Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 24-70 met of zonder HSM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 24-70 met of zonder HSM

    Hey iedereen,

    ik was zonet eens aan het rondkijken naar een nieuwe lens (zoals al eerder aangegeven is mijn volgende aankoop de 24-70mm van Sigma), maar nu merkte ik dat daar twee versies van bestaan: een met HSM en een zonder. Het prijsverschil is meer dan 300 euro, dus ik vond het wel eens de moeite waard om na te denken welke ik nu precies zou willen.
    Wat denken jullie van die HSM? Ik zeg er wel even bij dat ik vooral sportfotografie doe (windsurfen meer bepaald) en dus een snelle focus nodig heb. Is HSM dan een meerwaarde of is het gewoon een commerciële truc?

    Groetjes!

  • #2
    Re: Sigma 24-70 met of zonder HSM

    De HSM-versie is de nieuwste, die zou optisch heel wat beter moeten zijn dan de oude, en de AF zou ook sneller zijn.
    De oude heb ik ooit zelf een weekje gehad (tweedehands gekocht), en bijna meteen weer doorverkocht omdat de AF voor mij te traag was, en bij weinig licht ging die altijd aan het hunten (daarbij maakte die soms zoveel lawaai dat ik dacht dat ze stuk zou gaan).

    Er is dus een flink prijsverschil, maar ook een flink verschil in optische kwaliteit + AF snelheid.


    Voor windsurfers zou ik zelf toch een langere lens kiezen, met een 24-70 zal je zelf in het water moeten staan om dicht genoeg te komen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 24-70 met of zonder HSM

      Bedankt voor de snelle reactie!
      Je hebt gelijk hoor, over die langere lens. Maar die heb ik al =) En ik merk in bepaalde situaties (afhankelijk van hoe de wind staat) dat een kortere lens soms toch ook handiger zou zijn. Momenteel doe ik het nog met mijn kitlens, maar vooral de F2.8 is wat me aantrekt tot die 24-70.
      Kleine uitleg hierover: wanneer de wind aan/aflandig staat, komen de windsurfers telkens dicht bij mij. De mooiste foto's krijg je als je echt nét op de kustlijn (of max. 1m van het water) staat, dus dan is die lange lens (70-300mm) eigenlijk te lang. In die situatie is het dus beter om een kortere te hebben. Je zou kunnen zeggen 'en als ze naar de andere kant gaan dan?' maar als ze daar zijn, zitten er in de praktijk meestal zoveel andere surfers voor, dat je toch geen mooie foto kan maken. Daarom dus.
      Bovendien koop ik deze lens ook als vervanging van die kitlens, om te gebruiken wanneer ik sfeerbeelden etc. wil maken.

      Al bij al: bedankt voor je duidelijke commentaar, het blijkt wel dat die 300euro blijkbaar toch money well spent zou zijn.

      Groetjes!

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 24-70 met of zonder HSM

        Waarom per sé een sigma 24-70 2.8? Over welk merk hebben we het? En waarom zou je 2.8 nodig hebben?
        http://www.mariorentmeester.nl &
        http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
        | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 24-70 met of zonder HSM

          Ik kies voor Sigma omdat ik van deze lens al goede reviews heb gelezen en ze een stuk goedkoper is dan de variant van Canon. Ik kies voor 2.8 omdat het Belgische weer helaas vaak heel donker is en bijgevolg meer lichtsterkte gewenst is, maar ook vooral omdat ik op die manier een mooiere scherptediepte creëer.
          Je mag me verbeteren als ik iets fout zeg

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 24-70 met of zonder HSM

            Ik heb die lens gehad, op mijn 350D geen wonder, maar op mijn 5D was dat toch echt HEEL anders. erg mooie lens vond ik het, dus ik kan enkel vaststellen dat de HSM versie een topper zal zijn!

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 24-70 met of zonder HSM

              Ik heb zowel een Sigma 24-70 en een Tamron 28-75 2.8 gehad en de Tamron was stukken beter. Beide screwdriver AF en geen HSM oid. Zowel scherpte als contrast zijn van de Tamron beter.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 24-70 met of zonder HSM

                Hallo,

                ik heb de oude 24/70 gehad en nu de nieuwe mét HSM, de laatste is duidelijk beter op alle gebied. Ik heb ze wel voor Nikon.
                Bij Nikon is de merkeigen 24/70 wel nog altijd beter, maar ook dubbel zo duur natuurlijk
                In mijn geval moet ik op f2.8 wel oppassen met hoge contrasten, dan durft ze wat overstraling hebben, op A4 geen probleem maar op 100% zie je het duidelijk.
                Maar bij weinig licht heb je daar dan geen last van hé.

                grtjs Jozef
                D800 en een goed glasservies

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 24-70 met of zonder HSM

                  Bedankt voor de vele reacties en mijn excuses voor mijn late reactie, ik zat de laatste week namelijk in het buitenland. Ik denk dat ik kan stellen dat de versie met HSM toch echt een aanwinst is, of niet?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 24-70 met of zonder HSM

                    Ik heb de vorige versie (zonder HSM) op Canon en ik ben over het glas uiterst tevreden. Niets op aan te merken. Nu heb ik bij m'n twee andere Sigma lenzen wel HSM en daardoor mis ik dit wel een beetje bij m'n 24-70. Als ze hierbij optisch ook nog beter zou zijn dan zou ik het misschien wel overwegen om te upgraden. Maar gezien deze iets meer dan 800€ kost zou ik dan eerder denken aan tweedehands 24-70 van Canon want deze kun je voor dat geld ook al krijgen...
                    Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 24-70 met of zonder HSM

                      @ W-dytoi: Kies je dan voor een tweedehands Canon omdat de kwaliteit van de foto's daarbij significant beter is?

                      Comment

                      Working...
                      X