Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50/55mm f/1.2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50/55mm f/1.2

    Beste forumleden, Ik wil binnenkort een 50mm f/1.2 prime aan schaffen. Ik heb nooit een 1.2 lens gehad en mijn lichtsterkste lens is een samyang 85mm 1.4.

    Nou zie ik dat een minolta rokkor en nikon 55mm 1.2 voor rond de 300 euro te verkrijgen zijn terwijl de nikon 50mm een stuk duurder is. Heeft iemand wat meer info over deze lenzen en/ of alternatieven die ik ook zou moeten overwegen. Zover ik, met mijn gebrekkige kennis, kan inzien zal de lichtsterkte van een veel goedkopere 1.4 niet veel minder zijn dan een 1.2, maar zou graag ook jullie gedachten hierover willen weten.....
    Naast fotograferen, wil ik deze lens gebruiken om mee te filmen........

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: 50/55mm f/1.2

    Oorspronkelijk geplaatst door aras Bekijk bericht
    nikon 55mm 1.2 voor rond de 300 euro
    die is ook niet zo veel waard hoor: click
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: 50/55mm f/1.2

      Je weet dat een oude Minolta alleen als macrolens op een Nikon body te gebruiken is, tenzij de mount geheel wordt verbouwd?

      Comment


      • #4
        Re: 50/55mm f/1.2

        Bedankt heren. D-oracle mooie overzicht van alle 50mm nikons, bedankt.

        Comment


        • #5
          Re: 50/55mm f/1.2

          Alle 50-58 mm f/1.2 lenzen die met een eenvoudige adapter zonder extra glas erin kunnen gebruikt worden op moderne DSLR's (voornamelijk Canon; Nikon is iets moeilijker) zijn duur, waaronder: Nikkor, Olympus, Pentax/Takumar, Cosina (Prost?), Zeiss en wsl nog enkele die ik vergeet.
          Er zijn wel een aantal opties die vaak wat goedkoper zijn als je bereid bent om de mount om te (laten) bouwen: Minolta MD (hoewel de Rokkors ook tot 500 euro en meer gaan soms, ik heb de mijne 150 betaald), Konica Hexanon AR 57 mm / F1.2 en vooral de heel betaalbare Canon FD's waar er een hele reeks van zijn 50, 55, 58 mm in FL, FD en nFD mount soms in L versie, de oudere SSC, die zijn nog heel betaalbaar en redelijk makkelijk om te bouwen naar het schijnt.
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • #6
            Re: 50/55mm f/1.2

            Oermans, bedankt. Ik heb trouwens een tijd terug naar jouw rokkor f/1.2 zitten zoeken op internet maar geen geluk.
            Ik denk dat ik dan toch ga voor een nikkor 50/1.2 of een rokkor..?? Jij bent tevreden over die lens meen ik me te herinneren...?

            Comment


            • #7
              Re: 50/55mm f/1.2

              van nikon kan je de MF 50mm 1:2 nog nieuw krijgen bij kamera express kost een dikke 669 euro is een fantastische lens veel beter dan de oude 55mm

              Comment


              • #8
                Re: 50/55mm f/1.2

                Ik denk dat ik inderdaad voor de nikkor 50mm ga. 2dehands voor rond 400 euro te vinden. Maar eerst een 17-55 en een 100mm is......ik heb een lijst dat ik langs moet gaan en de 50/1.2 staat hoog op die lijst. Wilde me alvast orienteren om niet door mijn krenterigheid een teleurstellende lens te kopen. Nikkor 50mm heeft haar examen al vele malen met succes afgelegd, tenzij iemand een canon 50mm voor 600 euro van de hand wil doen moet ik het doen met de nikkor.....

                Comment


                • #9
                  Re: 50/55mm f/1.2

                  Oorspronkelijk geplaatst door aras Bekijk bericht
                  Oermans, bedankt. Ik heb trouwens een tijd terug naar jouw rokkor f/1.2 zitten zoeken op internet maar geen geluk.
                  Ik denk dat ik dan toch ga voor een nikkor 50/1.2 of een rokkor..?? Jij bent tevreden over die lens meen ik me te herinneren...?
                  Die Nikon is vast ook een goed keuze, maar ik zal toch nog even antwoorden:
                  Ik ben héél tevreden met de Rokkor, en zou ze nooit verkopen voor 500, maar of ik er zoveel voor zou betalen is nog iets anders.
                  De Samyang die je hebt is zeker makkelijker te gebruiken op 1.4 dan deze lens op 1.2, ze heeft wat sferische aberraties wijdopen waardoor ze niet zo makkelijk scherp te stellen is, maar als het lukt geeft ze wel erg goede resultaten, maar wat zachter, ideaal voor portret bvb.
                  Hoe bedoelde je: niet gevonden op internet, voorbeelden, of de lens om te kopen, die kom je idd niet zo vaak tegen, voorbeelden zijn er genoeg te vinden, maar ik zal er hier eentje zetten op 1.2, een jpg recht uit de camera, enkel verkleind van bij de opening van het MAS:



                  Het leuke aan deze lens vind ik de veelzijdigheid: op 1.2 is er zeker al genoeg detail, maar een zacht beeld en nogal 'wilde' bokeh; van 1.4-2 is het detail al bijna optimaal, maar het contrast nog steeds wat lager en de bokeh superzacht; vanaf 2.8 zijn detail en contrast optimaal (een van mijn scherpste lenzen), amper nog een verschil te zien tot f8 (behalve de scherptediepte natuurlijk) waar diffractie langzaam begint zichtbaar begint te worden.
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                  Comment


                  • #10
                    Re: 50/55mm f/1.2

                    Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                    Ik ben héél tevreden met de Rokkor, en zou ze nooit verkopen voor 500, maar of ik er zoveel voor zou betalen is nog iets anders.
                    .
                    Bedankt oermens, en idd er zijn wel voorbeelden maar niemand die het verkoopt, dat betekent voor mij ( ook al heb ik nog lang te gaan om zoals sommigen zoals jouw dit soort dingen te begrijpen) dat de houders van de lens er tevreden over moeten zijn. Nikkor 55 1.2 is volop in de omloop........

                    Mochten anderen ook geinteresseerd zijn in het filmen met dslr en een 55/50mm hier is een link http://www.youtube.com/watch?v=L1T_9...eature=related

                    Ik ben erg tevreden over de samyang 85mm ( ik had liever de canon variant maar voorlopig niet voor die prijs ) vandaag ermee gefilmd en het ziet er fantastisch uit. Bokeh lijkt mij perfect.....

                    Comment

                    Working...
                    X