Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat gebruik je voor huwelijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat gebruik je voor huwelijk

    Ik probeer een set samen te stellen voor huwelijk, niet te veel en niet te weinig, en vraag me af wat jullie gebruiken.

    Graag wat commentaar op deze ideeen:

    Set 1
    Full frame body
    24-70/2.8
    85/1.8
    135/2
    SB900 of EX580, statief, paraplu, trigger

    Set 2
    Full frame body
    16-35/2.8 of 17-35/2.8
    85/1.8
    135/2
    SB900 of EX580, statief, paraplu, trigger

    Set 3
    Crop body
    17-55/2.8
    50/1.4
    85/1.8
    SB600 of EX430, statief, paraplu, trigger

  • #2
    Re: Wat gebruik je voor huwelijk

    ik zou eerder voor set 1 gaan maar je 2 primes in de lijst eventueel vervangen door een telezoom zoals de 70-200 2.8 of natuurlijk deze erbij nemen als je de mogelijkheden hebt

    set 3 lijkt me ook een mogelijkheid voor de afstand door de crop-factor maar zou de primes hier ook weglaten en zie persoonlijk ook het nu niet van de 50mm prime als je al een bereik hebt van 50mm op 2.8, hier ook eerder optie voor een 70-200 2.8
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Wat gebruik je voor huwelijk

      Lenskeuze hangt af van je stijl. Ikzelf houd graag van groothoek. Selectieve scherptediepte vind ik fraai.
      Ik adviseer daarom:
      Full frame body
      16-35 mm
      24-70 mm of 24-105 mm IS
      70-200 mm/2.8 MK2

      En in ieder geval een reserve body.

      Welke ervaring heb je trouwens met trouwerijen fotograferen?
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Wat gebruik je voor huwelijk

        De 70-200f2.8 lijkt mij een noodzaak, nee?
        dslr4dummies

        Comment


        • #5
          Re: Wat gebruik je voor huwelijk

          mijn idee:

          1 goede body (pro model al den niet crop d300s/7D of d700/5DII)
          1 bu body (betere crop d90/d7000/d300s/40D/50D/60D/7D)
          24-70 2.8
          70-200 2.8
          85 1.8
          mss die 135 f2
          sb900 ex580 eventueel en 2de als bu (je weet nooit, kan een trap lager zijn of een metz/sigma)
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: Wat gebruik je voor huwelijk

            Oorspronkelijk geplaatst door dslr4dummies Bekijk bericht
            De 70-200f2.8 lijkt mij een noodzaak, nee?
            voor een shoot met het koppel na de ceremonies wel. Tijdens de ceremonies vind ik dat meestal te lang.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Wat gebruik je voor huwelijk

              Hoe dikwijls gebruiken jullie 70-200?

              Naar mijn ervaring enkel nuttig in de kerk, en dan kom je met 135mm ook toe.
              Daarnaast heeft de 135/2 het voordeel één stop sneller te zijn (bij portret schiet je op 1/125" en dan heeft IS weinig nut), lichter, een stuk goedkoper en discreter waardoor je die ook op vakantie kunt meenemen. De 70-200 neem ik nooit mee op verlof of naar feestjes.

              Comment


              • #8
                Re: Wat gebruik je voor huwelijk

                Jouw set 3 komt bijna in de buurt Maar zoals al vermeld hangt het af van je eigen stijl

                ik gebruik:

                5D mkII ( FF )
                50D ( backup maar zou ik enkel uit de zak halen als er iets scheelt aan de 5D mkII ik wissel liever van lenzen op de FF dan over te stappen naar de 50D )
                24-70L
                50 f/1.4
                85 f/1.8

                Maar de 24-70 kan ik nog eens de deur uitdoen en omruilen voor een prime ( ik ben echt verzot op primes )
                Moest deze weggaan vervang ik die door een 35L of een 135L. 70-200L 2.8 IS heb ik ook gehad, maar is weer weg omdat ... boven de 135 kwam ik bijna nooit. En zo lichtsterk is hij nu ook weer niet om met enkel en alleen natuurlijk licht te werken. Maar het hangt af van je stijl
                Mocht ik het geld hebben: 35L + 135L en ik behou dan mijn 24-70L om als "allround" lens te gebruiken. Je kan zien dat ik geen breedhoek heb en dat hierboven nog een comment kwam dat hij graag met breedhoek werkt, bewijs dus dat ieder zijn eigen stijl heeft hé
                UnicornPictures on Facebook & Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Wat gebruik je voor huwelijk

                  Hoi Oli,

                  Heb je niet wat veel overlapping met 24-70 en 50 en 85 en eventueel 35...??

                  Je langste lens is 85mm; hoe kom je daar mee toe op huwelijk? Je kunt toch moeilijk voor iedereen zijn neus gaan staan, een beetje discretie is gewenst bij een formele gebeurtenis zoals een huwelijk. Benieuwd hoe jij dat aanpakt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat gebruik je voor huwelijk

                    als je al wat ervaring hebt met fotograferen van huwelijken kom je er vanzelf wel achter welke combinatie je het beste ligt.

                    ik kan me in geen enkel van de drie sets vinden...

                    ik gebruikt alles van 15 tot 200mm, ook de 60mm macro

                    hangt van je stijl van fotograferen af

                    zou geen locatiefoto's kunnen gaan nemen met enkel, zoals ik bij sommigen al gezien heb, een 24/70mm...!!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat gebruik je voor huwelijk

                      Oorspronkelijk geplaatst door mmgull Bekijk bericht
                      Hoi Oli,

                      Heb je niet wat veel overlapping met 24-70 en 50 en 85 en eventueel 35...??

