Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen Fuji X100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaringen Fuji X100

    Het openen van de doos is:'Apple-wise'.
    De camera voelt in de hand heel solid aan, maar zoals ik ook al had gelezen kun je instellingen per ongeluk hebben gewijzigd en dus wat mij betreft komt er een optie (en dat geldt wellicht alle compacte camera's): disable alle back-buttons.

    De eerdere commentaren die ik had gelezen over menustructuur en dergelijke kloppen: soms zit je werkelijk af te vragen hoe je iets moet instellen zoals bijv. een invulflits. Ben benieuwd wat Fuji doet met haar eerste al aangekondigde update. Maar goed het merendeel van de toeters en bellen is aan mij toch niet besteed, fotograferen is basic en after all toch een keuze van filmgevoeligheid, scherpstellen, diafragma en sluitertijd en dat is is gelukkig goed te regelen (scherpstellen even daargelaten dat vergt wat meer kunde).

    Beeld 1 camera in diafragma voorkeur, Wat mij betreft een heel goede kleurweergave en de camerabelichting lijkt het goed te doen


    Beeld 2 even een kerk in Sneek binnengegaan, iets wat ik vakanties altijd graag bezoek, kerken. kloosters en verlaten gebouwen, opname vanuit de hand bij iso 6400.


    Mijn eerste kennismaking met de Fuji X100 is meer dan goed te noemen. De optische zoeker is werkelijk fantastisch, maar ik zal nog wel heel wat moeten wennen aan de menustructuur en sommige 'gedragingen' ..... Ook de kleurweergave vind ik persoonlijk heel goed. De jpg-jes kunnen wat mij betreft zo het familiealbum in. Ook de hogebiso-waarden overtreffen mijn verwachting. Ieder camera kan geven wat het in huis heeft mits je de moeite en tijd neemt het te ontdekken en dat ga ik met deze camera zeker doen. Iets wat de camera ook van je 'vraagt'. Ter informatie de beide beelden die u hier ziet zijn slechts verkleind en opnieuw opgeslagen als jpg zonder enige bewerking (dus kwaliteit een ietsje minder).

    Vandaag handleiding eens doorgelezen, in het bijzonder naar uitleg over instellen van dynamisch bereik van 200 en 400 en de extra iso van l100 en h12800. Ik kon het niet vinden, maar ik zal het wel niet goed lezen. Door trial and error ontdekte ik dat wanneer je voor raw opslag kiest de laagste en hoogste iso waarde niet te kiezen zijn en de instellingen voor dynamisch bereik alleen beschikbaar is wanneer je de camera in P stand hebt, waar ik me iets bij kan voorstellen. De Fuji X100 lijkt je tot een echte ontdekkingstocht te dwingen, maar het is het meer dan waard. De camera heeft een goede 2 sec. Nodig op te starten, kan sneller minder dan een sec. Uitgeprobeerd, maar batterij moet dan echt veel sneller aan het infuus.

    Tot zover mijn eerste impressie.

    Mvg,

    Jan
    Last edited by jamonadap; 5 juni 2011, 15:10. Reden: Update
    You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl
Working...
X