Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschillende lenzen (samengevoegde topic's)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschillende lenzen (samengevoegde topic's)

    beste

    Ik ben een beginnend fotograaf die zojuist een Nikon D3000 heeft gekocht (beginnerstoestel) met een 18-55VR kitlens die erbij zat.
    ik zou graag een lens heb met meer bereik en mogelijkheden.
    mijn grootste doel is om modelfotografie en landschappen te fotograferen en soms macro (maar dit zelden).
    mijn budget is redelijk klein.
    ikzelf had al eens zoekwerk verricht en gekomen op een lens van 18-200 mm of 70-300
    maar zoals ik al zei, ik ben een begginend en moet nog veel leren en opzoekkingswerk verrichten en oefenen, vooral oefenen.
    ik hoop op een paar ideetjes van kwaliteits lenzen voor een redelijke prijs voor mijn doelstellingen. en zou ik qua lens bij nikon blijven of een sigma of tamron lens nemen.

    Alvast bedankt voor jullie hulp.
    Steve Van Maele
    Last edited by Red Falcon; 8 juni 2011, 06:41.
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

  • #2
    Re: Verschillende lenzen

    Het grotre voordeel van een 18-200 is het enrome zoombereik.
    De lichtsterkte is matig en de beeldkwaliteit idem.
    Echt dichtbij instellen lukt niet.



    Met een Nikkor 85 mm/3.5 heb je een mooie aanvulling op je kitlens, een prima beeldhoek voor portret en een macro lens ineen!

    Vor landschap zou ik adviseren supergroothoekzoom, bv Tokina 12-24 o.i.d.

    maar, er zijn fotografen die heel mooie landschapsfoto's maken met een telelens.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Verschillende lenzen

      beste

      bedankt voor het snelle antwoord.
      de Nikkor AF-D 85mm F/1.8 is inderdaad een mooie lens voor portretfotografie, maar dan kom je al snel aan een 360€ als ik mij niet vergis. en de Tokina 12-24 rond de 500 € als ik mij niet vergis. en dit laat mijn budget jammergenoeg niet toe. dit zou ik met tijd nog willen doen. maar mijn bedoeling nu is 1 lens aan te schaffen die voor beide, portret en landschap redelijk goed is. of 2 lensen, één voor portret en één voor landschap, maar dit voor een redelijke goede prijs omdat mijn budget niet al te groot meer is.

      alvast bedankt
      Canon EOS 550D // 15-85mm IS

      Comment


      • #4
        Re: Verschillende lenzen

        De 85/1.8 AFD focust niet op je D3000, maar de genoemde 85/3.5 AFS DX Macro wel.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Verschillende lenzen

          ok bedankt, en zijn er goede lenzen waar de prijs ook van meevalt die kan dienen om modelfotgrafie en landschappen te trekken.

          alvast bedankt
          Canon EOS 550D // 15-85mm IS

          Comment


          • #6
            Welke budgetvriendelijke lenzen voor model en landschapfotografie?

            beste

            Ik ben een beginnend fotograaf die zojuist een Nikon D3000 heeft gekocht (beginnerstoestel) met een 18-55VR kitlens die erbij zat.
            ik zou graag een lens heb met meer bereik en mogelijkheden.
            mijn grootste doel is om modelfotografie en landschappen te fotograferen en soms macro (maar dit zelden).
            mijn budget is redelijk klein.
            ikzelf had al eens zoekwerk verricht en gekomen op een lens van 18-200 mm of 70-300
            maar zoals ik al zei, ik ben een begginend en moet nog veel leren en opzoekkingswerk verrichten en oefenen, vooral oefenen.
            ik hoop op een paar ideetjes van kwaliteits lenzen voor een redelijke prijs voor mijn doelstellingen. en zou ik qua lens bij nikon blijven of een sigma of tamron lens nemen.

            Alvast bedankt voor jullie hulp.
            Steve Van Maele

            Steve, waarom tweemaal hetzelfde topic openen dezelfde dag?
            Dit zorgt alleen maar voor meer verwarring.
            Ik heb nu beide topic's samengevoegd.
            Mocht u problemen ondervinden maak dan gebruik van het uitroepteken (!) naast de (permalink) bovenaan ieder bericht. Bijvoorbeeld hier is dat: #6 (permalink) !


            Door op het uitroepteken te klikken kunt u een bericht met uw probleem naar de moderatoren versturen en zal u zo vlug mogelijk geholpen worden.

            RF
            Mod
            Last edited by Red Falcon; 8 juni 2011, 06:15. Reden: bijkomende informatie
            Canon EOS 550D // 15-85mm IS

            Comment


            • #7
              Re: Welke budgetvriendelijke lenzen voor model en landschapfotografie?

