Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS instellen via LCD scherm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EOS instellen via LCD scherm

    Nog altijd op zoek zijnde naar de ideale camera (leuke hobby trouwens) kom ik iets tegen waarvan ik bij gebrek aan ervaring
    niet weet of het al dan niet handig is. Het gaat om de mogelijkheid om via de "shooting menu" op het scherm achteraan op
    de camera instellingen (zoals sluitertijd, diafrgma etc) te kunnen wijzigen. De EOS camera's die ik op het oog heb
    kunnen dat (600D, 60D), sommige Nikons trouwens ook. Ik hoop dat deze manier van instellen handig kan zijn door de grote
    weergave van de verschillende gegevens, ik ben nl. stilaan verziend
    De vraag is maw of deze manier van werken als handig ervaren wordt dan wel of het leuk lijkt maar niet erg nuttig is.
    Bij voorbaat dank voor de ervaringen

  • #2
    Re: Canon EOS instellen via LCD scherm

    Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
    Nog altijd op zoek zijnde naar de ideale camera (leuke hobby trouwens) kom ik iets tegen waarvan ik bij gebrek aan ervaring
    niet weet of het al dan niet handig is. Het gaat om de mogelijkheid om via de "shooting menu" op het scherm achteraan op
    de camera instellingen (zoals sluitertijd, diafrgma etc) te kunnen wijzigen. De EOS camera's die ik op het oog heb
    kunnen dat (600D, 60D), sommige Nikons trouwens ook. Ik hoop dat deze manier van instellen handig kan zijn door de grote
    weergave van de verschillende gegevens, ik ben nl. stilaan verziend
    De vraag is maw of deze manier van werken als handig ervaren wordt dan wel of het leuk lijkt maar niet erg nuttig is.
    Bij voorbaat dank voor de ervaringen
    Ik heb naast mijn DSRL ook een hybride FZ38 en deze camera kan via het LCD scherm waarden ingeven. Dit lijkt mij vooral handig als de camera gebruik maakt van Live-view. Ik veronderstel dat de nieuwe 60D en 600D wel gebruik maken van Live-view. Het kan misschien iets trager zijn dan de waarden ingeven via de zoeker, maar voor iemand die verziend is of wordt, lijkt het me zeer handig. Anders kan je ook gewoon je foto's nemen op de AVstand zodat je waarden automatisch worden aangepast aan de omstandigheden!
    Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

    Comment


    • #3
      Re: Canon EOS instellen via LCD scherm

      Ik gebruik het zelden en eigenlijk het meest de info in de zoeker. Die zal je toch goed zichtbaar moeten maken voor de andere funkties met de dioptriecorrectie of extralensje.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Canon EOS instellen via LCD scherm

        Ik moet zeggen dat niks handiger is dan een draaiwieltje bovenop links, voor de keuze tussen diafragma of tijdsvoorkeuze en vervolgens rechts een rollertje om die voorkeur dan in te stellen. En dan bovenop de body een LCD (natuurlijk in de zoeker ook) om één en ander mee te volgen.
        Al die keuzemenu's op het kleuren-LCD vind ik maar niks, duurt allemaal te lang en is te omslachtig mijns inziens

        Comment


        • #5
          Re: Canon EOS instellen via LCD scherm

          Een LCD bovenop is voor mij ook niet zo handig (meer) gezien het verminderde zicht van dichtbij.
          Dat geldt dus ook voor allerlei knopjes, alhoewel ik aanneem dat je vrij vlug blind leert typen
          Daar komt nog bij dat ik een camera (of verrekijker) graag aan een korte draagriem tamelijk hoog op de borst draag,
          zoniet klotst hij te veel op (mijn niet zo vlakke) buik. Dat maakt het natuurlijk enkel maar erger gezien de kijkafstand vrij kort blijft.
          Via de info in de zoeker instellen, dat zou idd nog wel eens handig kunnen zijn, in de huidige zoekers is heel wat info te zien.
          Daar heb ik ook al geen ervaring mee, in de zoeker van mijn Nikkormat FT2 is namelijk niet erg veel te zien (het meest belangrijke, dat wel)

          Comment


          • #6
            Re: Canon EOS instellen via LCD scherm

            De lcd bovenop mijn 1D MIII of 5D MII gebruik ik zelden, ook omdat de verlichting niet aanblijft !!!

            Bij mijn 500D stoort het me wel dat er geen 2e wiel is !
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #7
              Re: Canon EOS instellen via LCD scherm

              Ik gebruik het menu op het grote lcd-scherm regelmatig. Op de 50D gaat dat met de joystick en het draaiwiel achteraan vrij vlot (1 druk om te activeren en instellen maar). Het geeft een goed overzicht van alle instellingen en is in donkere omstandigheden dus ook goed zichtbaar. Als je je camera echt vanbuiten kent en de toetsen rond het 2e scherm blindelings kan gebruiken zal je waarschijnlijk automatisch op de zoeker-info overschakelen en het kleine scherm bovenaan als je niet door de zoeker kijkt. Op de meeste DSLR's kan je zoals eerder aangegeven de zoeker bijregelen om op uw oogafwijking af te stemmen.
              Conclusie: LCD menu is zeer handig en vlot in te stellen (ii g op de 50D), maar wie veel fotografeert zal het steeds minder gebruiken.
              Liveview heb ik nog nooit gebruikt, dus in dat opzicht kan ik geen opmerking geven.

              Comment

              Working...
              X