Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke standaardlens voor Canon 50D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke standaardlens voor Canon 50D

    Hallo,

    Ik ben al heel lang in het bezit van een Canon 50D. Die bevalt mij prima.
    Tot nu toe gebruikte ik de kitlens die ik kocht bij mijn Canon 400D.
    Deze kitlens wil ik nu vervangen.
    Misschien belangrijk om te weten ik heb naast de genoemde kitlens de Canon EF 50mm f/1.8 II, de Sigma 105mm F 2.8 EX DG Macro 1:1 en de Sigma 70-300mm F4.0-5.6 DG Macro in mijn fototas.

    Voor de vervanging van de standaardlens is mijn oog gevallen op:
    • 1 Canon EF-S 17-55 mm F 2.8 IS USM
    • 2 Sigma 17-70 mm F 2.8-4 DC Macro OS HSM
    • 3 Tamron 17-50 mm F 2.8 SP DI II VC
    • 4 Sigma 17-50 mm F 2.8 EX DC OS
    • 5 Canon EF-S 15-85mm F3.5-5.6 IS USM en


    In het algemeen maak ik natuurfoto's (landschap en macro) dan wel alles wat met natuur te maken heeft. (Voor de vogeltjes etc. voldoet mijn set niet maar moet ik w.s. nog even door sparen voor een lichtsterke tele(zoom)lens).
    Daarnaast gaat de apparatuur natuurlijk ook mee in de vakanties en tijdens uitstapjes waarvan ik er veel maak met de fiets.
    Tenslotte moeten ook mijn kleinkinderen met enige regelmaat worden vereeuwigd.

    Als ik nu de standaard lens ga vervangen heb ik moeite om mijn keus te bepalen.

    Lens no.5 spreekt me aan vanwege het bereik. Lens 1 vanwege de superkwaliteit maar is wel heel erg duur.
    De andere lenzen zijn qua prijs wat aantrekkelijker dan lens 1 en zijn sneller dan lens 5

    Wie kan mij op grond van ervaring of anderszins op weg helpen bij het bepalen van mijn keuze.
    Ik vind het een hele investering en zal niet zo snel een miskoop gaan vervangen.

    Alvast bedankt.

    Jan
    www.janbos.net

  • #2
    Re: Welke standaardlens voor Canon 50D

    Heb de Tamron 17-50 zonder VC en ben er tevreden over.
    Die met VC zou trouwens slechter zijn dan die zonder.
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

    Comment


    • #3
      Re: Welke standaardlens voor Canon 50D

      Vergeet alle vreemde lenzen en concentreer je op Canon Lenzen, ik heb dan nog een lichte voorkeur voor EF lenzen tegenover de EFs lenzen, om de reden dat je de EFs lenzen niet op full frame kan gebruiken, en mocht je ooit is willen upgraden naar een 5D dan kan je de lenzen gaan verkopen.

      Dus momenteel voor je crop zou ik zeggen de 17-40 mm F4 L USM of de 24-70 mm F2,8 L USM, qua bereik is momenteel voor U de 17-40 het beste, maar op een full frame is dit een serieuze groothoek, de 24 -70 is beter op een full frame, maar geeft perfecte resultaten op een crop, alleen dat je pas begint van 24mm en anders van 17mm.

      De 24-70 is F2,8 over het ganse bereik en de 17-40 is een stopje minder.
      MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Welke standaardlens voor Canon 50D

        Ik heb zowel de EF-s 17-55 f/2.8 en de EF 17-40 f/4. De eerste geniet duidelijk mijn voorkeur.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Welke standaardlens voor Canon 50D

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Ik heb zowel de EF-s 17-55 f/2.8 en de EF 17-40 f/4. De eerste geniet duidelijk mijn voorkeur.
          waarom?
          alleen door het verschil in lichtsterkte of zijn er meerdere reden?.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Welke standaardlens voor Canon 50D

            't Is natuurlijk zo dat ik de lichtsterke al langer heb, precies omwille van z'n lichtsterkte. Maar over het algemeen vind ik 'm ook iets scherper en sneller in het focussen. Een nadeel van de 17-40 t.o.v. de 17-55 is de locatie van de zoomring (bij de EF-s ring vooraan, bij de EF (L) lens achteraan. De 17-40 heeft wel als voordeel dat ie me iets steviger gebouwd lijkt, en ik zal 'm zeker meepakken als het weer onbetrouwbaar is. Ach ze zullen mekaar niet ver mislopen, denk ik, en is het vooral mijn vertrouwdheid met de 17-55 die bij mij de balans in die richting doet doorslaan.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Welke standaardlens voor Canon 50D

              De Tamron 17-50 mm VC heeft een heel goede prijs/kwaliteit verhouding.

