Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte dichtbij en veraf in 1 foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte dichtbij en veraf in 1 foto

    Ik ben een beginned fotograaf en heb mezelf een Canon SX20 IS aangeschaft. Graag zou ik een foto maken die voldoet aan de volgende omschrijving:
    Op de voorgrond een klein (speelgoed) autotje. Op de achtergrond een persoon. Deze persoon staat zover weg dat het lijkt alsof hij op de zelfde schaal is als het autotje.
    Als ik scherpstel op het autotje is de persoon onscherp, als ik scherp stel op de persoon, is de auto onscherp. Ik wil dit graag doen zonder fotobewerkingsprogramma.

    HOE krijg ik dit voor elkaar? Graag uw reactie.


    MIchel
    Explore Michel Schuur’s 285 photos on Flickr!
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

  • #2
    Re: Scherpte dichtbij en veraf in 1 foto

    Diafragma verkleinen en ergens in het midden scherpstellen tussen het autootje en de persoon, maar dat gaat slechts beperkt helpen. Ik vrees dat je hier toch niet echt zonder photoshop gaat kunnen als de afstand te groot wordt. Je kan proberen met een groter automodel, zodat die verder van de camera en dichter bij de persoon kan staan.

    Comment


    • #3
      Re: Scherpte dichtbij en veraf in 1 foto

      2 foto's maken en die doorknippen en de scherpe delen aan elkaar plakken.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Scherpte dichtbij en veraf in 1 foto

        Er zit ook nog verschil in of je bijv een 70-400 of een 10-20 gebruikt volgens mij tenminsten.
        Greetz Twan

        http://500px.com/TwanGroenen

        Comment


        • #5
          Re: Scherpte dichtbij en veraf in 1 foto

          tilt shift lens kopen/huren/lenen en zorgen dat den lijnen van het sensorvlak, het lensvlak en de lijn die door de objecten wordt gevormd elkaar in 1 punt raken. Daardoor kantel je je scherptevlak zodat het niet meer evenwijdig met het sensorvlak licht en met een beetje kennis en vaardigheid in dezelfde lijn ligt met de voorwerpen die scherp moeten zijn. Scherptediepte strekt zich dan ook naar voren en achter uit haaks op die lijn.

          Google of wiki maar een naar Schleimpfug-principe.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Scherpte dichtbij en veraf in 1 foto

            En hoe gaan we de tele's, UWA en T/S lenzen op een SX20 zetten?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Scherpte dichtbij en veraf in 1 foto

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              En hoe gaan we de tele's, UWA en T/S lenzen op een SX20 zetten?
              met het fijnere las- en slijpwerk
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Scherpte dichtbij en veraf in 1 foto

                Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                Diafragma verkleinen en ergens in het midden scherpstellen tussen het autootje en de persoon, maar dat gaat slechts beperkt helpen. Ik vrees dat je hier toch niet echt zonder photoshop gaat kunnen als de afstand te groot wordt. Je kan proberen met een groter automodel, zodat die verder van de camera en dichter bij de persoon kan staan.
                +1
                Net wat ik ook dacht te typen.

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpte dichtbij en veraf in 1 foto

                  Oorspronkelijk geplaatst door H@rm Bekijk bericht
                  HOE krijg ik dit voor elkaar?
                  Het verst ga je geraken door groothoek (eq. 28mm) te kiezen in combinatie met het grootste diafragmagetal (F?? instelbaar indien "Aperture Priority AE").
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpte dichtbij en veraf in 1 foto

                    @Jazzer en Teun_2,
                    Ik zal jullie tips gaan proberen.
                    Als het gelukt is dan zal ik de foto hier wel plaatsen.

                    Allen bedankt voor de moeite.

                    Michel
                    Website: cameraobschuura.nl
                    Twitter: @CameraObSchuura
                    FaceBook: Cameraobschuura

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherpte dichtbij en veraf in 1 foto

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                      Het verst ga je geraken door groothoek (eq. 28mm) te kiezen in combinatie met het grootste diafragmagetal (F?? instelbaar indien "Aperture Priority AE").
                      de gekozen beeldhoek zal niet veel uitmaken aangezien afstand en brandpunt elkaars invloed opheffen als je je onderwerp even beeldvullend wil houden -ik neem aan dat dat de bedoeling is.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherpte dichtbij en veraf in 1 foto

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        de gekozen beeldhoek zal niet veel uitmaken aangezien afstand en brandpunt elkaars invloed opheffen als je je onderwerp even beeldvullend wil houden -ik neem aan dat dat de bedoeling is.
                        Toch wel : lees o.a. DOF at constant magnification II.
                        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherpte dichtbij en veraf in 1 foto

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                          Toch wel : lees o.a. DOF at constant magnification II.
                          zegt die nu echt dat als je de details maar klein genoeg in beeld brengt, dat het dan scherp is (of toch lijkt).

                          Als de theorie over de max COC tot stand is gekomen van waargenomen scherpte onder 'confortabele omstandigheden', zou je de COC eventueel kunnen aanpassen aan de gegeven omstandigheden.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherpte dichtbij en veraf in 1 foto

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            zegt die nu echt dat als je de details maar klein genoeg in beeld brengt, dat het dan scherp is (of toch lijkt).
                            Als de theorie over de max COC tot stand is gekomen van waargenomen scherpte onder 'confortabele omstandigheden', zou je de COC eventueel kunnen aanpassen aan de gegeven omstandigheden.
                            Je hoeft geen COC aan te passen. Als de hyperfocale afstand niet sterk verschilt van de instelafstand, krijg je (bij dezelfde vergroting) meer DOF.
                            Anderzijds brengt een groothoek ook meer buiten de DOF gelegen achtergrond in beeld, waardoor de details daarvan sterker verkleind worden dan met een telelens, en daardoor scherper lijken.
                            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                            Comment

                            Working...
                            X