              Zoals je zelf reeds aangeeft: je bent beginnend.
              Ik zou je vooral aanraden om eerst je toestel en lens heel goed te leren kennen.

              Een 18-200 lens lijkt me daarvoor ideaal. Qua kwaliteit heb je dan natuurlijk geen top lens. Maar voor die toplenzen betaal je natuurlijk heel wat meer!
              Ben zelf indertijd ook begonnen met een 18-200 en deze is vooral handig om te ontdekken in welke wegen je verder wilt. Eens je die lens goed kent, en weet wat zijn beperkingen zijn voor uw gebruik kun je overwegen om over te schakelen naar kwalitatief hoogstaander glas.
              Maar een 18-200 is een zeer alround lens met voldoende breedhoek voor landschappen en ook een leuk bereik voor portretten.
              Voor echte macrofotografie zul je wel een specifieke lens nodig hebben met vergrotingsfactor 1:1... Als macro een vereist is, dan kun je ook voor een macrolens gaan. Deze zijn meestal ook geschikt voor mooie portretten..

              Grts
              Tim
              Explore Tim Theo Deceuninck’s 198 photos on Flickr!

              Comment


              • #8
                Re: Welke budgetvriendelijke lenzen voor model en landschapfotografie?

                bedankt voor u antwoord.

                en bv een 70-300mm of een 55-300mm of is de 18-200mm beter.

                groetjes
                Steve
                en alvast bedankt voor u hulp
                Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                Comment


                • #9
                  Re: Welke budgetvriendelijke lenzen voor model en landschapfotografie?

                  Hangt er natuurlijk allemaal vanaf welk merk enzo
                  Met de nikon lenzen heb ik geen ervaring (aangezien ik een canon-man ben).

                  Mijn eerste lens was een tamron 18-200
                  Betrouwbaar lensje om mee te beginnen, maar zou nu niet meer aan mijn eisen voldoen.
                  Heb door deze lens wel ontdekt wat ik WEL nodig had.

                  70-300 is ook een alternatief, maar hoe groter het zoombereik, hoe slechter de kwaliteit (meestal).
                  Bovendien vraag ik mij af of je de 300mm nodig zult hebben. 200mm is best al wat.. (om vogels ofzo te schieten volstaat dit natuurlijk niet, maar 300mm volstaat dan ook niet)

                  Als het enigszinds kan en binnen je budget ligt, zou ik wel voor een lens met beeldstabilisatie gaan. Je kitlens is zeker een goed lensje!

                  Met de 18-200 heb je natuurlijk wel het voordeel dat je niet van lens moet wisselen.
                  Maar het exacte advies, laat ik aan de nikonkenners over

                  Grts
                  Tim
                  Explore Tim Theo Deceuninck’s 198 photos on Flickr!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschillende lenzen

                    Ik zou persoonlijk voor de 18-200vrII kiezen,heb deze ook lang gebruikt en veel mee geleerd aangezien je hier groothoek en tele in een lens vind,natuurlijk met beperkingen maar het mooie is juist om die te omzeilen,ik zou eens bij tekoop of 2de hands kijken daar vind je die zeker voor een 350€,de licht sterkte kun je een beetje opvangen met een externe flits van nikon,ook alhier te vinden en zo heb je al iets waar je een hele tijd mee zoet bent,en na later toe is het een fijne lens als je een dag erop uit trekt,wat vele hier zullen beamen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verschillende lenzen

                      Ik zou eerst bij de lens blijven die je nu hebt en nog niets anders gaan aanschaffen.
                      Verken de wereld (je dorp/ stad/ tuin) een beetje en probeer gewoon uit.
                      Ik wou in het begin ook zo snel mogelijk een telelens, maar heb ze toen niet veel gebruikt.

                      Leer eerst omgaan met je huidige lens, daar ga je al knappe resultaten mee kunnen halen.
                      Als die resultaten er wat zijn ga je vanzelf wel ontdekken wat je graag doet
                      ( en dat kan soms heel anders zijn dan je nu denkt)

                      Vele gaan overhaast te werk en kopen dingen die ze amper gaan gebruiken.
                      Dan kost het je veel geld en heb je er weinig aan.
                      Spaar ondertussen wat en stel jezelf na een jaartje fotogaferen nog eens de vraag wat je wil.
                      Vaak ga je zien dat je niet landschappen EN portretten EN macro gaat doen.
                      Dan kan je een lens kopen die meer gericht is op wat jij wil.


                      ps: 2x dezelfde post starten is niet toegestaan. (beginnersfoutje zullen we maar aannemen)
                      Nikon D7000 en wat lenzen.
                      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verschillende lenzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
                        ok bedankt, en zijn er goede lenzen waar de prijs ook van meevalt die kan dienen om modelfotgrafie en landschappen te trekken.

