Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact vs DSRL

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compact vs DSRL

    Hallo,

    NEEN, HET IS NIET WAT JE DENKT DAT HET WEERAL IS!

    Mijn vraag gaat over lichtsterkte van compactcamera's tegenover lichtsterke lenzen. Ikzelf bezit een Nikon D50 en een Panasonic Lumix DMC-FZ38 Hybrid Compact. Mijn 18-55mm is met 3.5 (op 18mm) de 'lichtsterkste' lens die ik heb.

    Mijn DMC-FZ38 varieert van f2.8 naar 4.4 op 14x ingezoomd (rond de 380mm schat ik, want zoomt ietsjes verder dan mijn 240mm (360mm op crop)).

    Nu mijn vraag: is het bereik dat 2.8 als lichtsterkte gebruikt op de DMC-FZ38 daadwerkelijk even lichtsterk als een 2.8 lens op DSRL? Of is er een verschil?


    Groeten
    Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

  • #2
    Re: Compact vs DSRL

    Er is geen verschil in lichtsterkte 2.8 is 2.8 je zou dus met de compact korte sluitertijden moeten kunnen halen dan met de DSRL op gelijke ISO wel te verstaan.

    Comment


    • #3
      Re: Compact vs DSRL

      De lichtsterkte is dezelfde, maar de scherptediepte niet.
      Met het compactje heb je op f2,8 veel meer scherptediepte dan met een DSLR.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Compact vs DSRL

        Ahzo, dus toch een belangrijk verschil. Bedankt
        Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

        Comment


        • #5
          Re: Compact vs DSRL

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          De lichtsterkte is dezelfde, maar de scherptediepte niet.
          Met het compactje heb je op f2,8 veel meer scherptediepte dan met een DSLR.
          Meer scherptediepte?
          Dat vind ik raar, want de sensor is toch kleiner dan die van de dslr.
          Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

          Comment


          • #6
            Re: Compact vs DSRL

            Oorspronkelijk geplaatst door Frankyboy yang Bekijk bericht
            Meer scherptediepte?
            Dat vind ik raar, want de sensor is toch kleiner dan die van de dslr.
            Met een kleinere sensor krijg je meer scherptediepte, dat is in ieder geval toch zo met mijn S90...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Compact vs DSRL

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Met een kleinere sensor krijg je meer scherptediepte, dat is in ieder geval toch zo met mijn S90...
              En daar bedoelt u 'een groter vlak dat scherp is' mee?
              Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

              Comment


              • #8
                Re: Compact vs DSRL

                Een onderwerp, gefotografeerd dat het even groot op de foto komt, zal meer scherptediepte hebben met een compactje op f2,8 dan met een DSLR op f2,8.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Compact vs DSRL

                  Oorspronkelijk geplaatst door xJOMAx Bekijk bericht
                  En daar bedoelt u 'een groter vlak dat scherp is' mee?
                  Misschien moet je je eerst eens realiseren wat scherptediepte is:
                  De grootste scherpte met een normale lens ligt altijd in een vlak ongeveer evenwijdig aan film/sensor (het z.g. beeldveld).
                  In dit beeldveld ligt de grootste scherpte meestal in het midden en neemt af naar de randen .
                  Voor en achter dit vlak neemt de scherpte af tot een niveau dat niet meer als scherp wordt ervaren.
                  De diepte van het hele gebied wat scherp wordt ervaren noemen we de scherptediepte.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Compact vs DSRL

                    Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                    Misschien moet je je eerst eens realiseren wat scherptediepte is:
                    De grootste scherpte met een normale lens ligt altijd in een vlak ongeveer evenwijdig aan film/sensor (het z.g. beeldveld).
                    Voor en achter dit vlak neemt de scherpte af tot een niveau dat niet meer als scherp wordt ervaren.
                    De diepte van het hele gebied wat scherp wordt ervaren noemen we de scherptediepte.
                    Dat weet ik allemaal, uiteraard. Dus zoals ik zeg: meer scherptediepte = een groter vlak dat als scherp wordt ervaren.
                    Conclusie: lenzen met f2,8 op DSRL hebben een kleinere scherptediepte, minder groot vlak dat als scherp wordt ervaren, grotere bokeh, hoe-je-het-ook-wilt-noemen dan de f2,8 op een compact
                    Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

                    Comment


                    • #11
                      Re: Compact vs DSRL

                      Mijn ervaring: compacs hebben een grotere scherptediepte en zijn toch niet zo scherp als
                      een DSLR.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Compact vs DSRL

                        Oorspronkelijk geplaatst door xJOMAx Bekijk bericht
                        Dat weet ik allemaal, uiteraard. Dus zoals ik zeg: meer scherptediepte = een groter vlak dat als scherp wordt ervaren.
                        Daaruit blijkt dat je het ofwel niet weet, ofwel het niet goed weet te verwoorden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Compact vs DSRL

                          Een van de factoren die scherptediepte bepalen is de brandpuntsafstand van het objectief. Deze is veel korter bij compactcamera's met kleine sensoren. Reden waarom de scherptediepte bij DX- en FX-camera's ook verschilt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Compact vs DSRL

                            Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                            Daaruit blijkt dat je het ofwel niet weet, ofwel het niet goed weet te verwoorden.
                            ofwel zout op slakken leggen, want hij vat nu samen wat jij zegt!!
                            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                            Comment

                            Working...
                            X