Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Informatie rond aankoop beginnerscamera voor reisfotografie.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Informatie rond aankoop beginnerscamera voor reisfotografie.

    Zoals de titel zegt...

    Ik vertrek volgend jaar september op reis, voor onbepaalde duur, naar de landen die op dat moment mijn aandacht hebben. Vast staat dat ik mijn tocht begin in Zuid-Amerika, maar voor de rest hou ik me nog niet aan een schema, tijd is van geen belang.

    Geld daarentegen wel, jammer genoeg. Ik heb dus al een hele tijd vruchteloos het net en bijhorende electro-winkels af lopen zoeken, maar ik ken te weinig van dSLR's om te weten of ze de prijs waard zijn.

    Ik hoop dat er onder jullie zijn die mij daarin wat raad kunnen geven, want op dit fora heb ik al enkele topics gevonden die handelen over de verschillende kitlenzen en aparte aankoop-lenzen, maar ik dacht eigenlijk ondertussen eerder aan een duurder 2dehandsmodel te kopen dan een nieuw model...

    Kern-informatie die meebepaald welke het zal worden:

    * portretten, landschap, close-ups van dieren, ... kortom: wat een amateur-fotograaf op reis fotograferen kan.
    * liefst een robuuste body, als backpacker zal het wel wat moeten kunnen doorstaan
    * ik zou liefst 1 - 2 lenzen max meenemen, gezien dat al genoeg plaats zal innemen.
    * het budget ligt op max zo'n 300-400 euro

    Over het budget: ik weet dat het niet veel is, maar er bestaat een grote kans dat de camera het niet overleeft/gestolen wordt, dus als ik dan naar een duurdere ga ben ik nog veel meer kwijt. Een digitale compactcamera is geen optie: toen ik vorig jaar 3 maanden in Bolivia gewoond heb, begaf mijn nieuwe compactcamera het al na een 4-tal weken.

    Ik hoop echt dat ik hier nog wat extra tips/informatie kan vinden opdat ik binnenkort een knoop kan doorhakken en alweer iets van mijn todo-lijstje kan strepen!

    Groeten,
    Ysman

  • #2
    Re: Informatie rond aankoop beginnerscamera voor reisfotografie.

    Waarom ga je niet voor de panasonic fz45, deze ligt mooi binnen je budget en je hebt nog ruimte voor een stevige tas. Ikzelf heb momenteel nog een panasonic fz28 (een voorganger), Deze maakt ook erg mooie foto's, geschikt voor macrofotografie, portretten, landschap, breedhoek, ... Hij is nog eens stevig ook, hij heeft al forse bergwandelingen meegemaakt, heeft al regen over zich gehad, is meegegaan op een survivaltocht in de ardennen, ... Het beestje blijft werken en moet geen lenzen verwisselen, de accu gaat zeer lang mee, beelden kunnen worden opgeslagen als .raw, ... .

    Zelf zal ik toch overschakelen op dslr omdat het een hobby is van mij, maar moest het maar louter zijn om (mooie) vakantiefoto's te nemen met uw budget zou ik zeker de panasonic nemen.

    *edit: nog een linkje met foto's die ik heb genomen met mijn fz-28 een kleine verduidelijking van die "dragonfly", deze foto is genomen op meer dan een meter afstand van het beestje
    http://img222.imageshack.us/g/bedelaar.jpg/
    Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

    Comment


    • #3
      Re: Informatie rond aankoop beginnerscamera voor reisfotografie.

      Ik denk dat de combinatie eisen/budget onhaalbaar is. Je zal toch voor een compact of bridge moet gaan vrees ik.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Informatie rond aankoop beginnerscamera voor reisfotografie.

        Wat wil je dat opweegt tegen de voordelen van een compact? M.a.w. waarom een reflex? Heb je voldoende kennis om dat verschil er ook uit te halen?
        Beste keuze lijkt me inderdaad een goei compact.
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

        Comment


        • #5
          Re: Informatie rond aankoop beginnerscamera voor reisfotografie.

          Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
          Ik denk dat de combinatie eisen/budget onhaalbaar is. Je zal toch voor een compact of bridge moet gaan vrees ik.
          Daar vreesde ik inderdaad toch al voor, maar ik ging er dan ook vanuit dat de compactcamera's allen in hetzelfde schuitje ziek waren: te weinig zoom-/focusmogelijkheden en te weinig robuustheid.

          Die bridge-camera's zijn dan een soort midden tussen spiegelreflex en compact, of wat? De zogenaamde hybride-types, of is dat nog iets anders? Ik ga mijn horizonten inderdaad wat ruimer nemen nu.

