Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera beschermen tegen zand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera beschermen tegen zand

    Beste iedereen,

    Morgen ga ik naar Texel en wil daar op het strand en in de duinen foto's maken.
    Een tijdje terug kwam ik langs een handleiding die beschreef hoe je een plastic tas van de supermarkt kon gebruiken als beschermhoes. Weet iemand van een dergelijke handleiding af? Ik kan hem niet meer vinden.

    Ik had wel gelezen dat het prima zonder kan, maar ik heb vervolgens niet de juiste middelen om mijn camera weer schoon te maken.

    Groetjes,
    Pepijn
    Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

  • #2
    Re: Camera beschermen tegen zand

    Wat ik doe: het toestel in een een grote doorschijnende diepvries zak, UV filter als bescherming en rond de lens afsluiten (zo dicht mogelijk bij de UV-filter) met een plastiekje.
    Natuurlijk steek je het toestel in de auto reeds in die zak.
    Nadien met een afzonderlijk kwastje (neem bvb een rood kleurtje, dan weet je dit altijd voor die zaken te gebruiken) de UV filter reinigen.
    mvg Guido
    Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

    Comment


    • #3
      Re: Camera beschermen tegen zand

      TS zal inmiddels wel op Texel aangekomen zijn maar toch...

      Ik zou er niet al te spastisch over doen, dat fotograferen aan het strand of in de duinen. Probeer het verwisselen van lenzen zoveel mogelijk te vermijden en áls je dan een lens wisselt, doe dit dan zo snel mogelijk en uit de wind maar dit spreekt natuurlijk voor zich.

      Om mijn apparatuur achteraf weer schoon te krijgen, mocht er zand opzitten, gebruik ik bij voorkeur een busje perslucht. Let wel, ik spuit uitsluitend de buitenkant van de camera en lenzen schoon hiermee! De sensor blaas ik na die tijd schoon met een blaasbalgje en als dat niet voldoende is met een VisibleDust sensorbrush. Áls dit überhaupt nodig is. Ik reinig mijn sensor uitsluitend indien nodig....
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: Camera beschermen tegen zand

        Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
        ...
        Ik zou er niet al te spastisch over doen, dat fotograferen aan het strand of in de duinen. ...
        Heb ik ooit wel eens de gevolgen gezien op mijn toestel, je hebt niet enkel het zand maar uiterst fijne druppels zout water die door de wind worden gedragen (er was toen wel veel wind). Met mijn huidige reflex wil ik dat risico niet meer lopen.
        mvg Guido
        Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

        Comment


        • #5
          Re: Camera beschermen tegen zand

          Oorspronkelijk geplaatst door gblanchaert Bekijk bericht
          ........ maar uiterst fijne druppels zout water die door de wind worden gedragen (er was toen wel veel wind).
          dat is inderdaad erger dan een beetje zand.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Camera beschermen tegen zand

            Weleens een beetje zand tussen 2 lens tubes gehad? Dat is echt erger als een druppeltje zout water op de opp.

            Goed opletten helpt vaak beter als inpakken en denken: het is toch ingepakt!
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Camera beschermen tegen zand

              Hoi iedereen!

              Inderdaad, zoals MarkEL al zei was ik al op weg richting Texel. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om een plastic zak te bevestigen aan de zonnekap met plakband en elastiek. Volgens mij heeft die oplossing prima gewerkt!

              Ik weet nooit hoe spastisch ik precies moet zijn, maar gezien de windsterkte en de mate van zandstraling die daarop volgde (en waarschijnlijk ook het zout in de waterdruppels) ben ik blij dat ik toch wat bescherming had. Iets als DIT ga ik in de toekomst ook wel aanschaffen denk ik.

              In ieder geval bedankt voor de reacties en wie weet post ik wel wat foto's binnenkort

              Pep
              Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

              Comment


              • #8
                Re: Camera beschermen tegen zand

                Als je niet met windkracht 12 op het strand MOET fotograferen, MOET je daar niet zijn!
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Camera beschermen tegen zand

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pepijn Bekijk bericht
                  Hoi iedereen!