                        alvast bedankt
                        portret en landschap zijn twee verschillende dingen...

                        Er komt binnenkort een 50mm f1.8 AF-S uit... dit is de enige betaalbare portret lens die voor jouw toestel geschikt is... de andere zijn ofwel een stuk duurder of enkel manueel te gebruiken...

                        De 18-200 of 70-300mm zijn beiden all-round lenzen, en niet bijzonder geschikt voor portret...

                        kijk hier ook eens: click
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verschillende lenzen

                          Bedankt voor u snel antwoord.

                          en als u echt zou moeten kiezen voor een all round lens zou u dan opteren voor de 18-200 of de 70-300 om mijn kitlens van 18-55 te komen versterken. en is deze 18-55 geschikt voor portret? wss niet echt. maar ik zal eerst beginnen oefenen en experimenteren hoe en wat lukt en wat niet lukt

                          gr.
                          Steve


                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          portret en landschap zijn twee verschillende dingen...

                          Er komt binnenkort een 50mm f1.8 AF-S uit... dit is de enige betaalbare portret lens die voor jouw toestel geschikt is... de andere zijn ofwel een stuk duurder of enkel manueel te gebruiken...

                          De 18-200 of 70-300mm zijn beiden all-round lenzen, en niet bijzonder geschikt voor portret...

                          kijk hier ook eens: click
                          Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verschillende lenzen

                            Wanneer je een wat gekaderd protret maakt met een 50 mm op een crop camera dan zal je merken dat er een soort van vertekening ontstaat. Uitstekende delen zoals kin en neus worden wat vergroot weergegeven. Meestal niet zo fraai.

                            Een wat langer brandpuntafstand, ongeveer 70 mm, heft dat probleem op.

                            Niet voor neits maakt Sigma een 70 mm macro objectief. Uitstekend te gebruiken als portretlens.
                            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke budgetvriendelijke lenzen voor model en landschapfotografie?

                              Het grote voordeel van die superzooms is dat je niet, of toch niet zoveel, hoeft te wisselen van lens. Nu heb je dus een zoomlens die maar gaat tot 55mm, wat niet "zoveel " (om niet te zeggen niets) is in het telebereik. Tele (langere lenzen meer mm's dus) dient vooral om voorwerpen die verder af staan wat dichter te brengen (groter op de foto weer te geven). Voor wat jij wilt doen landschappen bijvoorbeeld betekent dat dat je gemakkelijker die ene boom kunt trekken die wat verder staat, maar hoe meer mm hoe minder er op je foto staat, het is zoals een beetje zoals je zet de foto volledig op je scherm dan vergroot je de foto 6 maal en bekijkt opnieuw het middelste deel van je foto, dat zal ongeveer het verschil zijn tussen die 55mm en bijvoorbeeld 300mm. De meesten echter die landschapsfotografie wensen te doen willen juist meer zien op hun foto's dus een bredere kijk op de wereld daar heb je net minder mm's voor nodig dus in plaats van die ene berg die erop kan op 18mm willen ze er ook nog die berg ernaast erbij op de foto en dan moet je net minder mm's (meer breedhoek gebruiken).
                              Of een superzoom voor jou beter is, hangt er dus maar vanaf of je het erg vindt om te wisselen van lens of niet. De kwaliteit van de lens zal waarschijnlijk net iets beter zijn, afhankelijk natuurlijk van welke lens je zou willen kopen, bij de 70-300 dan bij een superzoom, en je hebt reeds het bereik van 18 tot 55mm.

                              PS Tim3.14 het zoombereik van een lens is: grootste mm delen door kleinste mm dus bijvoorbeeld 18-200 is 11x zoomberreik en 70-300 is 4,3x zoombereik. De Nikon 70-300 wordt door de meeste gebruikers toch net wat beter bevonden dan de Nikon 18-200 (waarmee ik niet wil zeggen dat de 18-200 geen goede lens zou zijn).

                              PS2 toen ik dit begon te schrijven stonden er heel wat minder antwoorden/reacties (weet niet precies wat er gebeurd is maar waarschijnlijk zijn twee topics samengevoegd) en hierdoor is mijn reactie wellicht overbodig en wat onsamenhangend.
                              Last edited by ik.niet; 8 juni 2011, 06:19. Reden: Vele reacties waren pas zichtbaar na het posten van mijn reactie.

                              Comment

                              Working...
                              X