Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's in kerk trekken!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's in kerk trekken!!!

    Hallo Beste Kenners,

    Ik ben nieuw op dit forum. Ik zie dat je hier zeer veel kan leren.
    Graag had ik geweten hoe ik mijn Nikon D5000 het beste instel om
    foto's te trekken in een kerk. Moet nl. shoots maken van communicanten.

    Dank bij voorbaat

  • #2
    Re: Foto's in kerk trekken!!!

    Daarvoor gebruik ik twee camera's, eentje met een 24-70, en een andere met een 70-200. Op beide camera's zit een flitser, ik gebruik de diafragmavoorkeuzestand, met het diafragma vrij ver open (f2,8 - f4), en de flitser werkt als invulflits.
    De iso zet ik hoog genoeg zodat de achtergrondverlichting goed zichtbaar blijft (meestal iso 800-1250, naargelang de omstandigheden). Als je de iso te laag zet, dan wordt de achtergrond heel donker.

    Ik maak hier zo al een paar jaar foto's van de eerste communie, anders komt iedereen naar voor met een camera. Ik ben dus de enige die daar foto's maakt, en ze worden achteraf door de school op CD afgeleverd in een voldoende groot formaat zodat iedereen zelf de gewenste afdrukken kan maken.
    Alle foto's worden netjes bewerkt zodat er nergens rode oogjes of andere foutjes inzitten, er is dus wel wat werk aan.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Foto's in kerk trekken!!!

      Alvast bedankt voor de reactie. Was trouwens ook van plan te werken met twee camera's. Beschik nl. over twee Nikon D5000 met 18 - 70 en de andere 18 - 270. Heb wel maar één externe flitser.

      Comment


      • #4
        Re: Foto's in kerk trekken!!!

        Een 18-270 is niet ideaal, tenzij er echt veel licht is. Als je met een maximale diafragma-opening van f5,6 moet werken dan zal je de iso wel heel hoog moeten zetten.
        Meestal houden ze een paar dagen eerder een "generale repetitie", probeer daar bij te zijn, zodat je wat kan uitproberen. Op die manier mis je geen belangrijke foto's, als je daar alleen staat, dan verwachten ze wel dat je niet teveel "missers" maakt.
        Op die generale repetitie zie je ook wat er gaat gebeuren, en dan weet je wanneer je op welke plaats moet klaarstaan om de beste foto's te maken.

        Hier komen de kinderen zelf geregeld naar voor om iets voor te lezen, het is dan de bedoeling dat ze er allemaal zo perfect mogelijk opstaan (portretjes, probeer je zo te positioneren dat de micro niet voor hun gezicht zit, maar de micro mag wel mee in beeld komen zodat je later op de foto ziet wat er op dat ogenblik gebeurt).
        Maak ook overzichten, niet alleen van de kinderen, maar ook van "het publiek" in de kerk, die foto's zijn ook belangrijk.
        Als je dat goed doet, dan kan ik je verzekeren dat het eigenlijk wel een serieus werk is om alles te fotograferen. Je zal niet veel tijd hebben om te gaan zitten.
        Probeer ook om zo weinig mogelijk in de weg te staan, maak jezelf zo klein mogelijk, en werk met een tele voor de close-up foto's.
        Vergeet zeker de "eerste communie" niet, daar zoek je ook een plaatsje van waaruit je elk kind kan fotograferen.

        Ik ben er al vanaf dat de kinderen samenkomen aan de school, dan maken we eerst een groepsfoto. Dat is ook het beste moment om uit te leggen aan de kinderen wat jij daar komt doen, en leg ook uit dat ze niet naar de camera moeten kijken.
        Tijdens de wandeling naar de kerk maak ik foto's, en ik zorg ervoor dat ik eerst in de kerk binnen ga zodat ik foto's kan maken terwijl ze binnen komen.
        Ik weet niet of het overal op dezelfde manier geregeld wordt, maar hier is het ieder jaar toch ongeveer hetzelfde.


