Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dressuur - Jumping

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dressuur - Jumping

    Hey,

    Mijn zus vraagt me regelmatig om foto's te komen nemen van dressuur of jumping wedstrijden op de manege.
    Het probleem is dat die wedstrijden een groot deel van de tijd binnen gereden worden.
    Bijgevolg zijn er een aantal problemen:

    - Er mag in geen geval een flitser gebruikt worden.
    - De sluitertijd kan niet omhoog, want dan is de foto te donker (en flitsen mag niet)
    - Als ik de iso hoger zet, dan zit er ruis op de foto's.

    Een soortgelijk probleem doet zich al weleens voor in het gezelschap van mensen, op familiefeestjes bijvoorbeeld... Flitsen is hier wel de makkelijkste uitweg voor een scherpe foto... Maar ik heb al begrepe dat dat over het algemeen niet zo geapprecieerd wordt Blijkbaar komt die flits harder aan als je aan de andere kant van de lens staat


    Suggesties welke lens (als dat kan helpen) hiervoor geschikt zou kunnen zijn?

    R0b!n
    R0b!n
    PORTFOLIO

  • #2
    Re: Dressuur - Jumping

    70-200 2.8 VR/IS/OS of een Sony zonder stabilisatie.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Dressuur - Jumping

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      70-200 2.8 VR/IS/OS of een Sony zonder stabilisatie.
      Aangezien ik veronderstel dat zuslief niet de internationale wedstrijden rijdt, veronderstel ik dat deze wedstrijden meestal doorgaan in een slecht verlichte manege. En daar kom je in veel gevallen al niet toe met f/2.8 (weet ik uit ervaring). Wil je een f/2 of f/1.8, dan vrees ik dat je mm te kort zal komen met 85 of zelfs 135mm.

      mvg,
      Bart
      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

      Comment


      • #4
        Re: Dressuur - Jumping

        Ik heb op f2,8 in een slecht verlichte manege toch al heel behoorlijke agility foto's genomen. Paardenzijn groter dus scherpstellen zou makkelijker moeten zijn.
        Iso flink omhoog maar ik heb eigenlijk alleen op de achtergrond flink wat ruis, de hoden zelf vallen goed mee.
        Op een piste van 20-40 zit ik meestal rond de 130 mm.

        Comment


        • #5
          Re: Dressuur - Jumping

          Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
          En daar kom je in veel gevallen al niet toe met f/2.8 (weet ik uit ervaring). Wil je een f/2 of f/1.8, dan vrees ik dat je mm te kort zal komen met 85 of zelfs 135mm.
          Hangt er toch helemaal vanaf welke camera je daar achter hangt. Een D3s met een 2.8 zal toch beter presteren als een D70 met een 1.4. Nu zijn dit natuurlijk extremen, maar de moderne cropcamera's kunnen er ook wat van.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Dressuur - Jumping

            Oorspronkelijk geplaatst door R0b!n Bekijk bericht
            Hey,

            1 Mijn zus vraagt me regelmatig om foto's te komen nemen van dressuur of jumping wedstrijden op de manege.
            Het probleem is dat die wedstrijden een groot deel van de tijd binnen gereden worden.
            Bijgevolg zijn er een aantal problemen:

            - Er mag in geen geval een flitser gebruikt worden.
            - De sluitertijd kan niet omhoog, want dan is de foto te donker (en flitsen mag niet)
            - Als ik de iso hoger zet, dan zit er ruis op de foto's.

            2 Een soortgelijk probleem doet zich al weleens voor in het gezelschap van mensen, op familiefeestjes bijvoorbeeld... Flitsen is hier wel de makkelijkste uitweg voor een scherpe foto... Maar ik heb al begrepe dat dat over het algemeen niet zo geapprecieerd wordt Blijkbaar komt die flits harder aan als je aan de andere kant van de lens staat


            Suggesties welke lens (als dat kan helpen) hiervoor geschikt zou kunnen zijn?

            R0b!n
            1 foto met ruis maken. Op een afdruk ziet die ruis er (bij mijn foto's althans) beter uit dan op scherm

            2 indirect flitsen, nog niemand over weten klagen.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Dressuur - Jumping

              Kben niet helemaal mee met dat indirect flitsen :=s
              R0b!n
              PORTFOLIO

              Comment


              • #8
                Re: Dressuur - Jumping

                Al de rest trouwens alvast bedankt voor jullie tips
                R0b!n
                PORTFOLIO

                Comment


                • #9
                  Re: Dressuur - Jumping

                  Als je een zo kort mogelijke sluitertijd wil, en toch de belichting zo juist mogelijk krijgen zonder teveel aan de camera te moeten prutsen dan werk je best in de diafragmavoorkeuzestand. Als je in de sluitertijdvoorkeuzestand een te korte sluitertijd instelt naargelang de hoeveelheid licht en de maximale diafragma-opening van de gebruikte lens, dan krijg je te donkere foto's.

                  In de diafragmavoorkeuzestand krijg je met de maximale lensopening altijd de kortst mogelijke sluitertijd, en is de foto altijd juist belicht. Je moet dan wel de iso hoog genoeg zetten als er weinig licht is, anders wordt de sluitertijd nog te lang.
                  Sommige camera's hebben een heel goed bruikbare auto-iso voor dat soort foto's, bij Canon gebruik ik die auto-iso liever niet...

                  In een manege zal je niet zonder lichtsterke lenzen kunnen, want daar is over het angemeen altijd vrij weinig licht. En zelfs dan zal de iso nog naar 1600 of zelfs 3200 moeten om de sluitertijd aanvaardbaar te krijgen.
                  Als er ruis in de foto's zit, dan is het mogelijk om die te verwijderen met een goed programma. Ik ben zelf heel tevreden over Topaz Denoise (als plug in bij Photoshop Elements). Je moet er wel mee leren werken om de ruis zo goed mogelijk weg te werken, en toch nog voldoende detail te behouden.

                  Probeer zoveel mogelijk de buitenwedstrijden te fotograferen als je geen lichtsterke lenzen hebt. Met een kitlens zal je nooit veel bruikbare foto's overhouden als er niet voldoende licht is, dan kan je beter toeschouwer zijn dan foto's maken die je achteraf toch allemaal moet weggooien.

                  Gisteren moest ik in Minderhout eerst ook op iso 800 werken om de sluitertijd kort genoeg te krijgen, maar gelukkig werd het weer daarna snel beter, zodat het wat gemakkelijker werd om actiefoto's te maken van de paarden.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X