          En over de vraag of ik ervaring had met een reflexcamera: heb tot nu toe zelf enkel 2 digitale compactcamera's gehad (low-budgets), maar heb wel al reeds enkele malen met een dSLR mogen "spelen".

          Comment


          • #6
            Re: Informatie rond aankoop beginnerscamera voor reisfotografie.

            Een bridgecamera zit er tussenin, het is geen dslr maar je kunt bijna hetzelfde instellen als een dslr. Witbalans, Iso, lensopening, sluitertijd, .raw, fotoformaat, ... .

            te weinig zoom-/focusmogelijkheden en te weinig robuustheid
            zoom: 24x OPTISCH is nu ook weer niet het minste he
            Focusmogelijkheden: kun je instellen, alsook de lichtmeting (punt, meerdere zone's, ...)
            robuustheid: Robuust zijn ze, m'n fz28 heeft al heel wat meegemaakt en kan maar 1 krasje bespeuren op ke keuzedraaiknop
            Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

            Comment


            • #7
              Re: Informatie rond aankoop beginnerscamera voor reisfotografie.

              Hmm, mij toch maar eens bijlezen over die bridgecamera's dan, misschien dat ik daar dan beter ga kijken...

              En ik geloof je over de robuustheid hoor, alleen is het ondertussen alweer 2 jaar geleden dat ik mijn compactcamera kocht en had ik er geen idee van dat die markt nog eens zo uitgebreid was geworden.

              Ik heb net even zitten zoeken met de nieuwe zoekcriteria (geen dSLR, grote optische zoom, lagere prijs) en wil even vragen of dit dan volgens BD een betere keuze zou zijn voor mij als reiziger:

              * http://www.digicamshop.be/product/12...pix-s2950.html

              * http://www.digicamshop.be/product/10...is-silver.html

              * http://www.digicamshop.be/product/90...800-black.html

              De laatste is wel al tegen de 260 euro, maar heeft dan ook dubbel zoveel optische zoom. Is het beeld dan wel nog stabiel genoeg, zonder statief? Dit soort camera zie ik eigenlijk wel zitten, 1 van bovenstaande of andere die ik zo nog tegenkom. Alleen heb ik er geen idee van of zo'n hoge optische zoom wel nodig is/werkbaar is om het beeld stabiel te houden, plus hoe ik ze dan eventueel zou kunnen beschermen tegen stof/water/... .

              Comment


              • #8
                Re: Informatie rond aankoop beginnerscamera voor reisfotografie.

                Oorspronkelijk geplaatst door Ysman Bekijk bericht
                Daar vreesde ik inderdaad toch al voor, maar ik ging er dan ook vanuit dat de compactcamera's allen in hetzelfde schuitje ziek waren: te weinig zoom-/focusmogelijkheden en te weinig robuustheid.
                Het is net omgekeerd.
                1. Met zo'n budget zal je net minder zoom hebben met een DSLR.
                2. Een DSLR is een veel groter toestel dan bijvoorbeeld een compact en is dus net meer blootgesteld aan mogelijke schade.

                Comment


                • #9
                  Re: Informatie rond aankoop beginnerscamera voor reisfotografie.

                  Oorspronkelijk geplaatst door MilM Bekijk bericht
                  Het is net omgekeerd.
                  1. Met zo'n budget zal je net minder zoom hebben met een DSLR.
                  2. Een DSLR is een veel groter toestel dan bijvoorbeeld een compact en is dus net meer blootgesteld aan mogelijke schade.
                  Zo had ik het nog niet bekeken, mijn idee was dat een groter toestel ook steviger gebouwd werd en dus ook robuuster was dan zijn compactere tegenhangers.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Informatie rond aankoop beginnerscamera voor reisfotografie.

                    Ik heb gisteravond en vandaag nog duchtig rondgesnuisterd en heb ondertussen al een iets duidelijker beeld, maar ik zit nog met vragen rond bepaalde ontwerpen, hopelijk kunnen jullie daar wat meer over zeggen:
                    1. http://www.digicamshop.be/product/126717/category-70376-compactcamera-s/fujifilm-finepix-s2950.html:

                      Voordelen:

                      - laagste prijs (199 euro)
                      - niet enkel beeldscherm, maar ook "venster" om door te kijken (geen idee wat de juiste term is)
                      - ISO 6400 (wat meer opties geeft, nee?)

