Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe lens voor beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe lens voor beginner

    Hallo,

    vorig jaar hebben we ons een Nikon D3000 aangeschaft om de wondere wereld van de fotografie mee te verkennen. Daar zit standaard een 18-55mm lens bij. Nu gaan we in juli naar de Alpen en dacht ik dat het misschien beter was om een nieuwe (grotere) lens aan te schaffen? Omdat we nog studenten zijn dacht ik aan een Tamron of Sigma. Zou een 55-200mm voldoende groot zijn? Of beter opteren voor een 70-300mm?
    Wat raden jullie aan?

    Mvg

  • #2
    Re: Nieuwe lens voor beginner

    Voor in de bergen zou ik naar iets groothoekeriger gaan, bv een Sigma 10-20. Als je inspiratie vogels oid is dan wordt het veel langer.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe lens voor beginner

      Voor landschappen zoals hoger vermeld een bredere groothoek (mm ) en voor dieren of vogels zal 300 mm niet voldoende zijn . Voor vogels is mijn 100/400 ook geen tele genoeg in de meeste gevallen.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe lens voor beginner

        Het is vooral bedoeld om berglandschappen te fotograferen, niet zozeer vogels. Zou de lens natuurlijk ook graag tijdens het jaar gebruiken, bv. ook tijdens een uitstapje of sportevenementen. Zo'n 10-20mm ligt niet echt binnen mijn budget vrees ik...

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe lens voor beginner

          Wil je breder gaan dan de 18mm van je kitlens, is een groothoeklens wat je zoekt...(berglandschappen)
          Een lens voor tijdens uitstapjes of sportevenementen is dan eerder 50-200mm of 70-300mm volgens mij, tenzij je een echte allround lens wil dan moet je eerder kijken voor een 18-250m...
          Wat is je budget ?
          Canon 6D en 5DM3, Canon 17-40 F4, 24-70 F2.8 en 70-200 F4 L IS
          - (Flickr) en oprichter van www.brothersinraw.com -

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe lens voor beginner

            Blijf bij je kitlens !
            tenzij je echt voor tele wil gaan, dan zou ik toch proberen om bij Nikon te blijven.
            Misschien nen 18-200 overwegen, ik heb ze zelf niet maar voor op reis moet het wel handig zijn !

            MVG, Jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe lens voor beginner

              Voor een telelens is optische stabilisatie een absolute must. Koop dus geen 2de hand zonder.

              Het bereik >200mm ga je op reis niet missen. Als je ook wat sport wil fotograferen, ga het het verschil tussen 200 en 300mm echt wel merken. Groot voordeel van zo'n 18-200 is vooral dat je de lens niet hoeft te wisselen voor breedhoek en tele en dat je ook geen problemen met stof krijgt. Een groot zoombereik gaat echter steeds ten koste van kwaliteit, maar daarbij is meteen de vraag welke kwaliteit je wil. Als het is om op 10x15 af te drukken of op een beeldscherm te bekijken om van de sfeer en het moment te genieten, dan weegt het gemak wellicht op tegenover de kwaliteit. Ga je voor echt reflex werk met uitdaging, dan is de kwaliteit wel belangrijk (maar ga je ook merken dat de D3000 wat te beperkt is in iso bereik en braketting ontbreek).

              Mijn keuze zou gaan tussen:
              Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6 G DX ED VR (184€)
              + budgetvriendelijk (kitlens)
              Nikkor AF-S 55-300mm 4.5-5.6 G DX-ED VR (289€)
              + goedkoper wegens niet geschikt voor full frame camera's (dus wel voor D3100=APS-C)
              + en dus ook lichter (ca. 500gr t.o.v. 900gr voor FF)
              - wel wat last van vervorming 'pincushion' in middenbereik (gevolg van groot zoombereik)
              Tamron 70-300 F4-5.6 Di VC USD (379€)
              + zeer goeie lens (uitgebracht naar aanleiding van 60j Tamron)
              - je betaald extra voor glas (full frame) dat je niet gebruikt
              Nikkor AF-S 70-300mm 4.5-5.6 G IF-ED VR (449€)
              - duurder dan de Tamron en niet beter
              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe lens voor beginner

                Alvast bedankt voor de zeer grondige uitleg! Nu zie ik enkel door de bomen het bos niet meer...
                Lenzen van 400 euro en meer kan echter momenteel niet als student zijnde. Op dit ogenblik heb ik precies toch een lichte voorkeur voor een 55-200mm. Een winkel in de buurt biedt ze momenteel aan voor 100 ipv 150 euro, van sigma. Een tamron 55-200mm kost zelfs maar 50 euro. Zijn dit goede lenzen? En wat met de 70-300mm?