              Hier een link:

              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: Welke standaardlens voor Canon 50D

                Oorspronkelijk geplaatst door janbos Bekijk bericht
                Hallo,

                Ik ben al heel lang in het bezit van een Canon 50D. Die bevalt mij prima.
                Voor de vervanging van de standaardlens is mijn oog gevallen op:
                • 1 Canon EF-S 17-55 mm F 2.8 IS USM
                • 2 Sigma 17-70 mm F 2.8-4 DC Macro OS HSM
                • 3 Tamron 17-50 mm F 2.8 SP DI II VC
                • 4 Sigma 17-50 mm F 2.8 EX DC OS
                • 5 Canon EF-S 15-85mm F3.5-5.6 IS USM en




                Lens no.5 spreekt me aan vanwege het bereik. Lens 1 vanwege de superkwaliteit maar is wel heel erg duur.
                De andere lenzen zijn qua prijs wat aantrekkelijker dan lens 1 en zijn sneller dan lens 5

                Wie kan mij op grond van ervaring of anderszins op weg helpen bij het bepalen van mijn keuze.
                Ik vind het een hele investering en zal niet zo snel een miskoop gaan vervangen.

                Alvast bedankt.

                Jan
                De Canon EF-S 17-55 mm F 2.8 IS USM heb ik korte tijd mogen uitproberen (op mijn 40D) en vond dit een fantastisch objectief.
                Het ontbreekt dit objectief enkel het rode biesje en de afdichtingen van een L objectief.
                Als je een nieuw objectief koopt moet je toch bedenken dat dit een serieuse investering is, en waarom dan niet ineens voor het beste gaan?
                Mocht die echt te duur voor u zijn dan zou ik voor lens 4 gaan uit uw lijstje.


                Grtz, RF
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke standaardlens voor Canon 50D

                  Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                  Vergeet alle vreemde lenzen en concentreer je op Canon Lenzen, .
                  Eigen Volk/Merk Eerst.
                  Last edited by Keeskanon; 1 juni 2011, 22:37.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke standaardlens voor Canon 50D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                    Eigen Volk Eerst.
                    hehe daarin hebben jullie in Nederland ons flink ingehaald.

                    Annoh, er staat op je site nog steeds vertekening waar er vervorming moet staan.

                    Janbos, je gaat serieus in de buidel moeten tasten als je echt significante (op een afdruk duidelijk zichtbare) verbetering van beeldkwaliteit wil. Ik denk niet dat bij een van de genoemde lenzen een verschil gaan maken dat monden zal doen openvallen die dicht blijven als je de foto met de kitlens zou gemaakt hebben.

                    Ik zou voorstellen je op die macro te concentreren en die telezoom die je nog in gedachten hebt.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke standaardlens voor Canon 50D

                      Putor,
                      Je hebt gelijk, ik bedoel vervorming. Ik zal e.e.a. aanpassen.
                      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke standaardlens voor Canon 50D

                        Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                        Putor,
                        Je hebt gelijk, ik bedoel vervorming. Ik zal e.e.a. aanpassen.
                        ik vond het spijtig op zo'n verzorgde site die fout te zien staan.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Bedankt voor de serieuze reacties. Jammer dat enkele mensen menen de thread te moeten gebruiken om hun frustraties af te reageren en niet terzake doende reacties plaatsen. Jammer voor dit in het algemeen heel interessante forum.

                          Jan
                          www.janbos.net

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke standaardlens voor Canon 50D

                            Oorspronkelijk geplaatst door janbos Bekijk bericht
                            .......... Jammer dat enkele mensen menen de thread te moeten gebruiken om hun frustraties af te reageren en niet terzake doende reacties plaatsen. Jammer voor dit in het algemeen heel interessante forum.
                            ach Jan...je loopt hier toch alzo,n 5 jaar rond, das toch iet nieuw voor je?
                            maar je hebt gelijk hoor.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke standaardlens voor Canon 50D

                              Ik wil je toch nog even dit meegeven Jan. Heb het hier al eens uitvoerig over gehad in een ander topic. Maar kort en bondig nu : ik had een 50D met de 17-55 2.8 en heb beide verkocht, met het idee gedaan met fotografie. Kort daarop (miste het al vlug) de 60D en de Tamron 17-50 zonder VC gekocht...... en ik zie geen verschil in kwaliteit met mijn vorige combinatie.
                              Volgens sommigen zou de Canon lens toch op alle gebied net iets beter zijn, ik geloof die mensen, maar tot op heden heb ik daar nog niks van gemerkt. Wat wel duidelijk is, is het verschil in prijs. Het prijsverschil zou ergens moeten inzitten zou je denken, maar ik heb nog niet ontdekt op welk vlak de Canon beter was/is als de Tamron.
                              Groetjes

                              Comment

                              Working...
                              X