Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Minolta MD lenzen op Canon 60D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Minolta MD lenzen op Canon 60D

    Hey iedereen,

    Ik ga me binnenkort een 60D aanschaffen, die zal vrijwel alleen gebruikt worden om te filmen.
    Nu heb ik hier 3 minolta lenzen liggen (35mm 2.8, 50mm 1.7 en 135mm 3.5). Die kan ik blijkbaar gebruiken op een canon body via een adapter.
    Nu heb'k 2 types gevonden:
    - met lenselement
    - zonder lenselement

    Grote verschil is dat'k met lenselement kan scherpstellen op oneindig. Maar de optische kwaliteit gaat er blijkbaar wel wat op achteruit.

    Heb ook gezien dat je een andere mount kan steken in de body, maar dat doe'k liever niet.

    Mijn vraag; gaat die optische kwaliteit merkbaar achteruit gaan? Zeker omdat het voor film is, en het toch 'maar' 1920 op 1080 is.

    Of raden jullie mij dit volledig af? Momenteel zou ik dit doen omdat ik op die manier énorm veel kan besparen op lensen. Als ik digitaal zou gaan zou'k voor een sigma 24 - 70 en een tokina 11 - 16 gaan. Die 2 vallen een pak duurder uit. En MD lensen vind je 2e hands voor geen geld. (50mm 1.4 voor iets van 80 euro zag'k vandaag.. )


    Maar goed, allerhande tips rond lenskeuze zijn hier welkom. Ik ga naar m'n 2e jaar filmschool en de camera wordt voor allerhande genres gebruikt. Fictie, docu, experimenteel, ...

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Minolta MD lenzen op Canon 60D

    misschien kan dit je helpen
    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

    Comment


    • #3
      Re: Minolta MD lenzen op Canon 60D

      I.p.v. Minolta MD lenzen, die door de korte registerafstand eigenlijk ongeschikt zijn voor andere mounts, zou ik eens kijken naar M42 of P-draad lenzen.
      Meer keus, goedkoper en geen glas in de adapters nodig.

      Comment


      • #4
        Re: Minolta MD lenzen op Canon 60D

        Je eerste zinnetje intrigeert me...... een 60D kopen ALLEEN om te filmen .
        Waarom dan geen filmcamera ? Of begrijp ik iets niet ?
        Groetjes

        Comment


        • #5
          Re: Minolta MD lenzen op Canon 60D

          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Je eerste zinnetje intrigeert me...... een 60D kopen ALLEEN om te filmen .
          Waarom dan geen filmcamera ? Of begrijp ik iets niet ?
          Groetjes
          Omdat er een enorme evolutie is in de filmsector. De beelden die uit een dslr rollen zijn tientallen keren mooier dan die van een camera.
          Vanwege de grote sensor is er een heel kleine scherptediepte, die zorgt voor een soort filmlook. Als je deze look wil bereiken met een échte filmcamera, ben je rap enkele tienduizenden euro's kwijt.
          Voor meer info check je best http://www.cinema5d.com/news/

          Maar goed, als iemand nog meer info heeft ivm het gebruik van MD lensen om te filmen; graag.

          Comment


          • #6
            Re: Minolta MD lenzen op Canon 60D

            Al eens gedacht aan de Sony nex VG10?

            Videocamera met APS-C sensor, en je Minolta MD lenzen kunnen er met een glasloze adapter op!

            Comment


            • #7
              Re: Minolta MD lenzen op Canon 60D

              Oorspronkelijk geplaatst door ohcheese Bekijk bericht
              Omdat er een enorme evolutie is in de filmsector. De beelden die uit een dslr rollen zijn tientallen keren mooier dan die van een camera.
              Vanwege de grote sensor is er een heel kleine scherptediepte, die zorgt voor een soort filmlook. Als je deze look wil bereiken met een échte filmcamera, ben je rap enkele tienduizenden euro's kwijt.
              Voor meer info check je best http://www.cinema5d.com/news/

              Maar goed, als iemand nog meer info heeft ivm het gebruik van MD lensen om te filmen; graag.
              Weeral iets bijgeleerd zie. Thanks voor de info.
              Groetjes

              Comment


              • #8
                Re: Minolta MD lenzen op Canon 60D

                Ik ben degene die die Rokkor heeft geconverteerd, maar persoonlijk zou ik die moeite niet doen voor de genoemde lenzen vrees ik, dan kun je beter uitkijken naar manuele Nikkor, Olympus Zuiko, m42 (Carl Zeiss jena, Takumar, Helios, Vivitar, Chinon, ... zie http://forum.belgiumdigital.com/f35/...se-201040.html), Contax/Yashica, ...

