Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe Camera

    Hallo allen.
    ik heb een panasonic DMC-FZ5 foto camera die ik ga van de hand doen,
    dit toestel is inmiddels een jaartje of 4 oud, en ben aan vernieuwing toe.
    ik heb reeds wat speurwerk verricht op het internet, en het aanbod is groot
    vandaar ik me wil richten hier op het forum om wat info te verzamelen
    voor wat toestel een goeie keuze is.
    1)ik neem 90% van de foto's buiten
    2)ik wil een camera die goed is in macro fotografie dit IVM de reizen ik
    onderneem, (september naar indonesie) waar ik dus close-ups wil maken
    van de mooie vegetatie, bloemen , etzz....
    3)ik wil er ook lenzen bij om bv een vulcaan vanop een verre afstand mooi
    in beeld te brengen.
    ik heb een budget van 600 tot 800 €.
    ik ben van W-VL, en kan me verplaatsen om een toestel aan te schaffen
    in een winkel waar de prijs lager ligt dan het gemiddelde.
    ik hoop op enige reackties van een goeie keuze, ik dacht aan Nikon of Canon.
    ik heb nog een maand of 4 tijd dus om een keuze te maken.

    MVG Patrick.
    Nikon D90

  • #2
    Re: Nieuwe Camera

    Je geeft duidelijk aan wat je wilt fotograferen en je noemt 2 mwerken, tw Canon en Nikon. Je geeft echter niet aan de kwaliteit van de foto's. Maak je foto's met als doel een 10 x 15 cm afdrukje voor het familiealbum of een A2 aan de wand?


    De hoogste kwaliteit behaal je met een reflex camera. En maak je veel macro foto's dan is een speciaal macro objectief aan te bevelen. Canon maakt een mooie 60 mm/2.8 en Nikon een 85 mm/3.5 VR. Deze laatste is wat duurder. Daarnaast zijn er andere merken die macro objectieven maken, Sigma, Tokina en Tamron. De brandpuntafstanden zijn 90 - 105 mm.

    Als basis zou je kunnen nemen een Canon 550D/600D of een Nikon D3100, beide incl kitlens. Dat zou je dan kunnen aanvullen met een macro lens.

    Je hebt dan geen sterke groothoek terwijl dat soms handig is bij sommige landschappen en gebouwen. Je budget is echter wat beperkt.

    Tevens zou ik je camera op tijd kopen en misschien een cursus volgen.

    Indonesie is een heel mooi land!!
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe Camera

      Dit lijkt mij een uitstekende combinatie...
      "ideale combinatie"
      De 18-105mm mag dan wel geen macro-objectief zijn het is een prima all-round lens !
      Het lijkt mij een beetje zot om met macro-lens met vast brandpunt naar Indonesië te reizen. Je gaat zo veel mooie beelden missen volgens mij...

      De D90 is mss wel einde reeks maar is een heel goed en degelijk toestel !
      Heeft ingebouwde focus, degelijkere bouw, veel meer mogelijkheden dan de nieuwe (en vooral dure) instapmodellen...

      grz. Ruben

      voorbeelden met de lens... (bron: pixelpeeper)



      Last edited by C. Ruben; 5 juni 2011, 15:08. Reden: links...
      Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
      Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe Camera

        mooie reackties zover, ik wacht nog even af, misschien valt er nog iets
        beter in de bus, een oud of verouderd model ga ik links laten liggen.
        tot nu toe valt mijn oog op dit exemplaar, past ong in het budget,
        heeft draaibaar lcd scherm, wat ook wel handig is.



        deze bied 2 lenzen, geen draaibaar scherm,



        moeilijke keuze, maar we geraken er wel uit, toch wil ik voor Nikon gaan.
        Nikon D90

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe Camera

          Toch vind ik de D90 zoveel meer camera dan de D5100 en D3100.
          De meer MP's op de D5100 en D3100 zullen helemaal niet te zien op een afdruk, laat staan op een gewoon computerscherm...

          De degelijkheif, autofocus, compabiliteit met vrijwel alle nikon-lenzen (net enkel de AF-S versies zoals op de D5100 en D3100 werken, maar ook oude lenzen die optisch vaak beter zijn dan de moderne varianten), ... Deze voordelen van de D90 zul je volgens mij zeker en vast voelen.
          Op dit forum zijn er 100den mensen die heel erg content zijn met hun D90 !!!

          Een draaibaar scherm heeft volgens mij enkel voordelen wanneer men de film-functie veel gebruikt...

          Maar jij moet de beslissing nemen...
          Succes ermee

          Met vriendelijke groeten
          Ruben Craninx
          Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
          Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe Camera

            TS,
            Kan je aangeven het formaat van de bloemetjes e.d., aangegeven in centimeters, die je wilt gaan fotograferen?
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe Camera

              Hier zul je ook al erg veel informatie uit halen.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe Camera

                ik begin alsmaar meer te twijfelen of de 3100 of 5100 wel een goeie keuze is
                wat vaststaat is dat dit de nieuwe versies zijn van Nikon,
                toch brengt Ruben me grondig in twijfel om toch voor een D90 te gaan.
                de link je daar poste spreekt me wel aan, toch heb ik een bijkomende vraag,
                kan daar later, hoeft niet dit jaar, een macro lens aan toegevoegd worden om
                foto's te maken in detail, zoja kan je een paar voorbeelden van lenzen hier even
                posten, merk maakt niet uit, aangezien ik daar niet teveel van afweet.
                Nikon D90

