Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF-D 50mm f/1,8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon AF-D 50mm f/1,8

    Allen,
    Binnen een week of 6 vertrek ik op vakantie naar rhodos.Naar aanvulling van mijn pas aangekochte Nikon D90 en 18-105 vr lens dacht ik ook nog deze aan te schaffen voor mijn vakantiefoto's. De nikon af-d 50mm f/1,8.

    Is deze de moeite waard of blijf ik beter bij de 18-105?

    Mvg,
    Marc


  • #2
    Re: Nikon AF-D 50mm f/1,8

    Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
    Allen,
    Binnen een week of 6 vertrek ik op vakantie naar rhodos.Naar aanvulling van mijn pas aangekochte Nikon D90 en 18-105 vr lens dacht ik ook nog deze aan te schaffen voor mijn vakantiefoto's. De nikon af-d 50mm f/1,8.

    Is deze de moeite waard of blijf ik beter bij de 18-105?
    ik zou een 35mm F1.8 kopen in de plaats... veel leukere lens voor op een D90...
    ideaal om straatfotografie, stadjes, dorpjes, binnen in huis, in gebouwen... etc... de 50mm is daar al wat te lang voor...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Nikon AF-D 50mm f/1,8

      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      ik zou een 35mm F1.8 kopen in de plaats... veel leukere lens voor op een D90...
      ideaal om straatfotografie, stadjes, dorpjes, binnen in huis, in gebouwen... etc... de 50mm is daar al wat te lang voor...
      Eerder deze dan?

      Comment


      • #4
        Re: Nikon AF-D 50mm f/1,8

        Heb een week geleden de 50mm 1.4 gekocht voor mijn D90, als aanvulling voor de 18/200, nog niet zoveel tijd gehad om ze echt te testen, maar de eerste indrukken en foto's vind ik wel zéér goed.
        Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

        Comment


        • #5
          Re: Nikon AF-D 50mm f/1,8

          Kan je aangeven wat je mist aan je bestaande lens? Pas dan kan er een antwoord gegeven worden of een 50 mm/1.8 een zinvolle aankoop is.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: Nikon AF-D 50mm f/1,8

            Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
            ja! dat is 'm! Zalig lensje... een 50mm komt beter tot z'n recht op een fullframe...

            Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
            Kan je aangeven wat je mist aan je bestaande lens? Pas dan kan er een antwoord gegeven worden of een 50 mm/1.8 een zinvolle aankoop is.
            je hoeft toch niets te missen om iets toe te voegen? Je weet immers niet wat je niet weet... Wat je niet kent, kan je niet missen... Maar ik ben er van overtuigd, dat de TS na aanschaf, de 35mm niet meer zal willen missen...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Nikon AF-D 50mm f/1,8

              Ik heb de 35mm en de 50mm en ik moet zeggen,
              Voor all-round- / straatfotografie (what's in a name) is de 35mm beter geschikt.
              Wil je je meer concentreren op straatportretten dan is de 50mm beter geschikt.

              De 50 mm heeft een kleinere beeldhoek en is dus ietsje meer telelens.
              De 35mm heeft een beeldhoek die ongeveer overeen komt met wat we gewoon zien.

              beide zijn zeer scherpe lenzen, dus dat maakt weinig verschil denk ik.

              En als je eens wil proberen: zet je 18-105 op 35 of 50 mm, zoom niet meer en probeer zo eens verschillende onderwerpen uit.
              Nikon D7000 en wat lenzen.
              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

              Comment


              • #8
                Re: Nikon AF-D 50mm f/1,8

                Missen doe ik niet echt iets nee...maar ik zou het doen om (waarschijnlijk) nog scherpere foto's te krijgen.Er wordt toch altijd gezegd dat een prime zoveel beter is...
                @jumpforjoy,je tip ga ik zeker eens uitproberen.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon AF-D 50mm f/1,8

                  Ik zet op mijn FX net zo makkelijk een 35mm als een 50mm en andersom geldt dat ook, dus op mijn DX zet ik net zo makkelijk een 50mm als een 35mm en dat wordt alleen bepaald door de hoek die nodig heb.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon AF-D 50mm f/1,8

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Ik zet op mijn FX net zo makkelijk een 35mm als een 50mm en andersom geldt dat ook, dus op mijn DX zet ik net zo makkelijk een 50mm als een 35mm en dat wordt alleen bepaald door de hoek die nodig heb.
                    Vergelijking gaat meer op voor "50mm" & "85mm" op FX hé...