                      Je langste lens is 85mm; hoe kom je daar mee toe op huwelijk? Je kunt toch moeilijk voor iedereen zijn neus gaan staan, een beetje discretie is gewenst bij een formele gebeurtenis zoals een huwelijk. Benieuwd hoe jij dat aanpakt.
                      er is overlapping dat klopt, maar ik gebruik de 24-70 heel zelden sinds ik met primes werk omdat f/2.8 uiteindelijk toch niet zo lichtsterk genoeg blijkt te zijn voor mij en primes zijn zoveel creatiever en leuker om mee te werken. De bedoeling is om nog een 24L 35L 135L aan te schaffen. Langer dan 135 heb ik niet nodig. En trust me, ze merken niet eens dat ik foto's neem op een huwelijk, de 85mm is daarvoor net lang genoeg voor mij. De 135L wil ik gewoon omdat ik weet dat die zo goed presteerd en haarscherp is, plus geeft me wat extra bereik moest ik het nodig hebben. Het kan best zijn dat de 135L de plek zal innemen van de 85 1.8 aar dat betwijfel ik want het zijn beide zalige lenzen om mee te werken ( en dat voor zo een goeie prijs, voor de 85 dan toch )
                      Zoals je al kan vermoeden ga ik hoogstwaarschijnlijk mijn 24-70 wegdoen. Ik ben verliefd geworden op het kwaliteit ( en BOKEH natuurlijk )die primes me aanbieden. Primes zijn voor mij de enige lenzen waarmee je natuurlijk licht kunt gebruiken als enige lichtbron. Sommige gaan me tegenspreken, maar het is ieder zijn stijl
                      UnicornPictures on Facebook & Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat gebruik je voor huwelijk

                        Oorspronkelijk geplaatst door mmgull Bekijk bericht
                        Hoi Oli,

                        Heb je niet wat veel overlapping met 24-70 en 50 en 85 en eventueel 35...??

                        Je langste lens is 85mm; hoe kom je daar mee toe op huwelijk? Je kunt toch moeilijk voor iedereen zijn neus gaan staan, een beetje discretie is gewenst bij een formele gebeurtenis zoals een huwelijk. Benieuwd hoe jij dat aanpakt.
                        maar je wil toch ook niet tot in de neusgaten inzoomen. Ik maak tijdens de ceremonieën eerder losse crops. Mensen willen meestal ook wel zien in wat voor kerk ze waren. Sluitertijden om 200mm te bevriezen heb ik nog nooit gehaald met ISO's die aanvaardbaar blijven.

                        Aangezien de foto's van in de kerk en stadhuis meestal niet groter dan voor de album afgedrukt worden, kan je daar ook wel flink het mes in zetten.

                        Gisteren trouwde mijn moeder en ik bleef met mijn 50mm netjes op de achtergrond, maar de combinatie van die vloer en schoenen resulteerden in luider gepiep dan de stem van de stahuispipo.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat gebruik je voor huwelijk

                          Mijn set en mijn idee lijkt veel op die van Oli. Mijn langste brandpunt tijdens huwelijken is voor mij ook de 135L op FF camera's en da's voor mij eigenlijk altijd lang genoeg. Sterker nog, tijdens de reportages is dit de lens die veruit het meest gebruik. Tijdens de ceremonies (met name de ambtelijke inzegening die nooit zo heel lang duurt) gebruik ik bij voorkeur tegelijk de 24-70L en 135L (ik heb twee FF camera's) tenzij het licht dusdanig beroerd is dat ik de 24-70 verruil voor 24L II of Sigma 50mm f1.4.
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat gebruik je voor huwelijk

                            mijn set:
                            5DmII
                            1000D als backup

                            24-70 f/2.8 (vooral voor de kerk, ceremonie, gemeentehuis) met nog de 50mm op m'n 1000D
                            85mm f/1.8 voor de eigenlijke 'shoot' en voor portretten tijdens maaltijd
                            50mm f/1.4 wordt afwisselend gebruikt met de 85mm

                            Ik vind niet dat je perse een mega zoom moet hebben. Ik sta dichtbij de mensen, dat is mijn aanpak en dat weten ze. Ik ben heel spontaan van aard en zo krijg ik de mensen nog wat meer aan het lachen dan dat ze al willen lachen :-)

                            ieder z'n ding. maar ik sta graag dichtbij, en heb daar nog NIKS negatiefs over gehoord
                            * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat gebruik je voor huwelijk

                              Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht

                              ieder z'n ding. maar ik sta graag dichtbij, en heb daar nog NIKS negatiefs over gehoord
                              jaja, zoals Robert Capa ooit zei: als je foto niet goed genoeg is, dan stond je niet dicht genoeg bij je onderwerp...
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X