Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Carl Zeiss Planar T*1,4/85

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Carl Zeiss Planar T*1,4/85

    Heeft iemand ervaring met deze lens? Pro's - Contra's.
    Dat ze MF is weet ik, dat ze vrij duur is weet ik ook. Voor de rest weet ik er weinig van, behalve dat er mooie foto's uitkomen. (kleur, scherpte, bokeh)
    Als iemand ze kan vergelijken met de
    Canon 85 1.8
    Canon 85 1.2 (dewelkste eigenlijk boven budget is)
    Sigma 85 1.4
    Dan hoor ik dat graag.

    ik zou hem gebruiken op een 5D II, voor landschap en portret.

    bedankt
    Ch.
    www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

  • #2
    Re: Carl Zeiss Planar T*1,4/85

    Op een foto-beurs, had ik even de gelegenheid om enkele proefshots te maken met die bewuste lens, weliswaar in hoge ISO omdat er zeer weinig licht was in die ruimte.
    De scherpte, kleuren en bokeh zijn toch van een hoge(re) orde
    Eerlijk, het is een toplens, zeker weten...
    Alle CZ-objectieven zijn dan ook nog color-matched.
    Ik heb deze lens niet in mijn bezit, gewoonweg omdat ik momenteel geen nood (meer) heb aan deze range
    Puur persoonlijke opinie...en ja, ik ben natuurlijk ook CZ-fanaat
    Last edited by Roland Cuypers; 3 juni 2011, 20:37. Reden: foutje

    Comment


    • #3
      Re: Carl Zeiss Planar T*1,4/85



      http://www.photozone.de/nikon_ff/591-zeisszf8514ff (zelfde lens op Nikon)

      Niets spectaculairs dus. Een lens met voor- en nadelen, net als de lichtsterke 85mm's van andere fabrikanten.

      In mijn ogen dus de meerprijs en - vooral - het gebrek aan AF niet waard.

      Comment


      • #4
        Re: Carl Zeiss Planar T*1,4/85

        @ Roland,
        wat bedoel je met Color-matched?
        @Caleido:
        In de reviews scoort ze inderdaad niet zo goed. Ik had eerder al een andere, eerder negatieve review gelezen, en heb er nu net eentje gevonden dat 'overly positive' klinkt op:
        forum.mflenses.com

        dit lijkt zo'n beetje de algemene trend op de testfora. sommige zijn er niet mals over, andere hebben alleen maar goede commentaar.

        ...


        bedoel je dat ze de meerprijs tov de 1.8 van Canon niet waard is? of de meerprijs tov de 1.8 van sigma?
        www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

        Comment


        • #5
          Re: Carl Zeiss Planar T*1,4/85

          Oorspronkelijk geplaatst door charlemagne Bekijk bericht
          bedoel je dat ze de meerprijs tov de 1.8 van Canon niet waard is? of de meerprijs tov de 1.8 van sigma?
          Eigenlijk tov alle 85mm's, aangezien zij wel AF hebben. En als ik nu zeg dat je AF nodig hebt als je op f1.4 of f1.8 foto's wilt nemen van mensen, dan gaan er zeker weer een paar die-hards zweren dat manuele focus ook perfect lukt (als je een ander matglas installeert, als je je tijd neemt etc...), maar iedereen wéét wel dat AF enorm handig is.

          Tov de Sigma 85mm f1.4 HSM of een Canon f1.8 zal er geen groot verschil zijn. Het is niet dat CZ lenzen per definitie perfect zijn. Behalve de mechanisch bouwkwaliteit (metaal), is er geen overtuigend voordeel en nogmaals, in mijn ogen vooral een groot nadeel: geen AF.

          Je kan ook manueel focussen met een AF lens, maar nooit omgekeerd.

          Als je per se een manuele 85mm f1.4 wilt, kan je ook kijken naar de Samyang alternatieven.



          269 euro bij Konijnenberg. En daarvoor krijg je 80-90% van de prestaties van de CZ lens... voor bijna 1/4 van de prijs.

          Pas op, ik heb niets tegen manuele lenzen of manuele focus, ik heb er ook een paar voor op m'n oude Nikon FE2, op zo'n toestel is dat doodnormaal. Maar ik ga nooit 1000 euro uitgeven aan een moderne, recente lens zonder AF voor op mijn body met 2000 euro aan AF technologie. Maar dat is maar een mening natuurlijk.

          Comment


          • #6
            Re: Carl Zeiss Planar T*1,4/85

            @ Caleido
            - foutje, ik verwijs naar de 1.8 van Sigma, moest de 1.4 van Sigma zijn. -
            bedankt voor je verdere opinie. Ik moet zeggen dat ik de Samyang eerder ook had bekeken, zeker een prijswaardig alternatief, maar niet echt een kwalitatief alternatief.