                      Nadelen:

                      - ik twijfel over de 4 AA-batterijen, ik twijfel of ik overal wel genoeg mogelijkheden ga vinden om herlaadbare AA-batterijen op te laden (normaliter heb ik wel 2u elektriciteit per dag, maar dat valt natuurlijk te zien)

                      - 14 Megapixel

                      - geen idee of sluitertijd 1/4 - 1/2000 seconde goed is om foto's te maken bij zowel schemer als daglicht?
                    2. http://www.digicamshop.be/product/127281/category-70376-compactcamera-s/olympus-sz-20-black.html:

                      Voordelen:

                      - 229 euro
                      - Li-Ion batterij (makkelijker op te laden + 1 extra mee te nemen, denk ik)
                      - 16 Megapixel

                      Nadelen:
                      - geen "venster" om door te kijken (zou ik wel graag hebben, lijkt me beter om stabielere foto's te nemen)
                      - ISO 3200
                    3. http://www.digicamshop.be/product/126718/fujifilm-finepix-s3300.html:

                      Voordelen:
                      - ISO 6400
                      - 26 x optische zoom
                      - Lens 24 - 640 mm
                      - "venster" om door te kijken

                      Nadelen:

                      - AA-batterijen
                      - duurste optie (269, maar lijkt het mij ook wel waard)
                      - slechts 1 jaar fabrieksgarantie



                    Kan er iemand eens zijn/haar licht over laten schijnen en mij wijzen op dingen waar ik ook/meer/minder rekening mee moet houden in mijn zoektocht? Als leek zeggen bepaalde specificaties mij niet zoveel... Ik weet bijvoorbeeld niet of de lens van 24 - 640 mm effectief veel beter zou zijn dan de lens van de andere 2.

                    Alvast bedankt!
                    Last edited by Ysman; 6 juni 2011, 20:14. Reden: Links bijgevoegd.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Informatie rond aankoop beginnerscamera voor reisfotografie.

                      Of wat minder "zoom", maar zeer goede fotokwaliteit: de canon G12

                      Comment


                      • #12
                        Re: Informatie rond aankoop beginnerscamera voor reisfotografie.

                        Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
                        Of wat minder "zoom", maar zeer goede fotokwaliteit: de canon G12
                        Dat kan inderdaad betere fotokwaliteit zijn, maar dat is ook meteen 475 euro, een serieus pak boven mijn budget...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Informatie rond aankoop beginnerscamera voor reisfotografie.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Ysman Bekijk bericht
                          Dat kan inderdaad betere fotokwaliteit zijn, maar dat is ook meteen 475 euro, een serieus pak boven mijn budget...
                          Tweedehands. Of een Canon G10 of G11. Of een Lumix lx3 of lx5. Dat zijn toestellen die
                          toch een heel goede kwaliteit bieden, robuust zijn en erg handig om weg te steken. Ik zou
                          trouwens niet weten waarom je toestel op reis gestolen zou worden.
                          Over zo'n bridge zijn de meningen nogal verdeeld. Alles kunners of niet kunners. Voor de
                          één het ideaal, voor de ander mossel noch vis. Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Informatie rond aankoop beginnerscamera voor reisfotografie.

                            Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                            Tweedehands. Of een Canon G10 of G11. Of een Lumix lx3 of lx5. Dat zijn toestellen die
                            toch een heel goede kwaliteit bieden, robuust zijn en erg handig om weg te steken. Ik zou
                            trouwens niet weten waarom je toestel op reis gestolen zou worden.
                            Over zo'n bridge zijn de meningen nogal verdeeld. Alles kunners of niet kunners. Voor de
                            één het ideaal, voor de ander mossel noch vis. Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt...
                            Tjah, ik hou er gewoon rekening mee, we waren met 4 onderweg voor 3 maanden en we zijn toen vanaf we vertrokken in Parijs tot we weer terug waren in Parijs 3 keer bestolen geweest. 1 x al ergens bij de douane toen de bagage van 3 van ons achterbleef en dan nog 2 keer in Bolivia zelf. Die 2de en 3de keer ging het om kleine bedragen die we kwijt zijn in de vorm van materialen ofzo, maar dan ga je daar gewoon rekening mee houden dat dat kan gebeuren, vind ik. En ik kan er voor mezelf ook niet zoveel geld aan uitgeven, omdat ik weet dat ik geen tijd heb om een fotografie-cursus te volgen ofoz, behalve die van tribalcog. Dan vind ik het een beetje zonde om er tegen de 500 euro aan te smijten.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Informatie rond aankoop beginnerscamera voor reisfotografie.

                              Neem toch aan dat je je camera als handbagage meeneemt tijdens het vliegen ?? Nooit in je koffer doen! Laat je spullen ook niet onbeheerd achter/verlies ze geen moment uit het oog. Verder moet je wel enorme pech hebben of zeer onoplettend zijn, wil een compact / bridge van je gestolen worden.

                              Verder inderdaad voor een bridge of dergelijke gaan. Welke? Geen idee, heb er geen ervaringen mee.
                              WillemClassensDesign: Mijn website
                              Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                              Flitsers:HVL-F42AM;

                              Comment

                              Working...
                              X