                Een adapter met glas zal wellicht voldoende resolutie geven om HD te filmen, maar ze zal wsl wel voor contrastverlies en lelijke flares zorgen, iets dat juist bij film absoluut niet gewenst is.
                Ook zal ze bij lichtsterke lenzen niet de volledige lichtsterkte van de lens benutten en het brandpunt nog eens verlengen met +-1,3x.
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • #9
                  Re: Minolta MD lenzen op Canon 60D

                  Oorspronkelijk geplaatst door ohcheese Bekijk bericht
                  Omdat er een enorme evolutie is in de filmsector. De beelden die uit een dslr rollen zijn tientallen keren mooier dan die van een camera.
                  Vanwege de grote sensor is er een heel kleine scherptediepte, die zorgt voor een soort filmlook. Als je deze look wil bereiken met een échte filmcamera, ben je rap enkele tienduizenden euro's kwijt.
                  Voor meer info check je best http://www.cinema5d.com/news/

                  Maar goed, als iemand nog meer info heeft ivm het gebruik van MD lensen om te filmen; graag.
                  waarom DSLR, spiegel is belemmering voor filmen ! zijn toestellen met zelfde sensorformaat maar dan zonder spiegel niet beter geschikt ?
                  Denk aan panasonic m4/3 en sony nex.

                  Maar voor echt goed te filmen heb je typische video camera nodig, rond de 2000€ heb je toestellen met grote sensor en voor 4000€ heb je een pro toestel met grote sensor.

                  voorlopig denk ik dat enkel panasonic en sony pro video camera's met grote sensor op de markt brengen, hebben beide typische lens-mount, m4/3 panasonic en E-mount sony. DLSR objectieven voldoen niet voor alle type video werk. Kan moeilijk de toekomst voorspellen maar ik heb de indruk dat beide fabrikanten momenteel een stappeke voor hebben op de ander. Zou toch eens goed nadenken voor ik een keuze zou maken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Minolta MD lenzen op Canon 60D

                    Puerte als je er eentje weet krijg je 1000 euro voor je tip lol
                    Goe ze zijn begonnen met produceren van die cameras panasonic heeft er een voor bijna 5000 euro/$ 3/4 sensor en sony heeft er ook eentje en zal 6000 gaan kosten. Beide zullen 5d mk2 niet helemaal kunnen evenaren in bepaalde zaken ( dof ) maargoed ze zijn wel beter dan dslr om mee te filmen.

                    Dslr is een ellende om familiefilms,vakantie films etc mee te maken ( moet je ook niet willen). Je kunt niet zo lang mee filmen ( oververhitting, opslag, batterijen). Stabilisatie is heel moeilijk, geluid is slecht etc etc ect
                    maar ze hebben ook hun voordelen ( voor weinig geld goede beeldkwaliteit en artistieke controle " wel met wat tweaks en veel moeite") en dit laatste is heel wat waard voor sommigen. Uiteindelijk ben je toch wel een paar duizend euros verder.

                    De camera's die nu uitkomen zullen wel deze rage doen eindigen vermoed ik, ze worden ook door producenten "dslr killers" genoemd lol

                    Comment


                    • #11
                      Re: Minolta MD lenzen op Canon 60D

                      de nex vg10 heb je met 18-200mm objectief (objectief apart = rond de 700€) voor 1700€
                      objectief bevat beeldstabilisatie voor video

                      momenteel neusje van de zalm is de Sony NEX-FS100 E-Mount Camcorder, video 5dmkii valt niet te vergelijken met dit toestel. licht nog niet in de winkel, ik dacht pas van begin juni, rond 4000€ met 18-200mm objectief.
                      panasonic pro toestel zal niet moeten onderdoen voor de sony, prijs ook waarschijnlijk niet.

