Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waarom niet blij met 16-85?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • waarom niet blij met 16-85?

    Ik vraag me af waarom ik een lichte tegenzin begin te krijgen om met de nikkor 16-85 mm te fotograferen. Dit zou toch een fijne lens moeten zijn?
    Mijn meest gebruikte lens is de sigma 70-200 f2,8, daarna de 85mm macro die ik wel tot nu toe alleen voor macro gebruik en vandaag voor de 3e keer op pupbezoek nam ik niet de 16-85 mm mee zoals de vorige 2 keren maar de 35 mm prime en ik ben veel blijer met de foto's qua kleur en scherpte en het was makkelijker werken.
    In de Efteling met de kinderen had ik de 16-85 ook mee, maar geen foto's die me echt blij maakten.
    Doe ik iets fout? Herkenbaar of niet?
    Ik overweeg nu die lens te verkopen en vb een 50 mm en een groothoek in de plaats aan te schaffen, dom of niet?

  • #2
    Re: waarom niet blij met 16-85?

    De 16-85 mm heeft een heel fijn zoombereik. Echter, wat betreft scherpte zijn er gewoon betere lenzen te koop. En als optimale scherpte en grote lichtsterkte belangrijk voor je is dan kan je beter iets anders kopen.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: waarom niet blij met 16-85?

      Ik weet niet waar jij het over hebt...maar ik vind de 16-85VR een scherpe lens...ben er super tevreden van...mischien staan je instellingen niet goed van je camera of de VR af...enfin hier enkele foto's genomen met de 16-85VR voor mijn part goed scherp en mooi van kleuren....dus oordeel zelf maar.







      grtz

      Templar
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: waarom niet blij met 16-85?

        Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
        De 16-85 mm heeft een heel fijn zoombereik. Echter, wat betreft scherpte zijn er gewoon betere lenzen te koop. En als optimale scherpte en grote lichtsterkte belangrijk voor je is dan kan je beter iets anders kopen.
        Scherpte is wel het laatste wat bij deze lens een probleem is, kan zeg meten met pro zooms.

        Ik denk dat de TS meer moeite heeft met het gebrek aan lichtsterkte en het feit dat er meer scherptediepte is en dus vaak alles min of meer scherp is. Met de 35mm f1.8 kan je al iets meer spelen met dof en zijn foto's dus aantrekkelijker.

        Comment


        • #5
          Re: waarom niet blij met 16-85?

          Daar kan ik beter inkomen...maar dat de 16-85VR niet scherp vind ik niet correct.

          Grtz

          Templar
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #6
            Re: waarom niet blij met 16-85?

            Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
            Daar kan ik beter inkomen...maar dat de 16-85VR niet scherp vind ik niet correct.

            Grtz

            Templar
            ookboven 28 mm?
            deze voorbeelden zijn allen genomen met een laag aantal millimeters?
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: waarom niet blij met 16-85?

              Ja bouk ook boven de 28mm is deze lens scherp....in ieder geval scherper dan de 18-105VR die ik ook heb gehad...ik zal later eens wat foto's nemen op meerdere afstanden en ze posten oké...vind deze lens één van de betere allround kitlens van Nikon..;genoeg groothoek en tochnog redelijk wat zoom..;allez voor mij genoeg,wil ik meer zal ik mijn 70-300VR er wel opzetten.

              Grtz
              Templar
              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

              Comment


              • #8
                Re: waarom niet blij met 16-85?

                Ok, ik heb even gezocht naar goede foto's met gelijkaardige onderwerpen in gelijkaardige omstandigheden qua licht met de 16-85 tov een van mijn andere lenzen.
                2 kinderen, 1e met de 16-85, 2e met de 70-200
                Brandpuntafstand is uiteraard verschillend, maar wel rond de zelfde periode genomen.




                mijn zoontje, eerst met de 16-85, dan met de 35mm

                Comment


                • #9
                  Re: waarom niet blij met 16-85?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Boutje Bekijk bericht
                  Ok, ik heb even gezocht naar goede foto's met gelijkaardige onderwerpen in gelijkaardige omstandigheden qua licht met de 16-85 tov een van mijn andere lenzen.
                  2 kinderen, 1e met de 16-85, 2e met de 70-200
                  Brandpuntafstand is uiteraard verschillend, maar wel rond de zelfde periode genomen.
                  ik denk dat de foto's die jij graag maakt, zich eerder in portret situeren...
                  dus met een smalle diepte scherpte, mooie bokeh...

                  verkoop de 16-85mm lens en koop een 85mm f1.8, samen met de 70-200mm zal je hier veel plezier aan hebben... koop vervolgens een goedkoop 18-70 of 18-55mm lensje zodat je het brede veld ook afdenkt...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: waarom niet blij met 16-85?