        Nog een héél belangrijk punt, zorg voor 100% geladen accu's, van de camera('s) en de flitser(s). Je kan de boel niet stopzetten om even een accu te wisselen...
        Daarom gaan hier de accu's voor de flitsers de week voor de eerste communie altijd in de Maha MH-C9000 lader voor een refresh/analyze zodat ik 100% zeker ben dat ze wel goed werken. Ik heb wel reserve-accu's bij voor beide camera's en flitsers, maar die heb ik nog nooit moeten gebruiken tijdens de eerste communie.
        Maak de geheugenkaartjes vooraf leeg. Zet het uur van beide camera's zo perfect mogelijk juist (liefst tot op de seconde), dan kan je de foto's achteraf veel gemakkelijker in de juiste volgorde zetten als je met twee camera's werkt.

        Ik heb nog nooit een huwelijk gefotografeerd, maar ik denk dat dit zeker niet gemakkelijker is omdat je op die korte tijd veel meer verschillende personen allemaal zo goed mogelijk op de foto moet krijgen. De ouders verwachten allemaal dat hun kind perfect op de foto's staat, en daarvoor ben jij dan verantwoordelijk...
        Last edited by Black B@ndit; 28 mei 2011, 22:43.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Foto's in kerk trekken!!!

          ik ga ACHTERAF ook wat foto's maken in de kerk van mijn zoontje zijn eerste communie.
          ik bezit de canon eos 50d en een tamron 17/50 2.8 en 50mm 1.8.ook heb ik een 430 ex flitser.kan ik hiermee wat aanvangen in de kerk?
          wat bedoel je juist met inflitsen?
          gebeurd dit automatisch in de av stand?

          mvg.

          Comment


          • #6
            Re: Foto's in kerk trekken!!!

            In de AV-stand werkt de flitser automatisch als invulflits.

            Oefen er thuis eerst mee, dan kom je niet voor verrassingen te staan in de kerk.
            Op de flitser zelf kan je de flitssterkte aanpassen (vanaf de 40D kan dat ook via de cameramenu's, maar op de flitser gaat dat sneller).

            Hou ook rekening met de flitssynchronisatietijd van de camera, ik denk dat 1/250sec de kortst mogelijke belichtingstijd is bij een 50D als je de flitser gebruikt (als je de flitser op high speed zet, dan kan de sluitertijd korter worden).
            In de cameramenu's (persoonlijke voorkeuze) zet je best de flitssynchronisatietijd niet vast (standaard staat die goed ingesteld, ik denk op "0", maar ik heb hier geen gebruiksaanwijzing liggen van een 50D), want dat kan problemen geven als de sluitertijd korter wordt, de foto's worden dan overbelicht.

            De Tamron 17-50 en de 50mm kan je gebruiken, maar als je de 50mm gebruikt met het diafragma volledig open, dan krijg er waarschijnlijk te weinig scherptediepte (maar dat wist je hopelijk toch al wel?).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Foto's in kerk trekken!!!

              hoi black bandit.
              bedankt voor je reactie.
              ik zal het zeker niet opgeven,en blijven oefenen.maar er is me iets niet duidelijk...
              als de sluitertijd korter wordt, de foto's worden dan overbelicht?
              wat bedoel je hiermee?ik dacht als de sluitertijd kort is ,de foto onderbelicht word...
              alvast bedankt voor de reactie.

              Comment


              • #8
                Re: Foto's in kerk trekken!!!