                      vb video clip gemaakt met Sony NEX-FS100
                      CREATIVE | DIRECTION | PRODUCTION | POST-PRODUCTION ** UPDATED TO 1080p VERSION ** The first music video shot on a preproduction model of the Sony NEX FS 100. For…


                      scene in busstop is gemaakt met enkel aanwezige licht zonder duizenden euro's aan extra materiaal !

                      hier zie je reacties van de maker van de video clip, beschrijving toestel en hoe een aantal scenes video clip gemaakt zijn. Ook kleine vergelijking met DSLR
                      This is a Worldwide Exclusive. Not only did I contribute to the design of this camera but we managed to get a prototype and shoot a music video a few weeks ago.…



                      volgend filmpje maken met DSLR is onmogelijk zonder extra materiaal
                      Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


                      low-light vorbeelden
                      a simple low light test of the new Nex-FS100 NXCAM Super 35mm Exmor boxy modular camcorder.


                      om videoclips te maken met DSLR van iet of wat kwaliteit heb je duizenden euro's aan extra materiaal nodig.

                      Spiegel in DSLR heeft bijkomend groot nadeel dat je in de zoeker het beeld niet ziet (afgesloten) is wel mogelijk bij toestellen met electronische zoeker. 9sony a33/a55 panasonic DMC-GH2 ....)

                      denk dat momenteel de panasonic lumix DMC-GH2 beste toestel is om te beginnen met video, of ,misschien iets duurder, de sony vg10 (1700€) lens inbegrepen.

                      als je een paar maand kunt wachten, dan komt er waarschijnlijk een nieuw nex toestel op de markt (verwacht aankondiging juli) alsook een sony a77, hogere class a55.
                      zullen waarschijnlijk geavanceerde video mogelijkheden bevatten.

                      heel die video wereld is aan het veranderen en zoals het er nu uitziet zullen panasonic en sony hier de lead gaan nemen.

                      hierbij een vergelijk video canon 50d met sony a55.
                      heel eenvoudige dagelijkse scene, de 50d kan dit niet aan, licht verspringt in ongelofelijke schokken alsook AF, totaal onbruikbaar, a55 heel mooie overgangen in licht en AF, verschil van dag en nacht. Had evengoed 60d kunnen zijn hoor.

                      refer to http://www.focus-numerique.com/sony-alpha-33-55-deja-prise-mains-news-2091.html

                      Comment


                      • #12
                        Re: Minolta MD lenzen op Canon 60D

                        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                        de nex vg10 heb je met 18-200mm objectief (objectief apart = rond de 700€) voor 1700€
                        objectief bevat beeldstabilisatie voor video

                        momenteel neusje van de zalm is de Sony NEX-FS100 E-Mount Camcorder, video 5dmkii valt niet te vergelijken met dit toestel. licht nog niet in de winkel, ik dacht pas van begin juni, rond 4000€ met 18-200mm objectief.
                        panasonic pro toestel zal niet moeten onderdoen voor de sony, prijs ook waarschijnlijk niet.

                        vb video clip gemaakt met Sony NEX-FS100
                        CREATIVE | DIRECTION | PRODUCTION | POST-PRODUCTION ** UPDATED TO 1080p VERSION ** The first music video shot on a preproduction model of the Sony NEX FS 100. For…


                        scene in busstop is gemaakt met enkel aanwezige licht zonder duizenden euro's aan extra materiaal !

                        hier zie je reacties van de maker van de video clip, beschrijving toestel en hoe een aantal scenes video clip gemaakt zijn. Ook kleine vergelijking met DSLR
                        This is a Worldwide Exclusive. Not only did I contribute to the design of this camera but we managed to get a prototype and shoot a music video a few weeks ago.…



                        volgend filmpje maken met DSLR is onmogelijk zonder extra materiaal
                        Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


                        low-light vorbeelden
                        a simple low light test of the new Nex-FS100 NXCAM Super 35mm Exmor boxy modular camcorder.


