Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ricoh GXR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ricoh GXR

    In mijn eindeloze zoektocht naar de -voor mij- perfecte camera ben ik momenteel bij deze aanbeland.

    Mijn eerste deftige camera was een G9, maar die is nu versleten en verouderd (heb er nog 100 euro voor gekregen). In de voorbije 2 jaar heb ik nog kort een Canon 450D, een Sony A55 en een olympus XZ-1 gehad, maar ik heb ze allemaal weer teruggestuurd of doorverkocht om uiteenlopende redenen. (Je weet dus wat je mij niet hoeft aan te raden )

    Naast een vrij normaal gebruik (citytrips, familiefeesten,...) zal ik de camera vooral bij een van mijn vele geplande fietsreizen willen gebruiken. Ook Macrofotografie doe ik graag, maar het is geen must.

    Een DSLR komt dus niet in aanmerking wegens te groot. Ook M43 is de revue gepasseerd, maar ik heb ondervonden dat de 3x standaardzoom voor mij echt te weinig is. Een 14-140 M43 lens is dan weer te duur (Panasonic). Die van Olympus is wel betaalbaar, maar ik vind het gebruiksgemak van de PEN's echt niet goed en eigenlijk is die combinatie ook gewoon veel te groot en te zwaar. De G11 valt ook af, want het zoombereik van die laatste is maar 140mm (t.o.v de 210mm van mijn G9) en ik wil toch iets dat meer aanleunt bij DSLR-kwaliteit, vooral wat betreft DOF en ruis dan.

    Nu val ik plots op een minder bekende camera die ik tot dusver over het hoofd heb gezien. De Ricoh GXR in combinatie met de P10-28-300 en A12-50mm modules (sensor+lens). Voor de body plus de 2 modules betaal ik 900 euro bij konijnenberg, wat ook mijn absolute maximumbudget is.

    Deze combinatie heeft eigenlijk alles wat ik wil qua specificaties:
    Compactheid, stevige zoom, DSLR kwaliteit en ik moet me geen zorgen maken dat er vuil in de lenzen komt. Probeer maar eens DSLR lenzen te bewaren in een fietstas die tegelijkertijd als brooddoos dient. Het wisselen van de lenzen gaat 10x sneller en dan is er ook nog eens de macrofunctie.

    Ik ben eigenlijk vooral op zoek naar mensen die ervaring hebben met deze camera. Echt populair is deze niet en ik heb het gevoel dat mensen nogal sceptisch staan t.o.v minder bekende merken. De reviews spreken elkaar soms ook tegen. Ook andere tips zijn uiteraard welkom, maar wees gerust, er is geen enkele recente camera in mijn prijsklasse die ik nog niet ovewogen heb. Gebruiksgemak en mogelijkheden zijn voor mij sowieso belangrijker dan een tikkeltje meer IQ of snellere AF.
    Last edited by Oswald; 3 juni 2011, 13:55.

  • #2
    Re: Ricoh GXR

    Niemand met een Ricoh op het forum?

    Comment


    • #3
      Re: Ricoh GXR

      Geen Ricoh hier, maar bij mijn zoektocht naar 'n nieuw toestel heb ik de Ricoh wel danig overwogen ... en moest ik de centjes hebben zou ik er absoluut voor gaan ...

      Maar dus 2 weken terug toch gekozen voor de Olympus E-PL2, wegens 1° meer flexibiliteit en 2° budgetbeperkingen ...

      Jouw eisen zijn de mijne niet, ik vind het formaat v/d E-PL2 + lenzen bv. geen probleem voor mezelf, en op citytrips/familiefeestjes/enz. gaat alleen de 14-42 mee in 'n kleine snuittas om m'n schouder ... soms -- op recente citytrip bv. -- 'n beetje spijt dat ik toch niet voor de 14-150 gegaan ben maar voor de 2 kitlens-combo, voor de rest (nog) geen klagen ...