                  ... Iets als DIT ga ik in de toekomst ook wel aanschaffen denk ik.
                  ...
                  Pep
                  Grote diepvriesplastiekzakken zijn goedkoop, doorzichtig, dun (je kan alles bedienen) en wegwerpbaar. Het enige nadeel: je zoekerbeeld is door de plastiek niet zo zuiver maar daar kan ik mee leven (ik laat het toestel automatisch scherpstellen). In mijn fototas zitten er altijd een paar, ook bij een lenswissel kan die van pas komen.
                  mvg Guido
                  Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera beschermen tegen zand

                    Oorspronkelijk geplaatst door gblanchaert Bekijk bericht
                    Het enige nadeel: je zoekerbeeld is door de plastiek niet zo zuiver maar daar kan ik mee leven (ik laat het toestel automatisch scherpstellen).
                    Kan je dan zien welk scherpstelpunt(en) je hebt geselecteerd, of laat je de scherpstelling geheel automatisch geschieden, dus dat de camera ook het scherpstelpunt bepaald?

                    Wel eens aan een broodzak gedacht? Ik weet niet of die hiervoor geschikt zijn,maar daar kan je vaak prima doorheen kijken
                    http://www.mariorentmeester.nl &
                    http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
                    | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera beschermen tegen zand

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mariosgb Bekijk bericht
                      Kan je dan zien welk scherpstelpunt(en) je hebt geselecteerd, of laat je de scherpstelling geheel automatisch geschieden, dus dat de camera ook het scherpstelpunt bepaald?

                      Wel eens aan een broodzak gedacht? Ik weet niet of die hiervoor geschikt zijn,maar daar kan je vaak prima doorheen kijken
                      Het scherpstelpunt licht rood op en is duidelijk zichtbaar, de andere zijn moeilijk te zien (Canon 550D)

                      Het verschil tussen een broodzak en een diepvrieszak is enkel de terminologie. Ik bedoelde de doorschijnende diepvrieszakken. Mogelijks is de typische plastiekbroodzak iets lichter.
                      mvg Guido
                      Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera beschermen tegen zand

                        1keer gedaan, alles in de zak begon te condenseren van mijn handen -> zweet = water + zout.
                        Dus maar weer weg gedaan en gewoon zonder zak gefotografeerd.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera beschermen tegen zand

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                          1keer gedaan, alles in de zak begon te condenseren van mijn handen -> zweet = water + zout.
                          Dus maar weer weg gedaan en gewoon zonder zak gefotografeerd.
                          De bedoeling is wel dat je handen "niet" in de plastiek zak zitten maar dat je alles van buiten uit bedient. Enkel de beschermde lens mag eruit steken.
                          mvg Guido
                          Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera beschermen tegen zand

                            Ik woon aan zee en 50% van mijn klanten wil foto's op het strand. In de 5jaar dat ik deze sessies fotografeer heb ik nog nooit problemen ondervonden met zand, toch niet als je na een sessie even je lens en camera afspuit met luchtdruk.

                            Niet te erg mee inzitten zou ik zeggen
                            www.fotofolio.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera beschermen tegen zand

                              Vorig jaar ben ik met de jeugdvereniging op kamp geweest aan zee (Lombardsijde).
                              Nam hem toen altijd mee naar het strand... Onbeschermd...
                              Nooit problemen mee ondervonden.
                              Nadat je van het strand komt ook je tas en dergelijke goed schoonmaken. Ik was verwonderd hoeveel zand er steeds weer opnieuw in mijn rugzak zat.
                              Wat ik s'avonds wel altijd vaststelde was dat de camera "vettig" eigenlijk plakkerig was.
                              Met een licht vochtige doek en een heel klein beetje reiniger de body elke avond schoongemaakt.

                              (off-topic)
                              Als ik er nu begin bij na te denken heb ik mijn D60, een toestel dat niet echt bekend is om zijn degelijkheid en dichting, toch niet echt ontzien.

                              Sneeuw, regen, zand, op de rug bij skiën, langlaufen, mountainbiken, pikdorsers, straalmotoren. Dat allemaal zonder bescherming, enkel een handdoek in de zak om hem af te drogen of eens goed het stof wegblazen
                              Ben onlangs nog overkop gegaan met de fiets, met al mijn materiaal op mijne rug.
                              Het deed pijn maar was toch blij dat ik op mijn gezicht viel ipv. op mijn rug...
                              Gelukkig was er niks kapot...

                              Volgens mij zijn de toestellen beter gebouwd dan de meeste mensen denken. En hoef je je niet meteen druk te maken om wat zand.
                              Geluk zal natuurlijk voor een groot stuk meespelen
                              Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                              Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                              Comment

                              Working...
                              X