                        om videoclips te maken met DSLR van iet of wat kwaliteit heb je duizenden euro's aan extra materiaal nodig.

                        Spiegel in DSLR heeft bijkomend groot nadeel dat je in de zoeker het beeld niet ziet (afgesloten) is wel mogelijk bij toestellen met electronische zoeker. 9sony a33/a55 panasonic DMC-GH2 ....)

                        denk dat momenteel de panasonic lumix DMC-GH2 beste toestel is om te beginnen met video, of ,misschien iets duurder, de sony vg10 (1700€) lens inbegrepen.

                        als je een paar maand kunt wachten, dan komt er waarschijnlijk een nieuw nex toestel op de markt (verwacht aankondiging juli) alsook een sony a77, hogere class a55.
                        zullen waarschijnlijk geavanceerde video mogelijkheden bevatten.

                        heel die video wereld is aan het veranderen en zoals het er nu uitziet zullen panasonic en sony hier de lead gaan nemen.

                        hierbij een vergelijk video canon 50d met sony a55.
                        heel eenvoudige dagelijkse scene, de 50d kan dit niet aan, licht verspringt in ongelofelijke schokken alsook AF, totaal onbruikbaar, a55 heel mooie overgangen in licht en AF, verschil van dag en nacht. Had evengoed 60d kunnen zijn hoor.

                        http://www.youtube.com/watch?v=kHPaVD0pHpQ
                        Die 18-200 is absoluut niet lichtgevoelig. Merk ook amper verschil tussen de beelden van de 550 en de af55. Moest de lattitude van die sony's nu nog beter zijn, ik zou het eventueel overwegen. Maar dat lijkt me niet tot weinig het geval.
                        Wat je daar trouwens zegt klopt niet; feit dat de belichting verandert op die 550 is omdat die kerel dat handmatig doet. Zelfde met autofocus. Die werkt niet tijdens filmen, tenzij je op de ontspanner duwt.
                        Sowieso film ik altijd 100% in manueel. Hier paar voorbeelden van m'n werk;


                        Beide met een 60D. Werkte perfect voor mij, al voelde ik mij soms wat beperkt. Maar bij het samenstellen van m'n camera wordt ook echt aan alles gedacht. Ik heb in totaal 4500euro. Dus er komt nog een volledige rig en audioset.


                        Maar we gaan offtopic; ik zou graag nog tips wat betreft lenskeuze.

                        @oersmens: Bedankt voor de tips! Heb eens zitten rondkijken naar lenzen met M42 mount. Er is inderdaad een groot aanbod. Een beetje een overaanbod zelfs..
                        Kan je me specifiek enkele lenzen aanraden die de moeite zijn om te kopen? Heb zelfs al veel gelezen dat de Pentax Super Takumar 50mm 1.4 wel erg goed is. Zie er momenteel eentje te koop staan voor 115, met eos adapter. Lijkt je dat een goede koop?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Minolta MD lenzen op Canon 60D

                          Ik denk dat dat een heel goede keuze is voor film, maar als je nog wat verder kunt zoeken zou ik uitkijken naar een Super Multi Coated Takumar of SMC versie, die hebben nog iets betere coatings dan de Super Takumar.
                          Dit is een heel makkelijke lens in gebruik, zelfs op 1.4, zeer weinig tekortkomingen en zeer stevige bouw!
                          Maar ze heeft ook niet echt iets héél speciaals en mijn grootste bezwaar: de focusring draait in de tegengestelde richting van Canon en daar kan ik echt niet aan wennen, ik gebruik ze vooral op feestjes enzo waar ik geen te dure maar wel een goede en lichtsterke lens wil meenemen.
                          Over die prijs: ik heb het geluk gehad een licht 'andersvalide' exemplaar te vinden voor 7 euro waarvan het glas en de werking nog perfect was, enkel geen frontring/filterdraad meer, maar ik schat dat 50-80 euro zowat de prijs is voor een goed SMC exemplaar, dus met een adapter met AF chip erbij is die prijs wsl wel ok. De prijs van goede MF lenzen gaat de laatste jaren ook wel sterk omhoog blijkbaar.
                          Vaak zijn deze lenzen wel sterk vergeeld als je erdoor kijkt, dit valt volledig op te lossen door ze een tijd zonder lensdoppen in de zon of onder een uv lamp te zetten, anders heb je zowel lichtverlies als een slechte witbalans.