                Oorspronkelijk geplaatst door carlo v Bekijk bericht
                hoi black bandit.
                bedankt voor je reactie.
                ik zal het zeker niet opgeven,en blijven oefenen.maar er is me iets niet duidelijk...
                als de sluitertijd korter wordt, de foto's worden dan overbelicht?
                wat bedoel je hiermee?ik dacht als de sluitertijd kort is ,de foto onderbelicht word...
                alvast bedankt voor de reactie.
                Als je de flitser aanzet, dan zal de camera nooit een kortere sluitertijd kiezen dan de kortst mogelijke flitssynchronisatietijd. Als je foto's wil maken met een kleine scherptediepte (grote diafragma-opening) op een plaats waar er veel licht is, dan is het mogelijk dat de foto's overbelicht worden omdat de camera weigert om een kortere sluitertijd te gebruiken. Maar als je dan de externe flitser in de high speed mode zet, dan kan de sluitertijd wel korter worden.
                Dat kan je heel gemakkelijk uittesten, dan zie je zo wat ik bedoel.

                Een tijdje geleden had ik de flitssynchronisatietijd van de 5D MKII op "1/200 - 160 auto" gezet in de persoonlijke voorkeuze menu's, en ik was vergeten om dat terug te zetten.
                Toen ik later foto's wou maken met invulflits wou de camera geen kortere sluitertijd dan 1/200 instellen, ook niet met de flitser in de high speed mode. Dat was lastig, want daardoor heb ik een paar foto's gemist (het was op een evenement).

                Ik maak dus ook fouten.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's in kerk trekken!!!

                  klopt!hij zal niet vlugger gaan dan1/250.
                  in high speed lukt het wel
                  ik heb vorig jaar wat foto's gemaakt van een optreden van mijn dochter,en natuurlijk ook van de rest van de groep.heb die foto's gemaakt met de 50d en de canon 24/70 f2.8
                  mijn camera stond toen in de manuele stand.flitser gebruikt ttl en iso 800 f4.
                  was het dan beter geweest in de av stand?
                  je kan de foto's bekijken op volgende link http://users.telenet.be/cv-photography/

                  nogmaals bedankt voor de info.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's in kerk trekken!!!

                    Of je nu volledig manueel of in de AV-stand werkt, dat maakt niet veel uit voor de kwaliteit van de foto's. Maar in de AV-stand moet je zelf niet continu alles in het oog houden, zet het diafragma op bijvoorbeeld f4 en de camera zal wel automatisch uitrekenen welke sluitertijd daar bij hoort. Dat vind ik veel gemakkelijker.

                    Als er echt te weinig licht is, en de flitser dient als hoofdbelichting, dan werk ik ook in de manuele stand. Maar als er nog voldoende licht is om een aanvaardbare sluitertijd te halen, dan vind ik het in de AV-stand gemakkelijker om de achtergrond niet te donker te maken.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's in kerk trekken!!!

                      dit zal ik dit jaar ook eens proberen.
                      nog eens bedankt.
                      mvg.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's in kerk trekken!!!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Marthy Mc Fly Bekijk bericht
                        Hallo Beste Kenners,

                        ... Moet nl. shoots maken van communicanten.

                        Dank bij voorbaat
                        Je hebt hier al een paar tips gelezen, maar een dergelijke opdracht (je spreekt in meervoud, dus gaat het niet om enkele familiekiekjes) moet men toch geven aan iemand die wat ervaring heeft...

                        Enfin, iedereen moet eens beginnen.

                        Hier nog een raad: voor reportages waren wij altijd met 2, de fotograaf en een persoon die de groep zet, kijkt of ze allemaal goed staan, wat raad geeft, storende factoren goed kan overzien, een beetje als ceremoniemeester optreedt. Ik deed dat samen met mijn vrouw en we waren goed op elkaar ingespeeld. Reserve materiaal kan je ook aan die persoon toevertrouwen.

                        Je zal wel over een goede en snelle flits (met goede geladen batterijen) moeten beschikken. Een reserve is geen overbodige luxe... (je kan hier een goedkopere voor nemen maar dan moet je helper dit zien en de boel afremmen zodat je kan volgen)
                        mvg Guido
                        Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                        Comment

                        Working...
                        X