Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrofotografie

    Ik heb wat zitten oefenen op macro's en het lukt me niet... Ik krijg het onderwerp maar niet scherp. Deze namiddag heb ik geprobeerd om wat bloemetjes met bijtjes of hommels te fotograferen maar geen enkele keer stond de hommel er scherp op. Als controle keek ik in Nikon view NX het scherpstelpunt na en het zat telkens correct en toch was het niet scherp...

    Nu vroeg ik me af of het aan mij ligt of aan mijn materiaal...
    Het materiaal dat ik gebruik:
    Nikon D7000
    Lens: 18-200mm kitlens f3.6-5.6

    Ik zoomde altijd volledig in, dus op 200mm maar daarna probeerde ik eens op ergens rond de 100mm met F5.6 en nog steeds niet...
    Heb vanalles geprobeerd, ook iso hoog (iso 1600) zetten zodat sluitertijd laag was om geen bewegingsonscherpte te hebben. Kan het nu zijn dat door die hoge iso, de korrel te groot is waardoor ik scherpte verlies? Door het brandpunt en de afstand van het onderwerp moet ik een relatief kleine uitsnede maken.

    Komt het misschien door het grote diafragma en neem ik beter f8 of f11? Dit heb ik nog niet kunnen testen omdat ik geen statief voor handen had...

    Iemand die wat tips kan geven of die gelijkaardige zaken heeft voorgehad?
    http://www.yonaweb.be/passero
    Flickr Photostream

  • #2
    Re: Macrofotografie

    uit de hand met f/5.6 is vragen om problemen.
    een heel vaste hand heb je nodig om dit te doen lukken.
    niet vergeten dat je met macro maar enkele mm hebt van scherptediepte.
    minste dat je wat voor of achteruit beweegt heb je een onscherpe foto.
    zonder steun of ergens tegenaan leunen zal de kans op scherpe foto's heel miniem zijn.
    zou steeds je toesel instellen op AL servo wat kan helpen.
    ga zeker niet korter op je onderwerp dan je min instelafstand van je lens.
    je lens kan ook last hebben van back/front focus, wat niet altijd opvalt bij normaal gebruik.

    grts
    korandoke
    Last edited by korandoke; 2 juni 2011, 21:31.
    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
    www.korandoke.be

    Comment


    • #3
      Re: Macrofotografie

      Wanneer je macro-fotografeert ga je toch vrijwel regelmatig je diafragma moeten dichtnijpen om voldoende scherpte(-diepte) te verkrijgen. Dwz. dat je een relatief hoog diafragmagetal gaat gebruiken f16-22 zijn hierbij zeker niet uitgesloten. Vaak resulteert dit in een langere sluitertijd waarbij uit de hand trekken steeds moeilijker wordt.
      Als je nog maar net begint met macro, en je wilt nog geen zotte kosten doen, kan je eventueel een bonenzak/rijstzak/kersenpitkussentje gebruiken om je beweging te neutraliseren.
      Houdt er ook rekening mee dat bij lange sluitertijden je onderwerp vrij stil moet zitten. Hommels, bijen ed. hebben nu eenmaal de neiging om snel van bloem tot bloem te verplaatsen en eer je scherpstelt zijn ze alweer weg.
      Daarom is het raadzaam om als beginner te oefenen op bv. bloemen, dewelke meestal niet weglopen. Doe daar een beetje ervaring op en kijk of het je lukt om deze scherp te krijgen met verschillende diafragma's.
      Een tweede bijkomende factor is de wind (de grote vijand van de macro-fotogr.) Schiet enkel als het minimaal waait, want slechts een beetje wind kan je foto verpesten.
      Mvg, Tin_tin
      Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

      Comment


      • #4
        Re: Macrofotografie

        Bedankt voor de tips zover.
        Ik vermoed dus dat het combinatie van diafragma en geen stabiele opstelling was.
        Ik heb al enkele keren geprobeerd om een bloem te trekken en dat lukt. Een roos of een relatief grote bloem.
        Wanneer ik een boterbloem probeer, is het niet scherp dus ik zal daar eens wat op oefenen. Zal er eens eentje plukken en op ons terras zetten en gebruik maken van mijn statief. Groot f getal en zien wat het geeft.
        http://www.yonaweb.be/passero
        Flickr Photostream

        Comment


        • #5
          Re: Macrofotografie

          En niet vergeten te posten in de fotohoek hé!
          Mvg, Tin_tin
          Problems can not be solved by the same level of thinking that created them (Einstein)

          Comment


          • #6
            Re: Macrofotografie

            Net voor ik deze topic gemaakt heb, heb ik deze foto gepost: http://forum.belgiumdigital.com/f66/bloem-369129.html
            Was wel een iets grotere bloem dus denk niet dat we hier van macro kunnen spreken
            http://www.yonaweb.be/passero
            Flickr Photostream

            Comment


            • #7
              Re: Macrofotografie

              Vergeet ook geen rekening te houden met je kortste scherpstelafstand! Zit je dichter dan die, ga je nooit een scherp beeld krijgen.

              Comment


              • #8
                Re: Macrofotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Threesa Bekijk bericht
                Vergeet ook geen rekening te houden met je kortste scherpstelafstand! Zit je dichter dan die, ga je nooit een scherp beeld krijgen.
                Ik denk dat met de lens die je hebt dit het probleem is.
                Ik neem uit de hand macro's met de sigma 70-200 op 200 mm en ongeveer een metertje van het onderwerp af, zelfde camera en als het wat meezit zijn die wel scherp.
                Nu moet ik wel zeggen dat ik er nu een macrolens (nikor 85 mm) bij heb en dat dat wel een verschil maakt ALS het lukt (want het is ook wel weer moeilijker, je hebt zo weinig scherptediepte dat je er heel snel langs zit).
                Statief lukt me echt niet voor insekten, dus uit de hand.

                Comment


                • #9
                  Re: Macrofotografie

                  Ik zoomde altijd volledig in, dus op 200mm maar daarna probeerde ik eens op ergens rond de 100mm met F5.6 en nog steeds niet...
                  Ik denk dat de 18-200 kitlens géén macrofunctie heeft; de kortste scherpstelafstand is, volgens de tech.gegevens, 55 cm maar dit is op de 18 mm stand.
                  En dan heb je nog geen macro,hoor.
                  Voor macro fotografie heb je een macrolens nodig, anders lukt het niet. En dan is het nog best moeilijk, maar wel heel leuk.
                  www.petervdg.net/Portfolio

                  Comment

                  Working...
                  X