Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectief en invloed op verscherping.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Objectief en invloed op verscherping.

    Staat hier mischien niet op zijn plaats, kan evengoed bij software.

    Het is het volgende, ik ervaar, dat softwarematig verscherpen zeer veel afhangt van het gebruikte objectief, normaal bewerk ik mijn raw bestanden met Nikon capture NX2.

    Nu kom ik tot de bevinding dat softwarematig verscherpen zich helemaal anders gaat gedragen bij verschillende objectieven, maar dan wel anders dan je logisch zou verwachten, het is zo, als ik een foto gemaakt met mijn 85mm AF-s f1.4 (die uit zichzelf reeds heel scherp is) als ik deze nog wat wil gaan opscherpen, dan moet ik bv. veel meer gaan verscherpen dan bv. bij een foto gemaakt met de 24-70.

    De verscherping heeft als het ware een veel kleinere invloed, je kan dan bv. je slyder naar 100% brengen, zonder dat je foto oververscherpt is, nu vraag ik mij af, hoe dat zou komen.

  • #2
    Re: Objectief en invloed op verscherping.

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Staat hier mischien niet op zijn plaats, kan evengoed bij software.

    Het is het volgende, ik ervaar, dat softwarematig verscherpen zeer veel afhangt van het gebruikte objectief, normaal bewerk ik mijn raw bestanden met Nikon capture NX2.

    Nu kom ik tot de bevinding dat softwarematig verscherpen zich helemaal anders gaat gedragen bij verschillende objectieven, maar dan wel anders dan je logisch zou verwachten, het is zo, als ik een foto gemaakt met mijn 85mm AF-s f1.4 (die uit zichzelf reeds heel scherp is) als ik deze nog wat wil gaan opscherpen, dan moet ik bv. veel meer gaan verscherpen dan bv. bij een foto gemaakt met de 24-70.

    De verscherping heeft als het ware een veel kleinere invloed, je kan dan bv. je slyder naar 100% brengen, zonder dat je foto oververscherpt is, nu vraag ik mij af, hoe dat zou komen.

    welke verscherpingsmethode gerbruik je?
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Objectief en invloed op verscherping.

      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      welke verscherpingsmethode gerbruik je?
      Onscherp masker, in Nikon Capture NX2, maar doet er niets toe, het is gewoon het effect (met dezelfde instellingen) dat veel kleiner is bij foto's gemaakt met een scherp objectief.

      Comment


      • #4
        Re: Objectief en invloed op verscherping.

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Onscherp masker, in Nikon Capture NX2, maar doet er niets toe, het is gewoon het effect (met dezelfde instellingen) dat veel kleiner is bij foto's gemaakt met een scherp objectief.
        ik heb net het omgekeerde. Een mooi scherpe foto wordt met onscherp masker zeer scherp met extra detail dat er ineens door komt piepen. Is de foto niet scherp echt scherp dan is het effect van verscherping niet echt groot.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Objectief en invloed op verscherping.

          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          ik heb net het omgekeerde. Een mooi scherpe foto wordt met onscherp masker zeer scherp met extra detail dat er ineens door komt piepen. Is de foto niet scherp echt scherp dan is het effect van verscherping niet echt groot.
          bij mij is dat niet zo, ik mag de slyder tot op het einde schuiven, dan nog is het niet overdreven, terwijl dat met beelden gemaakt met een ander objectief wel zo is, niet dat dat een probleem is hé, integendeel, maar ik vroeg mij gewoon af of hier een verklaring voor zou zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Objectief en invloed op verscherping.

            Misschien houdt Capture NX rekening met de lens - zoals lens profiles in LR? De 85mm moet minder verscherpt worden... een andere lens wel?

            Geen idee verder, nog nooit gewerkt met Capture NX.

            Comment


            • #7
              Re: Objectief en invloed op verscherping.

              Mijn theorie is dat, datgene wat de resolutie bepaalt ook bepaalt of er nog wat reserve is
              voor verscherping.
              Is de lens de beperkende factor, dan is er meer uit te halen, is de lens beter dan de sensor, dan valt er niet veel meer te verscherpen .

              Comment


              • #8
                Re: Objectief en invloed op verscherping.

                Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                Mijn theorie is dat, datgene wat de resolutie bepaalt ook bepaalt of er nog wat reserve is
                voor verscherping.
                Is de lens de beperkende factor, dan is er meer uit te halen, is de lens beter dan de sensor, dan valt er niet veel meer te verscherpen .
                Deze theorie zou wel eens kunnen kloppen.

                Zijn er nog anderen met dezelfde ervaring ?

                Comment


                • #9
                  Re: Objectief en invloed op verscherping.

                  Dat is volgens mij de korte uitleg, het gaat er daabij om hoe je scherpte definieert.
                  Dat hangt af zowel scheidend vermogen van de lens als (micro) contrast (en ontbreken van CA, SA, ...)

                  Ik heb nogal veel lenzen van gelijke brandpunten, zowel heel goede als heel matige en kan dus redelijk wat vergelijken en idd heeft elke lens een andere verscherping nodig voor een optimaal resultaat, ook nog afhankelijk van diafragma, focusafstand en lichtomstandigheden.
                  Sommige lenzen met zeer goed scheidend vermogen maar laag contrast (bvb een russische Zeisscopie) bewerk ik door eerst contrast toe te voegen en dan te verscherpen met 0.1-0.5 pixels en redelijk hoog % (50-80) terwijl bvb een 'moderne' Contax Zeisslens met erg hoog microcontrast enkel nog een beperkte verscherping met 0.5-1 px en 30% toelaat om bayer sensor onscherpte wat te compenseren.

                  Lenzen die onscherp zijn door allerlei andere beeldfouten als massale CA enz zijn door verscherping amper te verbeteren in mijn ervaring, tenzij mss met zeer grote straal (5- 250...) en laag %, maar kunnen verkleind soms nog meevallen.

                  Edit: en lenzen met zeer hoog contrast maar wat minder scheidend vermogen zoals mijn exemplaar van de 70-200 f4 IS weet ik niet hoe je die best verscherpt...
                  Last edited by oermens; 30 mei 2011, 17:44.
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Objectief en invloed op verscherping.

                    even off topic: Ik krijg de mooiste resultaten door een Raw bestand licht te verscherpen in DPP. De standaard Raw converter van Canon. Daarbij wordt een andere verwcherptingsmothode toegepast dan de USM.

                    Vervolgens werk ik verder in CS5 en, als laatste, pas ik USM toe.

                    Mijn ervaring is dat de scherpst tekenende lenzen het minste USM nodig hebben.
                    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Objectief en invloed op verscherping.

                      Misschien nog iets om in gedachten te houden; de 85/1.4 is al een stukje meer tele dan de 24-70 en heeft een groter diafragma-opening. Als je nu je onderwerp een stuk meer isoleert en de achtergrond wordt wat meer flou, versterkt dat ongetwijfeld de perceptie van 'scherpte' door de persoon die naar het beeld kijkt.
                      Wat ik bedoel is dat als je een portret zou maken op bijvoorbeeld f8, dit portret in wezen minstens even scherp (of zelfs scherper) zou moeten zijn, maar door de perceptie dit effect niet zo nadrukkelijk lijkt.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment

                      Working...
                      X