Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D7000: DOF-preview bij flits.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D7000: DOF-preview bij flits.

    Overlaatst had ik mijn SB-600 op de camera.
    Ik drukte per ongeluk de DOF-preview in en toen begon de flash enkele seconden continue te branden.
    Even schrikken
    Ik dacht dat dit een soort van miscommunicatie met de SB-600 was.
    Dus gewoon niet meer doen als de SB-600 er op staat.

    Vandaag ben ik enkele filmpjes aan het bekijken op Youtube en zie ik een kerel net hetzelfde doen met de interne flash.
    http://www.youtube.com/watch?v=8GtnsGOWKcE
    Rond 3.15 begint zijn uitleg hierover en rond 3.50 zie je het fenomeen.

    Hij legt uit dat dit de bedoeling is om toch een helder zoekerbeeld te krijgen.
    Ik vraag me dan af als dit geen kwaad kan voor de flash (intern of extern)?
    Nikon D7000 en wat lenzen.
    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

  • #2
    Re: D7000: DOF-preview bij flits.

    Op pag.72 van de (Engelstalige) handleiding van de Nikon D7000 staat:

    Custom setting e4 - modeling flash:
    This setting controls whether the built-in flash and optional flash units that support the
    Creative Lighting System (CLS, see page 276) will emit a modeling flash when the depth-of-
    field preview button is pressed. See page 228 for more information.

    Dit doet me besluiten dat het geen kwaad kan maar integendeel een optie is.

    Comment


    • #3
      Re: D7000: DOF-preview bij flits.

      Ik heb dit bij mijn D90 afgezet want het is inderdaad zeer irritant.

      Comment


      • #4
        Re: D7000: DOF-preview bij flits.

        Wist dat het een optie was en heb de handleiding gezien, maar het doet toch maar raar.
        Nikon D7000 en wat lenzen.
        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

        Comment


        • #5
          Re: D7000: DOF-preview bij flits.

          Voor kritische beoordeling van de DOF neem ik liever gewoon een testfoto.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: D7000: DOF-preview bij flits.

            Bij mij was het ook even schrikken ton mijn interne flitser het deed.
            Ik had het dan ook rap even getest met mij SB-700, en die deed het ook!

            Rap even gezocht naar de instelling en het ding afgezet.
            Buiten het irritante lawaai lijkt het me ook niet echt gezond om een flits licht honderden keren zo snel na elkaar te laten flitsen.

            En zoals Spanjaart zegt, liever een test foto, dan dat knopje in te duwen. Want als je in minder goede licht omstandigheden dat even test wordt je zoeker soms wat te donker om deftig te kunnen beoordelen.
            Merci en groetjes :)
            Insta | Flickr | Facebook

            Comment


            • #7
              Re: D7000: DOF-preview bij flits.

              Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
              Wist dat het een optie was en heb de handleiding gezien, maar het doet toch maar raar.
              Eeuuh, waarom kwam je dan zelf niet tot het besluit dat het geen kwaad kan (want dat was de vraag),
              als je dan toch wist dat het in de handleiding beschreven wordt

              Comment


              • #8
                Re: D7000: DOF-preview bij flits.

                Oorspronkelijk geplaatst door Eitje Bekijk bericht
                ... lijkt het me ook niet echt gezond om een flits licht honderden keren zo snel na elkaar te laten flitsen.
                Dan wordt de flitser (even) een stroboscoop. Ik zie niet wat daar problematisch aan zou zijn.
                Ik denk ook niet dat Nikon een optie in een camera zal stoppen die tot beschadigingen leidt.

                Comment


                • #9
                  Re: D7000: DOF-preview bij flits.

                  Het is handig om de schaduwen te beoordelen bij gebruik van CLS en meerdere flitsen.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: D7000: DOF-preview bij flits.

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Het is handig om de schaduwen te beoordelen bij gebruik van CLS en meerdere flitsen.
                    Als je dus meerdere flitsen gebruikt en je gebruikt die DOF-preview,
                    dan doen al je flitsen dat?
                    Dat kan dus best wel handig zijn.


                    En voor de rest: Ik denk dat het nogal psychologisch is,
                    het geluidje dat de flits dan maakt lijkt op een kortsluiting (althans hoe we ons dat voorstellen)
                    en kortsluiting maakt dingen stuk, dus ...
                    Nikon D7000 en wat lenzen.
                    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                    Comment


                    • #11
                      Re: D7000: DOF-preview bij flits.

                      Stroboscopisch flitsen is een functie van de Nikon Speedlights.
                      Op de SB-800 staat er zelfs een speciaal knopje om de modellicht te gebruiken.

                      Iets dat tot de vaste functies van de flitser behoort zal zeker geen kwaad kunnen hé
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: D7000: DOF-preview bij flits.

                        Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                        het geluidje dat de flits dan maakt lijkt op een kortsluiting
                        Dat klopt ook min of meer. In principe komt het er op neer dat een condensator opgeladen wordt (tot een hoge spanning)
                        die zich vervolgens ontlaadt via de flitsbuis. Het is weliswaar geen echte kortsluiting (de flitsbuis heeft een
                        weerstand, dus de stroom is enigzins beperkt) maar het komt wel in de buurt, zo'n ontlading. De hele zaak is echter voor
                        dit gebruik gemaakt en kan er tegen Ik vermoed ook aan dat een snelle reeks flitsen niet de volle energie zullen hebben.

                        Comment


                        • #13
                          Re: D7000: DOF-preview bij flits.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
                          Dat klopt ook min of meer. In principe komt het er op neer dat een condensator opgeladen wordt (tot een hoge spanning)
                          die zich vervolgens ontlaadt via de flitsbuis. Het is weliswaar geen echte kortsluiting (de flitsbuis heeft een
                          weerstand, dus de stroom is enigzins beperkt) maar het komt wel in de buurt, zo'n ontlading. De hele zaak is echter voor
                          dit gebruik gemaakt en kan er tegen Ik vermoed ook aan dat een snelle reeks flitsen niet de volle energie zullen hebben.
                          Dat klopt wel, het is een reeks van kleine flitsen,
                          dus de stroom zal inderdaad niet zo hoog zijn.
                          Nikon D7000 en wat lenzen.
                          http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                          Comment

                          Working...
                          X