Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens ineens niet meer scherp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens ineens niet meer scherp

    Het viel me de laatste tijd op dat mijn macrofoto's ineens niet zo scherp meer waren als dat ik gewent was..testje gedaan vanaf statief, spiegel opgeklapt en afgedrukt met remotecontrol: inderdaad niet schaerp mee

    Testfoto in originele grote, alleen omgezet naar jpeg. Scherpgesteld op de oogjes



    Hoe kan dit ineens?
    Last edited by Guest38; 3 juni 2011, 07:15.

  • #2
    Re: Macrolens ineens niet meer scherp

    Op die foto is het vrij moeilijk om te controleren of de lens correct focust.
    Maak een foto op deze manier, je mag ook andere voorwerpen gebruiken, maar zorg er in ieder geval voor dat de camera horizontaal staat, en met het center van de lens op dezelfde hoogte als het midden van het voorwerp dat je fotografeert.

    Kijk niet naar de getallen op de foto, dit is eentje uit een reeksje dat ik heb gemaakt voor onze fotoclub om uitleg te geven over scherptediepte.
    Je moet de testfoto wel maken met het diafragma volledig open, en met de iso zo laag mogelijk voor zoveel mogelijk scherpte (diafragmavoorkeuze). Zet de camera op een statief, anders is het mogelijk dat je iets voor of achteruit gaat terwijl je op het knopje drukt. De scherptediepte is erg beperkt, de minste camerabeweging zorgt voor een verkeerde scherpstelling (een paar millimeter voor of achteruit, dan heb je geen correcte testfoto).
    Gebruik dus ook een afstandsbediening of de zelfontspanner (timer) om de camera zeker op de juiste plaats te houden tijdens het maken van de foto.
    Last edited by Black B@ndit; 3 juni 2011, 11:30.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Macrolens ineens niet meer scherp

      Ik denk hier aan bewegingsonscherpte, in je exiff staat je snelheid op 1/80ste met f16,als je nu gaat naar f8 en 125ste met spotmeting, nu gemiddeld en iso 400 wat je instelling was, zou de foto de scherper zijn, mijn gedacht.Of is dit achter glas getrokken ? Want dan krijg je geen scherpstelling op het insect.mvg
      Last edited by guido.g; 6 juni 2011, 10:59.
      https://ggpics.be/

      Comment


      • #4
        Re: Macrolens ineens niet meer scherp

        Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
        Of is dit achter glas getrokken ? Want dan krijg je geen scherstelling op het insect.mvg
        Inderdaad geen goeie methode. Zet eens een boek of magazine open en maakt onder een hoek van ongeveer 45° een foto met een welbepaald scherpstelpunt. Zet eventueel zelf een kruis in het midden van een bladzijde. Liefst een statief gebruiken.

        Willy
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment

        Working...
        X