      Wat betreft de Ricoh GXR : volgens wat ik las, hebben alleen de A12 modules een APS-C sensor, de P10 en andere hebben een compact sensor.

      Comment


      • #4
        Re: Ricoh GXR

        Heel raar dat je op dit toestel valt.
        Ricoh is een naam, net als Leica een beetje, uit heel lang vervlogen tijden.
        Alle recenties over het toestel (vakpers, websites) zijn ook eerder mager. Het toestel kan niet mee met Canons, Nikons, Pentaxen, ... dezer tijden.

        Je hebt wel eens iets anders en je hebt "personality" , het enige voordeel vrees ik.

        R
        Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

        Comment


        • #5
          Re: Ricoh GXR

          Zo negatief is men toch niet in de reviews hoor. (vakliteratuur lees ik niet)

          Expert review of the Ricoh GXR camera with sample photos, test shots, videos and more...

          This is the first of two reviews of the GXR; as each module is effectively a completely different camera we've decided to treat them as such and produce separate reviews. This review covers the GXR with the A12 50mm equiv f2.5 (12MP APS-C sensor) module, the next will cover the GXR/S10 24-70mm equiv (10Mp 1/1.7" sensor) combo. The first half of both reviews is the same, covering the GXR camera body and system.


          De belangrijkste minpunten die worden opgesomd zijn:

          trage AF-speed: maar met de laatste firmware update zou deze verbeterd zijn (de meeste reviews dateren denk ik van voor de nieuwe firmware.)

          slechte verhouding prijs-kwaliteit tov bv m43: intussen is de prijs wel al sterk gedaald

          Beperkte/dure uitbreiding met andere/nieuwe modules: Voor mij geen probleem, want ik ben niet van plan nog verder uit te breiden.

          Comment


          • #6
            Re: Ricoh GXR

            Inderdaad iets anders, en niet superveel over te vinden op het net.
            Daarom nog enkele links :
            http://www.stevehuffphoto.com/2010/1...-50mm-modules/
            http://wouter28mm.wordpress.com/2009.../making-light/
            http://ricoh-gr-diary.blogspot.com/2...stem-body.html en http://ricoh-gr-diary.blogspot.com/2...-a12-28mm.html
            en ntrlk het ricoh-forum http://ricohforum.com/

            Moest je de Ricoh GXR en modules kopen, Oswald, laat me iig weten hoe het bevalt !

            Comment


            • #7
              Re: Ricoh GXR

              Nu ben ik wel zo goed als overtuigd denk ik.

              Probleem is dat die cameras enkel bij konijnenberg betaalbaar zijn. Scheelt wel 200 euro. Ze zijn ook niet op voorraad momenteel en Turnhout is sowieso niet echt bij de deur.

              Kent iemand winkels in de regio Mechelen-Leuven (mag ook iets verder zijn) waar ik ze eens zou kunnen testen? Of zijn er toch eigenaars op het forum hier die in de buurt wonen? 900 euro is voor een student als ik namelijk niet niets en ik heb al genoeg camera's gekocht waar ik achteraf spijt van had.

              Comment


              • #8
                Re: Ricoh GXR

                Heb zelf al jaren een Ricoh GX100, en dit is een verduiveld prachtig cameraatje met tal van professionele eigenschappen. Heb hem aangekocht om mijn Minox GTX te vervangen (was gestolen). Hij is zo geruisloos als mijn vroegere Minox ….. ideaal voor museum en kerken.
                Is werkelijk een bijoux van een cameraatje 
                De tijds- en diafragma manipulatie is zoals een grootte professional. Het lensje is ronduit fantastisch (f=5.1-15.3mm 1:2.5-4.4) super kwaliteit en superscherp te vergelijken met de Zeissen van vroeger.
                Heb er reeds veel plezier aan beleefd, niet aarzelen .... kopen!.
                Last edited by economo; 9 juni 2011, 20:26.

