Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is een goede camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat is een goede camera

    Hallo

    Al jaren maak ik foto's met een oude digitale fotocamera, een Sony Cybershot, en wil ik graag eens veranderen van camera. Aangezien fotografie mij de laatste jaren is gaan boeien, wil ik er dan ook een hobby van maken.

    Zelf ben ik student geografie, en foto's van gewone alledaagse gebouwen en mensen maar vooral van landschappen spreken me dus volledig aan. Ik zou dan ook graag overstappen naar een spiegelreflexcamera om eindelijk eens mooie dergelijke foto's te kunnen maken. Maar mijn verstand over dergelijke camera's is 0, en ik vroeg me dan ook enkele dingen af.

    Ik zag overlaatst een aanbieding staan in een boekje: een Canon EOS 500D samen met lenzen: 18/55 en 75/300 voor 699 euro.
    Is dit een goede spiegelreflexcamera om dus landschappen (zowel landschap zelf als luchtspektakel met wolken en zon) te fotograferen alsook alledaagse kleine kiekjes?
    Wat kan je eigenlijk doen met de 2 lenzen die in het pakket bijzitten, zijn deze voor veraf, ...? Ik heb er, zoals je kan zien, geen verstand van.

    Ik weet dat jullie hier zeer veel verstand van hebben, daarmee had ik graag eens jullie mening gehad.

    Met vriendelijke groeten,
    Yannick

  • #2
    Re: Wat is een goede camera

    Het toestel is goed, voor de lenzen zou ik persoonlijk opteren voor twee "IS" (image stabilization) objectieven: de 18-55 (standaardbreedhoek, voor dichtbij, gebouwen, groepsfoto's) en de 55-250 (lichte tele, voor zaken die wat verderaf zijn, maar ook voor portretten, details, enz.)
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Wat is een goede camera

      hoe meer mm, hoe meer zoombereik.
      Dus met 300mm kun je een aardig eind inzoomen.
      Hoe minder mm, hoe meer groothoek (hoe meer je dus op je foto krijgt).
      Voor landschappen etc wordt vaak een groothoek gebruikt, denk aan een lens als 10-20mm, 12-24mm etc.

      De 18-55 is dus niet echt een groothoek, maar vooral in het begin zal je denk ik wel genoeg hebben aan de 18mm.
      De 75-300 gebruik je dus om bijvoorbeeld van afstand mensen vast te leggen, om zo natuurlijk mogelijke foto’s te krijgen, of om ergens op in te zoomen.

      Over de camera + kwaliteit van de lenzen kan ik niets zeggen, gezien ik deze niet gebruik (zijn zat personen hier die daar wel wat over kunnen gaan zeggen).
      WillemClassensDesign: Mijn website
      Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
      Flitsers:HVL-F42AM;

      Comment


      • #4
        Re: Wat is een goede camera

        Hier : http://www.kamera-express.nl/product...s-55-250mm-is/
        heb je zijn opvolger (EOS 550d) met bovenvernoemde IS lenzen voor 860 euro.
        Fotografie is leren kijken.
        http://johanluyckx.weebly.com

        Comment


        • #5
          Re: Wat is een goede camera

          Oorspronkelijk geplaatst door yannickske Bekijk bericht
          Ik zou dan ook graag overstappen naar een spiegelreflexcamera om eindelijk eens mooie dergelijke foto's te kunnen maken.

          met een spiegelreflexcamera kan je evengoed slechte foto's maken als met een compact camera...

          met een compact camera kan je evengoed goede foto's maken als met een spiegelreflexcamera...

          Oorspronkelijk geplaatst door yannickske Bekijk bericht
          Maar mijn verstand over dergelijke camera's is 0, en ik vroeg me dan ook enkele dingen af.
          meestal is het veel belangrijker (om die mooiere foto's te maken) om verstand van fotografie te bekomen, en niet om een betere camera te bekomen...

          dus... je zou eerst een cursus of workshop kunnen volgen en dan later, weet je precies welke camera je wilt, en... kan je hem gebruiken!
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Wat is een goede camera

            De camera is goed, de lenzenset is minder...
            Om toch maar een zo laag mogelijke prijs te krijgen hebben ze er twee lenzen bijgestoken die eigenlijk niet zo goed zijn. In plaats van die lenzen kies je beter voor de EF-S 18-55 IS (met beeldstabilisatie) en de EF-S 55-250 IS. Beide lenzen zijn niet zo heel veel duurder, maar de beeldkwaliteit is wel merkbaar beter.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Wat is een goede camera

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              De camera is goed, de lenzenset is minder...
              Om toch maar een zo laag mogelijke prijs te krijgen hebben ze er twee lenzen bijgestoken die eigenlijk niet zo goed zijn. In plaats van die lenzen kies je beter voor de EF-S 18-55 IS (met beeldstabilisatie) en de EF-S 55-250 IS. Beide lenzen zijn niet zo heel veel duurder, maar de beeldkwaliteit is wel merkbaar beter.
              Ik heb op digicamshop een Canon EOS 550d zien staan, met die 2 lenzen in pakket. Dus ik denk dat ik daarvoor wel ga gaan! Bedankt voor je raad (allemaal)

              Comment


              • #8
                Re: Wat is een goede camera

                Daar doe je zeker geen slechte aanschaf mee. Trouwens, die 500D is ongeveer (zo niet helemaal?) uit produktie, en men probeert via "koopjes" de wat oudere -en mindere- lenzen op zo'n manier van de hand te doen. Met de 550D en de twee genoemde IS lenzen ben je zeker een tijd tevreden!
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Wat is een goede camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Daar doe je zeker geen slechte aanschaf mee. Trouwens, die 500D is ongeveer (zo niet helemaal?) uit produktie, en men probeert via "koopjes" de wat oudere -en mindere- lenzen op zo'n manier van de hand te doen. Met de 550D en de twee genoemde IS lenzen ben je zeker een tijd tevreden!
                  Dat is de bedoeling, bedankt!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat is een goede camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door yannickske Bekijk bericht
                    Ik heb op digicamshop een Canon EOS 550d zien staan, met die 2 lenzen in pakket. Dus ik denk dat ik daarvoor wel ga gaan! Bedankt voor je raad (allemaal)
                    De 550D heb ik zelf (wel met andere lens). Goede camera, je gaat er veel plezier aan beleven

                    Yannick

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat is een goede camera

                      Met die lenzen zal je heel goed zijn , deze zijn veel belangrijker dan het toestel . Je moet de foto's zien die je uit een 350D kan toveren met L-glas .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat is een goede camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                        Met die lenzen zal je heel goed zijn , deze zijn veel belangrijker dan het toestel . Je moet de foto's zien die je uit een 350D kan toveren met L-glas .
                        L glas is doorgaans nog beter, maar dat is dan ook een heel wat grotere investering.
                        Maar het is ook zo dat een goede set lenzen nog geen garantie geeft op mooie foto's...
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment

                        Working...
                        X