                          Het meeste info over MF lenzen vind ik op:
                          http://www.fredmiranda.com/forum/board/55 en


                          Ahja, iets waar ik nog aan denk, op een 60D werken de meeste genoemde lenzen perfect, maar moest je ooit willen overschakelen naar een FF in de toekomst dan raken veel oude lenzen onder 85mm (waaronder deze Takumar) de spiegel als ze zijn scherpgesteld op oneindig, meteen de reden dat ik nog geen 2de hands 5D heb gekocht. Het is wel mogelijk om de spiegel een stukje korter te vijlen zonder negatief effect op de werking, maar dat durf ik voorlopig nog niet aan.
                          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Minolta MD lenzen op Canon 60D

                            Oorspronkelijk geplaatst door ohcheese Bekijk bericht
                            Die 18-200 is absoluut niet lichtgevoelig. Merk ook amper verschil tussen de beelden van de 550 en de af55. Moest de lattitude van die sony's nu nog beter zijn, ik zou het eventueel overwegen. Maar dat lijkt me niet tot weinig het geval.
                            Wat je daar trouwens zegt klopt niet; feit dat de belichting verandert op die 550 is omdat die kerel dat handmatig doet. Zelfde met autofocus. Die werkt niet tijdens filmen, tenzij je op de ontspanner duwt.
                            Sowieso film ik altijd 100% in manueel. Hier paar voorbeelden van m'n werk;


                            Beide met een 60D. Werkte perfect voor mij, al voelde ik mij soms wat beperkt. Maar bij het samenstellen van m'n camera wordt ook echt aan alles gedacht. Ik heb in totaal 4500euro. Dus er komt nog een volledige rig en audioset.


                            Maar we gaan offtopic; ik zou graag nog tips wat betreft lenskeuze.

                            @oersmens: Bedankt voor de tips! Heb eens zitten rondkijken naar lenzen met M42 mount. Er is inderdaad een groot aanbod. Een beetje een overaanbod zelfs..
                            Kan je me specifiek enkele lenzen aanraden die de moeite zijn om te kopen? Heb zelfs al veel gelezen dat de Pentax Super Takumar 50mm 1.4 wel erg goed is. Zie er momenteel eentje te koop staan voor 115, met eos adapter. Lijkt je dat een goede koop?
                            voor statische opnames is zoals ik eerder geschreven de 60d bruikbaar en daar stopt het
                            wat video betreft. Is jou keuze als dat voldoet voor jou waarom niet, alhoewel dat het voor mij onbegrijpbaar is, daar is zoveel beter op de markt.
                            vind eerlijk gezegd je stijl wel goed, vooral het eerste filmpje, 2de vind ik de opnames goed maar verhaal en sfeer minder. Raad je toch aan een groter LCD scherm aan te schaffen ,focus is niet altijd 100% correct volgens mij.
                            Wens je veel succes want je hebt talent volgens mij, wat zeldzaam is.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Minolta MD lenzen op Canon 60D

                              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              voor statische opnames is zoals ik eerder geschreven de 60d bruikbaar en daar stopt het
                              wat video betreft. Is jou keuze als dat voldoet voor jou waarom niet, alhoewel dat het voor mij onbegrijpbaar is, daar is zoveel beter op de markt.
                              vind eerlijk gezegd je stijl wel goed, vooral het eerste filmpje, 2de vind ik de opnames goed maar verhaal en sfeer minder. Raad je toch aan een groter LCD scherm aan te schaffen ,focus is niet altijd 100% correct volgens mij.
                              Wens je veel succes want je hebt talent volgens mij, wat zeldzaam is.
                              Ik ga nog wat bijlezen wat betreft camcorders, maar heb toch sterk m'n twijfels dat ze budgetmatig de dslr's kunnen bijhouden. Ze zullen inderdaad iets functioneler zijn, maar ook een pak duurder. En dat hoef ik niet.
                              heb onlangs met een Af-101 gewerkt. Super hé! Maar helaas, boven budget. En ik denk dat alles onder die af-101 (zoals die sony nex 10) niet de moeite waard is om aan te schaffen. Dat is nog steeds meer gericht op consumers, terwijl de wereld van de dslr al veel verder gaat dan dat.
                              Sony F3 heb'k ook al in m'n handen gehad. Droomcamera! Maar helaas, dat gaat héééél ver buiten budget