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe lens voor beginner

                  Als je lichte voorkeur hebt voor een 55-200 zou ik voor de Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6 G DX ED VR (184€) gaan zoals cojon al mooi aanbeveelde. De Tamron 55-200mm is belange zo goed niet en zul je je vlgns mij beklagen. In het 70-300mm genre ga je idd al snel naar de Tamron VC USD of de Nikkor VC, de goedkopere lensjes zoals de gewone tamron 70-300mm zullen ook niet het gewenste resultaat geven. De enige gulden middenweg dieje mss kan overwegen (en die ik nog zou toevoegen aan het lijstje van Cojon)is de Sigma 70-300mm APO DG. Deze zal qua kwaliteit niet kunnen tippen aan de dure lenzen, maar in zijn budget is het wel een goeie lens...
                  Canon 6D en 5DM3, Canon 17-40 F4, 24-70 F2.8 en 70-200 F4 L IS
                  - (Flickr) en oprichter van www.brothersinraw.com -

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe lens voor beginner

                    Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                    Voor een telelens is optische stabilisatie een absolute must. Koop dus geen 2de hand zonder.
                    Oh ja? Dus dit is helemaal waardeloos en bewogen enz.? En ook nog 2de hands......

                    gemaakt met een Nikkor 80-200 2.8 als één van de eerste opnames ongeveer 20 minuten na aanschaf, maar waarschijnlijk heb ik iets fout gedaan
                    Het gaat dus wel met gebruikte lenzen zonder VR enz......
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe lens voor beginner

                      mooie foto.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe lens voor beginner

                        Dat was nog met een super lens(80-200) nu eentje met een heel "middelmatige superzoom" op 300mm f10 en 1/400ste en 200 iso. Gewoon en Tamron 28-300 3.5-6.4 zonder VC en toch scherp. Hoe kan dat nou? 2de hands, zonder VR of VC, dat zou toch geen resultaat geven?

                        De limieten en begrenzingen van je spullen kennen, helpt meer als zinloze kreten als:
                        Voor een telelens is optische stabilisatie een absolute must. Koop dus geen 2de hand zonder.
                        's Winters gebruik ik deze lens ook bijna niet, maar nu met al dat licht heer licht en makkelijk.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe lens voor beginner

                          Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                          Voor een telelens is optische stabilisatie een absolute must. Koop dus geen 2de hand zonder.
                          Oooh, hoe ging dat 20 jaar geleden dan?

                          Ik koop zelfs wel lenzen waar nog geen AF opzit of zelfs geen springdiafragma.
                          Absolute must is: een gat aan de voorkant waar licht doorheen kan om de sensor te bereiken.
                          Zelfs met een 500mm F8 spiegellens kan je bij gelegenheid goede opnamen uit de hand maken , mits enige ervaring en basiskennis.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe lens voor beginner

                            Zelf heb ik mijn nikon 18-55 vervangen door een sigma 17-70 2.8-4. De "beperkte" winst aan lichtsterkte heeft wel zijn voordelen. Mijn nikon 70-300mm vr vind ikzelf een heel goede lens maar toch weer dat verlies aan lichtsterkte. In de zomer voor outdoor is dit natuurlijk geen enkel probleem, het wordt wel iets moeilijker om bv tijdens een concert foto's te maken die geen bewegingsonscherpte hebben. Gebruik je de camera vooral outdoor dan is de combinatie 18-55vr met 70-300vr wel een aanrader. Dit 70-300 heeft ook aan practiche dof bij close up/ portret.
                            Nikon D7000 - Sigma 17-70mm 2.8/4 - Nikon 35mm/1.8g - Nikon 70-300mm vr
                            http://www.7horses.be http://www.facebook.com/7horses.be http://www.redbubble.com/people/7horses

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe lens voor beginner

                              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                              Absolute must is: een gat aan de voorkant waar licht doorheen kan om de sensor te bereiken.
                              Een gat aan de achterkant lijkt mij ook wel handig om het licht door te laten om de sensor te bereiken.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X