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe Camera

                  om nog even te antwoorden op de reacktie van annoh, de grote van vb een bloem
                  speeld nu voor mij ook niet veel een rol het gaat hem om het detail van het voorwerp
                  je achteraf ziet op de foto, daar zit het hem juist, ik denk er een groot verschil is
                  in macro lenzen die de werkelijkheid kunnen aantonen.
                  Nikon D90

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe Camera

                    Met de D90 kun je in feite niet missen, het is nog steeds een zeer goede camera die ook zeker vandaag nog mee kan met de andere camera's (over de toekomst kunnen we hier echt geen uitspraken doen). Op de D90 is het zeker mogelijk om alle lenzen (met de geschikte nikon vatting wel te verstaan) die nu verkrijgbaar zijn te gebruiken, dit zowel de lenzen met ingebouwde motor of deze zonder motor ingebouwd (op de D3100 en de D5100 moet de motor in de lens ingebouwd zijn om autofocus te kunnen gebruiken) en zowel lenzen die gemaakt zijn voor de kleine sensoren (APS-C D90, D5100, D3100...), bij Nikon DX lenzen genoemnd, als lenzen voor de grotere sensoren (Full Frame D700,D3....), bij Nikon FX lenzen genoemd (maar dit komt meestal niet in de benaming voor).

                    Wat het kleinste detail is dat je kunt fotograferen is het theoretisch niet zo moeilijk te bevatten. Er zijn twee factoren die hier een rol in spelen, enerzijds de afmetingen van de sensor en de maximale vergroting van het gebruikte objectief anderzijds het aantal meetpunten (pixels om het wat populairder uit te drukken) die de sensor bevat. De sensor is bij de D90 ongeveer 24mm op 16mm, de maximale reproductiemaatstaf (vergroting) van bijvoorbeeld de AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR is 1/5 of 0,2. In dit voorbeeld hier is dus de kleinste oppervalkte die je kunt fotograferen ongeveer 12cm op 8cm. De D90 bijvoorbeeld heeft 4288 op 2848 meetpunten dus het kleinste detail dat meetbaar is is 12cm gedeeld door 4288 wat ongeveer 0,028 mm groot is (en dit nu klopt nu niet helemaal omdat er verschillende meetpunten nodig zijn om 1 fotopixel te kunnen berekenen) rekening houdende dat een mensenhaar gemiddeld 0,1mm dik is, of een blad paier (80gr/m²) dat ook ongeveer 0.1mm dik is (dus ongeveer 4 meetpunten op de sensor) zie je dat de details die je kunt fotograferen zelfs met een standaard lens al heel klein zijn. Met een Macro lens zoals bijvoorbeeld de 105mm f/2.8G AF-S VR Micro NIKKOR is de reproductie maatstaf 1/1 dus met zo'n lens kun je objecten fotograferen die ongeveer 5 maal kleiner zijn dan met de standaardlens minimaale oppervlakte die je kunt fotograferen is gelijk aan de grote van de sensor dus ongeveer 24mm op 16mm en elk meetpunt meet dus ongeveer iets dat 0.0056mm groot is (een mensenhaar wordt dan al gemeten door 18 meetpunten)....
                    Let wel op dat het voorgaande dus enkel geldt bij de maximale reproductiemaatstaf (dus het kleinst mogelijk oppervlak dat je fotografeert) hoe meer oppervlakte (dus hoe verder het object zich van de lens bevindt) hoe minder details je kunt zien, maar dit is net hetzelfde als met je eigen ogen vanop 1 meter zie meer details dan vanop 5m of 10m of 100m.
                    PS: deze berekeningen zijn maar zeer rudementair en houden geen rekening met een aantal andere parameters maar dienen enkel om aan te tonen wat het verschil is tussen een standaardlens en een macrolens en om aan te tonen dat zelfs met een standaardlens bij close-up fotografie er reeds een hoge graad van detaillering mogelijk is.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe Camera

                      Rekening houdende met de reackties en andere info van het forum is het
                      een D90+AF-S DX VR18-200 ik heb aangekocht.
                      ik heb me bij de winkelier laten overhalen om te gaan voor dit objecktief
                      in plaats van 2 afzonderlijke, dan hoef je niet steeds te swapen van de ene naar
                      de andere, lens dekseltjes erop en eraf, ik denk het een goede goede keuze was.
                      iets boven het budget, maar ja ik had het er voor over.
                      mijn eerste indruk toen ik de doos opende en alles uit de plastiek zakjes was van
                      WOW, even de handleiding erbij en alles ineen gezet, ik heb wat zitten prutsen
                      met de nekriem of hoe het ook heet maar ben er uitgeraakt
                      wat een gewicht als je van een simpel foto toestelletje komt, het zal in het begin niet
                      makelijk zijn dit ding juist voor een fotoschoot perfeckt stil te houden.
                      een macro lens koop ik later wel eens aan, en nu hopen op een beetje zon
                      zodat we kunnen oefenen voor mijn reis avontuur.
                      ik wou iedereen danken voor de reackties, natuurlijk blijf ik hier actief om
                      iets bij te leren, zeg maar know how, en info over andere aankopen
                      ondermeer de macro lens.

                      MVG Patrick.
                      Nikon D90

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe Camera

                        Succes met je aankoop !
                        Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                        Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe Camera

                          Volgens mij ook een heel goeie keuze!
                          Heb ook pas nog een D90 aangeschaft met een 18-105 nikkor erbij.Super ding
                          Succes ermee!

                          Comment

                          Working...
                          X