Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Teleconverter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Teleconverter

    Hey,

    Ik heb een vraagje over een teleconverter...Stel, ik heb een macro lens, die lens past op mijn sony.

    Ik koop een teleconverter die op mijn sony past... Die converter gaat dus recht op de body van mijn sony... Past nu eender welke lens, of het nu een tamron, minolta, sony of noem maar op is, op die converter? Zolang die lens maar op mijn sony past?.

    En met die converter kan ik dan nog meer gaan vergroten dan de 1:1 van mijn macro?
    Klinkt allemaal heel mooi natuurlijk Dan zijn er vast ook nadelen... kan iemand daar meer over vertellen?


    Alvast bedankt

    R0b!n
    Last edited by R0b!n; 6 juni 2011, 18:48.
    R0b!n
    PORTFOLIO

  • #2
    Re: Teleconverter

    Op je eerste vraag is het antwoord 'ja'.

    Op de tweede vraag idem.

    Nadelen:
    Je vergroot de lensfouten. rij vertaalt, je moet een extra stop diafragmeren om scherpe beelden te krijgen.
    Daarnaast kost een teleconverter licht. Een 1.4 TC precies 1 stop en een 2.0 TC 2 stops.

    Ik zou niet snel beginnen aan een 2.0 TC.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Teleconverter

      En zo'n 1,4... Die vergroot dus anderhalve keer? Dus dan heb ik 1,5:1? Is dat dan zo een groot verschil?
      R0b!n
      PORTFOLIO

      Comment


      • #4
        Re: Teleconverter

        Sommige converters zjn niet zo goed en dan kan je beter wat croppen.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Teleconverter

          en is er een groot verschil in de kwaliteit van die converters, bv tussen Sony en Sigma? bestaan er daar testvoorbeelden van?
          Sony 70-400 G F4-5.6 Sigma 70-200(2.8), Sonny 18-70 (3.5-5.6), Sony 16-50/2.8 Sony A77/2 Sony A99/2
          https://www.flickr.com/photos/redgy1/albums

          Comment


          • #6
            Re: Teleconverter

            Oorspronkelijk geplaatst door R0b!n Bekijk bericht
            En zo'n 1,4... Die vergroot dus anderhalve keer? Dus dan heb ik 1,5:1? Is dat dan zo een groot verschil?
            1,4 is gewoon 1,4 en geen 1,5 en natuurlijk alleen zinvol voor zeer goede objectieven en niet voor niet pro kwaliteit zoomlenzen.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Teleconverter

              Als je de zoekmachine gebruikt dan kom je diverse testen tegen, TC's van o.a. Canon, Kenko, Nikon en Soligor. Van Sony ben ik ze niet tegengekomen. Maar, ik ben slecht in zoeken.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: Teleconverter

                Je kan niet eender welke lens op eender welke teleconverter zetten, ook al komt de lensvoet overeen.

                Bij heel wat teleconverters steekt het lenselement wat naar voor uit, en dat kan bij sommige lenzen tegen het achterste lenselement van de lens komen die je er op wil zetten.
                Als dat gebeurt, dan maak je gegarandeerd stukken.

                De voornaamste nadelen van een teleconverter zijn verminderde scherpte/contrast, meer CA en een tragere AF.
                Met een 1,4x teleconverter valt de verminderde beeldkwaliteit gewoonlijk niet zo erg op, met een 2x kan het wel flink tegenvallen, zeker als de gebruikte lens niet heel erg goed presteert.

                Bij heel wat combinaties werkt de AF ook niet meer, dat is over het algemeen wanneer de maximale diafragma-opening kleiner wordt dan f5,6 in combinatie met de teleconverter.

                Een 1,4x teleconverter zorgt voor 1 stop verlies in lichtsterkte, een f4 lens krijgt dan een maximale diafragma-opening van f5,6.
                Die f4 lens gecombineerd met een 2x teleconverter geeft 2 stops lichtverlies, de grootste diafragma-opening is dan f8, in dat geval werkt de AF bij de meeste camera's niet meer.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Teleconverter

                  meestal past het. Als er maar niks uitsteekt inderdaad.
                  Maar (!!!) niet altijd wordt de lens dan herkend. probeer eens een tamron 17-50 op een soligor 1.4 teleconverter (nonpro)... werkt niet, lens wordt niet herkend.
                  https://www.naturephotoportal.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Teleconverter

                    Oorspronkelijk geplaatst door leviathanfd Bekijk bericht
                    meestal past het. Als er maar niks uitsteekt inderdaad.
                    Maar (!!!) niet altijd wordt de lens dan herkend. probeer eens een tamron 17-50 op een soligor 1.4 teleconverter (nonpro)... werkt niet, lens wordt niet herkend.
                    Die oude modellen gaven geen info door, daarom waren ze een tijd in trek omdat de AF beneden f:5.6 bleef werken.
                    Je kon exact hetzelfde bereiken door een merk (in casu Canon) extender of een Kenko/Soligor Pro af te plakken.
                    (niet dat dit veel hielp)

                    Op deze site hebben ze meermalen extenders getest:

                    oa

                    Comment

                    Working...
                    X