Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leerplafond D70

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Leerplafond D70

    Beste,

    Onlangs kocht ik 2ehands een Nikon D70 met bijhorende 18-70 mm Nikor Lens + sb-400 Flitser.

    Ik ben een absolute beginner in Fotografie, doch kijk ik al geruime tijd naar de vele parels van foto's en bijhorende commentaren die hier op het forum verschijnen. Hieruit heb ik toch al heel wat geleerd zonder zelf een camera te hanteren.

    Ik heb bovenstaand pakket gekocht voor een zeer gunstige prijs dus van een miskoop kan ik allerminst spreken, maar ik maakte me de bedenking tot op welk niveau ik kan tevreden zijn met de resultaten van deze camera.

    Qua megapixels scoort deze camera niet erg hoog, en dat is ook te zien als je een foto uitvergroot op de pc, de kwaliteit gaat dan gestaag achteruit. Ook heb ik nog redelijk wat last van ruis op de foto's, maar dat zal eerder aan mij en aan mijn - nog - gebrekkige kennis van fotografie liggen denk ik eerlijk gezegd.

    Het feit is nu wel, dat ik al veel verder sta in digitale fotobewerking met Photoshop en Lightroom, wat maakt dat ik foto's toch kunstmatig naar een hoger niveau kan tillen, daarom heb ik vanaf de eerste seconde ook meteen de instelling van JPEG naar RAw gezet op de D70.

    IK vraag me nu alleen een beetje af of ik niet heel snel tegen de grenzen ga aanlopen met dit toestel? Zonder mezelf te overschatten natuurlijk. Ik begrijp dat fotografie iets is dat men niet op 1-2-3 onder de knie heeft en dat er veel oefening & telleurstellingen qua foto's mee gepaard gaan.

    Graag had ik de mening gehad van meer ervaren (hobby)fotografen die mij hierin kunnen sturen.

    alvast bedankt,

    Grtz

    Automatic
    Last edited by automatic; 1 juni 2011, 19:42.

  • #2
    Re: Leerplafond D70

    Debeeldsensor van de D70 heeft beperkingen. Zo is het aantal pixels naar huidige begrippen laag. Maar, indien je niet cropt voldoende voor een foto op A4 formaat.

    Daarnaast kan ruis optreden bij hoge ISO waarden. Ik zou niet boven de 400 ISO gaan. Belciht je niet goed dan zal je met name in donkere onderbelichte partijen ruis tegen komen.

    Los hiervan is de bediening van de camera minder handig. Zo is het scherm klein, de zoeker is een tunnenlzoeker en stof op de sensor zal je zelf moeten verwijderen.

    Toch kan je met deze camera schitterende foto's maken!! En als je een beginner bent ben jij als fotograaf wellicht de beperkende factor.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Leerplafond D70

      Maak je geen ilusies hoor, tot op heden loop je zelfs met de meest dure apperatuur tegen de grenzen aan. Vooral schaduwen in volle zon kan geen enkel toestel aan.

      Is een beetje zoals snel rijden met de auto, je word het bereik van je machine gewoon en dan komen de grenzen in zicht. Bij de huidige moderne toestellen zijn die grenzen veel ruimer.

      Met die D70 zal je zeker mooi fotos kunnen maken maar je zal de tering naar de nering moeten nemen. Eenvoudig gezegd: werken met het toestel binnen de grenzen van zijn mogelijkheden.
      Zorg voor goed licht en je kan er knallende fotos mee maken.

      Comment


      • #4
        Re: Leerplafond D70

        Natuurlijk heeft je toestel zijn beperkingen. Maar dat hebben die toestellen op vandaag
        ook. Overmorgen is zo'n D7000 weeral oud nieuws en waardeloos. Waar het op aankomt
        is dat je nu een D70 hebt. En in plaats van je zorgen te maken over die grenzen, zou je
        beter dit toestel goed leren kennen; leren omgaan met die beperkingen.
        Goed belichten, een goede compositie maken (niet te veel croppen) de hoge iso's zoveel
        mogelijk vermijden.
        Je zou verbaasd staan hoe vaak ik niet met open mond naar prachtige afbeeldingen uit
        zo'n D70 heb zitten kijken; er lovend commentaar bij neergepend heb. Het is niet om-
        dat toestellen het je nu op diverse terreinen een beetje makkelijker maken, dat zo'n D
        70 niet bruikbaar meer zou zijn.
        En grenzen? Aan creativiteit zijn geen grenzen.

