Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breedhoeklens voor crop en FF canon?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Breedhoeklens voor crop en FF canon?

    Momenteel heb ik een cropcamara maar zou binnen dit en een jaar een FF willen kopen (canon). Ik zou graag een goede breedhoeklens willen kopen voor het verlof om landschappen te fotograferen. Het liefst van al een lens die nadien ook nog op mijn FF gaat. Iemand suggesties? Met een breedhoeklens bedoel ik een lens die minimaal tot 12 mm gaat op de crop. De lens mag iets kosten, als ze maar goed is ...

  • #2
    Re: Breedhoeklens voor crop en FF canon?

    12mm die ook op fullframe gaat? Ik denk dat die bij canon niet bestaat,enige dat ik heb gevonden is deze: http://www.fotokonijnenberg.be/produ...asf-canon.html Maar ik ben geen Canon-shooters misschien is er iemand die nog een andere lens kent?

    Comment


    • #3
      Re: Breedhoeklens voor crop en FF canon?

      Het enige objectief dat voldoent aan de 12 mm eis is volgens mij de al genoemde Sigma.

      Laat je die eis varen dan kan je denken aan de Canon 16-35 mm/2.8 MK2 of de Nikkor 14-24 mm met adapter.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Breedhoeklens voor crop en FF canon?

        canon heeft de 14 mm 2.8, kost 2000 euro
        dan heb je de 16-35 2.8 kost al wat minder (1350)
        of de 17-40 f4, 700 euro.

        laatstgenoemde heb ik zelf, goede lens, beetje last van CA, maar verder prima, voor een redelijke prijs. je kan voorbeelden zien op m'n charlemagne site.

        12 mm is wellicht ok voor je cropcamera, maar wel extreem breed op een FF. Als je toch voor een FF kiest binnenkort, zou ik niet meer in functie van de cropcamera kopen.

        ch.
        www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

        Comment


        • #5
          Re: Breedhoeklens voor crop en FF canon?

          De Tokina 12-24 4.0 is ook heel goed, en kan op een FF. Alleen kan je dan het volle bereik niet meer benutten omdat je uiteindelijk de lenswand in beeld krijgt...
          In die range is de vraag ook of je extreme breedhoek wil of fisheye. Twee verschillende concepten.
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

          Comment


          • #6
            Re: Breedhoeklens voor crop en FF canon?

            Oorspronkelijk geplaatst door Zilverberg Bekijk bericht
            Momenteel heb ik een cropcamara maar zou binnen dit en een jaar een FF willen kopen (canon)...
            dan zou ik die 12mm eis laten vallen en een goede lens kopen die op FF de gewenste beeldhoek geeft. 16mm op FF is een enorme beeldhoek.

            Als het voor landschappen is kan je eens naar de Samyang 14mm f/2.8 kijken. Die zou mechanisch en optisch dik in orde moeten zijn op wat vervorming na (die voor landschappen sowieso minder doorweegt als voor architectuur).
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Breedhoeklens voor crop en FF canon?

              De Samyang is een scherp tekenend objectief en erg goedkoop. Ik vond de vertekening wel tamelijk heftig. Zolang op je lanschapsfoto's bergen staan zal die vertekening niet storend zijn.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: Breedhoeklens voor crop en FF canon?

                Het zit zo. Indien ik een FF koop, denk ik ook aan de 24-70 en dan mis ik iets onder de 24. In het geval van de 16-35 zit ik met een zekere overlap. Ook met de 17-40. Maar met de sigma 12-24 past dat mooi aan. Alleen twijfel ik over de kwaliteit van de sigma 12-24 op een FF in vergelijking met de 16-35 en de 17-40 .... Het voordeel van de 12-24 is dat die past op mijn huidige crop en aanvult op de 24-70. Klopt mijn redenering of toch maar alleen voor de L reeks gaan op de FF?

                Comment


                • #9
                  Re: Breedhoeklens voor crop en FF canon?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Zilverberg Bekijk bericht
                  Het zit zo. Indien ik een FF koop, denk ik ook aan de 24-70 en dan mis ik iets onder de 24. In het geval van de 16-35 zit ik met een zekere overlap. Ook met de 17-40. Maar met de sigma 12-24 past dat mooi aan. Alleen twijfel ik over de kwaliteit van de sigma 12-24 op een FF in vergelijking met de 16-35 en de 17-40 .... Het voordeel van de 12-24 is dat die past op mijn huidige crop en aanvult op de 24-70. Klopt mijn redenering of toch maar alleen voor de L reeks gaan op de FF?
                  niets zo handig als wat overlapping. Minder van lens wisselen en op de extremen presteren zooms vaak iets minder goed.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Breedhoeklens voor crop en FF canon?

                    Ik zou voor de 16-35 gaan. Of eventueel een 2e hands 10-22 kopen en dan later terug verkopen als je naar ff gaat.

                    mir
                    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Breedhoeklens voor crop en FF canon?

                      wacht nog tot eind Juni of juli en koop dan maar de 8-15L Dat zal wel breedhoek genoeg zijn zeker?

                      Ik zit er alvast met volle ongeduld op te wachten
                      UnicornPictures on Facebook & Flickr

                      Comment

                      Working...
                      X