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    ik denk dat de foto's die jij graag maakt, zich eerder in portret situeren...
                    dus met een smalle diepte scherpte, mooie bokeh...

                    verkoop de 16-85mm lens en koop een 85mm f1.8, samen met de 70-200mm zal je hier veel plezier aan hebben... koop vervolgens een goedkoop 18-70 of 18-55mm lensje zodat je het brede veld ook afdenkt...
                    Ik denk dat dit wel kan kloppen...
                    Grappig, ik vroeg aan mijn oudste (16) wat zij dacht en ze zei: mama, jij neemt gewoon niet graag "gewone" foto's zoals ik ook met mijn compactje kan maken.
                    Want met de lens op zich is niks mis...
                    Misschien verkoop ik de lens we en dan een 50 mm er bij (85mm kan ook met de tele die nog altijd mijn meest gebruike is en met de macro) en dan een goede compact voor in de handtas voor de "gewone" foto's...

                    Comment


                    • #11
                      Re: waarom niet blij met 16-85?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Boutje Bekijk bericht
                      Ik denk dat dit wel kan kloppen...
                      Grappig, ik vroeg aan mijn oudste (16) wat zij dacht en ze zei: mama, jij neemt gewoon niet graag "gewone" foto's zoals ik ook met mijn compactje kan maken.
                      Want met de lens op zich is niks mis...
                      Misschien verkoop ik de lens we en dan een 50 mm er bij (85mm kan ook met de tele die nog altijd mijn meest gebruike is en met de macro) en dan een goede compact voor in de handtas voor de "gewone" foto's...
                      ik doe net hetzelfde hoor (wel op fullframe), start steenvast met een 135mm (85 voor jou), dan 70-200mm en 85mm (50 voor jou)... voor portretten en mensen...

                      een 50mm (35 voor jou), gebruik ik voor straatfotografie of het verkennen van een stad...

                      let op! een 85mm f1.8 is veel fijner om mee te werken als de 85mm macro die je hebt... die f1.8 heeft een mooie bokeh en kan een heel fijne dieptescherpte creëren... 't is me echter ontgaan welk toestel je hebt... die 85mm heeft een scherpstelmotor nodig!
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: waarom niet blij met 16-85?

                        Ik heb een Nikon D7000 en je verhaal klinkt heel logisch. De lens gaat dus binnenkort de deur uit.
                        De 85 macro is inderdaad niet zo makkelijk voor niet-macro heb ik ontdekt., maar dat los ik met de 70-200 wel op.
                        Ik kijk dan uit voor een goede 50 mm en misschien toch nog een handtasmodelletje voor erbij als het vlug moet gaan (alhoewel de Nikon met de 35 mm perfect in mijn tas past, dus met de 50 mm misschien ook wel).
                        Bedankt voor de goede raad, hier heb ik echt iets aan!

                        Comment


                        • #13
                          Re: waarom niet blij met 16-85?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Boutje Bekijk bericht
                          Ik vraag me af waarom ik een lichte tegenzin begin te krijgen om met de nikkor 16-85 mm te fotograferen. Dit zou toch een fijne lens moeten zijn?
                          Mijn meest gebruikte lens is de sigma 70-200 f2,8, daarna de 85mm macro die ik wel tot nu toe alleen voor macro gebruik en vandaag voor de 3e keer op pupbezoek nam ik niet de 16-85 mm mee zoals de vorige 2 keren maar de 35 mm prime en ik ben veel blijer met de foto's qua kleur en scherpte en het was makkelijker werken.
                          In de Efteling met de kinderen had ik de 16-85 ook mee, maar geen foto's die me echt blij maakten.
                          Doe ik iets fout? Herkenbaar of niet?
                          Ik overweeg nu die lens te verkopen en vb een 50 mm en een groothoek in de plaats aan te schaffen, dom of niet?
                          Ik heb zelf net mijn 16-85 ook verkocht. Deze lens levert totaal geen meerwaarde voor zijn veel te dure prijs.
                          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: waarom niet blij met 16-85?

                            Het enige wat de 16-85 mist is een beperkte DOF, tot op heden is het de beste DX lens in dit bereik en klasse. op f5.6 of f8 zal er weinig verschil te zien met de veel duurdere 17-55.
                            Eric Van Aerschot BD0730BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: waarom niet blij met 16-85?

                              Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
                              Het enige wat de 16-85 mist is een beperkte DOF, tot op heden is het de beste DX lens in dit bereik en klasse. op f5.6 of f8 zal er weinig verschil te zien met de veel duurdere 17-55.
                              neen, dat is niet het grootste gemis... de 16-85mm heeft de lelijkste bokeh... echt niet te gebruiken voor portret... click
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X