        Comment


        • #5
          Re: Leerplafond D70

          Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
          En in plaats van je zorgen te maken over die grenzen, zou je beter dit toestel goed leren kennen; leren omgaan met die beperkingen. .... Je zou verbaasd staan hoe vaak ik niet met open mond naar prachtige afbeeldingen uit zo'n D70 heb zitten kijken .... Aan creativiteit zijn geen grenzen.
          Heb sinds vrijdag een D100 met Tamron grootbereikszoom 28-300 (body voor de verzameling ... de lens is de actuele non-vc versie, een veel latere lens dan de body ... bizar) ) ... de D100 body is de eerste consumer Nikon na de D1 (ook al in de kast ) ... een voorvader van je D70 en daar komen bijzonder mooie beelden uit (op ISO 200, hogerop nog niets geprobeerd ) ... als Canon user gebruik ik nog bijna dagelijks een Canon 1D (ook gedacht voor de verzameling ) naast een 5D ... een ruisbak met slechts 2,2 MP als je omrekent naar de sensorgrootte van de D70 ... en daar komen heel mooie JPEGS uit op 200-400 ISO ... dus gewoon doordoen met je D70 ... dat is alleen een tool

          Comment


          • #6
            Re: Leerplafond D70

            Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
            Heb sinds vrijdag een D100 met Tamron grootbereikszoom 28-300 (body voor de verzameling ... de lens is de actuele non-vc versie, een veel latere lens dan de body ... bizar) ) ... de D100 body is de eerste consumer Nikon na de D1 (ook al in de kast ) ... een voorvader van je D70 en daar komen bijzonder mooie beelden uit (op ISO 200, hogerop nog niets geprobeerd ) ... als Canon user gebruik ik nog bijna dagelijks een Canon 1D (ook gedacht voor de verzameling ) naast een 5D ... een ruisbak met slechts 2,2 MP als je omrekent naar de sensorgrootte van de D70 ... en daar komen heel mooie JPEGS uit op 200-400 ISO ... dus gewoon doordoen met je D70 ... dat is alleen een tool
            Mijn 1D Mk II is ook zo'n 7 jaar oud, heeft ook maar 8 megapixels. Maar de kwaliteit van de foto's mag er echt wel wezen vind ik. De enige reden waarom ik droom (en daar zal 't bij blijven) van een 1D Mk IV zijn de betere prestaties op hoge ISO (en in mindere mate het aantal megapixels, waardoor makkelijker ietsje kan gecropt worden).

            mvg,
            Bart
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

            Comment


            • #7
              Re: Leerplafond D70

              als je de foto's begint te maken die je hier kan zien... dan begin je tegen je limiet aan te lopen... (allemaal D70 foto's)
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Leerplafond D70

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                als je de foto's begint te maken die je hier kan zien... dan begin je tegen je limiet aan te lopen... (allemaal D70 foto's)
                HemeltjeLief wat een pareltjes.

                Heb nog ontzettend veel te leren qua fotografie, maar zulken foto's geven toch een leuk gevoel omdat ze aantonen wat er mogelijk is met "beperkte" middelen.

                PS: is er eigenlijk een mogelijkheid om te kijken met welke lens een bepaalde foto is gemaakt 'op Flickr). In de Exifdata is enkel de focale lengte aanwezig, maar niet welke lens/welk bereik v/d lens.

                Of is dit niet mogelijk?

                Bedankt voor de reacties

                Automatic

                Comment


                • #9
                  Re: Leerplafond D70

                  Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  ... (allemaal D70 foto's)
                  maar wel flink bewerkt hè.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Leerplafond D70

                    Oorspronkelijk geplaatst door automatic Bekijk bericht
                    HemeltjeLief wat een pareltjes.

                    Heb nog ontzettend veel te leren qua fotografie, maar zulken foto's geven toch een leuk gevoel omdat ze aantonen wat er mogelijk is met "beperkte" middelen.

                    PS: is er eigenlijk een mogelijkheid om te kijken met welke lens een bepaalde foto is gemaakt 'op Flickr). In de Exifdata is enkel de focale lengte aanwezig, maar niet welke lens/welk bereik v/d lens.

                    Of is dit niet mogelijk?

                    Bedankt voor de reacties

                    Automatic
                    Gebruik de zoekfunctie van Flickr, en zoek op groepen. Met een beetje geluk bestaat er een groep waar enkel foto's gepost worden gemaakt met een bepaald type lens of een bepaald type camera.
                    Ik heb 't gedaan met "d70" en kreeg dit resultaat.

                    mvg,
                    Bart
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment


                    • #11
                      Re: Leerplafond D70

                      Voor mij is die d70 top.
                      Ondertussen overgeschakeld op 5d(canon) en 5dII
                      ...
                      Heb ik het toch niet kunnen laten een 3e handse d70 18-70 aan te schaffen.
                      Just om de momenten dat ik mijn geare nie bij me heb.
                      te kunnen opvullen met kwalitiet.
                      Ok
                      Die sensor is nu nie de beste,
                      iso, mmm
                      kan beter.
                      Maar ik won wel mijn enige prijzen met dit toestel.
                      Dus.

                      haha.
                      Ja,
                      was die canon beslissing
                      de verkeerde?
                      Nee.
                      Kijken, 'voor'zien, en als je het lang genoeg doet.
                      Zal je weten da een d70-700-700000000.
                      Nie uitmaakt.
                      kurt
                      !

                      bd boven!
                      Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

                      Comment

                      Working...
                      X