                    En in dat geval is "50mm" toch veel breder inzetbaar, dan een portretlens...

                    Vandaar ook de 35mm f1.8 DX als beste keus.

                    Mits de TS met A-stand & diafragma kan werken, op automatische stand haal je niet veel uit het lensje (camera kiest medium diafragma's)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon AF-D 50mm f/1,8

                      Veel plezier op je reis in Rhodos. Prachtig eiland. Beetje druk (Rhodos stad) maar je went
                      er wel aan. Vergeet niet een dagje naar het prachtige eilandje Symi te gaan, naar Lindos,
                      naar de Anthony Quinn baai, naar het Rodini park... maar het ging over een lens nietwaar.

                      Wel, de laatste keer dat ik daar was had ik de 50 1.8 bij. Die is maar een keertje uit mijn
                      tas geweest. Heb zo pas eens gekeken. 50 % van mijn foto's op Rhodos zijn geschoten op
                      35 mm (straat). De rest tussen 17 & 24 mm (landschap). Dit alles met mijn 17-55 2.8. Die
                      2.8 met IS kon ik heel goed gebruiken in musea, kerken, kloosters, Griekse huisjes in het
                      binnenland, en café's, zoals het gezellige "Koykos" in het nieuwe deel van Rhodos stad. Ik
                      wil maar zeggen; aan een lichtsterke zoom heb je veel meer dan een prime.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon AF-D 50mm f/1,8

                        Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                        Vergelijking gaat meer op voor "50mm" & "85mm" op FX hé...

                        En in dat geval is "50mm" toch veel breder inzetbaar, dan een portretlens...

                        Vandaar ook de 35mm f1.8 DX als beste keus.
                        Ik kan dat antwoord nog uitbredien met 85mm ook hoor. Je gebruikt wat je nodig hebt. En het woord portretlens is de TS niet gebruikt
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon AF-D 50mm f/1,8

                          Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
                          Missen doe ik niet echt iets nee...maar ik zou het doen om (waarschijnlijk) nog scherpere foto's te krijgen.Er wordt toch altijd gezegd dat een prime zoveel beter is...
                          @jumpforjoy,je tip ga ik zeker eens uitproberen.
                          Je kan natuurlijk niet zien wat diafragma 1.8 oplevert, maar je kan wel zien wat die beeldhoek met je foto's doet.
                          Nikon D7000 en wat lenzen.
                          http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon AF-D 50mm f/1,8

                            Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                            En als je eens wil proberen: zet je 18-105 op 35 of 50 mm, zoom niet meer en probeer zo eens verschillende onderwerpen uit.
                            ik vind dat een vrij zinneloze oefening... je mist de hele "point" hiermee! Het enige wat dit opbrengt is eventjes "prime-fotografie" acteren...

                            je hebt de mooie bokeh niet, de dunne scherptediepte, de scherpte, de mogelijkheid om bij weinig licht te fotograferen... 't is zoiets als om te zien als je wel graag zou basketballen... neem die voetbal en ga wat dribbelen... dan zal je zien als je graag basketbal speelt! maar je hebt geen ring, geen bord, geen basketbal, geen medespelers, je kan niet naar een korf gooien... etc...
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon AF-D 50mm f/1,8

                              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                              ik vind dat een vrij zinneloze oefening... je mist de hele "point" hiermee! Het enige wat dit opbrengt is eventjes "prime-fotografie" acteren...

                              je hebt de mooie bokeh niet, de dunne scherptediepte, de scherpte, de mogelijkheid om bij weinig licht te fotograferen... 't is zoiets als om te zien als je wel graag zou basketballen... neem die voetbal en ga wat dribbelen... dan zal je zien als je graag basketbal speelt! maar je hebt geen ring, geen bord, geen basketbal, geen medespelers, je kan niet naar een korf gooien... etc...
                              Wat zeg ik in de post boven jou.
                              Je kan niet zien wat F1.8 doet, maar wel wat de beeldhoek doet.
                              Daar gaat het de TS toch om. Hij weet ook dat je een mooiere bokeh krijgt en dunne scherptediepte.
                              Nikon D7000 en wat lenzen.
                              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                              Comment

                              Working...
                              X