Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reflectoren: uitlichtbaar opp en licht kwaliteit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reflectoren: uitlichtbaar opp en licht kwaliteit?

    Wat bepaald bij een reflectiepaneel de lichtkwaliteit en de maximaal uit te lichten oppervlakte.

    Ik zou denken dat dit de oppervlakte en het materiaal. Maar je zou gaan twijfelen…
    Ik heb sinds kort een SB mini en gebruik al jaren een lastolite Trigrip.

    De SB is makkelijk op een statief te zetten (Al heeft de SB clamp zijn beperkingen. Bij wind, niet vast genoeg te krijgen..) dan een floppy Trigrip.
    Maar gisteren had ik ze beide in gebruik en wat me op viel: Het licht van de Trigrip is zachter, verspreid over een grotere oppervlakte en zeker even helder.

    Veel zin dus om de SB buiten te kieperen (ik kan er amper een hond mee uitlichten en als accentlicht is het een duur ding) en voor een SkyLite te gaan. Maar voor ik dat doe, zou ik graag wat meer info hebben over wat de lichtkwaliteit en de uit te lichten opp bepaald.
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

  • #2
    Re: Reflectoren: uitlichtbaar opp en licht kwaliteit?

    Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
    Het licht van de Trigrip is zachter, verspreid over een grotere oppervlakte en zeker even helder.
    de kwaliteit van het licht staat in directe relatie tot de grote van je lichtbron... de reflector is daar een extensie van.

    wat is je bron licht? De zon? Dan hoort de sunbounce inderdaad geen groot oppervlakte te belichten, want de zon is een kleine lichtbron en blijft een kleine lichtbron op de SB en dus hardlicht... Vermits de SB een strakke reflector is... Dus de SB doet dit correct...
    met een 5-in-1 kan je door de vorm te manipuleren andere effecten hebben... (waaronder hotspots)

    echter... gebruik gewoon daglicht en de SB zal een zacht licht reflecteren, beter als elke andere reflector...

    zie hier voor een testje
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Reflectoren: uitlichtbaar opp en licht kwaliteit?

      Zowel de SB als de Trigrip werden, tegelijkertijd en onder dezelfde omstandigheden, gebruikt.

      Lichtbron was idd de zon, al dan niet soms met een diffuus wolkje ervoor.

      De SB mini was in de breedte opgesteld. Hij is dan een stuk groter dan de trigrip. Toch verspreide de trigrip, die ook mooi opgespannen was, een veel grotere oppervlakte met veel zachter licht.
      Moet je dan bij SB minimaal voor een pro gaan? Of blijf je dan dezelfde problemen krijgen?
      Ik vermoed dat de reflecterende stof van de trigrip een betere job doet.


      Ik hoop nu van iemand een SkyLite te kunnen lenen voor een test.
      Last edited by kpas; 6 juni 2011, 09:52.
      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

      Comment


      • #4
        Re: Reflectoren: uitlichtbaar opp en licht kwaliteit?

        Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
        Ik vermoed dat de reflecterende stof van de trigrip een betere job doet.
        neen... hij doet geen betere job... heeft alleen een andere outcome... De zon blijft een kleine lichtbron dus hardlicht... als je vaststelt dat de SB hardlicht veroorzaakt met de zon... dan doet ie uitstekend z'n job! Als je vaststelt dat de trigrip zacht licht veroorzaakt met de zon... dan doet ie in feite niet goed z'n job... maar in dit geval komt dit jou beter uit...

        gaat het om de kwaliteit van het licht? of de hoeveelheid licht?
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Reflectoren: uitlichtbaar opp en licht kwaliteit?

          gaat het om de kwaliteit van het licht? of de hoeveelheid licht?

          Het gaat hem voornamelijk over contrast controle in de vacht van honden.

          De opbrengst zal dus zeker belangrijk zijn, maar ook de spreiding. Een hond staat niet stil...

          Dat het licht zachter is bij volle zon (ook al vinden jullie dat een tekortkoming) is leuk meegenomen als er een baasje mee op de foto gaat.

          Soms gebruik ik ook en reflector voor extra licht in de achtergrond te brengen of als haarlicht. Ook daar is de spreiding belangrijk.
          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

          Comment


          • #6
            Re: Reflectoren: uitlichtbaar opp en licht kwaliteit?

            Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
            Het gaat hem voornamelijk over contrast controle in de vacht van honden.

            De opbrengst zal dus zeker belangrijk zijn, maar ook de spreiding. Een hond staat niet stil...

            Dat het licht zachter is bij volle zon (ook al vinden jullie dat een tekortkoming) is leuk meegenomen als er een baasje mee op de foto gaat.

            Soms gebruik ik ook en reflector voor extra licht in de achtergrond te brengen of als haarlicht. Ook daar is de spreiding belangrijk.
            Doe gewoon eens de oefening met je trigrip en een SB tegen een muur (die loopt niet weg)
            je zal dan kunnen zien wat beiden aan lichtspreiding en opbrengst teweeg kunnen brengen...

            De zachtheid van het licht is iets anders, die wordt door de grote van je lichtbron bepaald... en moest de reflector een echte spiegel zijn, zou dat sterk tegenvallen... maar die reflectoren zijn niet helemaal glad, dus in feite reflecteert de hele reflector een stukje zon... in meerdere of mindere mate... Hier kan er een duidelijk verschil zijn in reflectie materiaal... en dan is er nog de omgekeerde kwadraadswet die hier ook relatief op van toepassing is...
            Last edited by d_oracle; 6 juni 2011, 11:10.
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Reflectoren: uitlichtbaar opp en licht kwaliteit?

              Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht

              Veel zin dus om de SB buiten te kieperen (ik kan er amper een hond mee uitlichten en als accentlicht is het een duur ding) en voor een SkyLite te gaan. Maar voor ik dat doe, zou ik graag wat meer info hebben over wat de lichtkwaliteit en de uit te lichten opp bepaald.
              ALS je met een SB je belichting niet kan vinden dan vrees ik ervoor dat een ander merk reflector je wel voldoening zal geven. Best uitkijken voor een andere belichtingsmethode ...
              www.fotofolio.be

              Comment


              • #8
                Re: Reflectoren: uitlichtbaar opp en licht kwaliteit?

                ALS je met een SB je belichting niet kan vinden dan vrees ik ervoor dat een ander merk reflector je wel voldoening zal geven. Best uitkijken voor een andere belichtingsmethode ...
                Duidelijk toch dat ik die belichtingsmethode al lang gebruik. Zo'n vier jaar. Enkel blijken de screens zelf minder geschikt voor mijn type fotografie. Ik wens de SB te kunnen gebruiken in volle zon (Net zoals ik al 4 jaar doe met de Trigrip). Maar dan heb je dus een veel te kleine bundel t.o.v de andere. Op jouw try-out WS hebben we nooit de volle zon op een SB gebruikt, tenzij als haarlicht.

                Een sunswatter (wat voor merk dan ook) is niet praktish voor mij.

                Ik zal een van de komende eens een verschil foto plaatsen.
                I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                Comment


                • #9
                  Re: Reflectoren: uitlichtbaar opp en licht kwaliteit?

                  De afstand van je reflectiepaneel tot je onderwerp is ook belangrijk! Gezien het verschillende formaat van een trigrip en een SB mini is het ook hier weer appelen met peren vergelijken.

                  Het enige dat telt is het resultaat waarbij jij je goed voelt.
                  Stuur die SB Mini dus maar richting Iddergem ;-)

                  G
                  fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                  Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reflectoren: uitlichtbaar opp en licht kwaliteit?

                    Ik kan perfect een groep van 6 tot 8 kinderen belichten met een PRO versie, misschien dan toch eerder een pro versie gaan?
                    www.fotofolio.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Reflectoren: uitlichtbaar opp en licht kwaliteit?

                      Testje vind je hier op mijn blog.

                      Graag jullie mening, opmerkingen.

                      Thanks!

                      Kurt
                      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Reflectoren: uitlichtbaar opp en licht kwaliteit?

                        Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                        De afstand van je reflectiepaneel tot je onderwerp is ook belangrijk! Gezien het verschillende formaat van een trigrip en een SB mini is het ook hier weer appelen met peren vergelijken.

                        Het enige dat telt is het resultaat waarbij jij je goed voelt.
                        Stuur die SB Mini dus maar richting Iddergem ;-)

                        G
                        nee, outer is interessanter
                        Website: http://www.svisimaging.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Reflectoren: uitlichtbaar opp en licht kwaliteit?

                          De reflector werd van bovenaf belicht met een SB900 op 1/1 en ingezoomd op 200mm (we willen fel zonlicht = puntlicht, simuleren). De lichtbundel zou dan horizontaal naar de muur bouncen.
                          door in te zoomen op 200mm simuleer je geen zonlicht, eerder een spotlicht...
                          de zon schijnt immers even hard in alle richtingen...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Reflectoren: uitlichtbaar opp en licht kwaliteit?

                            door in te zoomen op 200mm simuleer je geen zonlicht, eerder een spotlicht...
                            de zon schijnt immers even hard in alle richtingen...
                            Yep, maar de zon staat zo ver weg (ca 149.600.000 km ) dat we haar in wezen kunnen beschouwen als gericht (bijna gepolariseerd) licht. De enige verstrooiing gebeurt immers door de atmosfeer. (meteen ook de reden dat de zon er ’s morgen en ’s avonds er een stuk groter uitziet, het licht legt dan een grotere weg af door de atmosfeer) Moest het omgekeerde waar zijn, we hadden geen harde schaduwen bij ongefilterd zonlicht.

                            We kunnen echt wel stellen dat de flits de zon aan een wolkenloze hemel kan simuleren.

                            Maar alle opmerkingen over de opstelling van de test blijven natuurlijk welkom.
                            I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Reflectoren: uitlichtbaar opp en licht kwaliteit?

                              Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                              Yep, maar de zon staat zo ver weg (ca 149.600.000 km ) dat we haar in wezen kunnen beschouwen als gericht (bijna gepolariseerd) licht. De enige verstrooiing gebeurt immers door de atmosfeer. (meteen ook de reden dat de zon er ’s morgen en ’s avonds er een stuk groter uitziet, het licht legt dan een grotere weg af door de atmosfeer) Moest het omgekeerde waar zijn, we hadden geen harde schaduwen bij ongefilterd zonlicht.

                              We kunnen echt wel stellen dat de flits de zon aan een wolkenloze hemel kan simuleren.

                              Maar alle opmerkingen over de opstelling van de test blijven natuurlijk welkom.
                              jawel! maar dan moet je dit simuleren met een bare bulb flits of tenminste je flits heel wijd zetten... De zon schijnt voor iedereen, is niet gericht...
                              de licht opbrengst zal minder zijn, maar 't zal wel je test opzet "dichter bij de zon" brengen...
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X