                Comment


                • #9
                  Re: Ricoh GXR

                  ik geef je veel gelijk dat voor die camera kies,t op gebied van vernieuwing is dat de juiste camera, is duur maar je hebt ook een unieke camera, met verwisselbare lenzen en daar kan geen stof in sluipen , bij het wisselen,let op ricoh maakte goed spul hoor en hij heeft het ook nog altijd gered tegenover minolta bv die verdwenen is , en al die andere
                  je moet ook eens kijken bij kamera express .nl de winkel is niet zo ver in nederland en de verzending is ook prima vlug en corect
                  Last edited by koen1950; 3 augustus 2011, 18:38.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ricoh GXR

                    Even vermelden dat Ricoh onlangs Pentax heeft gekocht.
                    Het is voorlopig afwachten wat dat gaat geven met hun huidige line-up en systeem? Ik volg het ook niet zo op hoor...
                    Ze willen zich in ieder geval meer gaan concentreren op camera's neem ik aan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ricoh GXR

                      Oorspronkelijk geplaatst door Oswald Bekijk bericht
                      In mijn eindeloze zoektocht naar de -voor mij- perfecte camera ben ik momenteel bij deze aanbeland.

                      Mijn eerste deftige camera was een G9, maar die is nu versleten en verouderd (heb er nog 100 euro voor gekregen). In de voorbije 2 jaar heb ik nog kort een Canon 450D, een Sony A55 en een olympus XZ-1 gehad, maar ik heb ze allemaal weer teruggestuurd of doorverkocht om uiteenlopende redenen. (Je weet dus wat je mij niet hoeft aan te raden )

                      Naast een vrij normaal gebruik (citytrips, familiefeesten,...) zal ik de camera vooral bij een van mijn vele geplande fietsreizen willen gebruiken. Ook Macrofotografie doe ik graag, maar het is geen must.

                      Een DSLR komt dus niet in aanmerking wegens te groot. Ook M43 is de revue gepasseerd, maar ik heb ondervonden dat de 3x standaardzoom voor mij echt te weinig is. Een 14-140 M43 lens is dan weer te duur (Panasonic). Die van Olympus is wel betaalbaar, maar ik vind het gebruiksgemak van de PEN's echt niet goed en eigenlijk is die combinatie ook gewoon veel te groot en te zwaar. De G11 valt ook af, want het zoombereik van die laatste is maar 140mm (t.o.v de 210mm van mijn G9) en ik wil toch iets dat meer aanleunt bij DSLR-kwaliteit, vooral wat betreft DOF en ruis dan.

                      Nu val ik plots op een minder bekende camera die ik tot dusver over het hoofd heb gezien. De Ricoh GXR in combinatie met de P10-28-300 en A12-50mm modules (sensor+lens). Voor de body plus de 2 modules betaal ik 900 euro bij konijnenberg, wat ook mijn absolute maximumbudget is.

                      Deze combinatie heeft eigenlijk alles wat ik wil qua specificaties:
                      Compactheid, stevige zoom, DSLR kwaliteit en ik moet me geen zorgen maken dat er vuil in de lenzen komt. Probeer maar eens DSLR lenzen te bewaren in een fietstas die tegelijkertijd als brooddoos dient. Het wisselen van de lenzen gaat 10x sneller en dan is er ook nog eens de macrofunctie.

                      Ik ben eigenlijk vooral op zoek naar mensen die ervaring hebben met deze camera. Echt populair is deze niet en ik heb het gevoel dat mensen nogal sceptisch staan t.o.v minder bekende merken. De reviews spreken elkaar soms ook tegen. Ook andere tips zijn uiteraard welkom, maar wees gerust, er is geen enkele recente camera in mijn prijsklasse die ik nog niet ovewogen heb. Gebruiksgemak en mogelijkheden zijn voor mij sowieso belangrijker dan een tikkeltje meer IQ of snellere AF.
                      Ik vraag me af of je de camera nu eigenlijk gekocht hebt en indien ja... wat je ervaringen zijn met dit toestel ?
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment

                      Working...
                      X