Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nachtfoto's probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nachtfoto's probleem

    Dag allemaal,

    Ik heb een vraagje in verband met nachtfotografie. Overal zie ik mooi belichte nachtfoto's zoals deze: http://www.fotolucky.be/Foto%27s/Nac...%20Brussel.jpg

    Nu heb ik enkele maanden geleden eens een nachtfoto genomen met 8 seconden sluitertijd (leek me de enige oplossing om genoeg licht binnen te krijgen?). De foto was enkel en alleen om te kijken wat voor effect het zou geven. Deze foto is volledig oranje. Hoe krijg ik de natuurlijke belichting zoals bij de foto achter het linkje? Wordt hiervoor geflitst?

    Alvast bedankt

    Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

  • #2
    Re: Nachtfoto's probleem

    in raw trekken en wb aanpassen!!
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Nachtfoto's probleem

      Zoek een onderwerp dat belicht wordt met betere lampen.
      Als er alleen maar van die gele natriumlampen in beeld komen, dan moet je ook niet verwachten dat er andere kleuren op je foto komen.
      Die natriumlampen hebben een heel slechte kleurweergave-index, en daardoor krijg je maar één kleur te zien. Zelfs als je die foto van jou in raw gemaakt had, dan zou je nooit mooie kleuren tevoorschijn kunnen toveren tijdens de bewerking.
      Dat is net hetzelfde als rood licht bij optredens, daar krijg je nooit natuurlijke kleuren uit, eender welke bewerking je erop loslaat.

      Deze foto is gewoon in jpeg gemaakt:


      Als je gebruik maakt van deze tips, dan zou het geen groot probleem mogen zijn om nachtfoto's te maken.
      Je moet alleen maar een goed verlicht onderwerp zoeken:

      -Zet de camera op een statief
      -iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
      -AV stand (diafragmavoorkeuze)
      -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten) (aanpassing, het diafragma te ver dichtzetten geeft minder scherpe foto's)
      -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
      -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
      -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
      -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
      -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
      -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
      -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist ("blauwe uurtje" noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
      -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
      -Als je in de AV (A) stand werkt, hou dan wel de maximale sluitertijd in het oog, want die is bij de meeste camera's beperkt tot 30 sec. Als je dan het diafragma te ver dicht zet, wordt de foto onderbelicht omdat de sluiter niet langer dan 30 sec open blijft.
      -Je zal wat moeten spelen met de belichtingscompensatie, want door de scherpe contrasten tussen de verlichte gebouwen en de zwarte achtergrond is de belichting niet altijd optimaal (bekijk de foto's op het schermpje om ze te beoordelen, en pas eventueel de belichtingscompensatie aan).
      -Zorg voor een goed geladen akku, want bij lange sluitertijden verbruikt een camera een stuk meer.
      -Als je IS of VR-lenzen gebruikt, zet dan de beeldstabilisatie uit, want ik heb zelf al een paar keer ondervonden dat die zorgt voor bewogen foto's als de camera op een statief gemonteerd is. Zonder beeldstabilisatie zijn de foto's dus scherper in dit geval.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Nachtfoto's probleem

        Bedankt voor het zeer verhelderende antwoord en de vele tips! Ik laat je zeker iets weten wanneer het gelukt is!

        Bedankt!
        Canon 400D / Lumix DMC-FZ38 / Canon EF 28-80mm / Canon EF 70-200 f4 L USM / MacBook 13"

        Comment


        • #5
          Re: Nachtfoto's probleem

          je kan wat experimenteren met je witbalans
          je hebt al een warme kleur. dus als je je witbalans (K) lager zet, krijg je een blauwere/koelere kleur.
          na een aantal foto's heb je dan wel de gewenste kleur.

          ofwel zoals al eerder vermeld:
          trek in RAW en doe de subtiele bewerking in Photoshop
          dit werkt gemakkelijker en juister naar mijn mening
          Als je denkt dat de perfecte foto bestaat, dan wordt het tijd dat je ermee stopt.

          Comment


          • #6
            Re: Nachtfoto's probleem

            Oorspronkelijk geplaatst door ritsed Bekijk bericht
            je kan wat experimenteren met je witbalans
            je hebt al een warme kleur. dus als je je witbalans (K) lager zet, krijg je een blauwere/koelere kleur.
            na een aantal foto's heb je dan wel de gewenste kleur.

            ofwel zoals al eerder vermeld:
            trek in RAW en doe de subtiele bewerking in Photoshop
            dit werkt gemakkelijker en juister naar mijn mening
            Met dat soort licht kan je nooit de kleuren juist krijgen, omdat er geen andere kleur inzit.
            Je kan wel de hele foto een andere kleur geven, maar dan heb je nog altijd niet de juiste kleuren. Bekijk het als een zwart-wit foto, die kan je ook een andere kleur geven, maar je kan er geen echte kleurenfoto van maken (toch niet door de witbalans aan te passen, of je in raw of jpeg werkt, de kleuren krijg je nooit goed).
            Van een rode concertfoto kan je ook geen foto maken met perfecte kleuren.
            Als er maar één kleur licht gebruikt wordt, dan zie je ook alleen maar die kleur.

            Kijk maar naar de kleurweergave van de lagedruk natriumlampen (dat zijn de lampen die je ziet op de foto hier boven):

            Voor gebouwen en sommige wegen (meestal in de steden) worden er tegenwoordig ook wel hogedruk natriumlampen gebruikt, en die zijn heel wat beter.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Nachtfoto's probleem

              Haalo,

              Ik ben nieuw hier en hou mij de laatste tijd bezig met avond/nachtfotografie.
              Er is al veel over gezegt maar waar je ook om moet denken dat jij je beeldstabilisatie moet uitschakelen om scherpe beelden te krijgen vooral bij sluitertijden van 1 tot 10 sec.
              Ik had in het begin bij vergroten wat onscherpte en door beeldstabilisatie uit te schakelen is dit probleem opgelost.
              Ook moet je een asstandbediening gebruiken of draadontspanner.

              zie www.fotoharlingen.punt.nl en dan onder avondfotografie


              groetje Etsko Nap

              Comment


              • #8
                Re: Nachtfoto's probleem

                je kan altijd is met mij meegaan op nachtshoot? Stuur maar een pb mocht je interesse hebben.

                Comment

                Working...
                X