Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste aankoop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste aankoop

    Beste allen,

    tot jullie spreekt een absolute beginner wat betreft fotografie (met uitzondering van de gewoonlijke vakantiekiekjes - knopje drukken zonder veel nadenken dus). Aangezien ik samen met mijn vriendin een reis gepland heb naar Australië en Nieuw-Zeeland hadden we ons bij deze gelenheid graag een nieuw, degelijk toestel aangeschaft. Kwestie van toch eens wat diepte in een foto te steken, de kleuren eens wat mooier weer te geven, enz. Moest dit allemaal meevallen kunnen we dan zien of we nog een stapje verder willen zetten. We zijn met andere woorden op zoek naar een instapmodel, de winkel ligt ook al vast aangezien ik nog een vette cadeaucheque van de Fnac heb liggen ;-).

    Op het eerste zicht viel ons oog op volgende modellen (die binnen ons budget liggen):
    - CANON EOS 1100 + 18-55 DC (reflex)
    - OLYMPUS E-PL1 BLACK + 14-42L (hybride)
    - CANON POWERSHOT SX30 IS (bridge)

    Het verschil tussen de drie types is me ondertussen wel duidelijk. Vraag is welk jullie zouden aanraden als instapmodel? Wat betreft de hybride en bridge heb ik schrik dat dit vis noch vlees is (iets beter dan een compactcamera, maar toch niet goed genoeg als je wat verder wil gaan), en dat je er nogal snel ‘uitgroeit’. Voordeel lijkt me dan weer dat deze lichter en compacter zijn, wat ze handiger maakt om mee te nemen op reis. Is er één van deze drie absoluut aan of af te raden? Zijn de lenzen die er standaard bij zitten voldoende om op gang te raken?

    Alvast bedankt voor jullie reactie!

    Brecht & Katrien

  • #2
    Re: Eerste aankoop

    Voor op reis zou ik twijfelen tussen een DSLR en een goede compact. Het ligt er maar aan
    wat je mee wilt dragen zonder dat het gaat vervelen of in de weg gaat zitten. (Nogal wat
    mensen hier met een DSLR kiezen voor op vakantie een goede compact.)
    Iets dat je in een jaszak kwijt kunt en toch een heel goede kwaliteit van foto's oplevert.
    Daarbij zou ik eens kijken naar een Canon G12 of een Lumix LX5. Qua bereik heb je dan
    ongeveer hetzelfde als een DSLR met 18-50 of zo, goede foto's en weinig mee te sleuren.
    Indien je dit niet erg vindt, dan zou ik voor de Canon 1100 gaan.

    Comment


    • #3
      Re: Eerste aankoop

      Van een kennis van mij kreeg is onlangs dezelfde vraag. Alleen de reisbestemming was iets anders.

      Ik heb haar een reflex van mij + 1 compacte lens uitgeleend, voor een weekendje. Ze was meteen genezen van het ideen om de reflex te kopen.

      Mijn advies is om gewoon even een weekendje van iemand een reflex incl lens te gaan lenen. Eigen ervaring telt!
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Eerste aankoop

        ik denk ook dat het niet echt om het toestel te doen is, of je foto's nu meer diepte, betere kleuren, of in het algemeen mooier worden. Geef een ervaren fotograaf een 'betere' compact in handen, en hij maakt gegarandeerd betere foto's dan een onervaren iemand met de beste reflex. Ik zou voor een verre reis en weinig ervaring met fotografie ook opteren voor een goede compact ipv een beginnersmodel reflex.

        ik wil zeker niemand ontraden om met een reflex aan de slag te gaan, maar het is geen garantie voor betere foto's. Al zeker is het geen goed idee om je reflex te kopen nét voor je op reis vertrekt. Geef jezelf tenminste de tijd om één en ander aan te leren.

        ch.
        www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

        Comment


        • #5
          Re: Eerste aankoop

          Ik zou gaan voor de Olympus E-PL1 om volgende redenen:

          1. je bent snel vertrouwd met de basis functionaliteiten van het toestel en dus onmiddellijk productief
          2. het is een ideaal formaat voor op reis
          3. de camera produceert foto's van een hoge kwaliteit
          4. je kan bijkomende lenzen aankopen (en die van Olympus behoren tot de allerbeste)

          en vooral:
          Je groeit helemaal niet uit die camera. Heel wat fotografen met een professionele spiegelreflex gebruiken dit type toestel continu als tweede camera, juist omdat het hoge kwaliteit aan een handzaam, gemakkelijk mee te nemen formaat koppelt.


          Oorspronkelijk geplaatst door Bercht Bekijk bericht
          Beste allen,

          Op het eerste zicht viel ons oog op volgende modellen (die binnen ons budget liggen):
          - CANON EOS 1100 + 18-55 DC (reflex)
          - OLYMPUS E-PL1 BLACK + 14-42L (hybride)
          - CANON POWERSHOT SX30 IS (bridge)

          Het verschil tussen de drie types is me ondertussen wel duidelijk. Vraag is welk jullie zouden aanraden als instapmodel? Wat betreft de hybride en bridge heb ik schrik dat dit vis noch vlees is (iets beter dan een compactcamera, maar toch niet goed genoeg als je wat verder wil gaan), en dat je er nogal snel ‘uitgroeit’. Voordeel lijkt me dan weer dat deze lichter en compacter zijn, wat ze handiger maakt om mee te nemen op reis. Is er één van deze drie absoluut aan of af te raden? Zijn de lenzen die er standaard bij zitten voldoende om op gang te raken?

          Alvast bedankt voor jullie reactie!

          Brecht & Katrien

          Comment


          • #6
            Re: Eerste aankoop

            Sony nex 5 natuurlijk
            Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

            Comment

            Working...
            X