            De appeal van de naam CZ, en de nostalgische gedachte is wellicht één van de redenen waarom mensen nog in deze 'oude' technologie geïnteresseerd zijn. Ik vind ook dat het wel iets heeft, zo'n volledig metalen tank van een lens, maar ze moet uiteraard wel kwalitatief goed zijn, en dat lijkt ze niet (altijd) in de reviews. Ik heb geen zin om toevallig een 'slechte' in handen te krijgen.
            Denk dat ze inderdaad wel oerdegelijk is, maar sigma geeft toch ook 3+2 jaar garantie.
            Ik ga alvast ook de Sigma 85 1.4 eens van dichterbij bekijken. Die is zeer goed beoordeeld in vrijwel alle reviews, en ook nog eens een stuk goedkoper.

            enne, tussen haakjes ik focus vrijwel altijd manueel met mijn 135 f2, op een niet standaard matglas, en na de tijd genomen te hebben, omdat ik vind dat AF niet altijd helemaal accuraat is. Maar evenzo is AF zeer handig.

            Carl Zeiss gebruikers in de zaal?

            Ch.
            Last edited by charlemagne; 4 juni 2011, 06:46. Reden: samyang note.
            www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

            Comment


            • #7
              Re: Carl Zeiss Planar T*1,4/85

              Ik heb nog geen ervaring met de Zeiss lenzen maar dat gaat spoedig veranderen.

              Wel met de Sigma 85 mm/1.4

              The Sigma 85 mm is not cheap, and yet that price is attractive if you consider the performance offered.November 2012Read more.......
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: Carl Zeiss Planar T*1,4/85

                Testen zijn wat ze zijn en niets meer. Om echte resultaten te zien ga bv eens kijken naar de site



                en kijk op de threads over Carl Zeiss lenzen, ihb de ZE/ZF/ZM thread (330 blz ondertussen ). Dan kan je zien en lezen wat echte gebruikers er van maken en denken.

                Comment


                • #9
                  Re: Carl Zeiss Planar T*1,4/85

                  Oorspronkelijk geplaatst door 16-500f1.2 Bekijk bericht
                  Testen zijn wat ze zijn en niets meer. Om echte resultaten te zien ga bv eens kijken naar de site



                  en kijk op de threads over Carl Zeiss lenzen, ihb de ZE/ZF/ZM thread (330 blz ondertussen ). Dan kan je zien en lezen wat echte gebruikers er van maken en denken.
                  Ja en dat is dan zeker allemaal extreem objectief

                  Ik ga altijd meer uit van tests dan van bijvoorbeeld mensen die hun aankoop willen rechtvaardigen en geen kritiek dulden - en die zijn er altijd. Bovendien kan een slecht kenmerk in een lens voor de ene aanvaardbaar zijn, voor de andere (ik bijvoorbeeld) problematisch.

                  Ik lees ook gebruikerservaringen, maar tests tonen de feiten en cijfers.

                  Als je uitgaat van fora en topics rond een merk, dan lees je in élk topic dat dat merk het beste is dat er is... zeker als het gaat om iets dat duurder is en meer emotionele waarde heeft, zoals CZ lenzen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Carl Zeiss Planar T*1,4/85

                    Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                    Ik heb nog geen ervaring met de Zeiss lenzen maar dat gaat spoedig veranderen.
                    wanneer test je welke Zeiss'en?

                    @16-500f1.2 ( <- die wil ik ook wel)
                    Ik heb een aantal pagina's doorgebladerd, en er staan inderdaad héél mooie beelden op, vooral de kleurweergave lijkt me net iets beter/verzadigder te zijn, ... maar da's ook wel een beetje zoals Caleido aangeeft, op Photography-on-the-net staan met zowat alle Canon objectieven schitterende plaatjes. Als je niet van éénzelfde onderwerp beelden kan vergelijken die onbewerkt uit de camera komen,heeft het eigenlijk weinig zin. Manueel scherpstellen is niet echt een probleem, tenzij het heel donker wordt, maar dan heeft AF ook problemen. Ik vind het dikwijls moeilijker om de AF daar te leggen waar ik het wil.

                    Ik denk dat ik ergens een shop binnenloop waar ze zowel de sigma als de CZ in stock hebben, en vraag om hiermee een aantal vergelijkbare opname's te kunnen maken, om die dan later zelf op scherm te kunnen beoordelen. Het zullen dan wel geen 'testomgeving' opnames zijn, maar het moet me wel een goed idee geven.

                    volgende vraag dus: wie kent een handelaar die zowel de Carl Zeiss Planar T*1,4/85 als de Sigma 85 f1.4 EX DG HSM als de Canon 85 f1.2 (nu we toch bezig zijn) en misschien de Canon 85 f1.8 in huis heeft?

                    heb net even op het web gekeken, DoubleYou shop in Brussel heeft ze allemaal, iemand ervaring met die shop?

                    Ch.
                    www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

                    Comment

                    Working...
                    X