: bridge of DSLR

              Oorspronkelijk geplaatst door laatbloeier Bekijk bericht
              ..........

              Heb ik het juist dat het grootste verschil tussen DSLR en bridge, naast de fijnere en uitgebreidere instellingen, vooral de mogelijkheid om van lens te wisselen bij de DSLR is, die er dan niet is bij de bridge?
              nee dat is niet juist.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: bridge of DSLR

                Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                Uiteindelijk is alles een compromis dat je maakt , en moet maken, in veel gevallen zijn je wensen niet echt te verenigen in één toestel, zeker niet in één lens. Vandaar dat je met een DSLR het meeste mogelijkheden hebt en ook de beste kwaliteit kan bereiken.
                Nadeel kan zijn, het gewicht, de prijs van het geheel, ook soms het "opvallen" in een straatbeeld. De Sony NEX heeft veel mogelijkheden en valt minder op, maar uiteindelijk is het ook een compromis, ik heb er zelf eentje met een 16mm en een 18-55 mm, dan blijft het een handig toestel. Voor andere gelegenheden gebruik ik een DSLR met de juiste lens, en dan neem ik het gewicht der bij.

                Het is kiezen voor het juiste gereedschap bij een bepaalde gelegenheid!

                MVG, Jeff C.
                En kijken naar de centjes Ik kan nu niet meteen èn een DSLR met wat lenzen èn een systeemcamera of bridge kopen. Budget nu is rond de 400 Euro, het mag wel ietsje hoger, maar nu niet meteen meer dan 100.
                oefenen = leren
                Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

                Comment


                • #9
                  Re: bridge of DSLR

                  Een systeem daar bouw je aan gedurende jaren, ik kocht heel mijne bazar ook niet op één dag hoor, en ik heb maar één hobby , geen kinderen, ne kleine auto, 2 paar schoenen, 3 broeken, 1 jas, en ik ga nooit op verlof!

                  MVG, Jeff c.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: bridge of DSLR

                    In het mei-nummer van het nederlandse tijdschrift Fotografie staat op bladzijde 40-41 een vergelijking, getiteld "CSC of DSLR".
                    Hierin worden de Canon EOS 1100D, Samsung NX11 en Sony Alpha NEX-5 naast elkaar gezet. Interessant om eens te lezen. Misschien is deze nog ergens in een dagbladhandel voorradig.

                    mvg,
                    Bart
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment


                    • #11
                      Re: bridge of DSLR

                      Oorspronkelijk geplaatst door laatbloeier Bekijk bericht
                      Waarom heb je eigenlijk dan toch een DSLR gekocht?
                      Omdat ik niet tevreden was met de kwaliteit en mogelijkheden van die Fuji S9600.

                      Pluspunten bridge: grotere dof (wegens kleinere sensor), macro/closeup mogelijkheid en hoge syncsnelheid.

                      Minpunten: Ruis op die ccd sensor was al teveel naar mijn zin op 200/400 iso, moest eigenlijk continu op 80 of 100 iso werken. Lens heeft ook geen stabilisatie (nieuwere Fuji bridges hebben dat wel).
                      Electronische zoeker die niet zo super goed is - als je met beperkte dof wil werken (bv bij closeups) dan is het moeilijk om te zien of je echt wel scherp bent waar je wil, dan is het hopen dat de autofocus goed zit want op dat kleine schermpje kan je het eigenlijk niet beoordelen, voor je het weet heb je een reeks fotos die allemaal net verkeerd gefocust zijn.

                      Voor de prijs was het eigenlijk een goed toestel, was goed om te leren werken met een camera en te zien of fotografie me wel lag en een hobby zou worden.

                      Had ik van in 't begin een dslr gekocht en was 't tegengevallen (kans was klein maar kan altijd) dan had het me meer gekost..

                      Ben naar een dslr gegaan voor:
                      - betere kwaliteit op hogere iso
                      - wou meer breedhoek, heb nu ook een Sigma 10-20mm erbij gekocht

                      De bridge camera heb ik nog altijd in mijn hobbyruimte liggen om fotos te maken voor op mijn website/blog. Ook om bv in de tuin macro fotos te maken.
                      Eigenlijk voldoet hij nog voor 80% van mijn noden. En de huidige bridges zullen weer zoveel betere kwaliteit hebben dan mijn toestel dat al +-4 jaar oud is ?