                              Wat betreft m'n kortfilm; verhaal is inderdaad niet wat het moest zijn. Maar scenarioschrijven is absoluut niet m'n ding.
                              Dat was trouwens enkel met een klotestatief, een 550 zonder extra monitor of viewfinder en slechts een Rode videomic. Dat was al voldoende om tot dit resultaat te komen. Maar met het juiste materiaal (dat ik me dus ook ga aanschaffen) kan dit nog een pak beter worden, technisch. Focus zit er inderdaad niet altijd op, zeker bij de scherpteverlegging in't café. Maar die 50mm 1.8 vond'k echt heel kak focussen. Met een follow focus was dit bv wel perfect gelukt.

                              Ik denk dat dat een heel goede keuze is voor film, maar als je nog wat verder kunt zoeken zou ik uitkijken naar een Super Multi Coated Takumar of SMC versie, die hebben nog iets betere coatings dan de Super Takumar.
                              Dit is een heel makkelijke lens in gebruik, zelfs op 1.4, zeer weinig tekortkomingen en zeer stevige bouw!
                              Maar ze heeft ook niet echt iets héél speciaals en mijn grootste bezwaar: de focusring draait in de tegengestelde richting van Canon en daar kan ik echt niet aan wennen, ik gebruik ze vooral op feestjes enzo waar ik geen te dure maar wel een goede en lichtsterke lens wil meenemen.
                              Over die prijs: ik heb het geluk gehad een licht 'andersvalide' exemplaar te vinden voor 7 euro waarvan het glas en de werking nog perfect was, enkel geen frontring/filterdraad meer, maar ik schat dat 50-80 euro zowat de prijs is voor een goed SMC exemplaar, dus met een adapter met AF chip erbij is die prijs wsl wel ok. De prijs van goede MF lenzen gaat de laatste jaren ook wel sterk omhoog blijkbaar.
                              Vaak zijn deze lenzen wel sterk vergeeld als je erdoor kijkt, dit valt volledig op te lossen door ze een tijd zonder lensdoppen in de zon of onder een uv lamp te zetten, anders heb je zowel lichtverlies als een slechte witbalans.

                              Het meeste info over MF lenzen vind ik op:
                              http://www.fredmiranda.com/forum/board/55 en


                              Ahja, iets waar ik nog aan denk, op een 60D werken de meeste genoemde lenzen perfect, maar moest je ooit willen overschakelen naar een FF in de toekomst dan raken veel oude lenzen onder 85mm (waaronder deze Takumar) de spiegel als ze zijn scherpgesteld op oneindig, meteen de reden dat ik nog geen 2de hands 5D heb gekocht. Het is wel mogelijk om de spiegel een stukje korter te vijlen zonder negatief effect op de werking, maar dat durf ik voorlopig nog niet aan.
                              Allright, bedankt voor de tips! Heb de man van de Pentax gemailed, en hij zei dat er al een heuse wachtlijst was.. Daar moet ik dus ook niet teveel op rekenen.
                              Maar op ebay zie ik heel veel van deze lenzen. Dus kan daar wel een exemplaar op de kop tikken. Al koop ik niet graag via web, heb graag eerst iets gezien voor ik er m'n zuurverdiende centen tegen gooi..

                              Ben sowiezo niet meteen van plan om fullframe te gaan. Ik ben al enorm tevreden geweest van de cropsensors. Met de 50 1.8 was het soms al moeilijk werkbaar met de focus.. Dus op de heel brede shots en de nog lichtgevoeligere sensor na lijkt het me zinloos om een 5D te kopen. Kost ook meteen 1100 euro meer.. En dat heb'k helaas niet.

                              Comment

                              Working...
                              X