                      Maar naast gewoon fotos te maken voor mijn website, en vakantiekiekjes, ben ik nu ook meer in andere aspecten van fotografie geinteresseerd.
                      Productfotografie, food, .. en bij die dingen geeft een dslr betere kwaliteit en mogelijkheden (kleine dof) dan mijn bridge.

                      Als je een beperkt budget hebt dan is een bridge een heel goede oplossing. Geeft vrij veel kwaliteit en mogelijkheden. Maar als 't fotografie virus je dan te pakken hebt en je dan echt betere kwaliteit wil, dan zal je later we naar een dslr gaan (maar dan moet je ook ineens goede lenzen kopen en niet de allergoedkoopste kitlenzen, of het verschil zal minimaal zijn).
                      Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                      Comment


                      • #12
                        Re: bridge of DSLR

                        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                        Een systeem daar bouw je aan gedurende jaren, ik kocht heel mijne bazar ook niet op één dag hoor, en ik heb maar één hobby , geen kinderen, ne kleine auto, 2 paar schoenen, 3 broeken, 1 jas, en ik ga nooit op verlof!

                        MVG, Jeff c.
                        Ik ga mijn ventje en twee kindjes nu ook niet meteen buitensjotten, hoor
                        oefenen = leren
                        Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

                        Comment


                        • #13
                          Re: bridge of DSLR

                          Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
                          Omdat ik niet tevreden was met de kwaliteit en mogelijkheden van die Fuji S9600.

                          Pluspunten bridge: grotere dof (wegens kleinere sensor), macro/closeup mogelijkheid en hoge syncsnelheid.

                          Minpunten: Ruis op die ccd sensor was al teveel naar mijn zin op 200/400 iso, moest eigenlijk continu op 80 of 100 iso werken. Lens heeft ook geen stabilisatie (nieuwere Fuji bridges hebben dat wel).


                          Als je een beperkt budget hebt dan is een bridge een heel goede oplossing. Geeft vrij veel kwaliteit en mogelijkheden. Maar als 't fotografie virus je dan te pakken hebt en je dan echt betere kwaliteit wil, dan zal je later we naar een dslr gaan (maar dan moet je ook ineens goede lenzen kopen en niet de allergoedkoopste kitlenzen, of het verschil zal minimaal zijn).
                          Die ruis, dat bevalt me niet echt. De rest wel. Hm, we zijn er nog niet uit, duidelijk.
                          oefenen = leren
                          Sony Nex5 / Panasonic DMC-TZ4.

                          Comment


                          • #14
                            Re: bridge of DSLR

                            Ik had vroeger een compact camera, en wou iets beters.
                            Twee jaar geleden kocht ik een bridge toestel, maar nu zal ik uiteindelijk toch de stap zetten naar een DSLR (Nikon D7000).
                            Je zult inderdaad al snel tegen de beperkingen van een bridge toestel aanlopen :
                            ruis op relatief lage ISO, minder goede opnames bij slechtere lichtomstandigheden (binnenshuis), ...
                            Last edited by paddy8908; 9 juni 2011, 17:34.
                            Ervaring is de som van je fouten.
                            Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

                            Comment


                            • #15
                              Re: bridge of DSLR

                              En vb een tweedehands met 2 lenzen of zo?
                              Ik had een olympus 520 met dubbel kit lenzen, heb die aan mijn dochter verkocht (maar ze doet er weinig mee helaas) voor 300 euro, is best een goed toestel.
                              Of een iets ouder model van nikon of canon met kitlens?
                              Uitbreiden qua lenzen kan altijd nog...

                              Of een goede compact? (zie topic compact voor in de broekzak, ik denk ook aan zoiets als aanvulling op dit moment).

                              Bridge zie ik vooral de nadelen van beide systemen in, te groot voor in zak of handtas en toch ruis en andere beperkingen.

                              Comment

                              Working...
                              X